ارائه خدمات مهندسی با الکترونیکی شدن فرآیندها، تسهیل و تسریع می گردد ارائه خدمات مهندسی با الکترونیکی شدن فرآیندها، تسهیل و تسریع می گردد

ارائه خدمات مهندسی با الکترونیکی شدن فرآیندها، تسهیل و تسریع می گردد

ارائه خدمات مهندسی با الکترونیکی شدن فرآیندها، تسهیل و تسریع می گردد ، در ادامه با برون سپاری به بخش خصوصی شاهد افزایش تعداد دفاتر در شهر باشیم

کد خبر: 020621009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ شهریور ۰۲ - ۷:۵۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ارائه خدمات مهندسی با الکترونیکی شدن فرآیندها، تسهیل و تسریع می گردد ، در ادامه با برون سپاری به بخش خصوصی شاهد افزایش تعداد دفاتر در شهر باشیم

ارائه خدمات مهندسی با الکترونیکی شدن فرآیندها، تسهیل و تسریع می گردد

ارائه خدمات مهندسی با الکترونیکی شدن فرآیندها، تسهیل و تسریع می گردد
مدیر دفتر پیشخوان سازمان: ارائه خدمات مهندسی با الکترونیکی شدن فرآیندها، تسهیل و تسریع می گردد
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در این دوره هیات مدیره، واحدی را به نام “پیشخوان خدمت” در محل سازمان راه اندازی کرده است که خدمات مورد نیاز ذینفعان اعم از مهندسان و مالکان را به صورت الکترونیکی و حضوری ارائه می کند.
این دفتر در راستای برون سپاری خدمات سازمان و در راستای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به ذی نفعان به صورت آزمایشی راه اندازی شده و قرار است در ادامه با برون سپاری به بخش خصوصی شاهد افزایش تعداد دفاتر در شهر باشیم.
در ادامه گفتگوی پیام نظام با «سیدمحسن دشتکی» مدیر دفتر پیشخوان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد را در مورد راه اندازی و خدمات این دفتر با هم می خوانیم.
 علت تفکیک بخش خدمات سازمان نظام مهندسی در قالب دفتر پیشخوان خدمت را بیان کنید؟
نخستین دفتر پیشخوان نظام مهندسی بنا بر تصمیم هیات مدیره جدید به منظور تسهیل، تسریع و بالا بردن کیفیت خدمات در یزد راه اندازی و مورد استقبال واقع شده است.
این دفتر به منظور رسیدن به هدف اصلی سازمان یعنی قانون گذاری و نظارت راه اندازی شد چرا که خدمات رسانی به مراجعان بخش اعظمی از فعالیتهای سازمان را به خود اختصاص داده و سازمان را از رسالت اصلی خود دور ساخته بود از این رو در راستای برون سپاری به صورت آزمایشی این دفتر فعالیت خود را در این دوره شروع کرد.
 پس از دوره آزمایشی، چه تصمیمی برای ارائه خدمات غیرحضوری گرفته شده است؟
این دفتر به صورت آزمایشی راه اندازی شده تا نقایص سخت افزاری و نرم افزاری شناسایی و رفع شوند و بعد از طی شدن مراحل آزمایشی تعداد دفاتر با توجه به نیاز، نوع و میزان خدمات در شهر یزد و سپس کل استان افزایش یابد و مردم دیگر مجبور نباشند به سازمان مراجعه کنند.
چه خدماتی در این دفتر پیشخوان ارائه می گردد؟
همه خدماتی که در سازمان به مهندسان و مالکان ارائه می شوند، در دفتر پیشخوان در حال ارائه هستند. خدمات پیشخوان در حال حاضر به خدمات مهندسی، آموزشی، رفاهی و … است، تقسیم می گردد.
در بخش رفاهی نیز هر گونه خدماتی که منجر می شود مهندس به سازمان مراجعه کند به دفتر پیشخوان منتقل شده البته خدمات این دفتر منحصرا برای مهندسان نیست بلکه برای مالکان هم خدمات ارائه می کند.
خدماتی که به مالکان ارائه می گردد، چیست؟
با توجه به راه اندازی سامانه سینا از زمانی که مالک پروانه شهرسازی را بگیرد، تمامی امور به صورت الکترونیکی انجام شده و تنها زمانی وارد سازمان می شوند که قرار است حق الزحمه نظارت را پرداخت کند و طبق برنامه ریزی انجام شده در آینده نزدیک این مرحله نیز به صورت الکترونیکی و غیرحضوری در خواهد آمد و مالک تا زمان ترخیص دیگر نیازی به مراجعه به سازمان را نخواهند داشت.
 راه اندازی این واحد تاکنون چه دستاوردی به همراه داشته است؟
تسریع و تسهیل در ارائه خدمات مهم‌ترین هدف و البته مشهود ترین نتیجه راه اندازی دفتر پیشخوان است. به این ترتیب ضمن طی شدن الکترونیکی روند درخواست ها، شاهد کاهش پراکندگی مراجعه به بخش های مختلف سازمان برای پی‌گیری امور هستیم. البته در حال حاضر تمام فرآیند اداری به دفتر پیشخوان منتقل نشده است. امید است تا یک ماه آینده بخش های مغفول مانده از فرآینده خدمات مهندسی به پیشخوان منتقل شود.
آیا این دفتر پیشخوان در نوع خود در بین سازمان های نظام مهندسی کشور، اولین است؟
دفتر پیشخوان نظام مهندسی استان یزد برای اولین بار در کشور به شیوه ای متفاوت راه اندازی شده است. در این دفاتر دو گروه ارباب رجوع شامل مهندسان و مالکان خدمات مورد نظر را دریافت می کنند. مالکان برای طی مراحل دریافت پروانه ساختمانی و مهندسان برای دریافت خدمات مربوط به حوزه فعالیت و همکاری با سازمان با این دفتر در ارتباط هستند.
الکترونیکی شدن خدمات مهندسی به صورت یک طرفه تنها از سازمان نظام مهندسی کارگشا نیست و سایر دستگاه ها از جمله شهرداری، اداره ثبت اسناد و املاک، شرکت گاز و … نیز باید در این مسیر همکاری کنند، آیا این روند فراهم شده است؟
براي تسريع در روند امور بين ارگان هاي فوق كه دائما نيازمند تبادل اطلاعات هستند، اقدامات خوبي از سوي سازمان انجام گرفته است كه فرآيندها به طور كامل و بعضا قسمتي از آنها اجرائي شده است كه با گذشت زمان و رفع ايرادات احتمالي اين روند تكميل و به دنبال آن كاهش چشمگير زمان را در مراودات اداري شاهد خواهيم بود.
 برآورد شما از موفقیت این طرح سازمان و میزان استقبال جامعه مخاطبان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد چیست؟

قطعاً انجام کلیه امور مورد درخواست ارباب رجوع سازمان، در فضایی مشابه دفتر پیشخوان سازمان، به علت عدم مراجعه به حوزه های دیگر رضایت‌مندی بیشتری را ایجاد می نماید. امید که در آینده نزدیک شاهد مکانیزه شدن تمام خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد باشیم و با ارتباط بیشتر با سایر دستگاه های مربوطه بتوانیم خدمات بهتر را در کمترین زمان ممکن به ارباب رجوع ارائه کنیم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ شهریور ۰۲
183 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0