آر سی دی چیست معرفی کامل

آر سی دی چیست؟

آر سی دی دستگاهی برای محافظت در برابر خطرات الکتریکی است. ما هر روزه در معرض خطر برق گرفتی هستیم. خانه های ما، محل کسب و کار ما و هر جایی که پا می گذاریم،‌ جریان الکتریسیته و برق در آنجا حضور دارد. این حضور امکانات بی نظیری را برای ما فراهم کرده است اما خطراتی را نیز در پی دارد. آر سی دی یک دستگاه اتوماتیک است که در مواقع لازم جریان برق را قطع می کند و ما را از آسیب در امان می دارد. این دستگاه در اغلب نقاط دنیا با هزینه کم در دسترس است و استفاده از آن به همه توصیه می شود.

کد خبر: 980109003 تاریخ انتشار: جمعه ۹ فروردین ۹۸ - ۵:۲۸ ب.ظ

آر سی دی دستگاهی برای محافظت در برابر خطرات الکتریکی است. ما هر روزه در معرض خطر برق گرفتی هستیم. خانه های ما، محل کسب و کار ما و هر جایی که پا می گذاریم،‌ جریان الکتریسیته و برق در آنجا حضور دارد. این حضور امکانات بی نظیری را برای ما فراهم کرده است اما خطراتی را نیز در پی دارد. آر سی دی یک دستگاه اتوماتیک است که در مواقع لازم جریان برق را قطع می کند و ما را از آسیب در امان می دارد. این دستگاه در اغلب نقاط دنیا با هزینه کم در دسترس است و استفاده از آن به همه توصیه می شود.

آر سی دی  چیست؟

 

آرسی دی یا کلید محافظ جان دستگاهی برای حفظ جان انسان در مقابل شوک الکتریکی مرگبار است. این دستگاه طوری طراحی شده که جان شما را در مقابل هر شی حامل جریان الکتریسته مثل یک سیم لخت، حفاظت کند. این دستگاه همچنین محافظتی را در مقابل آتش سوزی های الکترونیکی فراهم می آورد. آر سی دی ها سطحی از محافظت شخصی را فراهم می آوردند که به صورت معمول فیوزها و مدارشکن ها نمی توانند فراهم آورند.

آر سی دی چه کاری انجام می دهد؟

آر سی دی دستگاه ایمنی حساسی است که اگراشتباه یا خطایی رخ دهد به صورت خودکار جریان الکتریسیته را قطع می کند.

آر سی دی طوری طراحی شده که جان انسان را در مقابل ریسک مرگ در اثر برق گرفتگی و یا آتش سوزی ناشی از اتصال به زمین، حفظ کند. فرض کنید در حال رد شدن از روی علف ها هستید و به طور اتفاقی از روی کابل برق رد می شوید و یا به طور اتفاقی  سیم بدون روکش حاوی جریان برق و یا دستگاه های جوش معیوب را لمس می کنید  که همگی اینها باعث جریان یافتن الکتریسیته به زمین می شوند.

این دستگاه چگونه کار می کند؟

آر سی دی به طور مداوم جریان الکتریسیته ناشی از یک یا چند مدار را مورد نظارت قرار می دهد و به عنوان حفاظی برای جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرد. اگر دستگاه تشخیص دهد که جریان الکتریسیته در حال عبور از مسیری ناخواسته است به فرض زمانی که یک شخص بخشی برق دار را لمس می کند، آر سی دی به سرعت جریان را قطع می کند و به طور قابل توجهی خطر مرگ و یا آسیب های جدی را کاهش می دهد.

آزمون نظام مهندسی برق مخابرات

نظام مهندسی برق تهران

انواع اصلی آر سی دی ها کدام هستند؟

آر سی دی ها می توانند به محافظت از شما در مقابل شوک الکتریکی در نواحی دارای خطر بالقوه به مانند حمام و باغ کمک کنند و انواع مختلف از آر سی دی ها وجود دارند که می توانند برای حصول اطمینان از اینکه شما تا آنجایی که ممکن است در امنیت به سر می برید، استفاده شوند.

آر سی دی های ثابت

این نوع آر سی دی ها در واحد مصرف کننده (باکس فیوز) نصب می شوند و می توانند حفاظی برای یک مدار و یا گروهی از مدارها محسوب شوند. آر سی دی ثابت بالاترین سطح حفاظت در مقابل جریان برق را فراهم می آورد. این موضوع به این دیلی است  که آر سی دی های ثابت تمام سیم ها و سوکت ها روی یک مدار و هر دستگاه متصل به آن را ایمن می سازند و تحت کنترل قرار می دهند.

آر سی دی ها دو شاخه برق

اینها دو شاخه های برق خاص با یک آر سی دی هستند که درون آنها تعبیه شده که می تواند در مکان یک دو شاخه برق استاندارد مورد استفاده قرار گیرد. این نوع از آر سی دی محافظت را فقط برای فردی که در تماس با تجهیزات است، فراهم می کند.

آر سی دی های پورتابل (قابل حمل)

این نوع از آر سی دی ها به هر دو شاخه برق استانداری متصل می شوند. بعد از این هر دستگاهی می تواند به آر سی دی متصل شود. این نوع از آر سی دی ها زمانی مفید و کابردی هستند که هیچ یک از انواع آر سی دی های ثابت و یا آر سی دی های دو شاخه برق در دسترس نباشند اما آر سی دی های پورتابل نیز درست شبیه آر سی دی های دو شاخه برقی، تنها جان فرد را در تماس با تجهیزات در مسیر اتصال به آر سی دی های پورتابل، محافظت می کنند.

آیا آر سی دی ها قابل اطمینان هستند؟

ما دریافته ایم که آر سی دی های ثابت در حدود ۹۷% قابلیت اطمینان دارند. همچنین اگر آنها به طور منظم آزمایش شوند، کارایی آنها بهبود می یابد. اگر شما محافظت آر سی دی ثابت را داشته باشید، این دستگاه ریسک شوک الکتریکی به شما و خانواده تان را کاهش خواهد داد. آر سی دی همچنین می تواند خانه شما را در مقابل ریسک آتش سوزی ناشی از سیم کشی و یا لوازم خانگی معیوب، محافظت کند.

آر سی دی چیست

اگرچه محافظ آر سی دی، ریسک مرگ و یا آسیب ناشی از شوک اکتریکی را کاهش می دهد، این موضوع نیاز برای مراقب بودن را کاهش نمی دهد. شما باید سیم کشی های خانه خودتان را حداقل هر ده سال یکبار چک کنید تا از ایمنی آنها برای خودتان، خانواده تان و خانه تان اطمینان حاصل کنید. اگر شما عیبی را در سیم کشی و یا دستگاهی پیدا کردید فورا استفاده از آن را متوقف کنید و با یک برق کار حرفه ای تماس بگیرید.

آزمایش کردن را فراموش نکنید. شما باید تمام آر سی دی ها سوکتی و ثابت را هر سه ماه یکبار تست کنید. تولیدکنندگان توصیه می کنند که آر سی دی ها پورتابل باید هربار که شما می خواهید از آنها استفاده کنید، تست شوند.

اخطار: اگر شما کلید آزمایش را برای مدت طولانی نگه داشتید و آر سی دی جریان الکتریسیته را قطع نکرد، از یک برق کار حرفه ای در این زمینه مشاوره بگیرید.

یک محافظ آر سی دی چقدر هزینه دارد؟

یک آر سی دی قابل حمل می تواند قیمتی به اندازه ده پوند داشته باشد. یک آر سی دی ثابت  قیمتی بیشتر خواهد داشت اما درجه بالاتری از ایمنی را برای محافظت از خانواده ای شما در برابر خطرات فراهم خواهد آورد.

چطور می توانم بررسی کنم که آیا در حال حاضر یک محافظ آر سی دی ثابت دارم یا نه؟

برای بررسی اینکه آیا یک محافظ آر سی دی ثابت دارید یا نه، به واحد مصرف کننده ی خود بروید و نگاهی بیاندازید و ببینید که آیا یک دستگاه با دکمه “تی” یا “تست ” در آن وجود دارد یا خیر. این دکمه “تست” بخشی از یک آر سی دی است. اگر آر سی دی نصب شده باشد همچنین باید یک لیبل (برچسب) روی واحد مصرف کننده و یا نزدیک آن وجود داشته باشد که  بیان کننده “تست هر سه ماه یکبار” است.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ فروردین ۹۸
14151 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0