دلیل عمده آتش سوزی ها مربوط به نمای ساختمان، سیم و کابل های برق غیراستاندارد است دلیل عمده آتش سوزی ها مربوط به نمای ساختمان، سیم و کابل های برق غیراستاندارد است

دلیل عمده آتش سوزی ها مربوط به نمای ساختمان، سیم و کابل های برق غیراستاندارد است

دلیل عمده آتش سوزی ها مربوط به نمای ساختمان، سیم و کابل های برق غیراستاندارد است ، رشته مهندسی برق بعد از رشته‌های مهندسی عمران و معماری بیشترین اشتغال را در رشته‌های مهندسی در استان و کشور شامل می‌شود

کد خبر: 021129002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ بهمن ۰۲ - ۹:۰۹ ق.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، دلیل عمده آتش سوزی ها مربوط به نمای ساختمان، سیم و کابل های برق غیراستاندارد است ، رشته مهندسی برق بعد از رشته‌های مهندسی عمران و معماری بیشترین اشتغال را در رشته‌های مهندسی در استان و کشور شامل می‌شود

دلیل عمده آتش سوزی ها مربوط به نمای ساختمان، سیم و کابل های برق غیراستاندارد است

دلیل عمده آتش سوزی ها مربوط به نمای ساختمان، سیم و کابل های برق غیراستاندارد است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: بیشتر آتش سوزی ها مربوط به نماهای ساختمانی یا حتی داخل ساختمان به مسایل برق بویژه جرقه‌های حاصل از کابل‌های برق غیراستاندارد یا سیم‌های کهنه باز می‌گردد.
حسین بشیر چهارشنبه شب در همایش «الزام اجرای تست های الکتریکال» که در دانشگاه خیام مشهد برگزار گردید، گفت: تاسیسات برقی یکی از عناصر حیاتی در هر ساختمان و صنعت است و تست و بازرسی از تاسیسات برقی (تست الکتریکال) برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمنی سیستم‌های برقی استفاده می‌شود.
بشیر افزود: تست و بازرسی از تاسیسات برقی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می‌تواند به شناسایی مشکلات و خطرات محتمل در سیستم برقی بویژه ساختمان کمک کند و از وقوع حوادث جلوگیری کند.
وی تصریح کرد: رشته مهندسی برق بعد از رشته‌های مهندسی عمران و معماری بیشترین اشتغال را در رشته‌های مهندسی در استان و کشور شامل می‌شود.
به گفته بشیر، با اینکه تعرفه خدمات مهندسی سال به سال افزایش پیدا می‌کند و وضعیت تعرفه‌ها در خراسان رضوی از سایر استان‌ها بهتر شده اما هم‌چنان در کل تعرفه‌های خدمات مهندسی از یک بنگاه دار املاک کم‌تر است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: تعرفه های خدمات مهندسی برق اصلاح شده است تا مهندسین بتوانند رضایت مردم را جلب کنند، اهمیت خدمات مهندسی در حوزه برق بیشتر از باقی بخش‌هاست زیرا با جان مردم سر و کار دارد، از این طریق می‌توان زندگی و دارایی مردم و سرمایه مملکت را حفظ کرد.
وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر برق کشی ساختمان ها افزود: مقررات ملی ساختمان بویژه مبحث ۲۲ آن که مانع از بروز حریق در ساختمان می‌شود، لازم الاجراست اما هنوز بطور کامل اجرایی نمی‌گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: باید همیشه شرکت‌های مسوولیت نظارت بر نحوه ساختمان سازی را برعهده بگیرند، آزمایش بخش‌ های مختلف ساختمان قبل از استفاده برای پیشگیری از حوادث ضروری است، قانون آن هم ابلاغ شده اما هنوز ساز و کار اجرایی آن وجود ندارد، در مجموع برای اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان نیاز به فرهنگ سازی است.
دلیل عمده آتش سوزی ها مربوط به نمای ساختمان، سیم و کابل های برق غیراستاندارد است
تولیدات زیر پله ای صنعت برق، بلای ساختمان
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش تولید کیفی را یک الزام برای جامعه دانست و افزود: در برخی از حوزه های کالایی با وجود استراتژیک بودن آن کالا، تولیدات زیرپله ای و فاقد کیفیت لازم وجود دارد که این نوع تولیدات در بخش ساختمان بیشتر از بخش‌های دیگر است.
فیروز ابراهیمی گفت: آسیب‌های جدی در حوزه ساختمان در نقاط مختلف کشور شکل گرفته که دلایل آن عدم استفاده از تجهیزات و مصالح نامناسب یا نظارت‌های ناکافی بر روند ساختمان سازی بوده است.
ابراهیمی، یکی از کلیدی ترین بخش‌ها در حوزه ساختمان را تجهیزات برقی آن دانست و افزود: با وجود اینکه نظارت‌ها بر این بخش جایگاه قانونی نیز دارد اما دقت و همت لازم برای اجرای آن نیست، اخیرا شاهد آتش سوزی بیمارستان گاندی در تهران بودیم که علت آن از اشکالات در برق ساختمان نشات گرفته بود.
وی گفت: واحدهای تولید توانمندی در حوزه سیم و کابل و تجهیزات برق در استان وجود دارد اما به همان نسبت واحدهای زیرپله ای نیز کالاهای تقلبی با جعل برندهای نام آشنا، نیز فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: واحدهای نظارتی نیز به سبب کمبود نیرو یا گستردگی حجم تخلفات نمی‌توانند نظارت کافی را بر تولیدات تقلبی و واحدهای زیرپله ای در حوزه صنعت برق داشته باشند، در این راستا لازم است که تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی به دستگاه های نظارتی کمک دهند تا با تشکیل گروه‌های مشترک نظارتی، تولیدات غیراستاندارد را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.
ابراهیمی گفت: در عین حال لازم است افراد دست‌اندرکار رسالت اجتماعی خود را در صیانت از تولید کیفی و حفظ سرمایه کشور انجام دهند تا مردم با طیب خاطر و اطمینان کامل سیم و کابل و سایر تجهیزات برق را مصرف کنند.
دبیر همایش الزام اجرای تست‌های الکتریکال در این مراسم افزود: شرکت مشاوران ساختمانی «کندو» که از سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده است، طراحی، نظارت و اجرای طرح توجیهی ساختمان را برعهده دارد، مهم‌ترین دغدغه این شرکت استاندارد نبودن برخی از تجهیزات و وسایل در ساختمان سازی است.
محسن صبوری گفت: دغدغه عدم استاندارد بودن برخی از متریال ها و تجهیزات ساختمانی بویژه سیم و کابل باعث شد که شرکت کندو نسبت به راه اندازی خانه «ارزیابی کیفیت تجهیزات ساختمانی» اقدام کرد.
صبوری ادامه داد: برگزاری همایش مزبور در راستای دغدغه شرکت کندو در حوزه سیم و کابل غیراستاندارد است، تست الکتریکال که لازمه هر ساختمانی است تاکنون آن طور که باید مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و اهمیت آن تبیین نشده است.
صبوری گفت: در صورتی که اگر تست الکتریکال به صورت قانونی پیگیری و اجرا شود، سودش به مصرف کننده نهایی خواهد رسید، میزان بروز حریق و برق گرفتگی در ساختمان‌ها و هم‌چنین تولیدات تقلبی و زیرپله ای نیز کاهش می‌یابد و ناظران نیز شیوه‌های قانونی در برابر مسوولیت‌هایی که ناخواسته بر دوش شان افتاده است را می‌آموزند.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ بهمن ۰۲
274 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0