تستر زمین بررسی تستر زمین

تستر زمین

تستر زمین ابزاری است که برای اندازه گیری مقاومت زمین استفاده می شود و به عنوان تستر زمین شناخته می شود. تمام تجهیزات سیستم نیرو از طریق الکترود زمین به زمین وصل می شوند. زمین از تجهیزات و پرسنل در برابر جریان های خطا محافظت می کند و جریان نشستی را خنثی می کند. مقاومت زمین بسیار کم است. جریان خطا از طریق الکترود زمین به زمین منتقل می شود. بنابراین، سیستم را از آسیب محافظت می کند.خوب زمین نکردن خطرات خرابی تجهیزات را افزایش می دهد. کاری بسیار خطرناک است و تأسیسات و  سیستمهای الکتریکی باید زمین شده باشند تا در صورت برخورد صاعقه یا اعمال ولتاژ بیش از حد، جریان در مسیری ایمن به زمین را پیدا کند. اگرچه سیستم زمین نصب شده دارای مقادیر مقاومت زمین کم استامادر صورت برخورد میله های زمین با خاک مرطوب، زیاد بودن نمک در خاک و درجه حرارت بالا، مقاومت سیستم زمین می تواند افزایش یابد.

کد خبر: 190809010 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ مرداد ۹۸ - ۱:۳۷ ب.ظ

تعریف: ابزاری است که برای اندازه گیری مقاومت زمین استفاده می شود و به عنوان تستر زمین شناخته می شود. تمام تجهیزات سیستم نیرو از طریق الکترود زمین به زمین وصل می شوند. زمین از تجهیزات و پرسنل در برابر جریان های خطا محافظت می کند و جریان نشستی را خنثی می کند. مقاومت زمین بسیار کم است. جریان خطا از طریق الکترود زمین به زمین منتقل می شود. بنابراین، سیستم را از آسیب محافظت می کند.

تستر زمین

تستر زمین

تستر زمین

الکترودهای زمین پتانسیل بالای تجهیزات را که در اثر صاعقه زیاد و اتصال کوتاه ولتاژ ایجاد می شود را کنترل می کنند. مدار سه فاز نیز برای محافظت از آنها به الکترودهای زمین وصل می شود.

قبل از تأمین سیستم زمین برای تجهیزات، تعیین مقاومت در آن ناحیه خاص برای حفر چاه ارت ضروری است و باید مقاومت دقیقا معین شود. زمین باید مقاومت کمی داشته باشد تا جریان خطا به راحتی به زمین منتقل شود. مقاومت زمین با کمک دستگاه تستر زمین تعیین می شود که در ادامه ساختار آن را توضیح می دهیم.

منابع آزمون نظام مهندسی برق طراحی

نظام مهندسی برق تبریز

ساختار تستر زمین

تستر زمین از ژنراتور محور دستی استفاده می کند. معکوس کننده جریان چرخشی و یکسو کننده دو قسمت اصلی تستر زمین هستند. معکوس کننده جریان و یکسو کننده بر روی شفت ژنراتور DC نصب شده است. تستر زمین به دلیل وجود یکسو کننده در مود DC کار می کند.

تستر دارای دو کمتاتور در معکوس کننده و یکسو کننده جریان است. هر کمتاتور شامل چهار برس ثابت است. کمتاتور وسیله ای است که برای تبدیل جهت جریان ها از آن استفاده می شود. به صورت سری با آرمیچر ژنراتور متصل می شود و از برس ها برای انتقال نیرو از قطعات ثابت به قسمت های متحرک دستگاه استفاده می شود.

ترتیب برس ها می تواند به گونه ای انتخاب شود که بطور متناوب با یکی از بخش ها حتی پس از چرخش کمتاتور نیز بهم متصل شوند. برس ها و کمتاتورها همیشه به یکدیگر متصل هستند.

تستر زمین شامل دو کویل فشار و جریان است. هر کویل دارای دو پایانه است. جفت سیم پیچ فشار و سیم پیچ جریان در سراسر آهنربای دائمی قرار می گیرند. یک جفت سیم پیچ جریان و فشار کوتاه به الکترودهای کمکی وصل می شوند.

ترمینال یک طرفه سیم پیچ فشار به یکسو کننده متصل است و انتهای دیگر آنها به الکترود زمین متصل است. به همین ترتیب، سیم پیچ جریان به یکسو کننده و الکترود زمین متصل می شود.

تستر زمین شامل سیم پیچ است که مستقیماً به ژنراتور DC متصل می شود. اسن سیم پیچ بین آهنربای دائمی قرار می گیرد و به پوینتر متصل می شود و پوینتر در مقیاس کالیبره شده، ثابت می شود. پوینتر میزان مقاومت زمین را نشان می دهد و انحراف آن به نسبت ولتاژ سیم پیچ فشار به جریان سیم پیچ جریان بستگی دارد.

تستر زمین

جریان اتصال کوتاه از تجهیزات به زمین می رسد و از نظر ماهیت متغییر است. بنابراین، می توان گفت جریان متناوب در زمین جریان می یابد. این جریان، اثر ناخواسته زمین، که به دلیل عمل شیمیایی یا تولید emf بازگشتی صورت می گیرد را کاهش می دهد و باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی می‌شود.

چرا تست زمین کردن لازم است؟

اندازه گیری مقاومت زمین برای سیستم الکترود زمین باید هنگام نصب الکترود و سپس در فواصل دوره ای انجام شود. اینکار تضمین می کند که مقاومت در برابر زمین با گذشت زمان افزایش نمی یابد. انجمن بین المللی آزمایش برق، تست الکترود زمین را هر سه سال یکبار برای یک سیستم در شرایط مناسب و با توجه به نیازهای روز مشخص می کند.

خوب زمین نکردن خطرات خرابی تجهیزات را افزایش می دهد. کاری بسیار خطرناک است و تأسیسات و  سیستمهای الکتریکی باید زمین شده باشند تا در صورت برخورد صاعقه یا اعمال ولتاژ بیش از حد، جریان در مسیری ایمن به زمین را پیدا کند. اگرچه سیستم زمین نصب شده دارای مقادیر مقاومت زمین کم استامادر صورت برخورد میله های زمین با خاک مرطوب، زیاد بودن نمک در خاک و درجه حرارت بالا، مقاومت سیستم زمین می تواند افزایش یابد.اگر تکنسین افزایش مقاومت بیش از ۲۰ درصد را مشاهده کند، باید منشأ مسئله را بررسی کرده و در سیستم زمین تصحیح انجام دهد تا مقاومت را پایین آورد.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ مرداد ۹۸
1574 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0