رییس نظام مهندسی معدن: نیروی انسانی مهندسی و کارگری ایران پیر شده‌ است رییس نظام مهندسی معدن: نیروی انسانی مهندسی و کارگری ایران پیر شده‌ است

رییس نظام مهندسی معدن: نیروی انسانی مهندسی و کارگری ایران پیر شده‌ است

رییس نظام مهندسی معدن: نیروی انسانی مهندسی و کارگری ایران پیر شده‌ است ، رضا بستانی روز ۳ شنبه در همایش راهبردهای مهندسی و تولید ماشین آلات صنعتی در محل تالار فرهنگ و هنر شهر کرمان حضور داشت

کد خبر: 020827002 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ آبان ۰۲ - ۸:۳۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رییس نظام مهندسی معدن: نیروی انسانی مهندسی و کارگری ایران پیر شده‌ است ، رضا بستانی روز ۳ شنبه در همایش راهبردهای مهندسی و تولید ماشین آلات صنعتی در محل تالار فرهنگ و هنر شهر کرمان حضور داشت

رییس نظام مهندسی معدن: نیروی انسانی مهندسی و کارگری ایران پیر شده‌ است

رییس نظام مهندسی معدن: نیروی انسانی مهندسی و کارگری ایران پیر شده‌ است
رییس نظام مهندسی معدن بیان کرد:
نیروی انسانی مهندسی و کارگری ایران پیر شده‌ است
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: نیروهای انسانی ما در بخش‌های مهندسی و کارگری پیر شده‌اند و بایستی با ارتقای آموزش، جوان سازی در این حوزه انجام شود.
رضا بستانی روز ۳ شنبه در همایش راهبردهای مهندسی و تولید ماشین آلات صنعتی در محل تالار فرهنگ و هنر شهر کرمان گفت: باید با فرهنگ‌سازی از مقطع هنرستان‌ های فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های معدنی مهارتی برای پرورش نیروی جدید ارائه گردد.
بستامی ادامه داد: سرفصل‌های ما در دانشگاه نیز مربوط به ۴۰ سال پیش است و باید به روز رسانی گردد.
موازی کاری در اکتشافات معدنی کشور
وی هم‌چنین گفت: دستگاه‌ها به لحاظ قانونی باید اطلاعات اکتشافی خود را در اختیار وزارت صمت قرار دهند اما این اقدام صورت نمی‌گیرد که این امر سبب می شود در روند اکتشاف موازی‌کاری گردد.
وی تصریح کرد: ماشین‌آلات فرسوده بالای ۲۰ سال، ضعف در نیروی انسانی و نظارت از مشکلات اصلی بخش معدن کشور است.
رییس نظام مهندسی معدن گفت: بهترین اقدام برای حل مشکل فرسودگی ماشین آلات معادن این است که واردات با خدمات پس از فروش صورت گیرد.
وی عنوان کرد: مجوز واردات ۲ هزار و ۶۰۰ مورد انواع ماشین‌آلات معدنی داده شده اما گره‌های موجود باعث شده که فقط یک دهم این آمار تاکنون وارد شود.
بستامی ادامه داد: طبق قانون باید سه درصد حقوق دولتی در حوزه نظارت هزینه شود اما ۲۲ سال است که این اعتبار پرداخت نشده و این حوزه را دچار چالش کرده است.
وی افزود: نظارت ما ضعیف است و وزارت صمت نیز امکان جذب نیرو برای نظارت ندارد؛ این در حالی است که ۴۵ هزار مهندس آموزش دیده و آماده به کار در کشور داریم.
مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) نیز با بیان اینکه نگاه دولت در استفاده از توان تولید داخل ماشین آلات پاسخگوی بسیاری از نیازهاست، گفت: نگاه این وزارت در تولید ماشین آلات و خودرو داخلی، کورکورانه نیست بلکه هدفمند است.
ابوذر جمشیدوند گفت: دولت در تولید ماشین آلات ۴ رکن را پی‌گیری می کند که در این زمینه توجه به کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت و تحویل به موقع است.
جمشیدوند گفت: نباید فاصله قیمتی بین محصولات داخلی و خارجی زیاد باشد؛ همچنین قرار نیست تولید کننده محصول ۶ ماهه را چند ساله تحویل دهد؛ زمانی که در حمایت از تولید داخل حرف می زنیم، یعنی سیاستی را در این حوزه داریم.
وی ادامه داد: نگاه ما این است که تولید ماشین آلات گسترش یابد و در این زمینه اگر تولیدکنندگان قطعه همراهی نکنند، اتفاقی در تولید ماشین آلات رخ نمی دهد.
مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت افزود: ما اکنون تولید دامپتراک بالای ۵۰ تن و تراک بالای هفتاد تن نداریم، باید از توانمندی داخل کشور در این حوزه استفاده کنیم.
وی با عنوان اینکه ناوگان مورد استفاده ما مستعمل است و باید نو گردد، گفت: خودروهای وارداتی ما هشت تا ده سال عمر دارند؛ درحالی که یک سال صرف تعمیر این ماشین آلات می‌کنیم به طوری که این ماشین آلات ۲ تا سه ماه بعد مجدد نیازمند تعمیر هستند؛ لذا باید به سمت فناوری روز برویم و در این حوزه هم‌افزایی کنیم.
جمشیدوند افزود: متاسفانه ماشین آلات برند چینی نامناسب به کشور واردات می شود، تیم معدن باید در این حوزه هم فکری کند و فناوری روز را سفارش دهیم.
وی تصریح کرد: همه کشورها به بازار و مبادلات تجاری خود حساس هستند و در این زمینه تعرفه هایی برای واردات خود می گذارند؛ هزینه تعمیرات و نگهداری ما بسیار بالاست و باید فکری برای آن کنیم.
جمشیدوند در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: ما مسئول تامین ماشین آلات هستیم و بحث واردات و تولید داخل را در این حوزه دنبال می‌کنیم.
وی در عین حال بدون اشاره به مدت زمان مدنظر، گفت: تولید ماشین آلات معدنی ایران رشد صدوهفده درصدی داشته است؛ ما فناوری، نیروی انسانی و ماشین آلات خوب کم نداریم و باید این ظرفیت را قدر بدانیم.
مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت گفت: کشور ظرفیت خوبی در حوزه معدن دارد اما معدن تازه نقطه شروع کار است و اگر بخواهیم زنجیره تولید ماشین آلات معدنی که نیاز پایدار کشور است را تامین کنیم، باید در داخل کشور فکری اساسی برای تولید آن شود.
وی افزود: باید تولیدکننده داخل را توانمند کنیم زیرا این صنعت بسیار خوب، پر سود و پربازده است و تا جایی که می توانیم مانع خام فروشی شویم.
در این همایش، راه‌کارهای توسعه تولید ماشین آلات صنعتی بررسی گردید.
منبع: دنیای معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آبان ۰۲
885 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0