خطاهای متقارن و نامتقارن بررسی خطاهای متقارن و نامتقارن

خطاهای متقارن و نامتقارن

معمولا یک سیستم برقی تحت شرایط متعادل کار می کند. هنگامی که سیستم به دلیل خرابی عایق در هر نقطه یا به دلیل تماس سیمها به یکدیگر، نامتعادل می شود، اتصال کوتاه یا خطا در خط رخ می دهد. در سیستم برق به دلیل وجود دلایلی مانند اختلالات طبیعی (رعد و برق، وزش باد با سرعت زیاد، زمین لرزه) خرابی عایق، ریزش درخت،  نفوذ پرنده و حیوانات دیگر و غیره ممکن است در سیستم خطا رخ دهد.خطاهایی که در خطوط انتقال رخ می دهد به طور گسترده به گروه های زیر طبقه بندی می شوند:خطا های متقارن و خطا های نامتقارن. خطاها می توانند سیستم های برق را به چند طریق دچار آسیب کنند. این خطاها باعث افزایش ولتاژ و جریان در نقاط معینی در سیستم می شوند. ولتاژ و جریان زیاد ممکن است به عایق آسیب برساند و عمر تجهیزات را کاهش دهد. خطاها می توانند باعث عدم ثبات سیستم شوند و تجهیزات سیستم سه فاز به صورت نادرست کار می کنند. از این رو لازم است که در صورت بروز خطا، قسمت خطا جدا شود تا عملکرد طبیعی بقیه سیستم تحت تأثیر قرار نگیرد.

کد خبر: 190809011 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ مرداد ۹۸ - ۱:۴۵ ب.ظ

معمولا یک سیستم برقی تحت شرایط متعادل کار می کند. هنگامی که سیستم به دلیل خرابی عایق در هر نقطه یا به دلیل تماس سیمها به یکدیگر، نامتعادل می شود، اتصال کوتاه یا خطا در خط رخ می دهد. در سیستم برق به دلیل وجود دلایلی مانند اختلالات طبیعی (رعد و برق، وزش باد با سرعت زیاد، زمین لرزه) خرابی عایق، ریزش درخت،  نفوذ پرنده و حیوانات دیگر و غیره ممکن است در سیستم خطا رخ دهد.

خطاهای متقارن و نامتقارن

خطاهای متقارن و نامتقارن

خطاهای متقارن  و نامتقارن

خطاهایی که در خطوط انتقال رخ می دهد به طور گسترده به گروه های زیر طبقه بندی می شوند:

۱٫خطا های متقارن

۲٫خطا های نامتقارن

مباحث آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

آزمون نظام مهندسی برق ۹۸

خطاهای متقارن

در چنین نوع خطاهایی، تمامی فازهای به یکدیگر اتصال کوتاه می شوند و به زمین می رسند. چنین خطایی متعادل است، به این معنا که سیستم ها متقارن باقی می مانند و یا می توان گفت که خطوط فاز جابجا شده زاویه مساوی (یعنی ۱۲۰ درجه در خط سه فاز) دارند. این شدیدترین نوع خطا، رخ دادن یک جریان بزرگ است، اما به ندرت این خطا رخ می دهد. به همین دلیل برای تعیین این جریان های بزرگ، باید محاسبات اتصال کوتاه انجام گردد.

انواع خطای متقارن

خطای اتصال کوتاه سه فاز (LLL)– اتصال کوتاه سه خط  فاز با یکدیگر.

خطای سه فاز به زمین (LLLG) – خطای سه فاز به زمین هنگامی رخ می دهد که هر سه فاز روی زمین قرار بگیرند یا با هادی خنثی در تماس باشند. این نوع خطا، یک خطای متقارن است.

اثر خطا در خط انتقال

خطاها می توانند سیستم های برق را از چند طریق دچار آسیب یا اختلال کنند. به طور کلی خطا باعث افزایش ولتاژ و جریان در نقاط معینی از سیستم می شوند. ولتاژ و جریان زیاد به عایق آسیب می زند و عمر تجهیزات را کاهش می دهد. بروز خطا در سیستم می توانند باعث عدم ثبات آن شود و تجهیزات سیستم سه فاز به صورت نادرست کار کنند. از این رو لازم است که در صورت بروز خطا، قسمت خطادیده جدا شود تا عملکرد طبیعی بقیه سیستم تحت تأثیر قرار نگیرد. در تجربه ای که خودداشته ام خودم متوجه خرابی فاز ۱۱۰ کیلو ولت شدم که عایق آن به دلیل صاعقه در خط انتقال خراب شده بود لذا آنرا را از مابقی سیستم جدا کردم.

خطاهای نامتقارن

خطاهای نامتقارن تنها در یک یا دو فاز رخ می دهند. در خطاهای نامتقارن، سه خط فاز نامتعادل می شوند. چنین خطاهایی بین خط با زمین یا بین خطوط رخ می دهد. یک خطای نامتقارن سری ین فازها یا بین فاز و زمین رخ می دهد و خطای نامتقارن موازی به علت عدم تعادل در امپدانس های خط است. خطای موازی در یک سیستم سه فاز را می توان به گروه های زیر طبقه بندی کرد:

۱٫خطای یک خط با زمین (LG).

  1. خطای بین دو خط (LL).
  2. خطای دو خط با زمین (LLG).
  3. خطای اتصال کوتاه سه فاز (LLL).
  4. خطای سه فاز با زمین (LLLG).

خطاهای متقارن و نامتقارن

در یک خطای خط با زمین، یک هادی با زمین یا یک هادی خنثی در تماس است. خطای خط به خط زمانی رخ می دهد که دو هادی به هم اتصال گوتاه شوند. خطای  دو خط با زمین هنگامی رخ می دهد که دو هادی روی زمین قرار بگیرند یا با هادی خنثی در تماس باشند. LG، LLو LLG خطا های نامتقارن هستند در حالی که LLL و LLLG خطا های متقارن هستند. به همین دلیل، از محاسبات اتصال کوتاه متعادل برای تعیین جریان های بزرگ خطا استفاده می شود.

انواع خطاهای نامتقارن

خطای یک فاز با زمین (LG) – در یک خطای فاز به زمین، یک هادی با زمین یا هادی خنثی در تماس است. این خطا  در ۶۰ تا ۷۵ درصد مواقع محتمل است.

خطای فاز به فاز (LL) – خطای فاز به فاز زمانی رخ می دهد که دو هادی در اتصال کوتاه یکدیگر قرار بگیرند. درصد بروز این نوع خطا از ۵ تا ۱۵٪ متغیر است.

خطاهای متقارن و نامتقارن

خطای دوفاز با زمین (LLG)–این خطا هنگامی رخ می دهد که دو هادی روی زمین قرار بگیرند یا با هادی خنثی در تماس باشند. احتمال بروز این نوع خطا از ۱۵ تا ۲۵٪ متغییر است.

اثر خطا در خط انتقال

خطاها می توانند سیستم های برق را به چند طریق دچار آسیب کنند. این خطاها باعث افزایش ولتاژ و جریان در نقاط معینی در سیستم می شوند. ولتاژ و جریان زیاد ممکن است به عایق آسیب برساند و عمر تجهیزات را کاهش دهد. خطاها می توانند باعث عدم ثبات سیستم شوند و تجهیزات سیستم سه فاز به صورت نادرست کار می کنند. از این رو لازم است که در صورت بروز خطا، قسمت خطا جدا شود تا عملکرد طبیعی بقیه سیستم تحت تأثیر قرار نگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ مرداد ۹۸
4937 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0