معرفی پل Jamuna بررسی ساخت پل

معرفی پل Jamuna

پلJamunaیک گذرگاه به طول 5.63 کیلومتر از رودخانهJamunaاست که یکی از سه رودخانه بزرگ کشور بنگلادش است.

کد خبر: 190913006 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ شهریور ۹۸ - ۱۲:۵۰ ب.ظ

سال ساخت: ۱۹۹۸

مدت زمان ساخت: ۴ سال

هزینه ساخت: ۶۹۶ میلیون دلار که معادل ۱ میلیارد دلار امروز است

کشور پروژه: بنگلادش

هدف از پروژه: احداث پلی برای اتصال شرق و غرب بنگلادش

معرفی پل Jamuna

معرفی پل Jamuna

معرفی پل  Jamuna

پلJamunaیک گذرگاه به طول ۵٫۶۳ کیلومتر از رودخانهJamunaاست که یکی از سه رودخانه بزرگ کشور بنگلادش است.

این سازه – که به عنوان پل چندمنظورهJamunaیا همان پلBangangandhuنیز شناخته می شود – منطقهBhuapurرا در کرانه شرقی رودخانه به شهرSirajganjدر کرانه غربی متصل می کند.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران ۹۸

آزمون نظام مهندسی عمران ۹۸

این پل با عرض ۱۸٫۵ متر دارای ۴۷ دهانه اصلی تقریبا ۱۰۰ متر و دو دهانه انتهایی تقریباً ۶۵ متر است. همچنینپل های راه اهن شرقی و غربی وجود دارد که هر کدام دارای ۱۲ دهانه ۱۰ متر هستند.

این طرح دارای ترافیک جاده ای و ریلی و همچنین گاز ، برق و ارتباطات است.

اینپل داراییک مسیر حمل و نقل جاده ای دو خطه ، خطوط ریلیراه آهن دوگانه و یک خط ولتاژ بالا ۲۳۰ کیلو ولت است. همچنین این پل گاز طبیعی را در یک خط لوله فشار متوسط ۷۵۰ میلی متر حمل می کند.

این پروژه با هدف قرار دادن منطقه شمال غربی بنگلادش به اقتصاد اصلی این کشور است و با ساخت آن تجارت بین منطقه ای آسانتر شده است.

این پل بخشی از بزرگراه آسیا و راه آهن فرامرزی است. با پایانیافتن این پیوندها ، آنها مسیرهای جاده ای و ریلی بدون وقفه را از جنوب شرقی آسیا از طریق آسیای میانه تا شمال غربی اروپا فراهم می کنند.

برنده جایزه شورای طراحی بریتانیا شده است ، این طرح یازدهمین پل طولانی جهان بود که در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد. این پل در حال حاضر ششمین پل طولانی در آسیای جنوبی است.

پل چند منظوره Jamuna

بنگلادش توسط رودخانه Jamuna به دو قسمت تقسیم شده است. قبلا تنها راه عبور با کشتیبوده است ، اکنون با تشکر از پل چند منظوره Jamuna ، همه می توانند طی چند دقیقه از آن عبور کنند.

تفاوت هایی که پروژه ایجاد کرده است

اکنون از رودخانهJamunaمی توان طی چند دقیقه از طریق راه آهن یا جاده عبور کرد. قبل از ساخته شدن این پل ، مردم مجبور بودند به خدمات کشتیکه کندتر است تکیه کنند ، که اغلب در هوای بد لغو می شدند.

با پیوند دادن نواحی شمال غربی بنگلادش با بقیه کشور ، این پل با تأثیرگذاری عظیم اقتصادی-اجتماعی بر منطقه ساخته شده است.

این پل  برق و گاز را حمل می کند که به پیوند دادن شبکه های برق و گاز بنگلادش در یک شبکه ملی کمک می کند.

نحوه انجام کار

Jamunaیک رودخانه “بهم بافته” است. این بدان معناست که از طریق کانالهای کوچکی توسط جزایر موقت رسوبی از هم جدا ، جریان مییابد. این جزایر اغلب در یک منطقه وسیع تغییر شکل می دهند.

یک چالش اولیه برای مهندسین در موردحمل بانک ها به رود Jamuna بود. اینها برای محدود کردن عرض رودخانه از ۱۴ کیلومتر به کمتر از ۵ کیلومترطراحی شده بودند.

معرفی پل Jamuna

بانکها – که بعضاً به عنوان باندنیز شناخته می شوند – ساختارهایی شبیه خاکریز هستند. آنها معمولاً از ماسه به همراه سنگ ساخته شده اند. به موازات با مسیر جریان رودخانه ساخته شده اند ، از آنها برای هدایت جریان آب استفاده می شود.

مهندسان برای محدود کردن عرض رودخانه در نقط عبوری پل ، از خاکریز ها استفاده کردند. یک پل کوتاه تر به این معنی بود که برای ساخت و ساز صرفه جویی می شود زیرابه مصالح کمتری نیاز بوددر نتیجه هزینه های کمتری را در بر میداشت.

زمینی که قرار بود این پل بر روی آن ساخته شود ناپایدار است و منطقه از لحاظ زمین لرزه با خطر مواجه است. این بدان معنا بود که مهندسین مجبور به ساختن پایه های محکم برایاین سازه بودند.

تیم مهندسین پروژه از شمع هایفولادیدایره ای برای پایه های این طرح استفاده کردند. اینها به بستر رودخانه رانده شدند و از بتن پر شده بودند. ۹ ماه طول کشید تا ۱۲۱ شمع مورد نیاز این ساختمان کوبیده شود.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ شهریور ۹۸
10448 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0