آشنایی با نکات مهم و اصلی منابع آزمون سازمان نظام مهندسی ساختمان آشنایی با نکات مهم و اصلی منابع آزمون سازمان نظام مهندسی ساختمان

آشنایی با نکات مهم و اصلی منابع آزمون سازمان نظام مهندسی ساختمان

آشنایی با نکات مهم و اصلی منابع آزمون سازمان نظام مهندسی ساختمان ، چالش اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی پایه سه مهندسی ساختمان، یکی از مراحل بعد از اخذ مدرک کارشناسی رشته‌های هفت‌گانه مهندسی ساختمان است

کد خبر: 991014007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ دی ۹۹ - ۹:۲۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، آشنایی با نکات مهم و اصلی منابع آزمون سازمان نظام مهندسی ساختمان ، چالش اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی پایه سه مهندسی ساختمان، یکی از مراحل بعد از اخذ مدرک کارشناسی رشته‌های هفت‌گانه مهندسی ساختمان است

آشنایی با نکات مهم و اصلی منابع آزمون سازمان نظام مهندسی ساختمان

آشنایی با نکات مهم و اصلی منابع آزمون سازمان نظام مهندسی ساختمان
نکات مهم منابع آزمون نظام مهندسی ساختمان
در این مطلب با نکات مهم منابع آزمون نظام مهندسی ساختمان آشنا می شوید.
چالش اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی پایه سه مهندسی ساختمان، یکی از مراحل بعد از اخذ مدرک کارشناسی رشته‌های هفت‌گانه مهندسی ساختمان است. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی مرتبط با ساختمان (عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی، ترافیک) که می ‌توانند عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان محل سکونت خود شوند، بعد از طی شدن ۳ سال از تاریخ فارغ‌التحصیلی می ‌توانند در آزمون ‌های ورود به حرفه مهندسان ثبت‌نام و در صورت کسب نمره حدنصاب قبولی، موفق به اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی در صلاحیت قبول‌شده نظارت یا اجرا یا طراحی (همزمان یا هرکدام مستقلاً) شوند.
منابع آزمون نظام مهندسی در زمان ثبت‌نام هر دوره از طرف سایت دفتر مقررات ملی ساختمان که مجری برگزاری آزمون نظام مهندسی است اعلام می ‌شود. منابع هر رشته تحصیلی و هر صلاحیت آزمونی (نظارت، اجرا و طراحی) بسته به موضوع آن رشته و صلاحیت از مباحث مقررات ملی ساختمان ایران (کتاب‌های جلد سبز رنگ) انتخاب و اعلام می ‌گردد. سال روی جلد مباحث مقررات ملی اصلی‌ترین شاخص هر مبحث بوده و سال روی جلد هر مبحث به‌منزله یک کتاب کاملاً متفاوت از سال جلد قبلی بوده و به‌ هیچ‌ عنوان سال روی جلدها جایگزین هم نبوده (حجم مبحث گاهاً نصف یا دو برابر می ‌شود) و اصلاحیه ‌های موجود نیز برای مباحث سال جلد جدید هست و بمنزله اصلاح محتوای نبوده و دقیقاً سال جلدهای اعلامی باید تهیه‌شده و مورد استفاده قرار گیرد.
منابع هر رشته / آزمون می ‌تواند علاوه بر تعدادی از مباحث مقررات ملی ساختمان اعلامی، شامل قانون نظام مهندسی ساختمان، راهنماهای رسمی مباحث و نشریات نظام فنی کشور و.. باشد که همگی مربوط به انتشارات رسمی بوده و هیچ کتاب مربوط به مؤلفین شخصی جز منابع آزمون نظام مهندسی نیست. عملاً هیچ کتاب خلاصه‌نویسی یا جمع‌بندی منابع در یک کتاب نمی ‌تواند جایگزین منابع اصلی آزمون نظام مهندسی گردد، حجم بالای مباحث قابل جمع‌بندی در یک کتاب بزرگ نبوده و عملاً هم امکان‌پذیر نیست، تغییر یک مبحث مقررات ملی ساختمان عملاً منجر به بلااستفاده شده آن کتاب خواهد شد. چون هیچ بند و نکته‌ای در مباحث مقررات ملی قابل خلاصه‌نویسی یا حذف نیست و ممکن هست همان تبصره حذف شده در کتاب مؤلفین مورد سوال در آزمون باشد. کتاب‌ های مباحث مقررات ملی علاوه بر منبع آزمون نظام، به ‌عنوان ابزار کار و رفرنس کارهای مهندسین چه در حوزه طراحی و نظارت ساختمان و چه در مرحله اجرا هست.
موفقیت در آزمون ورود به حرفه مهندسان
با توجه به تعداد و حجم بالای مباحث مقررات ملی ساختمان و از طرفی نکته‌دار بودن پرسش های آزمون و محدودیت زمان آزمون نظام مهندسی که عملاً آزمون نظام مهندسی را تبدیل به آزمون دقت عمل و سرعت عمل کرده است.
راه‌حل افزایش دقت در آزمون نظام مهندسی علاوه بر مطالعه روزنامه وار مباحث با هدف آشنایی با محتوا و ساختار هر مبحث و فصل بندی آن مبحث؛ تست زنی و تمرین با پرسش های استاندارد از مباحث مقررات ملی ساختمان است، به این صورت که پرسش های مبحث به مبحث از مقررات ملی ساختمان با کلید واژه و در شرایط زمانی محدود آزمون نظام مهندسی تمرین گردد. هم‌چنین استفاده از فیلمهای آموزشی آمادگی آزمون نظام مهندسی نظیر فیلم مباحث مقررات ملی نیز می ‌تواند در رسیدن به سطح مطلوب آمادگی کمک کنید.
کلیدواژه آزمون نظام مهندسی
راه حل افزایش سرعت عمل در آزمون نظام مهندسی استفاده از کلید واژه سرجلسه آزمون هست، که فهرستی از واژگان کلیدی و تخصصی از متن مباحث بوده که آدرس دقیق هر واژه مورد نظر را از طبق شماره مبحث و شماره صفحه مورد نظر را می‌ دهد. در واقع به جای ورق زدن و گشتن یک کلمه مشخص در بین صفحات مباحث؛ تنها با مراجعه به آن واژه در کلیدواژه که طبق ترتیب حروف الفبا مشابه کتب فرهنگ لغت مرتب شده است، شماره صفحه واژه مورد نظر را پیدا کرده و دقیقاً به صفحه / صفحات مورد سوال مراجعه می‌ گردد.
کدام کلید واژه بهتر است
مقایسه کلیدواژه‌های مختلف ارائه شده برای آزمون نظام مهندسی، کلید واژه مفهومی و جدولی سازه پلاس عملکرد مناسب و پوشش حداکثری در آزمون ‌های چند سال اخیر نظام مهندسی در رشته‌ها و آزمون‌ های مختلف را داشته و اثبات عملکرد و رضایت استفاده کنندگان از این کلیدواژه بالاتر از سایر محصولات مشابه است و مورد تائید مدرسین آزمون ورود به حرفه مهندسان است. طبق بررسی ‌های به‌عمل‌آمده توسط داوطلبین آزمون نظام مهندسی محصولات مشابه زیرمجموعه کلیدواژه سازه پلاس بوده و واژه‌های زائد و غیرکاربردی در این کلیدواژه تقریباً وجود ندارد.
جمع‌بندی: برای موفقیت در آزمون نظام مهندسی ضمن داشتن همه منابع رسمی اعلامی با سال روی جلد مشخص، تمرین پرسش های مباحث مقررات ملی در شرایط زمانی آزمون با کلیدواژه سازه پلاس لازم است.
منبع: خبرگزاری مهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ دی ۹۹
9223 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0