معرفی نرم افزار تکلا استراکچرز tekla structures

معرفی نرم افزار تکلا استراکچرز

در حوالی سال 1380 هجری شمسی نرم افزار تکلا وارد ایران شد و از آن استفاده گردید در آن زمان بیشتر شرکت های نفت و گاز به دنبال استفاده از تکلا بودند.

کد خبر: 980202002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸ - ۱۲:۵۴ ق.ظ

وقتی که به سایت تکلا سر می زنیم می بینم که در توصیف نرم افزار خود می گوید که پیشرفته ترین نرم افزار مدل سازی اطلاعات سازه ای(BIM) می باشد. خب این مدل سازی اطلاعات ساختمانی چیست ؟ این مدل سازی اطلاعات ساختمانی که چند سالی است در دنیا مطرح شده است پیرامون مدل سازی ۳بعدی ساختمان بحث تولید نقشه های اجرایی و… صحبت می کند.

معرفی نرم افزار  تکلا استراکچرز

 

همانطور که همه ما می دانیم ما همیشه نقشه های طراحی رو به صورت ۲بعدی داریم ولی در اصل قرار است یک ساختمان ۳بعدی رو بسازیم پس باید با راه حلی این شکاف رو حل کنیم و به فکر تهیه نقشه های اجرایی با دست یا با اتوکد افتادیم خب این کار از طرفی با خطاهایی ممکن است مواجه شود از طرف دیگر اگر حتی بالفرض خطایی نیز رخ ندهد برای تهیه نقشه های اجرایی نیازمند گذاشتن وقت و در کنار آن صرف پول اضافه برای تهیه آن نقشه ها هستیم از همین رو برای صرفه جویی در وقت و زمان شرکت ها به فکر تولید نرم افزار هایی شدند که بجای مدل ۲ بعدی سازه مدل ۳ بعدی آن را ارائه دهد و اطلاعات بیشتری از سازه داشته باشند در این زمینه تکلا استراکچرز یکی از همین نرم افزار ها است که می توان مدل ۳ بعدی نرم افزار را در آن دید و به واسطه همین مدل سازی به نقشه های اجرایی سازه و حتی میزان مصالح مصرفی برای محاسبه متره سازه مورد نظر دسترسی داشت.

آزمون نظام مهندسی عمران نظارت

نظام مهندسی عمران تهران

پس با تمام تفاسیر بالا فهمیدیم که تکلا استراکچرز یک نرم افزار مدل سازی ۳بعدی ساختمان است و این را هم باید بدانیم که تکلا تنها نرم افزاری نیست که این کار را انجام می دهد نرم افزار های دیگری مثل رویت نیز هستند که قادر به ارائه مدل ۳ بعدی ساختمان و نقشه های اجرایی آن هستند اما یه توانایی بسیاری خوبی که تکلا دارد و باعث می شود مهندسین عمران به سمت آن جذب شوند این است که تکلا توانایی طراحی اتصالات سازه های فولادی چه به صورت پیچ و مهره و چه به صورت جوش را دارا می باشد و این نقطه ضعف ETABS  می باشد و یکی از مشکلات مهندسانی که در طراحی خود از ETABS استفاده می کنند بحث طراحی اتصالات سازه های فولادی است این مشکل در تکلا نه تنها حل می شود بلکه در پایان کار به شما می گوید که چه تعداد پیچ و مهره نیز لازم دارید و این یعنی صرف جویی در وقت. حالا می توانید حدس بزنید چرا در برخی مواقع به تیکلا استراکچرز XSteel  نیز می گویند بخاطر توانایی های بسیار بالای آن در بحث سازه های فولادی است. البته این بدان معنی نیست که در ساخاتمان های بتنی کابردی ندارد و توانایی آن کم است اصلا این تصور نیست ولی خب در سازه های فولادی تاثیر گذارتر است ولی برای سازه های بتنی نیز مزایایی دارد برای مثال یکی از مواردی که در آیین نامه مبحث نهم و همچنین نظام مهندسی بدان اشاره شده است بحث فاصله خاموت های در تیر و ستون است که در تکلا بدلیل دیزاین ۳ بعدی به راحتی می توان این خاموت ها و فاصله بین آن ها را دید و متوجه شد که آیا این فواصل ضوابط آیین نامه را ارضا می کند یا خیر.

معرفی نرم افزار تکلا استراکچرز

برخی از امکانات و خصوصیات Tekla Structures :

  • قابلیت خواندن فایل خروجی از Etabs & Safe یعنی می توانیم سازه فولادی را در یکی از این ها مدل کنیم سپس برای طراحی اتصالات و سایر موارد از تکلا استفاده کنیم
  • می توانیم مقاطع و پروفیل های ایرانی را نیز در آن بسازیم و از آنان استفاده کنیم
  • طراحی اتصالات پیچ و مهره و جوشی
  • امکان داشتن نمونه ۳ بعدی سازه موردنظر
  • خروجی نقشه های اجرایی سازه
  • برخی اطلاعات متره سازه را می توانیم از تکلا داشته باشیم

و….

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ اردیبهشت ۹۸
12014 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0