در بررسی کاهش ریسک‌های سیستماتیک در بازار سرمایه عنوان شد

سازمان نظام مهندسی معدن: انتشار اطلاعات براساس واقعیت

ریسک سیستماتیک در دانش مالی و اقتصادی، ریسکی است که در اثر عوامل کلی بازار به‌وجود می‌آید که به‌طور هم‌زمان بر قیمت کل اوراق بهادار موجود در بازار مالی تاثیر دارد.

کد خبر: 4537 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ دی ۹۵ - ۳:۳۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)ریسک سیستماتیک در دانش مالی و اقتصادی، ریسکی است که در اثر عوامل کلی بازار به‌وجود می‌آید که به‌طور هم‌زمان بر قیمت کل اوراق بهادار موجود در بازار مالی تاثیر دارد.انتشار اطلاعات براساس واقعیت

انتشار اطلاعات براساس واقعیت

انتشار اطلاعات

انتشار اطلاعات براساس واقعیت

ریسک سیستماتیک یا غیرقابل اجتناب، خاص یک یا چند شرکت نبوده، بلکه به کل بازار مربوط می‌شود و از جمله عوامل موثر بر آن می‌توان سیاست‌های کلان دولت، تغییرات نرخ ارز، تورم، چرخه‌های تجاری و غیره را نام برد. وجود ابهام در صورت‌های مالی شرکت‌ها، بسته شدن برخی نمادها در بورس و بالا بودن این ریسک در کشور باعث شده سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری نداشته و گاه فعالان بازار تحلیل درستی از روند بازار نداشته باشند. برای اطلاع از نقش و اثرگذاری این نوع از ریسک در بازارسرمایه و گرفتن راهکارهایی برای این معضل در بازار سرمایه، نظرات حمید میرمعینی استاد دانشگاه و کارشناس خبره بازارسرمایه را جویا شدیم که پیش روی شماست.
به گفته وی، بازارسرمایه از ساختارهای سیستماتیک و غیرسیستماتیک رنج می‌برد و همواره چه در مواقع رکود یا رونق این دغدغه وجود داشته که در بازار، تغییرات محتوایی، ساختاری و بنیادی به‌وجود بیاید.
نقش ریسک‌های سیستماتیک در بازار سهام چیست؟
ریسک سیستماتیک در همه بازارهای دنیا وجود دارد، ریسک‌های سیستماتیک در ارتباط با عوامل غیرقابل کنترل بازار هستند یا به عبارتی عوامل غیرقابل کنترلی که در آن حوزه از بازار وجود دارند. به این معنی که شاید عوامل کنترلی بازارسرمایه عوامل بازار پول به شمار نیاید.
عواملی که قابل کنترل و پیش‌بینی نیستند و در حیطه اختیارات و وظایف آن بازار نیستند مثل عوامل قانونی، ورود حوادث طبیعی و… تاثیرشان در بازارهای مختلف متفاوت است اما در بازارهای ایران ریسک‌های سیستماتیک وزن بیشتری از ریسک‌های غیرسیستماتیک دارند. این ریسک‌ها به دلیل ناپایداری و اینکه عهدنامه مدونی درباره این ریسک‌ها وجود ندارد چه در نظام‌های سیاسی یا اقتصادی و سایر نظام‌ها، ریسک‌های آنها افزایش پیدا می‌کند و بازارها هر لحظه منتظر اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی هستند. این ریسک در کشور ما خیلی بالا است و متاسفانه همین دلیل باعث شده فضا برای سرمایه‌گذاری خیلی مناسب نباشد و سرمایه‌گذاران بیشتر در جاهایی سرمایه‌گذاری کنند که این ریسک به طور کامل از بین رفته، مثل سپرده‌ها و اوراق‌مشارکت‌ها و یا اینکه به حداقل رسیده است. به هر حال در حوزه‌ای که باید سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی شود تا رشد و توسعه اقتصادی ایجاد شود، آن پول‌ها وارد بازارها نشده و باعث شده چند سال پی در پی شاهد رکود باشیم و ساختار اقتصادی به درستی ایجاد نشود.


به نظر شما راهکارهای به حداقل رساندن ریسک سیستماتیک در بازارسرمایه کشور از سوی سیاست‌گذاران کلان و تصمیم‌گیرندگان چیست؟
سیاست‌گذاران با سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌های جامع و پایبندی به آن برنامه‌ها می‌توانند ریسک‌ها را کاهش دهند. اگر قرار است سرمایه‌گذاران یا فعالان و تولیدکنندگان بخواهند براساس آن سیاست‌ها برنامه‌ریزی کنند با اطمینان نمی‌توانند هیچ نوع برنامه‌ریزی انجام دهند. گاهی برنامه‌ریزی بلندمدت از سوی دولت براساس نرخ‌های جهانی یا نرخ تورم و پایبندی به آن بسیار کمک‌کننده است. نه اینکه یک روز بگویند این گروه نفع می‌برند یا گروه دیگری ضرر می‌کنند، نرخ را تغییر داده و برای اینکه سرمایه‌گذاری شکل بگیرد بیایند و برنامه‌ها را تغییر دهند.
این نوع عملکرد، برنامه‌ریزی بلندمدت برای امور جاری را غیرممکن کرده و ریسک‌های سیستماتیک را افزایش می‌دهد. درباره ریسک‌های غیرسیستماتیک هم، ریسک‌هایی که حتی قابل کنترل و پیش‌بینی و پیشگیری هستند در بازارهای کشور و از سوی نهادهای متولی به نوعی به بازارهای سرمایه کشور تحمیل می‌شود و ریسک‌های غیرسیستماتیکی هم که می‌توانست وجود نداشته باشد وجود دارد، مثل بسته شدن یا متوقف شدن نمادها، نحوه انتشار اطلاعات، نقدشوندگی بازار و… که قابل کنترل هستند؛ اما به دلیل اینکه ساختارهای بازارسرمایه کشور ایرادهای بسیاری دارد متاسفانه بازار سرمایه غیرقابل کنترل شده و متاسفانه شاهد ریسک‌های غیرسیستماتیک دیگری هم هستیم. بازارسرمایه از ساختارهای سیستماتیک و غیرسیستماتیک رنج می‌برد و همواره چه در مواقع رکود یا رونق این دغدغه بوده که در بازار تغییرات محتوایی، ساختاری و بنیادی به‌وجود بیاید. هنوز این اتفاق نیفتاده که بازار به رکنی مثبت در اقتصاد و نهادی مناسب برای تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شود و از طرف دیگر جایگاه و محل امنی برای سرمایه‌گذاری باشد.
ابهام در صورت‌های مالی چقدر می‌تواند در این جریان نقش داشته باشد؟
ابهام در صورت‌های مالی شرکت‌ها ریسک غیرسیستماتیک است و قابلیت حل شدن دارد اما متاسفانه ابهام در صورت‌های مالی زیاد شده و نحوه برخورد با این مشکلات و مصلحت‌اندیشی باعث شده هر ناشری به خودش اجازه می‌دهد هر اطلاعاتی که صلاح می‌داند را منتشر کرده و براساس آن منافع خود را تامین کند. در حالی که با این شرکت‌ها باید با قاطعیت برخورد شده و یا سیستم کنترلی مناسبی وجود داشته باشد تا بتوانند اطلاعات را براساس واقعیت بررسی و منتشر کنند. از ناشری که اطلاعات را منتشر می‌کند یا حسابرسی که مورد اعتماد سازمان بورس است همه باید به درستی به وظایف خود عمل کنند تا فعالان بازار سرمایه بتوانند با اطمینان بیشتری سرمایه‌گذاری کرده یا براساس آن تحلیل کنند.

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ دی ۹۵
1295 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0