معرفی نرم‌افزار Carrier HAP کریر هپ

معرفی نرم‌افزار Carrier HAP

HAP، مخفف عبارت Hourly Analysis Program و جزو اولین ابزارهای مدل‌سازی و تحلیل ساعت به ساعت انرژی است که می‌توانست روی کامپیوتر هر مهندس اجرا شود. پیش از آن، مدل‌سازی انرژی یا باید به صورت دستی انجام می‌گرفت و یا با ابزارهای نرم‌افزاری که تنها روی پردازنده‌ی مرکزی فروشنده اجرا می‌شد. بنابراین از آن جایی کهHAP بسیار اقتصادی‌تر، قابل دسترس‌تر و منعطف‌تر بود، یک تحول اساسی در زمینه‌ی تهویه مطبوع به حساب می‌آمد.

کد خبر: 980207002 تاریخ انتشار: شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸ - ۸:۵۱ ق.ظ

 

HAP، مخفف عبارت Hourly Analysis Program و جزو اولین ابزارهای مدل‌سازی و تحلیل ساعت به ساعت انرژی است که می‌توانست روی کامپیوتر هر مهندس اجرا شود. پیش از آن، مدل‌سازی انرژی یا باید به صورت دستی انجام می‌گرفت و یا با ابزارهای نرم‌افزاری که تنها روی پردازنده‌ی مرکزی فروشنده اجرا می‌شد. بنابراین از آن جایی کهHAP  بسیار اقتصادی‌تر، قابل دسترس‌تر و منعطف‌تر بود، یک تحول اساسی در زمینه‌ی تهویه مطبوع به حساب می‌آمد.

معرفی نرم‌افزار Carrier HAP

معرفی نرم‌افزار Carrier HAP

معرفی نرم‌افزار  Carrier HAP

 

. این نرم‌افزار در سال ۱۹۸۷ توسط شرکت آمریکایی کریر به بازار عرضه شد؛ شرکتی که از سال ۱۹۱۵ فعالیت خود را در حوزه‌ی تولید و توزیع تجهیزات تهویه مطبوع (HVAC) و تجهیزات بازرگانی تبرید و سرویس مواد غذایی آغاز کرد و از پیشتازان جهانی این عرصه بود. از دیگر نرم‌افزارهای عرضه شده توسط این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Carrier System Design Loads
  • Carrier Building System Optimizer
  • Carrier Block Load
  • Carrier Refrigerant Piping Design
  • Carrier Engineering Economic Analysis

همانطور که گفته شد، نرم‌افزار Carrier HAP از قدیمی‌ترین برنامه‌های محاسبات بارهای گرمایشی و سرمایشی ساختمان است که یک سیستم طراحی یکپارچه و مدل‌سازی انرژی برای کاربردهای تهویه مطبوع ارائه می‌کند. این نرم‌افزار محیط کاربری ساده‌ای دارد و می‌تواند در محاسبات و انتخاب تجهیزاتِ انواع ساختمان‌ها با کاربرد‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. HAP توسط شرکت‌های مهندسی تاسیسات و مکانیک در سراسر دنیا استفاده می‌شود. در کشور ما نیز مورد تایید سازمان نظام مهندسی است و پروژه‌های تاسیساتی و طراحی‌های انجام گرفته توسط آن، مورد تایید قرار می‌گیرند.

آزمون نظام مهندسی مکانیک طراحی

نظام مهندسی مکانیک سیالات

در ورژن ۵ .۴ یا ۹ .۴ نرم افزار (که غالب شرکت‌های ایرانی از این نسخه‌ها استفاده می‌کنند)، پس از آن که کاربر، شهری را که ساختمان موردنظر در آن واقع شده است انتخاب می‌کند، HAP اطلاعاتی مثل طول و عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا و کلیه اطلاعات آب و هوایی ناحیه‌ی مورد نظر را از پایگاه داده‌های خود می‌خواند و به کاربر نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که در پایگاه اطلاعاتی ورژن ۵ .۴ فقط شهر تهران از کشور ایران وجود دارد که در ورژن بعدی (۹ .۴) همان هم حذف شد و دیگر کشور ایران در لیست کشورهای نرم‌افزار وجود ندارد! البته امکان وارد کردن این اطلاعات – که در محاسبات نقش اساسی دارند – به صورت دستی هم فراهم است.

سپس لازم است که مشخصات خواسته شده از ساختمانی که قرار است محاسبات تاسیساتی برای آن انجام گیرد، توسط کاربر به نرم‌افزار داده شود. از جمله: نوع مصالح به کار رفته در سقف و دیوارها، نوع پنجره‌ها، مساحت کف، سقف و دیوارها، جهت جغرافیایی هر دیوار و تعداد در و پنجره‌هایی که در آن دیوار واقع شده‌اند، کاربری ساختمان، مقدار نفوذ هوای تازه، تعداد افراد حاضر در ساختمان و نوع فعالیتشان، مشخصات روشنایی ها و وسایل الکتریکی موجود در ساختمان و … . کاربر، این اطلاعات را یا به صورت عددی وارد و یا گزینه‌ی مورد نظر خود را از لیست‌های فراهم شده، در تب‌های مختلف برنامه انتخاب می‌کند. این در حالی است که نسخه‌ی ۰٫ ۶ نرم‌افزار (که به زودی رونمایی خواهد شد)، شامل متدهای گرافیکی برای تعریف ساختمان و چگونگی طراحی فضاهای آن خواهد بود که این امر به صورت قابل توجهی باعث بهبود قابلیت‌های شبیه‌سازی و دقت بالاتر در محاسبات بار می‌شود.

در انتها نرم‌افزار به کمک تمام داده‌های ورودی و بر اساس هندبوک‌های استاندارد اشری (ASHRAE) که یکی از معتبرترین مراجع در محاسبات بارهای ساختمانی است، اقدام به حل مساله کرده و گزارش‌های مورد نظر کاربر را در قالب فایل‌های مجزا و به صورت کامل در اختیار وی می‌گذارد. این نرم‌افزار همچنین قادر به ترسیم نمودارهای ساعتی بارهای گرمایشی و سرمایشی، برای یک روز شاخص از ماه‌های سال است.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اردیبهشت ۹۸
3531 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0