چالش‌هایی در مورد انتخابات نظام مهندسی/اصلاح نظام مهندسی معدن بار زمین مانده دولت سیزدهم چالش‌هایی در مورد انتخابات نظام مهندسی/اصلاح نظام مهندسی معدن بار زمین مانده دولت سیزدهم

چالش‌هایی در مورد انتخابات نظام مهندسی/اصلاح نظام مهندسی معدن بار زمین مانده دولت سیزدهم

چالش‌هایی در مورد انتخابات نظام مهندسی/اصلاح نظام مهندسی معدن بار زمین مانده دولت سیزدهم ، انتخابات نظام مهندسی معدن استانها طبق برنامه ریزی انجام گرفته و حسب دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت دهم اسفند ماه انجام می پذیرد

کد خبر: 021028007 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ دی ۰۲ - ۲:۳۶ ب.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ، چالش‌هایی در مورد انتخابات نظام مهندسی/اصلاح نظام مهندسی معدن بار زمین مانده دولت سیزدهم ، انتخابات نظام مهندسی معدن استانها طبق برنامه ریزی انجام گرفته و حسب دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت دهم اسفند ماه انجام می پذیرد

چالش‌هایی در مورد انتخابات نظام مهندسی/اصلاح نظام مهندسی معدن بار زمین مانده دولت سیزدهم

چالش‌هایی در مورد انتخابات نظام مهندسی/اصلاح نظام مهندسی معدن بار زمین مانده دولت سیزدهم
اصلاح نظام مهندسی معدن بار زمین مانده دولت سیزدهم
انتخابات نظام مهندسی معدن استانها طبق برنامه ریزی انجام گرفته و حسب دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت دهم اسفند ماه انجام می پذیرد.
چالش‌هایی در مورد انتخابات وجود دارد که رفع آنها قطعا باعث اصلاح حوزه ی نظارت معادن و ارتقاء کیفی این بخش خواهد شد؛
۱-مشارکت حداقلی
 مشارکت و حضور اعضای سازمان در انتخابات و مجامع عمومی سازمان‌های نظام مهندسی معدن استانها غالبا در حد ناچیز و نهایتا در حد مشارکت سه تا پنج درصد اعضای سازمانها می باشد. بررسی میدانی آمار مشارکت کنندگان در انتخابات و مجامع عمومی نشانگر عدم استقبال غالب اعضای دارای پروانه اشتغال (جز معدود افراد شامل حلقه ارجاع کار اعضای هیات مدیره) به دلیل احساس بی عدالتی در توزیع کار و بر عکس حضور پر رنگ اعضای جدید الورود به سازمان و بی خبر از همه جا ( در تعامل با مافیای حاکم) در انتخابات است.
۲- محدودیت جغرافیایی و دستورالعمل ها و اجرای انتخابات بصورت حضوری و سنتی
بر خلاف سایر نظامات مهندسی و کانون و مرکز کارشناسان رسمی دادگستری، انتخابات نظام مهندسی معدن تاکنون به صورت سنتی انجام پذیرفته است. در این روش با توجه به شرایط بعد جغرافیایی شهرستانهای استانها، غالب تمرکز رای گیری روی شهر مرکز استان است.
تجربه انجام انتخابات بصورت مجازی در دوره جاری سازمان نظام مهندسی ساختمان نتایج شگفت انگیزی داشت:
– افزایش مشارکت اعضای سازمان در انتخابات از حداکثر پنج درصد سنوات قبل به بیش از ۴۵ درصد (در بعضی از استانها تا ۷۰ درصد)
– عدم امکان لابی های رایج هیات مدیره جاری و صمت، خرید رای، رای گیری اتوبوسی، نفوذ و تهدید کارکنان بهره برداران و …. فضای آزادی را فراهم نمود که کلیه محاسبات و حتی اعمال نفوذ هیات های اجرایی و نظارت را خنثی نمود.
– نتیجه مشارکت حداکثری تغییر بیش از ۷۰ درصد هیات مدیره های سنتی حاکم بر سازمانها در دهه اخیر و ورود افراد مستقل و غالبا جوان و با انگیزه خدمت به سازمان‌های استانی بود.
– با توجه به تمهیدات امنیتی گسترده در سامانه های مجازی انتخابات نظیر کنترل به نام بودن شماره همراه فرد، ارسال پیامک هویت سنجی ورود و رای گیری، کنترل آی پی، قفل عکسبرداری از آرای (جلوگیری از فروش رای و نفوذ افراد ذینفع) و … و فرآیند رای گیری در حد ثبت اسناد  رسمی کشور، انتخابات آزادتر و بدور از نفوذ اصحاب قدرت انجام گرفت.
– تعداد شکایات واصله در انتخابات در مقایسه با انتخابات فیزیکی در حد ناچیز بود و فرآیند شمارش آرای کاملا الکترونیکی و در بستر بلکچین بدون امکان نفوذ و دستکاری در آرای انجام پذیرفت.
۳- هیات های اجرایی انتخابات غالبا برگزیده نامزدهای اصلی (بخوانید هیات مدیره جاری) بوده و در تعامل (بخوانید ارجاع کار) با سازمانهای صمت، احکام خویش را دریافت میکنند. به عبارت دیگر وابستگی شدید به هیات مدیره جاری و صمت از خصوصیات هیاتهای اجرایی است.
۴- ناظر انتخابات (یا یکی از نظار) از سازمانهای صمت استانها (غالبا معاونت معدنی) انتخاب شده اند که در حلقه تعارض منافع بوده و بخاطر ارجاعات آتی در تعامل با حلقه قدرت جاری میباشند. از این حیث استقلال لازم را ندارند.
۵- غالب اعضای دارای پروانه بنا به تجربه چندین ساله، در صورت عدم اتصال به حلقه حامیان هیات مدیره و در خلاء نظارت و نظام شفاف ارجاع عادلانه کار در سازمان‌های مهندسی، سر خورده و به نوعی در انزوا بوده و ارجاع کار صرفا به افراد داخل حلقه حامی قدرت و هیات مدیره انجام می گردد. به عبارت دیگر سازمان‌های استانی تبدیل به شرکت های خصوصی اعضای هیات مدیره و حامیان آنها شده اند. اعضای سازمان در شرایط اقتصادی موجود حتی توان مالی سفر شهری و بین شهری شرکت در انتخابات را ندارند.
۶- عدم وجود سامانه ارجاع کار شفاف در سازمان ایران و سازمان‌های استانی برای رئویت کارکرد کلیه اعضا و نوبت ارجاع (در اکثر رشته ها)، باعث تخلفات گسترده در سازمانهای استانی شده و عملا علت علاقمندی تعداد زیادی از نامزدان هیات مدیره را باید در همین باگ و خلاء اطلاعاتی جستجو کرد. منافع حاصل از ارجاع کار غیرشفاف و در قالب فایلهای اکسل (قابل تغییر) منجر به تشکیل گروه های ذینفع خاص در اطراف هیات مدیره شده و عدم تعامل و همراهی با آنها غالبا به معنی حذف/محدویت اعضای دارای پروانه در ارجاع کار و اقدامات غیرقانونی گسترده می شود. راه اندازی این سامانه جلوی امضا فروشی گسترده در سازمان‌ها را خواهد گرفت.
۷- مایه تاسف هست تعداد زیادی از اعضای هیات مدیره سازمان‌ها خود بهره بردار معدن، عضو خانه معدن و اتاق بازرگانی بوده و دقیقا در تعارض منافع با بند پ ماده ۱۴ قانون و بند ۴ ماده ۶۶ آیین نامه اجرایی قانون در باب وظیفه نظارتی اعضای هیات مدیره استان‌ها مبنی بر نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی است.
۸-اعضای هیات مدیره های سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمان تودیع ابلاغ هیات مدیره می بایست پروانه اشتغال خویش را تحویل دهند و رئیس سازمان هم باید حضور تمام وقت داشته باشد. در حد توان مالی استان ها، مبالغی برای جبران تحویل پروانه با هماهنگی شورای مرکزی و تصویب مجمع عمومی به هیات مدیره پرداخت گردد.
۹- عدم تشکیل دفاتر فنی کنار سازمان و بحث برونسپاری یکی دیگر از پاشنه های آشیل مبارزه با فساد که انجام آن باعث انسجام فعالیت های مهندسی است و اجرای آن حلقه های طرح نویسی صوری و وابسته به کارکنان سازمان و صمت را از کار می اندازد.
۱۰- عدم احصاء محتوای تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی با موضوع عدم حضور بیش از ۲ دوره ی اعضا در هیات مدیره و شورای مرکزی نظام استان و کشور در دستورالعمل انتخابات که باعث فساد سیستمی و سازمان یافته شده است.
امید است این مقال مورد توجه مسئولین وقت وزارت صمت و سازمان نظام مهندسی معدن کشور قرار گرفته و موجب خیر و برکت برای کشور گردد.
کارگروه تحقیقاتی معدنی شهید حسام خوشنویس
منبع: دنیای معدن
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ دی ۰۲
727 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0