تفاوت بین اتصال به زمین گروند و زمین کردن ارت بررسی تفاوت بین اتصال به زمین و زمین کردن

تفاوت بین اتصال به زمین (گروند) و زمین کردن (ارت)

در صنعت برق دو عبارت گروندینگ و ارتینگ با یکدیگر تفاوت دارند. يكي از تفاوت هاي اساسي اتصال به زمین (گروند) و زمین کردن (ارت) اين است كه در اتصال به زمين، قسمت حمل كننده جریان به زمين متصل مي شود، در حالي كه هنگام زمين کردن قطعاتی که جریان حمل نمی کنند به زمين متصل مي شوند.در اتصال به زمین(گروند)، قطعات حامل جریان به طور مستقیم به زمین وصل می شوند. زمین مسیر برگشت جریان نشت را فراهم می کند و از این رو تجهیزات سیستم برق را از آسیب محافظت می کند.جریان در هر سه مرحله تجهیزات نامتعادل می شود. جریان خطا به زمین تخلیه می شود و از این رو باعث تعادل سیستم می شود."زمین کردن (ارت)" به معنای اتصال بخشی از تجهیزات غیرحامل جریان به زمین است. هنگامی که خطا در سیستم رخ می دهد، پتانسیل قسمت غیرحامل جریان تجهیزات افزایش می یابد و هرگاه یک حیوان انسان، بدنه تجهیزات را لمس کند، ممکن است، دچار شوک الکتریکی شود.

کد خبر: 190805009 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸ - ۱۲:۲۸ ب.ظ

يكي از تفاوت هاي اساسي اتصال به زمین (گروند) و زمین کردن (ارت) اين است كه در اتصال به زمين، قسمت حمل كننده جریان به زمين متصل مي شود، در حالي كه هنگام زمين کردن قطعاتی که جریان حمل نمی کنند به زمين متصل مي شوند. تفاوتهای دیگر بین این دو نمونه در قالب نمودار مقایسه ای توضیح داده شده است.

تفاوت بین اتصال به زمین  (گروند) و زمین کردن (ارت)

 

زمین کردن (ارت)اتصال به زمین (گروند)مبنای مقایسه
بدنه ی تجهیزات به زمین متصل می شوند.قطعه ای که جریان حمل می کند به زمین متصل می شود.تعریف
بین بدنه ی تجهیزات و زمین که زیر سطح زمین قرار می گیرد.بین تجهیزات و زمینمکان
نشانه
داردنداردپتانسیل صفر
از انسان در برابر انرژی الکتریکی مضاف محافظت می کند و به زمین منتقل می کند.از تجهیزات تغذیه محافظت می کند.حفاظت
انرژی الکتریکی را به زمین تخلیه می کند.مسیربرگشت جریان را تعیین می کندکاربرد
پنج نوع(پایپی، صفحه ای، میله ای، ضربه ای و نواری.)سه نوع (جامد، مقاومتی و راکتانسی)انواع
سبزسیاهرنگ سیم
برای جلوگیری از شوک الکتریکیبرای متعادل کردن بار های نامتوازناستفاده
سطح داخلی ترانسفورماتور، ژنراتور، موتور و غیره که به زمین متصل می شوند.قسمت خنثی ژنراتور و منبع تغذیه ترانسفورماتور به زمین به وصل می شود.مثالها

آزمون نظام مهندسی برق طراحی

منابع آزمون پایه ۳ نظام مهندسی برق

تعریف اتصال به زمین (گروند)

تفاوت بین اتصال به زمین گروند و زمین کردن ارت

تفاوت بین اتصال به زمین گروند و زمین کردن ارت

در اتصال به زمین(گروند)، قطعات حامل جریان به طور مستقیم به زمین وصل می شوند. زمین مسیر برگشت جریان نشت را فراهم می کند و از این رو تجهیزات سیستم برق را از آسیب محافظت می کند.جریان در هر سه مرحله تجهیزات نامتعادل می شود. جریان خطا به زمین تخلیه می شود و از این رو باعث تعادل سیستم می شود.

اتصال به زمین (گروند) دارای چندین مزیت است از جمله اینکه ولتاژ را از بین می برد و ولتاژ اضافی را به زمین تخلیه می کند.اتصال به زمین (گروند)ایمنی فوق العاده ای را برای تجهیزات فراهم می کند و قابلیت اطمینان سرویس را بهبود می بخشد.

تعریف زمین کردن (ارت)

تفاوت بین اتصال به زمین گروند و زمین کردن ارت

تفاوت بین اتصال به زمین گروند و زمین کردن ارت

“زمین کردن (ارت)” به معنای اتصال بخشی از تجهیزات غیرحامل جریان به زمین است. هنگامی که خطا در سیستم رخ می دهد، پتانسیل قسمت غیرحامل جریان تجهیزات افزایش می یابد و هرگاه یک حیوان انسان، بدنه تجهیزات را لمس کند، ممکن است، دچار شوک الکتریکی شود.

زمین کردن (ارت) جریان اضافی را به زمین منتقل می کند و از ایجاد شوک الکتریکی جلوگیری می کند. همچنین تجهیزات را از سکته های صاعقه محافظت می کند و مسیر تخلیه را برای جرثقیل، شکاف و سایر دستگاه ها فراهم می کند.

زمین کردن (ارت) با اتصال قسمتهای مختلف تجهیزات نصبی به زمین با استفاده از رسانای زمین یا الکترود زمین در تماس با خاک و در فاصله ای کمتر از سطح زمین حاصل می شود.

تفاوت های اصلی بین اتصال به زمین (گروند) و زمین کردن (ارت)

  1. زمین کردن (ارت) به عنوان اتصال قسمت غیرحامل جریان مانند بدنه تجهیزات یا محوطه به زمین تعریف می شود. در اتصال به زمین (گروند)، قسمت حامل جریان مانند قسمت خنثی ترانسفورماتور مستقیماً به زمین وصل می شود.
  2. برای زمین کردن (ارت) از سیم مشکی رنگ استفاده می شود و برای اتصال به زمین (گروند) از سیم سبز رنگ.
  3. اتصال به زمین (گروند) بار نامتعادل را متعادل می کند در حالی که زمین کردن (ارت) از تجهیزات و انسان در برابر شوک الکتریکی محافظت می کند.

۴- سیم زمین کردن (ارت) بین  تجهیزات و زمین قرار می گیرد، در حالی که در هنگام  اتصال به زمین (گروند)، الکترود زمین بین بدنه تجهیزات و گودالی که در زیر زمین قرار دارد، قرار می گیرد.

۵- در زمین کردن (ارت) تجهیزات از لحاظ فیزیکی به زمین متصل نیستند و جریان روی زمین صفر نیست، در حالی که هنگام زمین گیری سیستم از نظر فیزیکی به زمین متصل شده و پتانسیل آن صفر است.

  1. در زمین کردن (ارت) مسیری برای جریان ناخواسته فراهم می شود و از این رو تجهیزات الکتریکی را در برابر صدمه حفاظت می شوند، در حالی که دراتصال به زمین (گروند)،افت پتانسیلی بالا که در تجهیزات الکتریکی در اثر خطا ایجاد می شود کاهش پیدا می کند و در نتیجه بدن انسان دربرابر شوک الکتریکی محافظت می شود.
  2. زمین کردن (ارت) به سه دسته طبقه بندی می شود. زمین کردن (ارت) جامد، زمین کردن (ارت) مقاومتی و زمین کردن (ارت) راکتانسی. روشهای مختلف اتصال به زمین (گروند) عبارتند از: پایپی، صفحه ای، میله ای، ضربه ای و نواری.

 

 

 

 

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ مرداد ۹۸
1428 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0