هشت تفاوت بین ELCB و RCCB بررسی تفاوت بین ELCB و RCCB

هشت تفاوت بین ELCB و RCCB

همانطور که می بینید سیم سبز ارت نامید می شود و سیم ارت مستقیما به بلوک حسگر متصل است. برای مثال سیم قرمز رنگ خروجی با سیم سبز رنگ ارت به طور تصادفی اتصال پیدا کرده است پس نشتی جریان بین سیم فاز و سیم سبز زمین خواهیم داشت. بنابراین یک افت ولتاژ در سراسر سیم پیچ تریپ گسترش پیدا می کند. این افت ولتاژ برای فعال کردن مدار تریپ کافی است. در نتیجه ELCB منبع را از محل خطا قطع یا ایزوله می کند.

کد خبر: 190720012 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ تیر ۹۸ - ۵:۴۸ ب.ظ

 

ELCB مخفف Earth Leakage Circuit Breaker وRCCB مخففResidual Case Circuit Breakerاست. ELCB و RCCB یکی از گیج کننده ترین مباحث الکترونیک هستند.RCCB یک ورژن ارتقاء یافته ELCB است. این روزها ELCB به طور کامل با RCCB جایگزین شده است. در این مقاله ما می خواهیم نگاهی داشته باشیم به ۵ تفاوت اساسی بین ELCB و RCCB.

هشت تفاوت بین ELCB و RCCB

هشت تفاوت بین ELCB و RCCB

هشت تفاوت بین ELCB  و RCCB

ELCB قطع کننده مدار نشتی ارت

همانطور که می بینید سیم سبز ارت نامید می شود و سیم ارت مستقیما به بلوک حسگر متصل است. برای مثال سیم قرمز رنگ خروجی با سیم سبز رنگ ارت به طور تصادفی اتصال پیدا کرده است پس نشتی جریان بین سیم فاز و سیم سبز زمین خواهیم داشت. بنابراین یک افت ولتاژ در سراسر سیم پیچ تریپ گسترش پیدا می کند. این افت ولتاژ برای فعال کردن مدار تریپ کافی است. در نتیجه ELCB منبع را از محل خطا قطع یا ایزوله می کند.

دانلود مبحث ۱۵ نظام مهندسی برق

آزمون نظام مهندسی برق

RCCB قطع کننده مدار جریان پسماند

RCCB بر اساس ترانسفورمر های جریان کوربالانس کار می کند.RCCB مشاهده می کند که چه میزان جریان از خطوط فاز و نول می گذرد.معمولا بار مابین ترمینال فاز و نول وصل می شود. در اینجا یک CCBT مربوط به یک RCCB را مشاهده می کنید که جمع برداری جریان های فاز و نول را بررسی می کند تا متوجه شود که چه میزان جریان باید از طریق سیم نول برگردد.

 

اساس مقایسهELCBRCCB
معنیقطع کنند مدار نشتی ارتقطع کننده مدار جریان پسماند
ساختارELCB شامل یک سیم پیچ است که با نقطه ارت به صورت سری اتصال دارد.وقتی با فاز تماسی برقرار می شود ولتاژ در سراسر کنداکتور ارت گسترش پیدا می کند.بنابراین ELCB مدار را تریپ می دهد.

به آن VOLECB (قطع کننده مدار نشتی زمین علگر با ولتاژ) نیز می گویند.

RCCB شامل یک ترانسفورمر جریان کوربالانس هست که به سیم پیچ تریپ متصل است. در عملکرد نرمال جریان فاز با جریان نول برابر است، وقتی جمع برداری جریان ها صفر است CBCT جریانی را تشخیص نمی دهد.فرض می کنیم که بار با ترمینال زمین اتصال پیدا می کند،بنابراین یک جریان نشتی از فاز به سمت زمین جریان پیدا می کند.این نشتی جریان یک عدم تعادل جریانی در CBCT ایجاد می کند.وقتی که جریان نامتعادل از یک مقدار مشخصی بالاتر رفت RCCB مدار را قطع می کند.

به آن RCD (دستگاه جریان پسماند) نیز گفته می شود.

عملکردعملکرد بر اساس ولتاژ در ELCB استفاده شده است. در آن ولتاژ ارت توسط سیم پیچ تریپ کسر می شود.این دستگاه ولتاژ را در کنداکتور ارت اندازه گیری می کند.عملکرد بر اساس جریان استفاده می شود.همان مقدار جریان فاز به نول بازگردانده می شود.جاری شدن جریان نامتعادل توسط سیم پیچ تریپ تشخیص داده می شود.
نصبتمام ارت ها باید زمین شوند یا به صورت سری با سیم پیچ تریپ اتصال داشته باشند.CBCT جریان پسماند را کسر می کند.از آنجایی که نیاز نیست تمام اتصالات زمین به سیم پیچ تریپ متصل شود، تنها خروجی CBCT به سیم پیچ تریپ متصل می شود.
مزایااین روز ها ELCB ها با RCCB جایگزین شده است.از آنجا که استفاد از ELCB ها دشوار است و رنج عملکرد کمتری دارند، تمامترمینالهایزمینرانمیتوانازطریقسیمپیچازELCBردکرد.تقریبا ۹۵% خانه ها RCCB دارند. عملکرد آن ها خوب است و برای حفظ انسان از هر گونه شوک الکتریکی استفاده می شوند.
قیمتقیمت بالاستقیمت کمتر است
انواعAC =>برای جریان های متناوب استفاده می شودAC =>برای جریان های متناوب استفاده می شود.
A =>برای موج مربعی استفاده می شودA =>برای موج مربعی استفاده می شود
B =>برای  جریان مستقیم استفاده می شودB =>برای جریان مستقیم استفاده می شود
اتصال ارتمطمئن می شود سیستم به ارت خوبی اتصال دارد به این معنی که ELCB اتصالات زمین را حس می کند.موقعیت ارت سیستم را بررسی نمی کند.فقط خطوط برق دار و نول را بررسی می کند.
اتصال ارتELCB به سیم ارت متصل است.RCCB فقط به خطوط فاز و نول متصل است.
تریپ نویزیکمزیاد. تغییر ناگهانی در بار می تواند یک جریان کوچک و مختصر به سمت زمین ایجاد کند.بخصوص در لوازم خانگی قدیمی.RCD ها بسیار حساسند و عملکرد سریعی دارند.آن ها ممکن است در اثر خاموش شدن موتور یک فریزر قدیمی عمل کنند و تریپ بدهند.برخی تجهیزات به نشتی بودن معروفند. به این معنا که جریان کوچک ثابتی به سمت ارت جاری می کنند.برخی از انواع تجهیزات کامپیوتری، مجموعه تلویزیون های بزرگ به طور گسترده ای این مشکل را دارند.

هشت تفاوت بین ELCB و RCCB

چکیده:ELCB مخفف Earth Leakage Circuit Breaker وRCCB  مخفف Residual Case Circuit Breaker است. ELCB و RCCBیکی از گیج کننده ترین مباحث الکترونیک هستند. RCCBیک ورژن ارتقاء یافتهELCB است. این روزها ELCB به طور کامل با RCCB جایگزین شده است. ELCB شامل یک سیم پیچ است که با نقطه ارت به صورت سری اتصال دارد. وقتی با فاز تماسی برقرار می شود ولتاژ در سراسر کنداکتور ارت گسترش پیدا می کند. بنابراینELCB مدار را تریپ می دهد.RCCB شامل یک ترانسفورمر جریان کوربالانس هست که به سیم پیچ تریپ متصل است. در عملکرد نرمال جریان فاز با جریان نول برابر است، وقتی جمع برداری جریان ها صفر است CBCT جریانی را تشخیص نمی دهد. فرض می کنیم که بار با ترمینال زمین اتصال پیدا می کند، بنابراینیک جریان نشتی از فاز به سمت زمین جریان پیدا می کند. این نشتی جریانیک عدم تعادل جریانی در CBCT ایجاد می کند.

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ تیر ۹۸
1086 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0