انباشت سوخت  انباشت سوخت

انباشت سوخت (wet stacking)

انباشت سوخت یک وضعیت درموتورهای دیزلی است که سوخت نشتی به سیستم اگزوز وارد می شود. کلمهstacking از کلمه stack در اگزوز و دودکش گرفته شده است(stack به معنای دودکش است). بنابراین یک لوله اگزوز روغنی تحت عنوانwet stack شناخته می شود.

کد خبر: 980314003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ خرداد ۹۸ - ۵:۵۰ ب.ظ

انباشت سوخت یک وضعیت درموتورهای دیزلی است که سوخت نشتی به سیستم اگزوز وارد می شود. کلمهstacking از کلمه stack در اگزوز و دودکش گرفته شده است(stack به معنای دودکش است). بنابراین یک لوله اگزوز روغنی تحت عنوانwet stack شناخته می شود.انباشت سوخت

انباشت سوخت 

انباشت سوخت

انباشت  سوخت  (wet stacking)

این وضعیت می تواند علل مختلفی داشته باشد. شایعترین علت آن کار نکردن موتور برای مدت زمان طولانی است که باعث می شود سیلندر برای سوزاندن کامل سوخت به اندازه کافی گرم نشود.البته استفاده از موتور در بار سبک و سرعت بالا نیز این مشکل را ایجاد می کند. دلیل دیگر سوخت گیری بیش از اندازه استکه ممکن است به دلیل کمبود انژکتور ها یا ضعیف بودن آن ها باشد.در تنظیمات مربوط به سوخت ، میزان حداکثر سوخت برای هر rpms مشخص شده است.آب وهوای سردو یا سایرعلل که مانع از دستیابی به درجه حرارت مناسب کارکرد موتورمیشود که این مورد نیز باعث سوختگی ناقص و درنتیجه نشت سوخت می شودکه میتواندموجبwet stacking(انباشت سوخت)شود.

دردیزل ژنراتورها،معمولااین مشکل به این دلیل به وجود می آیدکه موتوردیزل تنهادرصدکمی از توان خروجی خود استفاده می کند. برای احتراق کارآمد،موتوردیزلی بایدحداقل ۶۰ درصدازتوان خروجی خود را اجراکند.

نشریه ۱۱۰ نظام مهندسی برق

آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت

این مشکل را می توان با وجود لکه های سیاهی بر روی منیفولد اگزوز،لوله کشی ها و توربوشارژر اگر نصب شده باشد، تشخیص داد.در بعضی مواقع لکه های روغن های روان کننده را به اشتباه نشانه این مشکل در نظر می گیریم ولی آنچه که دنبالش هستیم، اجزای سنگین سوخت دیزل هست که در هنگام کاهش دمای احتراق نمی سوزند. اجزای سنگین تر و روغنی تر سوخت دیزل انرژی ذخیره شده بیشتری به نسبت مقادیر قابل قبولی از سوخت های دیگر مثلا بنزین دارند، اما برای استفاده از آن در دیزل احتیاج است تا موتور به طرز مناسبی بارگذاری شود تا دمای احتراق به اندازه کافی بالا برود. اغلب اوقات با توجه به افزایش سوخت کمی خطا در موتور شنیده می شود. هنگامی که موتورپس ازمدت طولانی درمعرض خاموشی و انباشت سوخت (wetstacking)  بودن درمعرض بارقرارمی گیرد،ممکن است ابتدا مقداری دوده از اگزوز بیرون بدهدکه ناشی از سوختن سوخت اضافی است. خروج مداوم دوده از اگزوز زمانی که موتور تحت یک بار ثابت است نیز نشانه ای است که سوخت کامل نمی سوزد.

منابع

در ادامه چندیم منبع را معرفی می کنیم که میتوانید از آنها در این زمینه استفاده کنید:

  1. بورلدونالدسون،ثبت اختراع به دانشگاه تکنولوژی ای التنیو مکزیک و،فوریه ۱، ۲۰۰۵،Patent US6848419

به منظورجلوگیری از خرابی هردونوعwetstacking،توصیه های معمولی این است که موتورهرگزنباید برای مدت زمان طولانی درکمتراز نصف بارکارکند. گاهی اوقات به منظوراطمینان ازاینکه موتوردربارحداقل ۵۰٪عمل می کند، بارهای مصنوعی اعمال می شود.Wetstacking همچنین زمانی رخ می دهدکه کربن جامد یا مایعات غیر فراردرامتداد دیواره سیلندر یا درشیارهای حلقه پیستون انباشته شده ومانع بسط ومهروموم شدن حلقه درمجا وردیواره سیلندرمیشوند. سیلندر می تواند لعاب دار شود که باعث می شود علاوه بر این که هوای کمتری به صورت فشرده گرم شود،احتراق سوخت را نیز ضعیف می کند. عملکرد موتور به طور مداوم بدتر می شود تا زمانی که دیگر هوای فشرده گرم کافی برای کارکرد موتور موجود نباشد.

انباشت سوخت 

  1. Tawanda Hove،گروه مهندسی مکانیک،دانشگاه زیمبابوه،زیمبابوه،HENERICA Tazvinga،گروه مهندسی برق،الکترونیک وکامپیوتر،دانشگاه پرتوریا،آفریقای جنوبی. مجله انرژی درجنوب آفریقاجلد ۲۳ شماره ۴ •نوامبر ۲۰۱۲

درحال حاضر به خوبی می دانیم که وقتی موتوردیزلی برای زمان های طولانی دریک بارجزئی کار می کند،شرایطی به نام “Wet-stacking” وجوددارد (Donaldson،۲۰۰۵). این موضوع به طورعمده به احتراق ناقص سوخت زمانی که موتوردردمای کارپایین عمل می کند ربط داده می شود.درنتیجه باعث کاهش کارایی سوخت وهمزمان کاهش عمرکارکرد موتورمی شود وفاصله زمانی بین تماسهای معمول برای تعمیر و نگهداری کمتر می شود.

  1. Volt Master America،موتورراه انداز ژنراتورمجموعه کتابچه راهنمای مالک،شماره انتشار ۲۵۹۳-CON،ویرایش ۰۵/۲۰۰۹

کارکردموتور بدون بارالکتریکی برای مدت زمان طولانی (یک ساعت یا بیشتر) درنهایت سبب آسیب به موتوردیزل می شود (گاهی اوقات این آسیب تحت عنوان Wetstacking شناخته می شود که تحت ضمانت تولیدکننده موتورنیست)یاباعث آسیب دیدن حلقه ها می شود، سوخت روغنی وارد روغن روان کاری می شود ولرزش بیش ازحد ایجاد می کند.

۵ تا ۱۰ ساعت عملکرد در این شرایط می تواند باعث شکستن موتور شود. بسیارمهم است که بارالکتریکی حداقل ۲۵ تا ۵۰ درصدازمیزان ظرفیت ثبت شده بر روی پلاک ژنراتور باشد تا دریچه ها به خوبی تنظیم شوند.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ خرداد ۹۸
2120 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0