رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی: صدور دانش معدنی خراسان‌جنوبی به افغانستان رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی: صدور دانش معدنی خراسان‌جنوبی به افغانستان

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی: صدور دانش معدنی خراسان‌جنوبی به افغانستان

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی: صدور دانش معدنی خراسان‌جنوبی به افغانستان ، تا بتوانیم صادرکننده دانش حوزه معدن به این کشور باشیم. این سازمان به صورت عمومی شناخته شده نیست چون یک سازمان تخصصی است

کد خبر: 020827003 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ آبان ۰۲ - ۸:۳۹ ق.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی: صدور دانش معدنی خراسان‌جنوبی به افغانستان ، تا بتوانیم صادرکننده دانش حوزه معدن به این کشور باشیم. این سازمان به صورت عمومی شناخته شده نیست چون یک سازمان تخصصی است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی: صدور دانش معدنی خراسان‌جنوبی به افغانستان

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی: صدور دانش معدنی خراسان‌جنوبی به افغانستان

صدور دانش معدنی خراسان‌جنوبی به افغانستان

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی بیان کرد: قرار شد دفتر نظام مهندسی معدن با محوریت استان در کابل راه اندازی گردد تا بتوانیم صادرکننده دانش حوزه معدن به این کشور باشیم.
مرتضی جلالی‌فرد، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی امروز در جمع خبرنگاران گفت: این سازمان به صورت عمومی شناخته شده نیست چون یک سازمان تخصصی است.
جلالی فرد با بیان اینکه بخش معدن پیشران اقتصادی استان است، گفت: همه پروانه های بهره برداری و همه کارهای بخش معدن توسط کارشناسان این سازمان انجام و به همین سبب بازوی توانمند سازمان صمت محسوب می گردد.
وی با اشاره به معرفی این سازمان در استان اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی معدن استان دارای هزار و سیصدوشش  نفر عضو فعال است که ۷۰۲ نفر از آنها در رشته زمین شناسایی، ۵۰۲ نفر در رشته معدن، ۳۰ نفر در رشته نقشه برداری و پانزده نفر سایر رشته ها در این سازمان عضویت دارند.
وی ادامه داد: ۳۵۲ نفر از اعضای این سازمان دارای پروانه اشتغال و بقیه بدون پروانه هستند و همه امور اکتشافی معدنی توسط اعضای دارای پروانه ها انجام می شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از مجموع اعضای این سازمان که دارای پروانه بوده شانزده نفر دارای مدرک ارشد، ۵۱ نفر پایه یک، ۱۱۵ نفر پایه دو و بقیه پایه سه هستند، یادآور شد: این سازمان سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در استان شروع کرد.
وی با اشاره به خدمات سازمان نظام مهندسی معدن استان طی یک سال و نیم اخیر افزود:  خدمات این سازمان در ۴ حوزه شامل ثبت و اکتشاف محدوده ها، پایان اکتشاف و پروانه بهره برداری و استخراج معادن است.
وی با بیان اینکه طی هجده ماهه اخیر ۲۲۵ هزار نفر روز خدمات توسط سازمان نظام مهندسی استان ارائه شده است، گفت: هم‌چنین در این مدت برای طرح های اکتشافی و بهره‌برداری ۱۷ هزار و ۱۸۰ و برای تایید و بررسی آنها ۶ هزار و ۱۵۰ نفر روز خدمات ارائه گردید.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی گفت: درحوزه عملیات اکتشاف در ۱۸ ماهه اخیر هفت هزار و ۵۵۰ نفر روز برای تدوین گزارش خدمات ارائه و برای بررسی و تایید هزار و ۸ نفر ساعت و ۱۹۵۰ نفر ساعت بازدید گزارش ها انجام شد.
وی گفت: گزارش پایان عملیات اکتشاف منجر به تعیین یک ذخیره می گردد برای این کار ۳۰۵ هزار و ۶۰۰ هکتار تهیه نقشه توپوگرافی و اکتشافی، مطالعات دور سنجی ۲۵۲ هزار هکتار، ۱۲۵ هزار هکتار مطالعات ژئوفیزیک و ۱۲۰ هزار هکتار مطالعات ژیوشیمی عملیاتی گردید.
وی افزود: هم‌چنین حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ آنالیز نمونه طی یک و سال و نیم گذشته به سرانجام رسید.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی افزود: صادرات دانش فنی به افغانستان از دیگر برنامه ها این سازمان است.
وی با اشاره به اینکه ارزش مواد معدنی افغانستان حدود سه تریلیون دلار است، گفت: هر نوع معادن در این کشور وجود دارد در حالی که اکتشاف و استخراج آن بسیار ابتدایی است.
وی ادامه داد: قرار شد دفتر نظام مهندسی معدن با محوریت خراسان جنوبی در کابل راه اندازی شود تا بتوانیم صادر کننده دانش حوزه معدن به این کشور باشیم.
جلالی فرد به مباحث آموزشی اشاره داشت و گفت: طی ۱۸ ماهه گذشته ۱۳ هزار و ۱۶۴ نفرساعت دوره های آموزشی برای اعضا این سازمان ارائه گردید.
وی با بیان اینکه در ۶ ماه اخیر ۱۶۰ نفر روز بازدید علمی ویژه اعضای این سازمان برگزار شده است، افزود: یک سری از بازدیدها به صورت تخصصی انجام می‌شود که اکثر آن در مباحث ایمنی ست و طی ۶ ماهه اخیر ۵۴۹ نفر روز بازدید تخصصی ایمنی برگزار شده است.
جلالی فرد افزود: طی این مدت سه معدن مشکل ایمنی داشته و شناسایی شده و اکنون مشکلات ایمنی آنها رفع شده است.
وی گفت: طی ۱۸ ماه اخیر کارشناسی تخصصی ۴۵ نفر روز برگزار شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هشت کمیته تخصصی فعالیت در کنار این سازمان فعالیت دارند، گفت: دو هزار و ۴۳۵ نفر ساعت در طی ۱۸ ماهه گذشته جلسه برگزار کرده است.
جلالی فرد افزود: در دو سال گذشته دو آزمون سراسری صدور پروانه فعالیت اعضا برگزار شده است.
وی با بیان اینکه جدای از کمیته های تخصصی کمیته های دیگر تشکیل و به این سازمان کمک می کنند، ادامه داد: تشکیل شورای مشورتی برای اولین بار در این سازمان تشکیل شده و مورد استقبال خوبی قرار گرفت و همه کمیته ها را در این شورا مشارکت داده ایم که برای پیشبرد اهداف سازمان موثر است.
وی گفت: خدمات فنی و مهندسی شاید یک عضو سهل انگار در کارهای خود داشته باشد در شورای انتظامی پرونده وارد می گردد.
جلالی فرد گفت: پرونده ها وارده به این شورا تا سه سال می تواند موجب ابطال پروانه اشتغال اعضا شود که در ۱۸ ماهه سال گذشته پنج جلسه شورای انتظامی سازمان برگزار شده و ۳ پرونده بررسی و یک پرونده  به محکومیت درجه چهار محکوم شده و این شورا جزو ارکان سازمان است.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات نظام مهندسی معدن در مراکز استان ها بوده که در خراسان جنوبی در طبس هم با توجه به وجود معادن در دفتر است، ادامه داد: در حال حاضر  به گونه ای بوده که خدمات الکترونیک به صورت اتوماتیک انجام می گردد و از ابتدای امسال زیرساخت شبکه را کامل کرده ایم تا خدمات به صورت غیرحضور و الکترونیکی ارائه گردد.
وی در خصوص تعطیلی معادن در استان بیان کرد: اگر چه علل این تعطیلی به صورت نقطه ای عارضه‌یابی شده ولی این عارضه ها برطرف نشده است.
وی افزود: ضعف در اکتشافات و کمبود ماشین‌آلات معدنی که سبب شده تا هزینه های استخراج را بالا ببرد از مهم‌ترین مشکلات بخش معدن استان است.
وی ادامه داد: متاسفانه یکی دیگر از مشکلات بخش معدن که منجر به تعطیلی برخی از واحدها شده این است که به دنبال سیستم های جدید فرآوری نرفته ایم.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از معضلات پیشروی صنعت مسئله ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی است، گفت: در راستای استفاده از ظرفیت نخبگان در بخش معدن تفاهم نامه هایی با بنیاد نخبگان استان و همچنین دانشگاه بیرجند منعقد شده است.
وی گفت: هم‌چنین تفاهم نامه ای با مرکز آموزش فنی و حرفه ای استان در بحث دپارتمان معدنی در نهبندان منعقد شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی افزود: سال گذشته مبلغی بالغ بر ۱۷۵ میلیون تومان قرارداد پژوهشی داشته ایم.
منبع: فاس
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آبان ۰۲
942 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0