نظام مهندسی مالیات بررسی تحلیلی-20

نظام مهندسی مالیات

همان طور که می دانید آشنایی با تکالیف و قوانین مالیاتی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از راهکاری موثر و مفید است تا بتوانند با شناخت شناخت مسولیت های خود برای احقاق حقوق خود اقدام کنند. نظام مهندسی مالیات و شورای مالیاتی سازمان را با هدف ارتقای سطح آگاهی اعضای سازمان و جلوگیری از زیان های احتمالی ناشی از عدم آگاهی از قوانین و مقررات مالیاتی در نظر گرفته است.

کد خبر: 971115013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷ - ۴:۱۴ ب.ظ

همان طور که می دانید آشنایی با تکالیف و قوانین مالیاتی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از راهکاری موثر و مفید است تا بتوانند با شناخت شناخت مسولیت های خود برای احقاق حقوق خود اقدام کنند.  نظام مهندسی مالیات و شورای مالیاتی سازمان را با هدف ارتقای سطح آگاهی اعضای سازمان و جلوگیری از زیان های احتمالی ناشی از عدم آگاهی از قوانین و مقررات مالیاتی در نظر گرفته است.

نظام مهندسی مالیات

نظام مهندسی مالیات

نظام مهندسی  مالیات

طبق برنامه ریزی نظام مهندسی مالیات و نحوه انجام تکالیف مالیاتی، مهندسان باید اطلاعات و آگاهی کافی درباره این مقوله داشته باشند تا هنگام دریافت پروانه اشتغال به کار دچار مشکل و سردرگمی نشوند.

اعضای سازمان پس ازدریافت پروانه اشتغال به کار براساس تبصره ۳ ماده ۱۷۷ ق.م.م به مدت ۴ ماه از تاریخ شروع فعالیت فرصت دارند تا براساس نشانی مندرج در پشت پروانه اشتغال خود به حوزه های مالیاتی مراجعه و تشکیل پرونده مالیاتی دهند.

وظایف مالیاتی مهندسان

مهندسان طبق ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم موظفند برای تشکیل پرونده مالیاتی که یک بار بعد از اخذ پروانه اشتغال است، اقدام کرده و پرونده مالیاتی ثبت کنند.

نظام مهندسی مالیات و ثبت دفتر درآمد و هزینه مالیاتی که معمولا اسفند ماه هرسال برای سال بعد از آن ثبت می شود را با ارسال گزارش به صورت معاملات فصلی  هر سه ماه یک بار الزامی دانسته است.

اظهارنامه الکترونیکی که یک بار در سال انجام می شود و اخذ امضای دیجیتال نیز از مواردی است که نظام مهندسی مالیات و امور مربوط به آن را جزو وظایف مهندسان اعلام کرده است.

با توجه به اینکه صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به سه گروه الف، ب و ج تقسیم می شوند، نظام مهندسی مالیات مهندسان را طبق جز ۵ بند ماده ۹۶ قانون مالیات های مستقیم  دانسته است.

اعضای سازمان نظام مهندسی براساس قانون شامل موضوع بند ب ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم هستند و طبق این ماده قانونی این دسته از صاحبان مشاغل مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه می باشند.

نظام مهندسی مالیات معافیت های مالیاتی و اظهارنامه های مالیاتی را در دستور کار خود قرار داده و براساس قانون گروه مالیاتی، تقسیم بندی و نحوه پرداخت را اعلام کرده است.

عملکرد شورای مالیاتی نظام مهندسی

شورای مالیاتی نظام مهندسی اقدام به برگزاری برخی کلاس های آموزشی برای مهندسان و اعضای سازمان کرده است که این کلاس ها کاربردی و مفید هستند.

اط جمله دوره های آموزشی برگزاری کلاس آموزش قوانین و تکالیف مالیاتی و آموزش نحوه ارسال گزارش صورت معاملات فصلی است.

کلاس آموزش نحوه‌ تحریر دفتر درآمد و هزینه  و کلاس آموزشی مالیات و همچنین برگزاری سمینارهای آموزش مالیاتی  از دیگر فعالیت های شورای مالیاتی نظام مهندسی است.

نظام مهندسی مالیات و فرم مشکلات اعضا در حوزه های مالیاتی را همراه با راهنمای نحوه نصب و گزارش اظهارنامه الکترونیکی را ارائه کرده است.

نحوه محاسبه نظام مهندسی مالیات

همان طور که می دانید درآمد مشمول مالیات سالانه مهندسان مشاور براساس حجم فعالیت آنها و نیز با توجه به حق الزحمه دریافتی بابت نظارت ساختمان ها محاسبه می شود.

از سوی دیگر پروانه های ساختمانی صادره از طرف شهرداری ها که مشخصات مهندسان ناظر در آن درج می شود در تعیین میزان درآمد موثر می باشد.

نظام مهندسی مالیات

مهندسان لزوما باید از آخرین دستورالعمل صادره از سازمان امور مالیاتی در خصوص موضوع تعیین مالیات مقطوع عملکرد هر سال  را در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم اطلاع داشته باشند.

برای سهولت و تسریع در امور نظام مهندسی مالیات دفترچه راهنمای ارائه اظهارنامه مالیاتی شامل نحوه اطلاع از درآمد ریالی مهندسان نقشه بردار برای درج در اظهارنامه، نحوه اعلام عملکرد مجریان ذیصلاح، نحوه اعلام درآمد حاصل از خدمات طراحی و محاسبه، نحوه اعلام درآمد مهندسان حقیقی شاغل در شرکت اشخاص حقوقی و سایرموارد است.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ بهمن ۹۷
15153 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0