RCCB چیست بررسی RCCB

RCCB چیست؟

RCCB قطع کننده مدار بر اساس جریان مانده است که کلاس متفاوتی از قطع کننده مدار است. قطع کننده مدار جریان مانده (RCCB) اساسا یک دستگاه حسگر جریان است که از مدارات کم ولتاژ در برابر خطا محافظت می کند. شامل یک دستگاه سوییچ است که هنگامی که خطا رخ می دهد ارتباطات مدار را قطع می کند.

کد خبر: 190721008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸ - ۱۱:۳۹ ق.ظ

 

RCCB قطع کننده مدار بر اساس جریان مانده است که کلاس متفاوتی از قطع کننده مدار است. قطع کننده مدار جریان مانده (RCCB) اساسا یک دستگاه حسگر جریان است که از مدارات کم ولتاژ در برابر خطا محافظت می کند. شامل یک دستگاه سوییچ است که هنگامی که خطا رخ می دهد ارتباطات مدار را قطع می کند.

RCCB چیست

RCCB چیست

هدف  RCCB

هدف قطع کننده مدار جریان مانده، محافظت فرد از خطرات شوک الکتریکی، برق گرفتگی و آتش سوزی که به علت خطا در سیم کشی و خطای زمین رخ داده است، می باشد. RCCB به ویژه در شرایطی که خطای ناگهانی زمین در مدار اتفاق می افتد، مفید است. به عنوان مثال، یک فرد به طور تصادفی با یک سیم برق دار لخت در مدار تماس می گیرد. در چنین وضعیتی، در غیاب یک RCCB در مدار، ممکن است یک خطای زمین رخ دهد و فرد در معرض خطر شوک الکتریکی قرار بگیرد. با این حال، اگر همان مدار با RCCB محافظت شود، مدار را به صورت کسری از ثانیه تریپ می کند، بنابراین مانع از وارد شدن شوک الکتریکی به انسان می شود. بنابراین، نصب RCCB در مدار الکتریکی یک عمل خوب و ایمن است.

RCCB چگونه از ما محافظت می کند؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، RCCB برای حفاظت از خطاهای زمین و همچنین خطرات مرتبط با زندگی انسان مانند شوک الکتریکی طراحی شده است. اصول اساسی و بنیادی پشت عملکرد RCCB این است که در شرایط ایده ال جریان جاری شده در سیم های برق دار مدار باید با جریان بازگشتی از سیم نول برابر باشد. در صورت خطای زمین، جریان از طریق روش تصادفی مسیری به سمت زمین پیدا می کند (مانند تماس تصادفی با سیم لخت و غیره). در نتیجه جریان بازگشتی از نول کاهش پیدا می کند. این تفاوت جریان تحت عنوان “جریان مانده” شناخته می شود که اساس کار RCCB است.

آزمون نظام مهندسی برق قدرت

منابع آزمون پایه ۳ نظام مهندسی برق

RCCB به گونه ای طراحی شده است که به طور مداوم تفاوت (مقدار جریان باقی مانده) در مقادیر جریان بین سیم های فاز و نول را حس و مقایسه می کند. هر تغییر کوچکی در مقدار جریان بر اثر چنین رویدادی باعث می شود که RCCB مدار را تریپ کند.

انواع RCCB

RCCB 2 قطب: در مواردی که منبع تک فاز شامل یک سیم فاز و یک سیم نول وجود دارد، استفاده می شود. شامل دو انتها جایی که سیم فاز و نول به هم متصل می شود است. یک سوئیچ چرخشی برای تغییر RCCB به موقعیت ON یا OFF استفاده می شود. یک کلید تست کمک می کند تا به صورت دوره ای عملکرد RCCB را تست کنیم.

 

RCCB 4 قطب: در مواردی که منبع ۳ فاز با اتصالاتی شامل ۳ سیم فاز و یک سیم نول وجود دارد، استفاده می شود. شامل دو انتها جایی که ۳ سیم فاز و یک سیم نول به هم متصل می شود است. علاوه بر این در ساختار و عملکرد شبیه RCCB 2 قطب است. RCCB ها در دسته بندی های مختلفی وجود دارند: ۳۰mA, 100mA, 300mA

 

حساسیت جریان مانده

RCCB در درجه اول برای حفاظت از خطاهای زمین و پیامدهای آن برای زندگی انسان مانند شوک الکتریکی طراحی شده است و به کار گیری آن بسیار مهم است. بر اساس مطالعات، فرد قادر به تحمل شوک الکتریکی تنها تا مقدار ۳۰ میلی آمپر است. بنابراین، RCCB ها برای حفاظت ولتاژ کم طراحی شده اند به طوری که حتی برای کوچکترین تغییر در مقدار جریان باقی مانده تا ۳۰ میلی آمپر مدار را تریپ می کنند. زمان پاسخ معمولا در عرض ۴۰ میکرو ثانیه است، بنابراین اطمینان حاصل می شود که فرد در تمام زمان ها از شوک الکتریکی کاملا محافظت می شود. مقادیر بالاتر از ۳۰۰ میلی آمپر در مواردی که حفاظت از خطر آتش سوزی مورد نظر است مورد استفاده قرار می گیرد. این در مکان هایی که مواد قابل اشتعال زیادی ذخیره می شود مفید است.

نتیجه

RCCB یک وسیله ضروری برای حفاظت در مدار الکتریکی است که به جلوگیری از خطرات برق در موقع خطای زمین کمک می کند. یک RCCB که به درستی تنظیم شده است اطمینان حاصل می کندکه آسیب کشنده ای برای انسان در صورت لمس اتفاقی سیم های برق دار وجود ندارد.

RCCB چیست

RCCB قطع کننده مدار بر اساس جریان مانده است که کلاس متفاوتی از قطع کننده مدار است. قطع کننده مدار جریان مانده (RCCB) اساسا یک دستگاه حسگر جریان است که از مدارات کم ولتاژ در برابر خطا محافظت می کند. شامل یک دستگاه سوییچ است که هنگامی که خطا رخ می دهد ارتباطات مدار را قطع می کند. هدف قطع کننده مدار جریان مانده، محافظت فرد از خطرات شوک الکتریکی، برق گرفتگی و آتش سوزی که به علت خطا در سیم کشی و خطای زمین رخ داده است، می باشد. RCCB به ویژه در شرایطی که خطای ناگهانی زمین در مدار اتفاق می افتد، مفید است.

 

 

 

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ تیر ۹۸
3128 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0