اطلاعات کاربردی نظام مهندسی برق

تمام آنچه که باید درباره تپ چنجرها بدانید بررسی تپ چنجرها کد خبر 190923008

تمام آنچه که باید درباره تپ چنجرها بدانید

تپ چنجرهای دستگاه هایی هستند که می توانند ولتاژ ثانویه خروجی را با تغییر نسبت دورسیم پیچ اولیهیا ثانویه افزایشیا کاهشدهند. تپ چنجر معمولابه دلیل کم بودن جریان درمنطقه کاربردی‌،درولتاژ بالا یک ترانسفورماتور دو سیم پیچه نصب می شود. در صورتكنترل ولتاژ‌، تپ چنجرها در سيم پيچ هاي ولتاژ بالا ترانسفورماتور برق کاربرد دارند.تغییر ولتاژ زمانی تحت تاثیر قرار می گیرد که تعداد دور ترانسفورماتور دارایتپ چنجر تغییر کند. تپ چنجرهای بی باری در ترانسفورماتورهای ولتاژ بالا استفاده می شود. سیستم چنین ترانسفورماتورهایی شامل تپ چنجرهایبدون بار در سیم پیچ اصلی است. اینتپ ها کمک می کنند تا تغییرات دریک باند باریک در حدود مقدار اسمیرخ دهند.

۱ مهر ۹۸ 13472 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
عملکرد یک ترانسفورماتور جریان چگونه است بررسی عملکرد ترانسفورماتور کد خبر 190923007

عملکرد یک ترانسفورماتور جریان چگونه است؟

ترانسفورماتور جریان (CT) ترانسفورماتوری است که جریان مدار دیگر را اندازه گیری می کند. این ترانسفورماتور برای انجام اندازه گیری، درمدار خود به یک آمپرمتر (قسمت A در نمودار) وصل شده است. اندازه گیری جریان ولتاژ بالا، به طور مستقیم نیاز به درج ابزار دقیق در مداردارد. در واقعیک مشکل غیر ضروریست که باعث می شود جریان مورد نظر برای اندازه گیری کاهش یابد. همچنین گرمای تولید شده در تجهیزات اندازه گیری جریانمی تواند موجب خوانش کاذب شود. اندازه گیری جریان غیرمستقیم با CT بسیار کاربردی است.

۱ مهر ۹۸ 11009 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
ترانسفورماتور تطبیق دهنده بررسی ترانسفورماتور کد خبر 190923006

ترانسفورماتور تطبیق دهنده

ترانسفورماتور تطبیق دهنده بلندگو، روشی است که برای افزایش خروجی از میکروفون استفاده می شود، بسیار بزرگ است و به گونه‌ای طراحی شده است که از قدرت بسیار بیشتری بهره ببرد. به عنوان مثال، فرض کنید که یک ترانسفورماتور تطبیق دهنده با یک بلندگو 16 اهمی به یکآمپلی فایر 6400 اهمی باید متصل باشد که بتواند قدرت خود را انتقال دهد.فرض کنید که مقدار توان انتقالی باید 9 وات باشد. فرمول توان به صورتW = El است، که W به معنای توان(در واحد وات)،E ولتاژ (در واحد ولت) وI به معنای جریان(در واحد آمپر)می باشد (به یاد داشته باشید که رابطه بین ولتاژ و جریان در یک مقاومت به صورتE = IR است  وR مقاومت (بر حسب اهم) است.)

 

۱ مهر ۹۸ 11442 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
تشخیص خطای همگام سازی شبکه برق بررسی خطای همگام سازی کد خبر 190923005

تشخیص خطای همگام سازی شبکه برق

همگام سازی به معنای به حداقل رساندن اختلاف در ولتاژ‌، فرکانس و زاویه فاز، بین مراحل مربوط به خروجی ژنراتور و منبع شبکه است. یک مولد جریان متناوب باید پیش از اتصال، با شبکه هماهنگ شود. این دستگاه قادر به تحویل برق در شبکه نخواهد بود، مگر اینکه، در همان فرکانس شبکه کار کند. هماهنگ سازی باید قبل از اتصال ژنراتور به یک شبکه اتفاق بیفتد و می توان آن را به صورت دستییا خودکار انجام داد. هدف از هماهنگ سازی نظارت‌، دسترسی‌، فعال کردن و انجام خودکار کنترل عملکرد برای جلوگیری از ناهنجاری های ولتاژ و فرکانس است.

۱ مهر ۹۸ 10529 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
بوستر چهارگانه بررسی بوستر چهارگانه کد خبر 190909005

بوستر چهارگانه

ترانسفورماتور تنظیم زاویه فاز، رگولاتور زاویه فاز (PAR در اصطلاح آمریکایی)، ترانسفورماتور تغییر فاز، شیف رجیستر فاز (در اصطلاح آمریکای غربی) یا تقویت کننده مربع سازی(تقویت کننده چهارگانه در اصطلاح انگلیسی)، یک مدل تخصصی ترانسفورماتور است که برای کنترل جریان قدرت واقعی در شبکه های انتقال برق سه فاز استفاده می شود.دریک خط انتقال جریان متناوب، جریان برق خط متناسب با سینوس تفاوت زاویه فاز بین ولتاژ انتهای فرستنده و انتهای گیرنده خط است. در این حالت مدارهای موازی با ظرفیت های مختلف بینیک نقطه در یک شبکه انتقال (به عنوان مثال، یک خط بار و یک کابل زیرزمینی) وجود دارند. دستکاری مستقیم زاویه فاز امکان کنترل تقسیم جریان بین مسیرها را فراهم می کند و از اضافه بار جلوگیری می کند. بوسترهای چهارگانه وسیله ای برای کاهش بار اضافی در مدارهای سنگین و بارگیری مجدد از طریق مسیرهای مطلوب تر فراهم می کنند.

۱۸ شهریور ۹۸ 1334 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
افزایش پتانسیل زمین پتانسیل زمین کد خبر 190909004

افزایش پتانسیل زمین

در مهندسی برق، افزایش پتانسیل زمینیا EPR(که GPR هم نام دارد) زمانی اتفاق می افتد که جریان بزرگی از طریق یک امپدانس شبکه زمین به زمین جریانیابد. نسبت پتانسیل در نقطه ای دوردست روی زمین، بالاترین نقطه ای است که جریان وارد زمین می شود و با افزایش فاصله از منبع کاهش مییابد. افزایش پتانسیل زمین موجب ایجاد نگرانی در طراحی پست های برق می شود زیرا پتانسیل بالا ممکن است برای افراد یا تجهیزات خطر ایجاد کند.افزایش پتانسیل زمین (EPR) در اثر رخداد خطا های الکتریکی که در پستهای برقی، نیروگاههایا خطوط انتقال ولتاژ بالا رخ می دهد، ایجاد می شود. جریان اتصال کوتاه از طریق ساختار کارخانه و تجهیزات، در الکترود زمینی جریان مییابد. مقاومت زمینصفر نیست. بنابراین جریان تزریق شده به زمین در الکترود زمینی باعث افزایشپتانسیل نقطه مرجعدر مسافتی دورتر می شود. افزایش بالقوه این پتانسیل می تواند باعث ایجاد ولتاژ خطرناک در فاصله‌ی صدها متر دورتر از محل واقعی خطا شود.

۱۸ شهریور ۹۸ 1426 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
بازگشت از طریق ارت تک سیم ارت تک سیم کد خبر 190811003

بازگشت از طریق ارت تک سیم

بازگشت از طریق ارت تک سیم (Single-wire earth return یا SWER) یا بازگشت زمینی تک سیم یک خط انتقال تک سیم است که توان الکتریکی تک فاز را از شبکه برق به مناطق دور افتاده با هزینه کم تأمین می کند. ویژگی متمایز آن این است که زمین (یا گاهی اوقات حجم زیادی از آب) به عنوان مسیر بازگشت جریان مورد استفاده قرار می گیرد، در نتیجه به سیم دوم (یا سیم خنثی) که به عنوان یک مسیر بازگشت عمل می کند، نیازی نداریم.

۲۰ مرداد ۹۸ 1008 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
کابل برق ساب مارین بررسی کابل برق ساب مارین کد خبر 190811002

کابل برق ساب مارین

کابل برق ساب مارین یک کابل انتقال برای انتقال توان الکتریکی در زیر سطح آب است. به این کابل ها submarin (زیر دریایی) گفته می شود زیرا معمولاً این نوع کابل توان الکتریکی را در زیر آب های شور (بازوهای اقیانوس، دریاها، تنگه ها و غیره) انتقال می دهد. البته استفاده از کابل های برق ساب مارین در زیر آب های شیرین (دریاچه های بزرگ و رودخانه ها) نیز امکان پذیر است. مثالی از کاربرد دوم، اتصال جزیره اصلی با جزایر بزرگ در رودخانه سنت لورنس است.

۲۰ مرداد ۹۸ 916 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
بررسی روش های زمین کردن بررسی روش های زمین کردن کد خبر 190809012

روش های زمین کردن

روشهای مختلفی برای زمین کردن مانند سیم یا استریپینگ، روش اتصال به میله، زمین کردن با لوله یا پایپ، استفاده از صفحه یا زمین کردن از طریق شبکه های آب وجود دارد. متداول ترین روش های زمین کردن عبارتند از: زمین کردن به روش پایپ و زمین کردن با استفاده از صفحه.زمین کردن به روش پایپ، رایج ترین و بهترین سیستم زمین کردن در مقایسه با سایر سیستم های مناسب برای شرایط زمین و رطوبت است. در این روش، فولاد گالوانیزه و لوله سوراخ شده با طول و قطر تأیید شده به صورت عمودی در خاک مرطوب و بطور دائم، مانند آنچه که در شکل زیر نشان داده شده است، قرار می گیرد. اندازه لوله به جریانی که باید حمل شود و نوع خاک بستگی دارد.

۱۸ مرداد ۹۸ 941 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
خطاهای متقارن و نامتقارن بررسی خطاهای متقارن و نامتقارن کد خبر 190809011

خطاهای متقارن و نامتقارن

معمولا یک سیستم برقی تحت شرایط متعادل کار می کند. هنگامی که سیستم به دلیل خرابی عایق در هر نقطه یا به دلیل تماس سیمها به یکدیگر، نامتعادل می شود، اتصال کوتاه یا خطا در خط رخ می دهد. در سیستم برق به دلیل وجود دلایلی مانند اختلالات طبیعی (رعد و برق، وزش باد با سرعت زیاد، زمین لرزه) خرابی عایق، ریزش درخت،  نفوذ پرنده و حیوانات دیگر و غیره ممکن است در سیستم خطا رخ دهد.خطاهایی که در خطوط انتقال رخ می دهد به طور گسترده به گروه های زیر طبقه بندی می شوند:خطا های متقارن و خطا های نامتقارن. خطاها می توانند سیستم های برق را به چند طریق دچار آسیب کنند. این خطاها باعث افزایش ولتاژ و جریان در نقاط معینی در سیستم می شوند. ولتاژ و جریان زیاد ممکن است به عایق آسیب برساند و عمر تجهیزات را کاهش دهد. خطاها می توانند باعث عدم ثبات سیستم شوند و تجهیزات سیستم سه فاز به صورت نادرست کار می کنند. از این رو لازم است که در صورت بروز خطا، قسمت خطا جدا شود تا عملکرد طبیعی بقیه سیستم تحت تأثیر قرار نگیرد.

۱۸ مرداد ۹۸ 4860 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
تستر زمین بررسی تستر زمین کد خبر 190809010

تستر زمین

تستر زمین ابزاری است که برای اندازه گیری مقاومت زمین استفاده می شود و به عنوان تستر زمین شناخته می شود. تمام تجهیزات سیستم نیرو از طریق الکترود زمین به زمین وصل می شوند. زمین از تجهیزات و پرسنل در برابر جریان های خطا محافظت می کند و جریان نشستی را خنثی می کند. مقاومت زمین بسیار کم است. جریان خطا از طریق الکترود زمین به زمین منتقل می شود. بنابراین، سیستم را از آسیب محافظت می کند.خوب زمین نکردن خطرات خرابی تجهیزات را افزایش می دهد. کاری بسیار خطرناک است و تأسیسات و  سیستمهای الکتریکی باید زمین شده باشند تا در صورت برخورد صاعقه یا اعمال ولتاژ بیش از حد، جریان در مسیری ایمن به زمین را پیدا کند. اگرچه سیستم زمین نصب شده دارای مقادیر مقاومت زمین کم استامادر صورت برخورد میله های زمین با خاک مرطوب، زیاد بودن نمک در خاک و درجه حرارت بالا، مقاومت سیستم زمین می تواند افزایش یابد.

۱۸ مرداد ۹۸ 1565 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
چند توصیه برای بهبود یکپارچگی هادی محافظ یکپارچگی هادی محافظ کد خبر 190809009

چند توصیه برای بهبود یکپارچگی هادی محافظ

یکپارچگی هادی محافظ برای جلوگیری از خطرهای نشت جریان استفاده می شود که از روش های مختلفی صورت می گیرد. این کار برای جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات و نیروهای انسانی ضروری هستند.بیشتر تجهیزات الکترونیکی مدرن از منبع تغذیه حالت روشن (SMPS) استفاده می کنند که به جای جریان مداوم سینوسی، پالس های جریان را از منبع تغذیه می گیرند. لبه های افزایش زمان شکل موج جریان حاویفرکانس های بالا، می تواند باعث ایجاد تداخل جدی در فرکانس رادیویی (RFI) با سایر تجهیزات در مجاورت خود شود. برای جلوگیری از انتشار این تداخل در منبع تغذیه، هر SMPS داراییک فیلتر در ورودی متشکل از یک سلف سری کوچک در هر دو خط فاز و خنثی با یک خازن کوچک زمین شده است.

۱۸ مرداد ۹۸ 885 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
خطای الکتریکی بررسی خطای الکتریکی کد خبر 190805011

خطای الکتریکی

خطا در تجهیزات الکتریکی یا دستگاه به عنوان خطا در مدار الکتریکی تعریف می شود که به دلیل رخ دادن آن جریان از مسیر در نظر گرفته شده منحرف می شود. به عبارت دیگر، یک وضعیت غیر طبیعی در سیستم الکتریکی رخ می دهد که به تجهیزات الکتریکی آسیب می رساند و جریان طبیعی الکتریکی را مختل می کند.این خطا، مقاومت عایق بین هادی های فاز و زمین یا هر صفحه زمین اطراف رسانا را کاهش می دهد. همچنین باعث کاهش امپدانس (خاصیت مدار برای مخالفت با جریان) بین رساناها و زمین می شود که در پی آن جریان الکتریکی کوتاه نشتی در سیستم جریان می یابد و به تجهیزات سیستم قدرت آسیب می رساند.احتمال خرابی یا بروز خطای غیر طبیعی بیشتر در خطوط انتقال است. حدود نیمی از خطاهایی که در سیستم برق رخ می دهند، مربوط به خطای خط انتقال است.

۱۴ مرداد ۹۸ 1326 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
تعادل حفاظت از خطای زمین بررسی تعادل حفاظت از خطای زمین کد خبر 190805010

تعادل حفاظت از خطای زمین

طرح حفاظت از خطای زمین، عمدتاً برای محافظت از ژنراتورهای كوچك كه در آن سیستم های حفاظت دیفرانسیل و خود تعادلی كاربرد ندارند، استفاده می شود. در یک ژنراتور کوچک، ترمینال خنثی سیم پیچ های سه فاز به یک ترمینال واحد وصل می شوند. بنابراین ترمینال خنثی در دسترس نیست و با متعادل کردن حفاظت از زمین، محافظت در برابر خطای زمین نیز فراهم می شود. چنین نقشه ای هیچ محافظتی در برابر خطای فاز به فاز ایجاد نشود، فراهم نمی کند.در این طرح ترانسفورماتورهای جریان در هر فاز نصب می شوند. ترانسفورماتورهای ثانویه به موازات CT نصب شده بر روی یک هادی متصل به نقطه ستاره ژنراتور به زمین وصل می شود و یک رله در سمت ثانویه CT وجود دارد.

۱۴ مرداد ۹۸ 911 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
تفاوت بین اتصال به زمین گروند و زمین کردن ارت بررسی تفاوت بین اتصال به زمین و زمین کردن کد خبر 190805009

تفاوت بین اتصال به زمین (گروند) و زمین کردن (ارت)

در صنعت برق دو عبارت گروندینگ و ارتینگ با یکدیگر تفاوت دارند. يكي از تفاوت هاي اساسي اتصال به زمین (گروند) و زمین کردن (ارت) اين است كه در اتصال به زمين، قسمت حمل كننده جریان به زمين متصل مي شود، در حالي كه هنگام زمين کردن قطعاتی که جریان حمل نمی کنند به زمين متصل مي شوند.در اتصال به زمین(گروند)، قطعات حامل جریان به طور مستقیم به زمین وصل می شوند. زمین مسیر برگشت جریان نشت را فراهم می کند و از این رو تجهیزات سیستم برق را از آسیب محافظت می کند.جریان در هر سه مرحله تجهیزات نامتعادل می شود. جریان خطا به زمین تخلیه می شود و از این رو باعث تعادل سیستم می شود."زمین کردن (ارت)" به معنای اتصال بخشی از تجهیزات غیرحامل جریان به زمین است. هنگامی که خطا در سیستم رخ می دهد، پتانسیل قسمت غیرحامل جریان تجهیزات افزایش می یابد و هرگاه یک حیوان انسان، بدنه تجهیزات را لمس کند، ممکن است، دچار شوک الکتریکی شود.

۱۴ مرداد ۹۸ 1404 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
تجزیه و تحلیل رعد و برق رعد و برق کد خبر 190805008

تجزیه و تحلیل رعد و برق

رعد و برق تخلیه مستقیمیک بار الکتریکی بین جو و یک جسم روی زمین است که توسط ابر رهبر ایجاد می‌شود. در جو، یون های مثبت و منفی موجود در هوا، خود را به ذرات غبار کوچک متصل می کنند. قطرات آب موجود در هوا نیز به دلیل قطبش در اثر انرژی القایی شارژ می شوند.هنگامی که ابر باردار از روی زمین عبور می کند، بار متضادی را در زیر زمین ایجاد می کند. اختلاف پتانسیل در ابر بیشتر از سطح زمین نیست، بنابراین تخلیه بارابرها شروع می شود.رعد و برق با هر نوع تخلیه به عنوان شوک های مکرر یا تکراری شناخته می شوند. رعد و برق گرم یا سرد بسته به بزرگی و مدت زمان رعد دارد. رعد و برق گرم، جریان کم ولی طولانی مدتی دارد که باعث آتش سوزی می شود اما رعد و برق سرد، جریان بسیار زیادی ولی با زمان بسیار کمی دارد که باعث انفجار می شود.

۱۴ مرداد ۹۸ 1348 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
زمین کردن و سیستم زمین کردن به چه معنا هستند هدف از زمین کردن کد خبر 190805007

زمین کردن و سیستم زمین کردن به چه معنا هستند؟

در مهندسی برق، زمین، نقطه مرجع در یک مدار الکتریکی است که نسبت به آن ولتاژها اندازه گیری می شود و یک مسیر بازگشت مشترک برای جریان الکتریکییا اتصال مستقیم فیزیکی به زمین است. در یک سیستم الکتریکی، قطعات خاصی از سیستم را به هنگام نصب به سطح رسانای زمین متصل می کنند تا به ایمنی لازم برقرار شود.در تجهیزاتی که دارای منبع تغذیه هستند، قطعات فلزی به زمین وصل می شوند تا اگر به هر دلیلی هرگونه عیب و نقص یا اتصال کوتاه در هر قسمتی از این رسانا رخ داد، شارش جریان به گونه ای باشد که تجهیزات محافظ نصب شده جهت محافظت از اضافه بار یا "نشت جریان" عمل کنند و عامل خطرزا (ولتاژ یا جریان اضافه) را به زمین بازگرداند.

۱۴ مرداد ۹۸ 1014 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
تفاوت های عمده بین ایزولاتور و قطع کننده مدار تفاوت های ایزولاتور و قطع کننده مدار کد خبر 190722017

تفاوت های عمده بین ایزولاتور و قطع کننده مدار

دو تفاوت اصلی بین ایزولاتور و قطع کننده مدار این است که یک ایزولاتور نمی تواند به طور اتومات کار کند. اما قطع کننده مدار می تواند به صورت اتومات بسته یا باز شود، به طور معمول یک کلید قطع کننده مدار می تواند با یک فرمان از راه دور با موفقیت عمل کند. تفاوت دوم این است که قطع کننده مدار می تواند تحت بار باز شود اما ایزولاتور نمی تواند در شرایط بار بکار رود، به همین دلیل تنها در شرایط بی باری کار می کند. با این حال، در این مقاله، ما تفاوت اساسی بین ایزولاتور و قطع کننده مدار را بررسی می کنیم.

 

۳۱ تیر ۹۸ 1063 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
تفاوت های عمده بین رله و کنتاکتور تفاوت رله و کنتاکتور کد خبر 190722016

تفاوت های عمده بین رله و کنتاکتور

رله و کنتاکتور عملا کار مشابهی انجام می دهند، اما تفاوت عمده ای بین رله و کنتاکتور این است که کنتاکتور می تواند مقدار زیادی از جریان را حمل کند اما رله تنها می تواند مقدار کمی از جریان به اندازه 0.1A تا 20A را از خود عبور دهد. بر همین اساس می خواهیم تفاوت های بین رله و کنتاکتور را بررسی کنیم.کنتاکتور ها معمولا برای کاربردهای 3 فاز استفاده می شوند در حالی که رله ها در کاربردهای تک فاز به کار می روند. کنتاکتور 2 قطب را بدون اینکه مدار مشترکی بین آن ها باشد به یکدیگر وصل می کند در حالی که رله یک تیغه ثابت دارد که به نول متصل است. علاوه بر این کنتاکتور ها تا 1000 V کارکرد دارند در حالی که رله ها تنها تا 250 V مورد استفاده قرار می گیرند.

۳۱ تیر ۹۸ 1343 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
اساس کارکرد رله دیفرانسیل پایه رله دیفرانسیل پایه کد خبر 190722015

اساس کارکرد رله دیفرانسیل پایه

یکی ازمهمترین و پرکاربردترین حفاظتها درسیستم قدرت حفاظت دیفرانسیل است. این دستگاه برای محافظت ازتجهیزات الکتریکی دربرابرخطای داخلی ماننداتصال کوتاه سیم کشی داخلی یااتصال کوتاه فاز به فاز در شینه(bus bar)،اتصال کوتاه حلقه داخلی،پارگی سیم پیچ و غیره استفاده می شود و کاربردهای فراوانی دارد.این رله بر اساس قانون جریان کیرشهف کار می کند که نشان می دهد جمع جبری جریان های گره ها در مدار برابر صفر است. رله دیفرانسیلی به صورتی برنامه ریزی می شود که زمانی که اختلاف فاز بین دو یا چند مقدار الکتریکی بیشتر از مقدار از پیش تعیین شده باشد، عمل کند و جریان برق را قطع کند.

۳۱ تیر ۹۸ 1097 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
MCB چیست بررسی MCB کد خبر 190722001

MCB چیست؟

قطع کنند مدار مینیاتوری (MCB) به طور خودکار در طول شرایط غیرطبیعی شبکه در موقعیت بار اضافی و همچنین شرایطی که خطا رخ داده است، مدار الکتریکی را قطع می کند. امروزه ما از یک MCB در شبکه برق کم ولتاژ به جای فیوز استفاده می کنیم. فیوز ممکن است خطا را تشخیص ندهد اما قطع کننده مدار مینیاتوری مطمئن تر عمل می کند. MCB به نسبت فیوز نسبت به اضافه جریان حساس تر است. کنترل کردن MCB از لحاظ الکتریکی ایمن تر از فیوز است. بازگرداندن منبع به مدار با وجود فیوز راحت تر است چرا که فیوز ها باید جهت بازگرداندن منبع به مدار قابل تعویض و جایگزینی باشند. بازگردانی یک MCB فقط با تغییر آن به حالت ON انجام می شود. بیایید نحوه عملکرد قطع کننده مدار مینیاتوری را بررسی کنیم.

۳۰ تیر ۹۸ 2081 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
استاندارد الکتریکی برای کنتاکتور ها بررسی استاندارد الکتریکی کد خبر 190721010

استاندارد الکتریکی برای کنتاکتور هاAC1، AC2 ، AC3 ، AC4 ، DC1، DC2 ، DC3

کار کنتاکتور برق دسته بندی بار های الکتریکی مصرفی مثل القایی، مقاومتی و خازنی است و تعیین کردن چرخه زمانی، وصل کردن مدار، قطع کردن مدار در حین کار، قطع کردن اتصال کوتاه و غیره می باشد. این کنتاکتور ها استاندارد هایی دارند که توسط IEC (کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک) طبقه بندی شده است. هر کدام از این استاندارد ها طبقه بندی خاص خودش را دارد که برای کاربردهای خاص مورد استفاده هستند. به همین علت کنتاکتورها را در گروه های خاص طبقه بندی کرده اند. کنتاکتورها به طور کلی به دو دوسته جریان متناوب یا AC و جریان مستقیم یا DC تقسیم می شوند. استاندارد دسته بندی ها به صورت AC1، AC2 ، AC3 ، AC4 ، DC1، DC2 ، DC3 است.

۳۰ تیر ۹۸ 12952 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
پانزده تفاوت بین MCB و RCCB بررسی تفاوت بین MCB و RCCB کد خبر 190721009

پانزده تفاوت بین MCB و RCCB

قطع کننده مدار یک دستگاه عملگر خودکار است که از مدار الکتریکی در برابر جاری شدن جریان اضافه یا حالت های خطا مانند اتصال کوتاه، بار اضافی و خطای زمین محافظت می کند. برخلاف فیوز که یکبار عمل می کند سپس باید جایگزین بشود، قطع کننده مدار باید ریست شود (چه به صورت دستی چه به صورت اتوماتیک) تا مجددا عملکردی معمولی داشته باشد.

۳۰ تیر ۹۸ 841 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
RCCB چیست بررسی RCCB کد خبر 190721008

RCCB چیست؟

RCCB قطع کننده مدار بر اساس جریان مانده است که کلاس متفاوتی از قطع کننده مدار است. قطع کننده مدار جریان مانده (RCCB) اساسا یک دستگاه حسگر جریان است که از مدارات کم ولتاژ در برابر خطا محافظت می کند. شامل یک دستگاه سوییچ است که هنگامی که خطا رخ می دهد ارتباطات مدار را قطع می کند.

۳۰ تیر ۹۸ 3122 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
هشت تفاوت بین ELCB و RCCB بررسی تفاوت بین ELCB و RCCB کد خبر 190720012

هشت تفاوت بین ELCB و RCCB

همانطور که می بینید سیم سبز ارت نامید می شود و سیم ارت مستقیما به بلوک حسگر متصل است. برای مثال سیم قرمز رنگ خروجی با سیم سبز رنگ ارت به طور تصادفی اتصال پیدا کرده است پس نشتی جریان بین سیم فاز و سیم سبز زمین خواهیم داشت. بنابراین یک افت ولتاژ در سراسر سیم پیچ تریپ گسترش پیدا می کند. این افت ولتاژ برای فعال کردن مدار تریپ کافی است. در نتیجه ELCB منبع را از محل خطا قطع یا ایزوله می کند.

۲۹ تیر ۹۸ 1080 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
قطع کننده مدارنشتی ارت بررسی قطع کننده مدارنشتی ارت کد خبر 190720011

قطع کننده مدارنشتی ارت

قطع کننده مدار نشتی ارت (ELCB) یک وسیله ایمنی است که درتأسیسات الکتریکی باامپدانس زمین بالابرای جلوگیریازشوک استفاده میشود.این دستگاه ولتاژهای سرگردان کوچک بر روی قسمت های فلزی تجهیزات الکتریکی را تشخیص می دهد و در صورت تشخیص ولتاژ خطرناک، مدار را قطع می کند.سابقا به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت، در تاسیسات اخیر به جای آن از کلید محافظ جان که مستقیما جریان نشتی را تشخیص می دهد استفاده می کنند.

۲۹ تیر ۹۸ 813 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
چندنکته درموردچگونگی انتخاب کنتاکتورهابرای راه اندازی مستقیم چگونگی انتخاب کنتاکتورها کد خبر 190720010

چندنکته درموردچگونگی انتخاب کنتاکتورهابرای راه اندازی مستقیم

کنتاکتورهایی که در راه اندازی مستقیم (DOL) استفاده می شوند، معمولا از دسته AC3 می باشند، که برای روشن کردن موتورهای القایی قفس سنجابی و خاموش کردن منبع هنگامی که موتور به بالاترین سرعت خود می رسد می باشد.استفاده رایج دیگر برای دسته بندی AC4 هست، روشن و خاموش کردن موتورهای القایی قفس سنجابی قبل از رسیدن به سرعت کامل که گاهی به نام اینچینگ و جاگینک موتور نامیده می شود. و برای دسته بندی AC2، تعویض منبع استاتور در موتورهایی با حلقه لرزان که در هر بار راه اندازی مدار راه انداز به صورت خودکار در برابر چرخش روتور مقاومت می کند.

۲۹ تیر ۹۸ 840 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
پیشرانه دیزلی الکتریکی در باره پیشرانه دیزلی- الکتریکی کد خبر 190628005

پیشرانه دیزلی- الکتریکی (Diesel–electric transmission)

پیشرانه دیزلی – الکتریکی شامل یک موتور دیزلی متصل شده به یک ژنراتور الکتریکی است، که برق لازم برای موتورهای الکتریکی را تولید می کن و به کلاچ احتیاج ندارد. قبل از اینکه موتورهای دیزلی به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند، بعضی مواقع از یک سیستم مشابه که موتور بنزینی(گازوئیلی) داشت و به نام بنزینی- الکتریکی یا گازی- الکتریکی شناخته می شد، استفاده می کردند. موتورهای الکتریکی می توانند گشتاور کامل در RPM صفر تولید کنند. همچنین سیستم های دیزلی الکتریکی درزیردریاییها،کشتیهاوبرخی وسایل نقلیه زمینی استفاده می شود.

۶ تیر ۹۸ 2188 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
Spark spread در باره Spark spread کد خبر 190628004

Spark spread

 Spark spread حاشیه سود خالص علمی یک نیروگاه گازی است که از فروش یک واحد برق و میزان سوخت مصرف شده برای تولید هر واحد برق به دست می آید.این  اصطلاح برای اولین بارتوسط تیم تجارت تونیوست درجلسه معاملاتی شرکتNational Powerدرسوئد و انگلستان دراواخردهه 1990 ساختهشد و به سرعت استفاده از آن بین معامله گرانی که فرصت های معامله و مدیریت ریسک را تشخیص می دهند رایج شد.اصطلاحات dark spread،quark spread  و bark spread نیز همین مفهوم را به ترتیب برای نیروگاه های زغال سنگی، هسته ای و زیست توده دارند. این شاخصهای اقتصادنیروگاه برای ردیابی بازارهای انرژی مفیداست.Spark spread انواع مختلفی از جمله اسپارک اسپرد تمیز و اسپارک اسپرد کثیف دارد که هر کدام تعاریف خودشان را دارند و فرمول هایی برای محاسبه‌ی آنها ارائه شده است.

۶ تیر ۹۸ 2299 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
سیستم توزیع برق قطار توزیع برق قطار کد خبر 190628003

سیستم توزیع برق قطار (Head-end power)

Head end power(HEP) که با نام electric train supply(ETS) نیز شناخته می شود،در سیستم حمل و نقل ریلی کاربرد دارد و سیستم توزیع برق قطارهای مسافربری است. منبع برق معمولا یک لوکوموتیو یا ماشین ژنراتور است که در جلو یا سر قطار قرار دارد و برق مورد نیاز برای گرمایش، نورپردازی و سایر نیاز های الکتریکی برای اقامت را فراهم می سازد. معادل این منبع در سیستم دریانوردی Hotel electric power(HEP) است.ژنراتورHEPمیتواندتوسط موتورجداگانه ای که درلوکوموتیو یا واگن ژنراتورنصب شده است،یا توسط موتوراصلی لوکوموتیوکار کند.در بسیاری از کاربردها نیرو محرکه لوکوموتیو هم نیروی لازم برای موتور اصلی و هم HEPرا تامین می کند. ژنراتور HEP باید توسط موتوری که سرعت ثابتی (RPM) دارد راهندازی شود، تا فرکانس 50 یا 60 هرتز برای خروجی AC آن ثابت باشد.

۶ تیر ۹۸ 3712 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
گاز چوب در باره گاز چوب کد خبر 190623013

گاز چوب

گاز چوب نوعی سوخت ترکیبی است که می تواند به عنوان سوخت برای کوره، اجاق گاز و وسایل نقلیه به جای بنزین، دیزل و سایر سوخت ها استفاده شود. در طول فرآیند تولید، زیست توده یا سایر مواد حاوی کربن توسط اکسیژن محیط توسط یک ژنراتور گاز چوب گازدهی می شوند تا گازهیدروژن و منوکسید کربن تولید شود. سپس این گازها در یک محیط پراز اکسیژن برای تولید دی اکسید کربن، آب و گرما سوخته می شوند. دربرخی تولیدکننده های گاز، این فرآیند توسط پیرولیز انجام می شود. در این حالت زیست توده یا زغال سنگ برای اولین بار تبدیل به ذغال سنگ می شود و میزانی متان و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای آزاد می شوند.

۲ تیر ۹۸ 2537 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
عایق حرارتی در باره عایق حرارتی کد خبر 190623012

عایق حرارتی

فرض کنید شما برای خودتان یک فنجان قهوه داغ ریخته اید. یکقانوناساسیفیزیکبهنامقانوندوم ترمودینامیکمیگویدکههرگز شرایطبدین صورت باقی نمی ماند و به زودی تبدیل به یک فنجان قهوه سرد می شود. چه کاری می توانید بکنید که از یک امر اجتناب ناپذیر جلوگیری کنید؟ به یک روشی باید جلوی اتلاف انرژی از طریق هدایت، انتقال یا تابش را بگیرید. شما برای اینکه یک عایق حرارتی بسازید باید به این سه موردی که گفته شد توجه کنید و جلو آنها را بگیرید. سه راه حل مقابل را انجام دهید؛ یک سرپوش بگذارید، یک فاصله هوایی ایجاد کنید و یک پوشش فلزی درست کنید. سپس مشاهده می کنید آنچه شما دارید یک فلاسک وکیوم شده موثر است. اینگونه می توانید یک عایق حرارتی داشته باشید.

۲ تیر ۹۸ 1666 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
فرمان گریز از مرکز در باره فرمان گریز از مرکز کد خبر 190623011

فرمان گریز از مرکز

فرمان گریز از مرکز نوع خاصی از فرمان همراه با سیستم فیدبک است که سرعت موتور را با تنظیم جریان سوخت یا مایع کاری در یک سرعت ثابت تنظیم می کند. این سیستم از اصل کنترل متناسب استفاده می کند. فرمان سانتریفیوژ توسط کریستین هویگنس اختراع شد و برای تنظیم فاصله و فشار بین آسیاب های سنگی و بادی در قرن 17 مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1788، جیمز وات دستگاهی برای کنترل موتور بخارتنظیم کرد تا بخار موجود را در سیلندرها تنظیم و متوازن کند. این کار وی نوعی توسعه در سیستم محسوب می شود و از آن به عنوان اختراع یاد می شود. بیشترین استفاده از فرمان های سانتریفیوژ در موتور بخار در قرن نوزدهم بود.آنها همچنین در موتورهای احتراق داخلی و توربوهای مختلف سوخت و برخی از ساعتهای مدرن استفاده می شوند. یک فرمان معمولی نمی تواند سرعت دقیق و محدوده سرعت را حفظ می کند، زیرا به محض افزایش بار، سرعت (RPM) فرمان کاهش می یابد.

۲ تیر ۹۸ 1052 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
دوش الکتریکی معرفی دوش الکتریکی کد خبر 190623010

دوش الکتریکی

دوش های الکتریکی با گرم کردن آب سرد در همان لحظه استفاده خیلی از مشکلات را حل کرده اند. آن ها هیچ وقت بدون آب داغ نیستند، بنابراین اگر خانواده پر جمعیتی هستید که همیشه از آب گرم استفاده می کنید این دوش ها می توانند نیاز شما را تامین کنند. دوش های الکتریکی مانند دیگر لوازم خانگی برقی کار می کنند، مانند تستر برقی یا سشوار. آنها جریان الکتریکی را به یک قطعه فلز که المنت حرارتی نامیده می شود ارسال می کنند. این قطعه مقاومت الکتریکی متوسطی دارد در نتیجه وقتی جریان از آن عبور می کند بسیار داغ می شود. آبی که در کنار المنت جاری می شود حرارت آن را گرفته و به صورت گرم از دهانه شیر در جایی که شما هستید خارج می شود.

۲ تیر ۹۸ 6043 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
انباشت سوخت  انباشت سوخت کد خبر 980314003

انباشت سوخت (wet stacking)

انباشت سوخت یک وضعیت درموتورهای دیزلی است که سوخت نشتی به سیستم اگزوز وارد می شود. کلمهstacking از کلمه stack در اگزوز و دودکش گرفته شده است(stack به معنای دودکش است). بنابراین یک لوله اگزوز روغنی تحت عنوانwet stack شناخته می شود.

۱۴ خرداد ۹۸ 2109 بازدید بدون نظر ادامه مطلب