رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: ابلاغ حق الزحمه مهندسان هفته آینده رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: ابلاغ حق الزحمه مهندسان هفته آینده

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: ابلاغ حق الزحمه مهندسان هفته آینده

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: ابلاغ حق الزحمه مهندسان هفته آینده ، حمزه شکیب در نخستین رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی حاضر شد

کد خبر: 030211001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳ - ۱۰:۰۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: ابلاغ حق الزحمه مهندسان هفته آینده ، حمزه شکیب در نخستین رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی حاضر شد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: ابلاغ حق الزحمه مهندسان هفته آینده

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: ابلاغ حق الزحمه مهندسان هفته آینده
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داد؛
ابلاغ حق الزحمه مهندسان هفته آینده
حمزه شکیب بیان کرد: انتظار داریم تعرفه مهندسان نیز به اندازه سازمان نظام پزشکی به میزان چهل درصد باشد البته اگر بر مبنای هزینه ساخت باشد قاعدتا باید صددرصد افزایش پیدا کند.
حمزه شکیب در نخستین رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی در جمع خبرنگاران در رابطه با تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: همواره در طی سال‌های اخیر با چالش روبرو بوده ایم و در سال‌های گذشته با مشکلات متعددی مواجه بودیم و یک سری تبعات اجتماعی نیز در این مورد، وجود داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: از طرف دیگر در نظام فنی و اجرایی در خصوص نظام تعرفه هیچ مشکلی وجود ندارد سال های سال است که این موضوع روال طبیعی خود را دنبال می کند.
وی با طرح این سوال که چرا تعیین حق الزحمه مهندسان سازمان نظام مهندسی همواره با چالش روبرو می شود، افزود: تقریبا همه ساله این دغدغه در بین جامعه مهندسان وجود دارد که به این موضوع برمی گردد که یک مقررات ملی ساختمان داریم و از سوی دیگر مبحث دوم روشی را تعیین تعرفه مطرح کرده است. این بنیان به ۱۸ سال قبل باز می گردد که از آن زمان تاکنون بازنگری انجام نشده است‌.
وی با بیان اینکه حق الزحمه های مهندسان براساس هزینه ساخت محاسبه می گردد، گفت: این نوع فرمول محاسبه هیچ تطبیقی با هزینه ساخت واقعی ندارد. به همین دلیل از سال ۱۴۰۱ پیشنهاد داده ایم این موضوع به روز رسانی گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده ایم که یک شورای تعیین شکل گیرد که تیرماه سال گذشته انجام شد اما به دلیل عدم تشکیل جلسات در وزارت راه وشهرسازی هیچ نوع خروجی در این مورد، نداشته ایم. بنابراین این چالش هم‌چنان لاینحل مانده است‌.
وی با عنوان اینکه قطعا نمی توانیم از روش مبحث دو مقرارت ملی ساختمان برای تعیین حق الزحمه مهندسان استفاده کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر چاره ای جز این نیست که‌ وزیر راه و شهرسازی خود شخصا میزان افزایش تعرفه را اعلام کند. در این رابطه درخواست خود را داده ایم و بررسی در این زمینه در حال انجام است.
شکیب در پاسخ به این پرسش که میزان افزایش حق الزحمه مهندسان در سال ۱۴۰۳ چه میزان خواهد بود، بیان کرد: هنوز رقم دقیقی در این زمینه مشخص نشده است و ما انتظار داریم تعرفه مهندسان نیز به اندازه سازمان نظام پزشکی به میزان چهل درصد، باشد و یا اینکه برابر با افزایش حقوق کارگران به میزان ۳۵ درصد باشد. البته اگر بر مبنای هزینه ساخت باشد قاعدتا باید صددرصد افزایش پیدا کند. اما به لحاظ شرایطی که در کشور وجود دارد توقع جامعه مهندسی آن است که به اندازه نظام پزشکی و یا معادل رشد حقوق کارگران باشد.
وی، هم‌چنین در مورد زمان ابلاغ میزان افزایش تعرفه مهندسان بیان کرد: طبق عرف، باید در اواخر اسفند ماه اعلام می شد اما با تعلل مواجه شده ایم و تصور می‌کنم شنبه و یا یک‌شنبه حق الزحمه افزایش مهندسان ابلاغ گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که بعضا گفته می شود یکی از عوامل طولانی شدن فرآیند صدور پروانه های ساخت تعلل در سازمان نظام مهندسی است، عنوان کرد: ما این موضوع را نمی‌پذیریم و چنین چیزی وجود ندارد صدور پروانه های ساختمانی چند بخش دارد که یک بخش آن طراحی است و زمانی که طراح نقشه را آماده می‌کند در سازمان نظام مهندسی استان آپلود می گردد، کنترل در این بخش به طور معمول یک تا دو هفته انجام می شود و سپس به فرآیند تعیین ناظر ارجاع می شود که در این زمینه سازمان نظام مهندسی عملا هیچ مشکلی ندارد و سریعا ناظر انتخاب می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در مورد مدت زمان صدور پروانه ساخت، گفت: این زمان در حال حاضر حدود شش ماه است اما می تواند کاهش پیدا کند. ما در سازمان نظام مهندسی این آمادگی را داریم و با سیستمی شدن عملا این موضوع زمان بر نیست.
شکیب در واکنش به این موضوع که وزارت راه و شهرسازی با صدور بخشنامه ای فعالیت های انتخاباتی سازمان نظام مهندسی و تجمعات از ابتدای خرداد ماه ممنوع کرده است، افزود: به وزیر راه وشهرسازی و معاونت مسکن وزارت راه وشهرسازی به این موضوع معترض شدیم ما هر ۳ سال یک‌بار و یا سالی یک بار انتخابات داریم نمی شود که برای انتخابات شش ماه سازمان ها را تعطیل کنیم و آموزش نداشته باشیم، همایش برگزار نکنیم و یا مجامع برگزار نکنیم این نوع بخشنامه ها راهکار نیست و باید راه حل دیگری برای آن پیدا کنند درخواست ما از وزیر راه و شهرسازی آن است که این بخشنامه ها را ابطال کنند.
منبع: خبرگزاری موج

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ اردیبهشت ۰۳
140 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0