از احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی تا احداث خانه مهندس در اردبیل از احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی تا احداث خانه مهندس در اردبیل

از احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی تا احداث خانه مهندس در اردبیل

از احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی تا احداث خانه مهندس در اردبیل ، کار احداث خانه مهندسان در استان‌ های مختلف در دستور کار قرار گرفته است

کد خبر: 000408001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ تیر ۰۰ - ۷:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، از احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی تا احداث خانه مهندس در اردبیل ، کار احداث خانه مهندسان در استان‌ های مختلف در دستور کار قرار گرفته است

از احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی تا احداث خانه مهندس در اردبیل

از احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی تا احداث خانه مهندس در اردبیل
گزارش مشروح سفر استانی مهندس خرم به اردبیل؛
از احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی تا احداث خانه مهندس در اردبیل
احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در تازه ترین سفر استانی خود، به استان اردبیل سفر کرد تا از نزدیک با مشکلات در این استان آشنا گردد.
احمد خرم در مراسم افتتاح ساختمان جدید نظام مهندسی ساختمان در اردبیل بیان کرد: کار احداث خانه مهندسان در استان‌ های مختلف در دستور کار قرار گرفته و در استان اردبیل نیز خانه مهندسی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
خرم افزود: ساختمان جدید نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در ۵ هزار متر مربع زیربنا و با صرف هزینه‌ای بالغ بر چهارده میلیارد تومان در مدت ۵ سال اجرایی و عملیاتی شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی قرار است هر ماه یک خدمات جدید و متنوعی را ارائه کند، بر همین اساس به ساختمان‌ هایی مجهز و با وسعت مناسب نیاز داریم تا طرح‌ های متنوع را اجرایی و عملیاتی کنیم.
خرم، نمونه این طرح‌ها را مجری ذی‌صلاح و صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها اعلام کرد و افزود: اجرای این طرح‌ها با سرعت مناسب در سطح استان اردبیل در حال انجام است.
وی از اجرای مبحث بیست و دوم بهره‌وری، نگه‌داری و تعمیرات خبر داد و گفت: عملیاتی کردن این مبحث نیاز به فضای مناسب و جای مطلوبی دارد که قرار است با انتقال ساختمان اداری نظام مهندسی به ساختمان جدیدالاحداث اجرای این طرح ‌ها با وسعت نگاه بیشتر به انجام برسد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در بخش دیگری از اظهارات خود، تصریح کرد: ساختمان جدید نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با وسعتی مناسب و شامل بخش‌ های مختلف آمفی‌تئاتر، اداری، مدیریت و هم‌چنین اتاق ‌های اقامتی آماده راه‌اندازی است که با تکمیل برخی از جزئیات در هفته‌ های آینده از این ساختمان به شکل کامل بهره‌برداری خواهد شد.
وی به رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان برای احداث شهرک‌ ها و مجتمع‌ های مهندسی اشاره کرد و افزود: ما آمادگی داریم در شهر سرعین نیز در زمینی مناسب این شهرک و باشگاه مهندسان را با کاربری ‌های اقامتی، تفریحی، ورزشی و توریستی راه‌اندازی کنیم تا اعضای جامعه مهندسی از این فضا استفاده کنند.
خرم گفت: در کنار این باشگاه مهندسان قرار است در شهرهای مختلف خانه مهندسی نیز اجرایی و عملیاتی گردد که در این زمینه از منابع صندوق در استان ‌ها استفاده خواهد شد تا بهترین شرایط را در ساخت خانه مهندسان شاهد باشیم.
وی با قدردانی از حمایت‌ های استاندار پرتلاش و عمرانی استان اردبیل که پایه‌ریز توسعه این استان شدند، ادامه داد: بنده به رفاقت با استاندار اردبیل در سال‌ های طولانی افتخار می‌کنم و امیدوارم استاندار اردبیل منشأ خیر و برکت در ایجاد تحول و تحرک بیشتر در مسیر عمران و آبادانی این خطه زرخیز باشد.
احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی
در ادامه احمد خرم در جلسه با اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در سرعین بیان کرد: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان دارایی دارد.
خرم گفت: در سال ‌های اخیر اموال سازمان نظام مهندسی ساختمان بصورت پراکنده مورد سوءاستفاده قرار می‌ گرفت که سعی کردیم با شناسایی و تلاش ‌های حقوقی نسبت به احیای این دارایی‌ها و صدور اسناد رسمی به نفع این سازمان اقدامات قانونی را انجام دهیم.
وی گفت: ما به دنبال افزایش درآمد سازمان نظام مهندسی هستیم بطوریکه ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که از این میزان بخش عظیمی از منابع در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده ولی متأسفانه در سال‌ های گذشته به علت غفلت و بی‌توجهی حتی ریالی سود از این منابع ذخیره شده در بانک‌ها نصیب سازمان نشده است.
وی از تعیین کمیته‌ای برای احصا منابع جدید درآمدی سازمان نظام مهندسی خبر داد و افزود: تمام تلاش ما بر این بوده تا در کنار فعالیت صندوق مشترک بتوانیم دفتر نظارت بر عملکرد، آموزش و حتی پایگاه خبری را راه‌اندازی کنیم و تا شش ماه آینده خبرگزاری نظام مهندسی مجوز فعالیت دریافت می‌ کند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: با راه‌اندازی دفتر مدیریت بحران و اجرای مبحث بیست و دوم ساختمان که بصورت پایلوت ستاد آن در تهران راه‌اندازی شده تا دو ماه آینده در همه استان‌ ها این دفتر شکل گرفته و اعضای نظام مهندسی در ستادهای مدیریت بحران استان‌ها به عنوان عضو اصلی مشارکت خواهند کرد.
خرم در بخش دیگری از اظهارات خود، بیان داشت: در مدت باقی مانده از عمر مدیریتی هیئت مدیره در شانزده ماه پیش رو تلاشمان بر این خواهد بود تا بیشترین منافع را نصیب سازمان نظام مهندسی کنیم.
وی از حل مشکل تعارض و منافع سازمان نظام مهندسی و اعضای هیئت مدیره خبر داد و گفت: قرار شده مشکل به وجود آمده در این حوزه رفع گردد چرا که ما نمی ‌خواهیم افراد متخصص از ورود به حوزه تخصصی منع شوند و وزیر راه و شهرسازی قول داده تا بخشنامه قبلی را در محرومیت اعضای هیئت مدیره برای اجرای پروژه‌های ساختمانی را مرتفع کنند.
خرم گفت: قطعا تا انتخابات دوره هشتم این نامه لغو خواهد شد و زمینه برای ورود افراد متخصص به حوزه کاری بهتر فراهم می‌آید.
وی در ادامه اظهارات خود از آغاز فعالیت شرکت کارگزاری بیمه توسط سازمان نظام مهندسی خبر داد و گفت: صندوق مشترک در این زمینه فعال خواهد بود تا بیمه مسئولیت، تضمین کیفیت حتی بیمه عمر و تکمیلی اعضای نظام مهندسی سر و سامان پیدا کرده و توان این صندوق به حدی باشد تا از ۲ سال آینده دیگر ۵ درصد حق نظارت نیز توسط سازمان گرفته نشود.
خرم گفت: امیدوار هستیم فعالیت ‌های اقتصادی صندوق مشترک را در همه استان ‌ها بویژه استان اردبیل در هفته ‌های آینده شاهد باشیم تا استان‌ ها با پرداخت حق کارگزاری بتوانند از مزایای این صندوق منتفع گردند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: در کنار فعالیت صندوق مشترک و پوشش بیمه‌ ای جامعه مهندسی صدور خدمات فنی، مهندسی در قالب کمیته اجرایی راه‌اندازی خواهد شد تا با پشتیبانی دستگاه‌ های استانی امکان صدور خدمات فنی، مهندسی به شکل هدفمند فراهم آید.
خرم گفت: سازمان نظام مهندسی سازمانی خصوصی و در عین حال مأموریتی عمومی دارد که در کارهای اقتصادی به نفع اعضا ورود پیدا می ‌کند که در بخش طرح اقدام ملی مسکن نیز با تشکیل دفتر امور مسکن و رفاهی قرار است در استان ‌های مختلف امکان احداث واحدهای مسکونی حتی در قالب شهرک‌ های اقماری فراهم آید.
وی از راه‌اندازی شهرک‌ های مهندسان در استان‌ها با هدف ساخت مسکن برای جامعه مهندسی خبر داد و گفت: در کنار خانه مهندسی که با کاربری‌ های هشت ‌گانه راه‌اندازی خواهد شد، سعی و تلاشمان بر این است تا باشگاه مهندسان را نیز در کشور راه‌اندازی کنیم و در کنار آن با اجرای طرح مجریان ذی‌صلاح و صدور شناسنامه‌ های فنی بتوان به افزایش منابع درآمدی سازمان نظام مهندسی کمک کرد.
نقش مهندسان در توسعه اردبیل غیرقابل انکار است
در همین حال، استاندار اردبیل بیان کرد: نقشی که مهندسان در مسیر توسعه، عمران و آبادانی استان اردبیل دارند، نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکار است.
اکبر بهنام‌جو در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در اردبیل گفت: بنده در انجام مسئولیت ‌ها و مأموریت ‌های مختلف خرم را استاد و راهنمای خود می ‌دانم و همواره از رهنمودها و نقطه نظرات این شخصیت فنی و تخصصی در اجرای پروژه‌ها و طرح ‌های مختلف استفاده کردم.
بهنام جو با بیان اینکه با تلاش و همت جامعه مهندسی و فنی استان توسعه و پیشرفت در این خطه سرعت بیشتری به خود گرفته است، ادامه داد: نقش‌آفرینی جامعه مهندسی در همه حوزه ‌ها و مشهود و معلوم است که نمونه ‌هایی از این طرح‌ های تحولی را در پایاب سدها بویژه سد عمارت، پایاب خداآفرین و پروژه عظیم راه آهن اردبیل – میانه شاهد هستیم.
وی، پروژه راه آهن اردبیل – میانه را نماد مهندسی با جلوه‌هایی از تخصص و تبحر جامعه مهندسی اعلام کرد و افزود: اجرای چهل کیلومتر ابنیه فنی در مسیر راه آهن اردبیل – میانه و احداث پل‌های به ارتفاع هشتاد و پنج متر و دهنه ششصد متر تنها از عهده مهندسان مجرب، فنی و تخصصی بر می‌آید که در این راستا گام‌های اساسی در ۲ سال اخیر برداشته شده است.
استاندار اردبیل، با قدردانی از جامعه مهندسی استان در اجرای این پروژه‌های زیربنایی و اساسی گفت: قطعا در ادامه مسیر توسعه استان از این ظرفیت‌ها بیشتر و بهتر بهره خواهیم برد.
تلاش مهندسان اردبیلی در ساخت ۳۲۰۰ ابنیه در سال گذشته
در این جلسه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل نیز با قدردانی از سفر یک روزه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان اردبیل و دیدار با اعضای هیئت رئیسه و جامعه مهندسان استان اردبیل بیان کرد: در استان اردبیل دوازده هزار مهندس عضو نظام مهندسی داریم که شش هزار و چهارصد نفر از آنها دارای پروانه فعالیت هستند.
انوری ادامه داد: در سال گذشته ۲ میلیون و دویست هزار متر مربع ساخت و ساز در قالب ۳ هزار و دویست ابنیه و ساختمان توسط ساختمان مهندسی استان اردبیل انجام شده است.
انوری به فعال بودن شش دفتر نمایندگی و چهارده دفتر رابط نظام مهندسی در سطح استان اشاره کرد و گفت: کارهای خوبی در سال‌ های اخیر در نظام مهندسی استان انجام شده تا مشارکت بیشتر جامعه مهندسی را در بهبود و اصلاح فرآیندها، اجرای کیفی پروژه‌ها، ارائه خدمات الکترونیکی، برگزاری دوره‌های آموزشی و کنترل نظارت بر اجرای پروژه‌ها شاهد باشیم.
وی به احداث ساختمان شماره دو نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و افزود: این پروژه در ۵ هزار متر مربع و در ۸ طبقه اجرایی و عملیاتی شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل گفت: با هدف شفافیت اطلاعات و هم‌چنین عدم مراجعه مهندسان به سازمان سعی شده تا در بستر الکترونیکی خدماتی متنوع و آنلاین به اعضای نظام مهندسی انجام شود که در این زمینه سعی شده بهترین روش ‌ها و راه کارها در نظر گرفته شود.
انوری از عقد تفاهمنامه با بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، شهرک ‌های صنعتی برای ارائه خدمات جامعه مهندسان خبر داد و گفت: امیدوار هستیم تا پایان دوره هفتم بخش عظیمی از ایرادات و اشکالات مرتفع و در دوره هشتم نیز با تلاش همکاران سازمان نظام مهندسی بتواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.
بیمه تضمین کیفیت برای مهندسان عملیاتی گردد
طاهر کیافر، عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در این نشست بیان کرد: در ۲ سال گذشته کارهای تحولی در سازمان نظام مهندسی انجام شده که مهم‌ترین آن برقراری نظام الکترونیکی و ارائه خدمات این سازمان تا نود درصد در بستر غیرحضوری و با هدف شفافیت بیشتر خدمات و تکریم ارباب رجوع بوده است.
میر محمد سیدهاشمی، لزوم تنظیم درآمد و دخل و خرج سازمان و تلاش برای بهره‌مندی مهندسان از طرح اقدام ملی مسکن را یادآور شد و گفت: امیدوار هستیم با عقد قرارداد انجام شده در کوتاه‌ترین زمان مشکلات مرتفع و به سرعت احداث واحدهای مسکونی برای مهندسان فاقد سرپناه را فراهم کنیم.
سیدهاشمی، خواسته جامعه مهندسان را سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در شهر سرعین و اجرای پروژه‌های سودآور از سوی سازمان نظام مهندسی یادآور شد و گفت: قطعا اجرای این پروژه‌ها می‌تواند منشأ خیر و برکت باشد.
طاهر کیافر، عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، لزوم اجرای بیمه تضمین کیفیت را در سازمان نظام مهندسی یادآور شد و گفت: در کنار این امر باید مشکل بیمه تأمین اجتماعی مهندسان برطرف گردد، چرا که بخشی از مهندسان توانایی پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور بیمه‌ای را ندارند.
در این جلسه علی‌رضا غریبی از جامعه مهندسان و عضو شورای شهر اردبیل نیز با بیان اینکه در استان اردبیل هیچ مشکل فنی از لحاظ کیفی و کمی وجود ندارد، گفت: به نسبت سایر استان ‌ها فعالیت سازمان نظام مهندسی و تلاش جامعه تلاشگر مهندسان جای قدردانی و سپاس دارد.
غریبی در ادامه گفت: سازمان نظام مهندسی باید در کمیسیون ماده ۵ حق رأی داشته باشد تا در پرونده‌های ارجاعی بتواند نظر کارشناسی را ارائه کند.
وی افزود: هر چند شوراهای شهر لایحه‌ای را از طریق شورای عالی به مجلس ارسال کردند تا در این زمینه موانع و مشکلات برطرف شود اما بهتر است جامعه نظام مهندسی نیز پیگیر این حق و حقوق واقعی باشند.
شهرک مهندسان در اردبیل راه‌اندازی می ‌گردد
در همین حال، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل بیان کرد: با تاکید رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و پشتیبانی استاندار اردبیل قرار است در قالب طرح اقدام ملی مسکن، شهرک مهندسان در استان اردبیل راه‌اندازی گردد.
انوری در گفتگویی عنوان داشت: در نشستی که اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با رئیس نظام مهندسی کشور داشتند، با طرح دغدغه ‌ها و مشکلات مختلف قرار شد در حوزه‌های متعدد کارها و اقدامات عملیاتی با پشتیبانی مرکز کشور و مسئولان استانی به انجام برسد.
انوری، لزوم تصویب بودجه ۱۴۰۰ را برای پیشبرد بهتر امور یادآور شد و گفت: به دلیل شرایط کرونایی امکان برگزاری مجمع و ارائه گزارش سالانه به وجود نیامد و ما در تصویب اجرای بودجه ۱۴۰۰ با مشکلاتی مواجه هستیم که انتظار می‌ رود با راه‌کاری مناسب امکان تصویب بودجه ۱۴۰۰ و اجرای طرح‌های مصوب در سال جاری به سرعت فراهم آید.
وی به موضوع تعارض و منافع بوجود آمده در سازمان و نامه‌نگاری‌ های متعدد برای ممانعت از پذیرش طراحی، نقشه و اجرا از سوی اعضای هیئت مدیره بیان کرد: با قول مساعد رئیس سازمان نظام مهندسی قرار شد این بخشنامه بزودی ملغی شده و همه متخصصان در حوزه‌های مختلف بتوانند کار اجرایی و عملیاتی را انجام دهند.
وی گفت: هر چند طرح موضوع و نامه‌های ارسالی در فضای مجازی منتشر شده اما تاکنون بخشنامه‌ای به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل ابلاغ نشده و ما قطعا طبق دستورالعمل ‌های ابلاغی از سوی سازمان سعی خواهیم کرد مسائل و موضوعات را به جد پی‌گیری کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل، در باره طرح اقدام ملی مسکن و ثبت‌نام ۱ هزار و هفتصد و پنجاه نفر از مهندسان برای خانه‌دار شدن، گفت: به علت نبود تعاونی امکان احداث این واحدها وجود نداشت تا در نهایت افراد حائز شرایط از بین داوطلبان مشخص شد تا امکان واگذاری واحدهای مسکونی به واجدین شرایط فراهم آید.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: با تاکید رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور قرار شد شهرک مهندسان در استان‌ها راه‌اندازی گردد تا امکان احداث مسکن و واگذاری آن به متقاضیان فراهم آید.
انوری گفت: انتظار می ‌رود مهندسان در رشته‌های تخصصی در ساخت و سازها دخالت به موقع و فنی را داشته باشند که نمونه آن حضور مهندسان رشته مکانیک برای نظارت دقیق بر عملیات گازرسانی است تا از بروز حوادث ناگوار به ویژه گازگرفتگی ‌ها در استان سردسیر اردبیل جلوگیری گردد.
وی هم‌چنین از پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی مهندسان در قالب کارگزاری بیمه ویژه مهندسان خبر داد و افزود: قرار شده در کنار پوشش بیمه تأمین اجتماعی مهندسان، بیمه تضمین کیفیت و بیمه‌های مسئولیت نیز به شکل کامل و مناسب اجرایی و عملیاتی گردد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ تیر ۰۰
451 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0