درباره ما

پایگاه خبری مهندسین نیوز در سال ۱۳۹۵ با هدف پوشش و تولید محتوای خبری ویژه سازمان های نظام مهندسی ساختمان، معدن، کشاورزی و صنفی رایانه آغاز به کار کرد. این پایگاه اولین و تنهاترین رسانه اختصاصی نظام مهندسی بوده که با تیمی قوی و مستقل از سازمان های دولتی اما با تعامل سازنده با آنها به فعالیت می پردازد.

 

۱- اهداف

اهداف نهائی این پایگاه را می توان در پنج محور خلاصه نویسی کرد:

الف) تبدیل شدن به مرجع خبری نظام مهندسی با جمع آوری داده ها از تمامی مراجع خبری

ب) انتقال مطالبات و خواسته های صنفی-تخصصی اعضا سازمان های نظام مهندسی به مسئولان و مدیران

ج) اطلاع رسانی آخرین بخشنامه ها، آئین نامه و دستورات مدیران

د) فرهنگ سازی و تولید محتوای آموزشی برای نهادینه سازی اصول، مقررات و قوانین سازمان های نظام مهندسی بین مردم

ه) تولید محتوای علمی و آموزشی برای مهندسان به صورت فیلم، کتاب و جزوه.

 

۲- گستره فعالیت

این پایگاه اخبار، گزارش، مصاحبه و تحلیلهای خود را مبتنی بر چهار سازمان نظام مهندسی عرضه می کند:

الف) سازمان نظام مهندسی ساختمان؛ شامل رشته های عمران، معماری، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، شهرسازی، نقشه برداری، مکانیک

ب) سازمان نظام مهندسی کشاورزی؛ شامل رشته های کشاورزی، گیاه پزشکی، زراعت، دام، باغبانی، اقتصادی کشاورزی و منابع طبیعی.

ج) سازمان نظام مهندسی معدن؛ شامل رشته های معدن، متالوژی، زمین شناسی و نقشه برداری.

د) سازمان نظام مهندسی صنفی رایانه؛ شامل رشته های نرم افزار، سخت افزار و فناوری اطلاعات.

 

۳- دسته بندی اخبار

پایگاه مهندسین نیوز با توجه به نیازهای روز جامعه هدف خود، محتوای خبری را در پنج بخش دسته بندی کرده است:

الف) سازمانی: این مجموعه محتوا به صورت خبر، یادداشت، گزارش و تحلیلهاب مرتبط با سازمان های چهارگانه نظام مهندسی بوده شامل شواری مرکزی، استانی و اظهارنظرهای افراد وغیره در زمینه نظام مهندسی است.

ب) علمی-پژوهشی: در این پایگاه، مطالب علمی در سه بخش کنفرانس، ژورنال و کتب علمی منتشر شده در زمینه نظام مهندسی به صورت هدفمند و مفید نمایه می گردد.

ج) استخدامی: با توجه به دغدغه اشتغال جوانان در کشور، این پایگاه خبری همه روزه آگهی های استخدامی برای رشته های مهندسی تحت پوشش را به صورت رایگان بازنشر می کند.

د) نمایشگاه: براساس اهمیت ویژه نمایشگاه های تخصصی، این پایگاه همکاری و تعامل ویژه ای با مسئولان و برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی و ملی به منظور پوشش خبری و رسانه ای آنها دارد.

ه) انتخابات: نظر به ساختار انتخابی اعضا هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی، این پایگاه تمرکز ویژه ای روی اخبار انتخابات سارمان نظام مهندسی دارد.

 

۴- ویژگی های خاص

چهار ویژگی منحصر به فرد پایگاه اخبار نظام مهندسی عبارتند از:

الف) اولین و تنهاترین: پایگاه اخبار نظام مهندسی اولین و تنها رسانه اختصاصی نظام مهندسی ایران با پوشش تمامی اخبار مرتبط با این سازمان است. هر چند برخی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری به صورت پراکنده و غیرتخصصی در زمینه نظام مهندسی فعالیت هایی دارند اما این پایگاه صرفا اخبار مرتبط با نظام مهندسی را به صورت اختصاصی پوشش می دهد.

ب) اخبار استانی: یکی از اقدامات اصلی پایگاه خبری اخبار نظام مهندسی که منجر به جامع بودن آن و اقبال ویژه مهندسان شهرستانی شده، پوشش اخبار استانهای مختلف است. این پایگاه با طراحی اختصاصی صفحه ای برای این منظور، اخبار سازمان های نظام مهندسی استان ها را منتشر می کند.

ج) صفحه شخصی: در این پایگاه، اطلاعات افراد، ارگان ها و … به صورت دانشنامه در حال تدوین و بارگذاری در سایت به صورت یک ویکی پدیای مهندسی است.

د) شبکه های اجتماعی: بی شک می توان گفت، پایگاه خبری اخبار نظام مهندسی جز فعال ترین رسانه های مجازی فعال در شبکه های اجتماعی است. این پایگاه در شبکه های اجتماعی توییتر، گوگل پلاس، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و پیام رسان تلگرام فعالیت مداوم و روزانه دارد. این فعالیت با توجه به ماهیت، ظرفیت و کارکرد این شبکه ها انجام می شود.

 

۵- تولید محتوای آموزشی

یکی از اهداف و اقدامات این پایگاه، تولید محتوای آموزشی اختصاصی برای آزمون های ورود به حرفه مهندسی و آموزش های تخصصی برای انجام امور مهندسی است. برای این منظور، اقدامات اولیه برای اخذ مجوزهای لازم از ارگان های ذیربط انجام و همچنین فروشگاه عرضه محصولات در کنار سایت خبری فعال است.

 

۶- مدیر مسئول

مدیر مسئولی و صاحب امتیازی پایگاه اخبار نظام مهندسی بر عهده «محمد کریمی» کارشناس ارشد مهندسی برق قدرت است. در مورد سوابق علمی ایشان می توان به پروانه اشتغال به کار مهندسی در طراحی و نظارت تاسیسات برقی از سازمان نظام مهندسی، مولف بیش از ده جلد کتاب (شش عنوان مخصوص برای نظام مهندسی)، بیش از ۵۰ عنوان مقاله علمی در ژورنال ها و کنفرانس های علمی-پژوهشی داخلی و خارجی، انتخاب چندین باره به عنوان پژوهشگر نمونه و نگارش ده ها یادداشت و تحلیل صنفی، سیاسی و اجتماعی در رسانه های مکتوب و آنلاین کشور اشاره کرد. برای مشاهده جزئیات سوابق کاری و رزومه علمی مدیر مسئول به سایت شخصی ایشان به آدرس mohammad-karimi.ir مراجعه کنید.

 

۷- افق آینده

با وجود زحمات و نوآوری های انجام شده تاکنون، این پایگاه تصمیم به گسترش و تعمیق نقش خود در عرصه نظام مهندسی کشور دارد. از این رو، گام های بعدی برای این پایگاه که برنامه ریزی و اقدامات مستمر برای به سرانجام رساندن آن انجام شده عبارتند از:

الف) پروفایل: به منظور ایجاد بستری برای معرفی و ارائه روزمه کاری مهندسان عضو سازمان های نظام مهندسی کشور، بخشی به نام پروفایل در حال آماده سازی است تا مهندسان بتوانند با اشتراک گذاشتن توانائی فردی و گروهی خود در زمینه نظام مهندسی، تبادل داده و ایجاد اشتغال کنند.

ب) نشریه: هر چند فضای مجازی مجال کافی برای ارائه مطالب به صورت سریع و آنی می دهند اما، نشریه های مکتوب نیز کارکردها و مخاطبان خود را دارد، از این رو تیم اخبار نظام مهندسی درصدد اخذ مجوز لازم برای انتشار ماهنامه است.

 

۸- اصول اخلاقی

این پایگاه هیچ ارتباط سازمانی و ارگانیک با هیچ وزارتخانه یا سازمان دولتی و غیردولتی (اعم از نظام مهندسی و …) نداشته و کاملا خصوصی و با هزینه شخصی “محمد کریمی” اداره می شود. در هدف گذاری اولیه و کلی سایت، اعتبار رسانه ای (بخش خبری) و علمی (بخش فروشگاهی) کاملا تفکیک شده است. اخبار، گزارشها و مصاحبه های اختصاصی منتشر شده در این پایگاه صرفا بدلیل اعتبار رسانه ای، رویکرد تخصصی و مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است. دریافت خبرها و مصاحبه ها هیچ ارتباطی با بخش علمی و فروشگاه سایت ندارد. به هیچ عنوان این تولیدات خبری دلیل بر اعتبار علمی محصولات عرضه شده در فروشگاه و شخص “محمدکریمی” نبوده و بنایی برای استفاده از وجه رسانه ای برای فروش محصولات وجود ندارد.