سابقه کار نظام مهندسی یک پیشنهاد کاربردی

کارآموزی به جای سابقه کار

یکی از پیش نیازهای شرکت در آزمون نظام مهندسی و به دنبال آن اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی، داشتن سابقه کار است. در یادداشت پیش رو، پایگاه خبری مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، به آسیب شناسی الزام به داشتن سابقه کار پرداخته و پیشنهاد جایگزینی طرح دیگری ارائه می کند.

کد خبر: 970201009 تاریخ انتشار: شنبه ۱ اردیبهشت ۹۷ - ۶:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  یکی از پیش نیازهای شرکت در آزمون نظام مهندسی و به دنبال آن اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی، داشتن سابقه کار است. در یادداشت پیش رو، پایگاه خبری مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، به آسیب شناسی الزام به داشتن سابقه کار پرداخته و پیشنهاد جایگزینی طرح دیگری ارائه می کند.

کارآموزی به جای  سابقه کار

در طرح فعلی، داوطلب اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی، باید حداقل ۳ سال از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی، ۲ سال از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی ارشد و ۱ سال از تاریخ اخذ مدرک دکترای تخصصی گذشته باشد. همچنین برای داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته هستند، هر ۵ سال از تاریخ اخذ مدرک کاردانی، معادل یک سال کارشناسی محسوب شده و از سنوات مورد نیاز کم می شود. از این رو، منظور از سابقه کار در تعریف، الزاما داشتن سابقه کار و تجربه نبوده بلکه صرفا مساله سابقه کار با گذر زمان حل می شود.

کارآموزی به جای سابقه کار

این طرح دارای چند ایراد اساسی و بنیادی است:

الف) سابقه کار مفهوم و کارکرد مشخصی داشته و تعریف فعلی هیچ سنخیتی با مفهوم ذاتی آن نداشته و بسیاری از داوطلبان را دچار اشتباه می کند.

ب) اجبار به گذشت مدت قابل توجهی از تاریخ اخذ مدرک باعث شده که فارغ التحصیلان دانشگاهی مدت مدیدی مجوز شرکت در آزمون نظام مهندسی را نداشته و عملا زمانی اجازه شرکت در آزمون را دارند که کاملا از جو آموزش و تحصیل دور شده اند.

ج) با توجه به ماهیت کار حرفه ای در حوزه نظام مهندسی، دایره بسیار محدودی از مهندسان تجربه کار در این حوزه را دارند. در صورتیکه حتی سابقه کار واقعی نیز موردنیاز باشد، عده قلیلی از داوطلبان چنین سابقه ای دارند.

د) یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی، بعد از قبول در آزمون نظام مهندسی، تایید این تجربه کاری توسط دو نفر عضو با پایه ۱ است. اما با توجه به اینکه غالبا مهندسین فاقد چنین تجربه ای هستند، با پر کردن و تایید یک فرم به راحتی دارای این سابقه می شوند.

ه) با توجه به ساختار و دیدگاه سنتی غالب در حوزه مسکن، داشتن فعالیت و سابقه کار در حوزه ساختمان الزاما به معنای توانایی در طراحی و نظارت مبتنی براصول مهندسی نیست.

سابقه کار نظام مهندسی

به زعم نگارنده، ایرادات فوق نیاز به بازنگری در اجرای این طرح و جایگزینی الگویی که هم باعث دوری بی دلیل فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه از اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی شود و هم آمادگی اولیه ای برای اجرای وظایف محوله مهندسان جدیدالورود به حرفه مهندسی را فراهم آورد.

به نظر می رسد، برگزاری دوره های بدو ورود به حرفه و کارآموزی برای درک دنیای واقعی مهندسی، می تواند خروجی بهتری داشته باشد. از این رو، می توان در هر سال چند نوبت دوره ویژه مهندسانی به تازگی پروانه اشتغال به کار گرفته را برگزار کرده و همچنبن، هر مهندس جدیدالورود باید بازه زمان و متراژ مشخصی را به عنوان کارآموز زیرنظر یک مهندس باتجربه و خبره بگذراند.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات برقی مهر ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اردیبهشت ۹۷
7970 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0