پانزده تفاوت بین MCB و RCCB بررسی تفاوت بین MCB و RCCB

پانزده تفاوت بین MCB و RCCB

قطع کننده مدار یک دستگاه عملگر خودکار است که از مدار الکتریکی در برابر جاری شدن جریان اضافه یا حالت های خطا مانند اتصال کوتاه، بار اضافی و خطای زمین محافظت می کند. برخلاف فیوز که یکبار عمل می کند سپس باید جایگزین بشود، قطع کننده مدار باید ریست شود (چه به صورت دستی چه به صورت اتوماتیک) تا مجددا عملکردی معمولی داشته باشد.

کد خبر: 190721009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸ - ۱۱:۴۲ ق.ظ

 

MCB قطع کننده مدار مینیاتوری و RCCB قطع کننده مدار جریان مانده می باشد و هر دو از دستگاه هایی هستند که به طور رایج در برق استفاده می شوند. از ترکیب MCB و RCCB برای محافظت در برابر شوک الکتریکی، اضافه بار، اتصال کوتاه و خطای زمین استفاده می شود. به هر حال هر دو MCB و RCCB نسبت به یکدیگر مزایایی دارند. در این آموزش ما می خواهیم تفاوت اصلی بین قطع کننده مدار مینیاتوری (MCB) و قطع کننده مدار جریان مانده (RCCB) را بررسی کنیم.

پانزده تفاوت بین MCB و RCCB

               پانزده تفاوت بین MCB و RCCB

قطع کننده مدار  چیست؟

قطع کننده مدار یک دستگاه عملگر خودکار است که از مدار الکتریکی در برابر جاری شدن جریان اضافه یا حالت های خطا مانند اتصال کوتاه، بار اضافی و خطای زمین محافظت می کند. برخلاف فیوز که یکبار عمل می کند سپس باید جایگزین بشود، قطع کننده مدار باید ریست شود (چه به صورت دستی چه به صورت اتوماتیک) تا مجددا عملکردی معمولی داشته باشد.

آزمون نظام مهندسی برق قدرت

منابع آزمون پایه ۳ نظام مهندسی برق

تفاوت اصلی بین سوییچ های معمولی و MCB این است که آنها هنگام تشخیص خطا می توانند مدار را تریپ کنند و برای روشن کردن مجدد مدار در MCB باید کلید را به سمت بالا فشار دهید و برای همان کار در سوییچ های معمولی باید کلید را به سمت پایین فشار دهید.

تفاوت های بین MCB و RCCB

تفاوت اساسیMCBRCCB
تعریفقطع کننده مدار مینیاتوریقطع کننده مدار جریان مانده
ساختارقطع کننده مدار مینیاتوری متشکل از بدنه MCB، ترمینال ورودی، سیم پیچ مغناطیسی، نوار بیمتال، محفظه جرقه، نوار مسی، اپراتور ON / OFF دستی و غیره می باشد.RCCB شامل CBCT (ترانسفورماتور جریان کوربالانس)، سیم پیچ رله مغناطیسی، ترمینال ورودی و خروجی و مکانیزم تریپینگ می باشد
محافظ بار اضافهبرای محافظت در برابر بار اضافه استفاده می شودخیر
محافظ اتصال کوتاهبلهخیر
محافظ خطای زمینخیر، در برابر خطای زمین محافظت نمی کندبله ، برای محافظت از مدار الکتریکی در برابر خطای زمین استفاده می شود.
قیمتقیمت پایینقیمت بالا
اصول کارکرداصول حفاظت حرارتی اضافه بار. هنگامی که جریان جاری شده  در هادی افزایش می یابد، درجه حرارت هادی را افزایش می دهد. با توجه به افزایش دما نوار بیمتال خم می شود و مکانیزم تریپ کردن را فعال می کند.بر اساس اصول ترانسفورماتور جریان کوربالانس کار می کند. سیم فاز و سیم نول از بین CT عبور می کنند. از آنجا که خروجی CBCT جمع برداری جریان های فاز و نول می باشد، بنابراین CBCT جریان فاز و نول را با یکدیگر مقایسه می کند. خروجی CBCT به سیم پیج عملکرد رله متصل است. درحالت عادی جریان سیم های فاز و نول با یکدیگر برابر است. بنابراین CT خروجی ندارد. هنگامی که خطای زمین رخ می دهد، جریان نشتی به سمت زمین جاری می شود در نتیجه جریان فاز از جریان نول بیشتر می شود و عدم تعاد جریان توسط CBCT تشخیص داده می شود. اگر جریان خروجی بیشتر از آستانه عملیاتی باشد، RCCB مدار را از خطا ایزوله می کند.
رده بندی۶۳A با جریان بار کامل۶۳A با جریان بار کامل، ۳ تا ۳۰۰mA جریان نشتی زمین
تریپ دادن نویزیکممتععد، تغییر ناگهانی در بار الکتریکی بخصوص در لوازم خانگی قدیمی می تواند باعث جاری شدن یک جریان کوچک و مختصر به سمت زمین شود. RCD ها بسیار حساس هستند و سریع عمل می کنند؛ آنها حتی مکن است در اثر خاموش شدن یک موتور فریزر قدیمی تریپ کنند. بعضی تجهیزات به طور ذاتی نشتی دارند و یک جریان کوچک ثابت به سمت زمین تولید می کنند. در برخی تجهیزات کامپیوتری و مجموعه های تلویزیونی عظیم به طور گسترده این مشکل گزارش شده است.
حساسیتکمزیاد
حفاظت در برابر شوکخیر، MCB از انسان در برابر شوک الکتریکی محافظت نمی کند.بله. در اصل برای محافظت از انسان در برابر شوک الکتریکی استفاده می شود. برای رنج های کمتر از ۳۰mA از RCCB استفاده می شود. وقتی می گوییم ۳۰mA ، به این معنی است که اختلاف بین فاز و نول نباید بیشتر از ۳۰mA بشود.
تعداد قطب هاتک قطب، دو قطب، سه قطب و چهار قطبگزینه تک قطب ندارد و تنها امکان دو قطب، سه قطب و چهار قطب را دارد.
کاربردخانگی، تجاری، صنعتی و غیرهبیشتر در خانه ها استفاده می شود.
اتصالات ترمینالترمینال های پایینی تحت عنوان وروردی
(فاز) و ترمینال های بالایی تحت عنوان خروجی (بار) شناخته می شود.
ترمینال های بالایی تحت عنوان وروردی (فاز) و ترمینال های پایینی تحت عنوان خروجی (بار) شناخته می شود.
عملکرد آزمایشیعملکرد آزمایشی نداردما می توانیم وضعیت کارکرد دستگاه را با استفاده از سوییچ تست آزمایش کنیم

MCB قطع کننده مدار مینیاتوری و RCCB قطع کننده مدار جریان مانده می باشد و هر دو از دستگاه هایی هستند که به طور رایج در برق استفاده می شوند. از ترکیب MCB و RCCB برای محافظت در برابر شوک الکتریکی، اضافه بار، اتصال کوتاه و خطای زمین استفاده می شود. به هر حال هر دو MCB و RCCB نسبت به یکدیگر مزایایی دارند. قطع کننده مدار مینیاتوری (MCB) و قطع کننده مدار جریان مانده (RCCB) تفاوت‌های زیادی دارند. تفاوت اصلی بین سوییچ های معمولی و MCB این است که آنها هنگام تشخیص خطا می توانند مدار را تریپ کنند و برای روشن کردن مجدد مدار در MCB باید کلید را به سمت بالا فشار دهید و برای همان کار در سوییچ های معمولی باید کلید را به سمت پایین فشار دهید.

 

 

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ تیر ۹۸
851 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0