آیین نامه ASCE7 معرفی آئین نامه آمریکایی

آیین نامه ASCE7

بحث آیین نامه ها و قوانین و مقررات در کارها به حدی پررنگ شده است که بدون آن ها تقریبا هیچ کار حوضه مهندسی قابل اجرا نیست. در رشته مهندسی عمران نیز شرایط به همین گونه می باشد.

کد خبر: 980208001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸ - ۶:۵۸ ق.ظ

بحث آیین نامه ها و قوانین و مقررات در کارها به حدی پررنگ شده است که بدون آن ها تقریبا هیچ کار حوضه مهندسی قابل اجرا نیست. در رشته مهندسی عمران نیز شرایط به همین گونه می باشد.

آیین نامه ASCE7

آیین نامه ASCE7

آیین نامه  ASCE7

 

در ایران برای ساختمان سازی آیین نامه های متعددی همچون مباحث ۲۲گانه نظام مهندسی ساختمان ، آیین نامه ۲۸۰۰ و… می باشد که با توجه به آن ها مهندسین شروع به طراحی می کنند.

اما سوالی پیش می آید که آیا تمام این آیین نامه ها صرفا به دست ایرانی ها نوشته شده است ؟؟؟؟ جواب قاعدتا خیر است . ایران برای نگارش آیین نامه های خود از آیین نامه سایر کشور ها و سازمان های مربوط به آن ها کمک گرفته است یکی از این کشور ها آمریکا است که در عرصه نوشتن آیین نامه های مهندسی می توان گفتن یک سر و گردن از سایر کشور ها بالاتر است. و ما از آیین نامه های آمریکا برای نگارش آیین نامه های مهندسی خودمان کمک گرفته ایم. می دانیم که ششمین مبحث از مباحث ۲۲گانه آیین نامه نظام مهندسی ساختمان مبحث بارگذاری است که در مورد بار های وارد بر ساختمان اعم از بارهای زنده ، مرده ، برف ، باران ، یخ زدگی و… و همچنین ترکیب بار های وارد بر سازه می باشد در مورد بار زلزله آیین نامه جداگانه تحت عنوان ۲۸۰۰ نوشته شده است که هر دو این آیین نامه ها برگرفته از آیین نامه ASCE7 آمریکا می باشد که از ورژن ۲۰۰۵ آن برای نگارش مبحث ششم و ۲۸۰۰ استفاده شده است و در حال حاظر آخرین ورژن آن نسخه ۲۰۱۶ آن می باشد و در اینجا جهت استفاده شما قرار داده شده است.

نظام مهندسی عمران آب و فاضلاب

منابع آزمون نظام مهندسی عمران نظارت پایه ۳

ممکن است بپرسید مطالعه آن چه فایده ای دارد ؟ مورد اول اینکه مطمئنا آیین نامه ASCE7 از آیین نامه ایران جامع تر و کامل تر است و مطالعه آن به دانش شخصی خودمان می افزاید مورد دوم اینکه خیلی اوقات موقع خواندن آیین نامه داخلی ایران(بارگذاری یا ۲۸۰۰) به یک سری ابهامات و مجهولات بر می خوریم که دقیقا منظور آیین نامه در اینجا چیست در این مواقع می توان با رجوع کردن به آیین نامه ASCE7 و مطالعه آن به این ابهام و سوال پاسخ داد.

آیین نامه ASCE7

توجه: آیین نامه آمریکایی جهت طراحی قابل استناد نیست و باید از آیین نامه ایرانی استفاده شود تنها برای فهمیدن مفاهیم باید از  ASCE7 استفاده کرد و نمی توان مثلا در طراحی و محاسبات ضریبی را مقدار تعیین شده در آیین نامه ASCE7 در نظر گرفت باید حتما مقداری که در آیین نامه نگارش شده توسط ایران گفته شده است لحاظ نمود.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اردیبهشت ۹۸
3057 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0