گاز چوب در باره گاز چوب

گاز چوب

گاز چوب نوعی سوخت ترکیبی است که می تواند به عنوان سوخت برای کوره، اجاق گاز و وسایل نقلیه به جای بنزین، دیزل و سایر سوخت ها استفاده شود. در طول فرآیند تولید، زیست توده یا سایر مواد حاوی کربن توسط اکسیژن محیط توسط یک ژنراتور گاز چوب گازدهی می شوند تا گازهیدروژن و منوکسید کربن تولید شود. سپس این گازها در یک محیط پراز اکسیژن برای تولید دی اکسید کربن، آب و گرما سوخته می شوند. دربرخی تولیدکننده های گاز، این فرآیند توسط پیرولیز انجام می شود. در این حالت زیست توده یا زغال سنگ برای اولین بار تبدیل به ذغال سنگ می شود و میزانی متان و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای آزاد می شوند.

کد خبر: 190623013 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ تیر ۹۸ - ۱:۰۲ ب.ظ

گاز چوب نوعی سوخت ترکیبی است که می تواند به عنوان سوخت برای کوره، اجاق گاز و وسایل نقلیه به جای بنزین، دیزل و سایر سوخت ها استفاده شود. در طول فرآیند تولید، زیست توده یا سایر مواد حاوی کربن توسط اکسیژن محیط توسط یک ژنراتور گاز چوب گازدهی می شوند تا گازهیدروژن و منوکسید کربن تولید شود. سپس این گازها در یک محیط پراز اکسیژن برای تولید دی اکسید کربن، آب و گرما سوخته می شوند. دربرخی تولیدکننده های گاز، این فرآیند توسط پیرولیز انجام می شود. در این حالت زیست توده یا زغال سنگ برای اولین بار تبدیل به ذغال سنگ می شود و میزانی متان و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای آزاد می شوند.

گاز  چوب

گاز چوب

شعله خارج شده از یک ژنراتور گاز چوب

موارد کاربرد
موتور احتراق داخلی

گاز چوب

                             گاز چوب

ژنراتور گاز چوبي در يک تراکتور فورد، موزه Tractor Per Larsen، سوئد، ۲۰۰۳

گاز چوب

                               گاز چوب

سیستم تولید کننده گاز

گاز چوب

                               گاز چوب

یک ماشین تغذیه شده از گاز چوب، برلین، ۱۹۴۶٫ توجه داشته باشید که به یک رادیاتور ثانویه نیاز است تا گاز را قبل از آنکه وارد موتور شو، خنک کند.

سیستم های تولید کننده گاز میتوانند هم در موتورهای احتراق قدرت استفاده شوند که در آنها تمام سوخت با تغییر کوچکی به گاز کربن تبدیل می شود و هم می تواند د موتور دیزلی گاز مورد استفاده قرارگیرد و گاز را به ورودی هوا در دریچه گاز انتقال دهد.

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون پایه ۳ نظام مهندسی برق

در حال حاضر در موتورهای دیزلی، همچنان به سوخت دیزلی برای احتراق مخلوط گاز مورد نیاز است. بنابراین از لحاظ مکانیکی، دریچه “توقف” و احتمالا “اتصالات دریچه گاز” باید اصلاح شود تا کمی سوخت تحت استاندارد حجم بدون درنگ تزریق شود. اگر مولدگاز متصل شود، می توان سوخت چوب را برای ماشین هایی با موتور احتراق داخلی معمولی استفاده کرد. این روش در طول جنگ جهانی دوم بسیار محبوب بود و در چندین کشور اروپایی، آفریقایی و آسیایی دسترسی آسان و مقرون به صرفه داشت و از استفاده بی رویه از نفت جلوگیری کرد.اخیرا، گاز چوب به عنوان یک روش تمیز و کارآمد برای گرم کردن و طبخ در کشورهای در حال توسعه و یا حتی برای تولید برق در ترکیب با یک موتور احتراق داخلی به شمار می رود. در مقایسه با فناوری جنگ جهانی دوم، تولید کننده های گاز به استفاده از سیستمهای کنترل الکترونیکی پیشرفته مجهز شده اند و توجه زیادی را به خود جلب کرده اند اما تولید گاز پاک از آنها دشوار است. خالص سازی گاز و تغذیه آن در خطوط لوله گاز طبيعی، يکي از راه های ارتباط آن با زيربناي سوخت رسانی موجود است. البته روانکاری توسط فرایند فیشر تروپش یکی دیگر از راه ها به شمار می رود.
کارایی سیستم گازی نسبتا بالا است. درمرحله گازسیون، حدود ۷۵ درصد از محتوای انرژی سوخت به یک گاز قابل احتراق تبدیل می شود و می تواند به عنوان سوخت برای موتورهای احتراق داخلی مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس آزمایش های عملی طولانی مدت و بیش از ۱۰۰،۰۰۰ کیلومتر (۶۲،۰۰۰ مایل) رانندگی با یک ماشین استفاده کننده از سوخت گازبا چوب، مصرف انرژی ۱٫۵۴ برابر بیشتر از انرژی مصرف شده با همان شرایط اما استفاده از بنزین به عنوان سوخت است.
البته انرژی مورد نیاز برای استخراج، حمل و نقل و نفت و مشتق بنزین از آن و تصفیه انرژی موردنیاز برای راه اندازی و تغذیه‌ی سیستم تولید کننده گاز را در نظر نگیرید. این بدان معنی است که ۱۰۰۰ کیلوگرم (۲۲۰۰ پوند) مواد قابل احتراق چوب معادل با۳۶۵ لیتر (۹۶ گالن) بنزین در حین حمل و نقل و شرایط رانندگی مشابه و با خودروی مشابه است. این پدیده می تواند به عنوان یک نتیجه خوب در نظر گرفته شود، زیرا دیگرهیچ نیازی به پالایش سوخت لازم نیست. این مطالعه، تمام تلفات احتمالی سیستم گاز چوب، مانند گرم کردن سیستم پیش از راه اندازی و حمل بار اضافی سیستم تولید گاز را بررسی می کند. در تولید برق، میزان سوخت موردنیاز ۱٫۱ کیلوگرم (۲٫۴ پوند) مواد قابل احتراق چوب برای هر کیلووات ساعت برق است. تولید کننده های گازدر جوامع آسیایی از پوسته برنج که دیگر هیچ استفاده خاصی دیگری جز این مورد را ندارند، استفاده می کنند. در برمه از یک موتور الکتریکی اصلاح شده ۸۰ کیلو وات برای تولید سوخت حدود ۵۰۰ نفر استفاده می شود.

گاز چوب

خاکستر به عنوان کود زیستی استفاده شود، بنابراین این می تواند به عنوان یک سوخت تجدید پذیر درنظر گرفته شود. انتشار گازهای خروجی از یک موتور احتراق داخلی به طور قابل توجهی پایین تر از گاز بنزین است. به ویژه هنگامی که انتشار گازهای هیدروکربنی از گاز چوب کم است. یک مبدل کاتالیستی معمولی با گاز چوب هم خوب کار می کند، اما حتی بدون آن از اغلب موتورهای خودرو که میزان انتشار HC آنها ۲۰ درصد و CO آنها ۰٫۲ درصد است نیز می توان سوخت موردنیاز را به دست آورد. احتراق گاز چوب باعث ایجاد هیچ ذره ای در محیط اطراف نمی شود و گاز کمی کربن سیاه در مقایسه با روغن موتور تولید می کند.

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ تیر ۹۸
2542 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0