جامعه مهندسان

هیئت رئیسه از بین افراد توانمند انتخاب شود، مسئولیت ناظران مادام‌العمر نباشد

سازمان نظام مهندسی به عنوان نهاد حرفه‌ای مرتبط با صنعت ساختمان و نماینده جامعه مهندسان، نقش بسزایی در ساماندهی امور مهندسی و ارتقای کیفیت ساختمان‌ها برعهده دارد. با شروع به کار هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، اعضای این شورا وارد فاز جدیدی از مسئولیت‌ها و اقدامات شدند.

کد خبر: 4496 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ دی ۹۵ - ۱۰:۵۰ ق.ظ
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،بر همین اساس، عملکرد شورای مرکزی ششم و نیز نقش و جایگاه شورای مرکزی هفتم و اقدامات و برنامه هایی که اعضا باید در این دوره مورد توجه قرار دهند، موضوع گزارشی است  که در گفت وگو با تعدادی از اعضای هفتمین دوره شورای مرکزی بررسی کرده است:هیئت رئیسه از بین افراد توانمند انتخاب شود

هیئت رئیسه از بین افراد توانمند انتخاب شود

هیئت رئیسه

هیئت رئیسه از بین افراد توانمند انتخاب شود

شورای مرکزی بین استان‌ها وحدت‌رویه ایجاد کند
در همین رابطه، عضو هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درخصوص نقش شورای مرکزی در دوره هفتم گفت: جایگاه شورای مرکزی باید به شکلی باشد که بتواند بین استان‌ها وحدت‌رویه ایجاد کند و از طریق تعامل و ارتباط تنگاتنگی که با استان‌ها به‌ وجود می‌آورد، از ظرفیت‌ها و پتانسیل استان‌ ها استفاده کند.
مجید اسماعیلیان افزود: اگرچه می‌بینیم که عملکرد استان‌ها در بسیاری از بخش ‌ها خوب بوده، اما این موضوع به سایر استان ‌ها تسری پیدا نکرده است. در حالی که عملا نباید در استان‌ها به صورت جزیره‌ ای عمل شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر سازمان های استانی درخصوص بسیاری از موضوعات، به صورت مشابه عمل نمی کنند و با هم اتفاق‌ نظر ندارند تاکید کرد: در اینجا نقش و جایگاه شورای مرکزی اهمیت خود را نشان می دهد.
اسماعیلیان همچنین با اشاره به موضوعات مهم دیگری که باید بیشتر و پررنگ‌تر از دوره‌های قبل در شورای مرکزی هفتم مورد توجه قرار گیرد عنوان کرد: در راس امور باید با تمامی دستگاه‌های ذیربط تعامل و خصوصا تعامل قوی و سازنده ای با وزارت راه و شهرسازی و معاونت‌های مربوطه برقرار کنیم.
وی ادامه داد: چراکه این بخش ها در جایگاه قانون‌ گذاری و تهیه و تنظیم آئین ‌نامه‌ها و قوانین هستند و اگر این تعامل سازنده به‌ وجود نیاید، امکان پیشرفت در مسیر برنامه ها و عملیاتی کردن آئین ‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها وجود ندارد.
رئیس نظام مهندسی استان کرمان اظهار داشت: ما در سازمان استان کرمان به این موارد توجه می‌کنیم و اگر امروز نشانه ای از پیشرفت می‌بینیم، دلیل آن ارتباط تنگاتنگ ما با مدیر کل راه و شهرسازی استان، معاونت عمرانی استان، شهرداری‌ها و سایر نهادهای درگیر در ساخت ‌و ساز مثل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که موازی با ما حرکت می‌کنند. همچنین در رابطه با آموزش ناظران نظام فنی روستایی ارتباط نزدیکی داریم و بنیاد مسکن با همکاری سازمان نظام مهندسی استان، پیگیری مباحث این آموزش را انجام می‌دهد.
این مسئول همچنین در ارزیابی خود از عملکرد شورای مرکزی دوره ششم گفت: به طور قطع در دوره قبل اعضای شورای مرکزی زحمات زیادی کشیدند و نقاط قوتی هم داشتند، اما کارهای نیمه ‌تمامی از دوره ششم باقی مانده که ما در این دوره باید آنها را تکمیل و این امور را ادامه بدهیم تا به سرانجام برسد. همچنین اگر لازم است که برخی از موضوعات بیشتر مورد توجه قرار گیرد و یا تقویت شود، باید بیش از پیش به آنها بپردازیم و تقویت کنیم.
مصلحت مهندسان و مردم در اصلاح قانون لحاظ شود
علاوه بر این، دیگر عضو هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با تاکید بر اینکه شورای مرکزی هفتم باید بحث اصلاح قانون و تغییرات مبحث دوم را به طور جدی پیگیری کند تا بتواند آنچه را که به صلاح جامعه مهندسی و هم‌وطنان است، به تصویب برساند گفت: به لحاظ اینکه شورا می‌تواند در این وادی نقش سازنده ‌ای داشته باشد، این موضوع باید یکی از برنامه ‌های اصلی شورای مرکزی باشد.
عبدالله امراللهی  تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که جزو برنامه‌های اساسی شورای مرکزی است، یکسان کردن رویه‌ها و روش‌های ارائه خدمات مهندسی است که شورا می‌تواند آنها را در سرتاسر کشور به یک شکل دربیاورد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خدمات مهندسی در هر شهر و استانی به نوع و ‌گونه متفاوتی است افزود: شورای مرکزی باید از تجارب استان ‌های موفق در این زمینه استفاده و آنها را یکسان‌ سازی کند.
امراللهی الزام بعدی شورای مرکزی را ساماندهی فارغ‌ التحصیلان رشته های مهندسی دانست و ادامه داد: شورا باید ورود حساب نشده دانشجویان به رشته های مهندسی و افزایش بی‌ رویه تعداد مهندسان را طی برگزاری جلساتی با وزارت علوم و سازمان آموزش عالی کانالیزه کند. چراکه مهندسان بعد از فارغ ‌التحصیلی به صورت بی‌رویه وارد بازار کار می شوند و هیئت‌ مدیره‌ها و سازمان‌ های استانی نمی توانند کاری برای اشتغال آنها انجام دهند.
وی اقدام بعدی شورای مرکزی را تشکیل کمیته ‌هایی دانست که می توانند به فکر کارآفرینی باشند و تشریح کرد: به این معنا که ساخت‌وساز ساختمان‌های خصوصی، جزو مواردی است که سرانجام تمام خواهد شد و انتظار جامعه مهندسی این است که برای بعد از آن و درخصوص فعالیت هایی که می‌توانند انجام دهند، برنامه ریزی شود.
مهندسان نیازمند آموزش‌های نوین کاربردی
امراللهی با بیان اینکه هدف دیگر شورای مرکزی نظام‌ مند کردن سازمان‌های استانی و یا خود شورای مرکزی از بابت اهداف قانونی است که برای آنها تعریف شده است، گفت: در بُعد آموزشی، حرکت ‌های خوبی انجام نگرفته و ما می‌توانیم روش‌های نوین آموزشی را وارد این عرصه کنیم.
وی آموزش‌های مجازی را از جمله این آموزش ها برشمرد و افزود: آموزش‌های نوین دیگری هم باید اجرایی شود که بتواند آموزش‌ها را از حالت تئوری به کاربردی تبدیل کند. چرا که جامعه مهندسی صرفا آموزش‌های تئوری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر سپری می کنند و تدوین آموزش‌های عملی یا کاربردی برای آنها از برنامه‌ های مهم است.
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه شورای مرکزی دوره ششم می‌توانست بهتر عمل کند و بعضی از اقدامات را بهتر از این انجام دهد گفت: برای مثال شورای مرکزی تعدادی از کمیته‌ها و کمیسیون‌های مشورتی را محدود به تعداد خاصی کرد که آن تعداد خاص هم نتوانستند از استان‌ ها حاضر شوند و امور لنگ ماند.
وی در عین حال با اشاره به نقاط مثبت شورای مرکزی ششم گفت: در دوره هفتم باید بنا بر این باشد که نقاط مثبت را تقویت کنیم و ضعف‌ها را پوشش دهیم. اگرچه در رشته برق حرکت خوبی انجام و دستورالعمل‌ها نظام‌مند و یک‌نواخت شد، ولی در بقیه بخش‌ها درجا زدیم.
عضو شورای مرکزی با اشاره به اقدامات ناقص شورای ششم که نیازمند تداوم در دوره هفتم است افزود: به طوری که رویه مالیاتی خوبی در سطح سازمان‌های نظام مهندسی وجود ندارد. از طرفی نظام‌ نامه مالی با تاخیر ابلاغ شد و نیز تشکیلات سازمانی یا ساختار سازمانی را تاحدی با عجله تصویب کردند؛ در حالی که می ‌توانستند در فرصت مناسبی آن را آغاز کنند.
وی با انتقاد از اینکه در دوره ششم مجامع و هیئت عمومی‌ها پربار و خروجی مفیدی نداشت، خاطر نشان ساخت: در دوره قبل سیاست‌ها و برنامه‌های تدوین تدوین شده عملا در حد ناچیزی انجام شد و کمتر از حد انتظارات و پیش ‌بینی ها تحقق یافت.
این مسئول یادآور شد: قطعا برنامه‌ های روی زمین مانده‌ای وجود دارد که باید این برنامه‌ها را هدفمند کنیم و روی اجرای آنها هم مصمم باشیم. همچنین در دوره هفتم باید همراهی بیشتری با وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم. چون سیاست‌هایی را که می توان با همدلی پیش برد، نمی‌توان با تقابل و ناهمسویی انجام داد.
حل مشکلات مهندسان با عملیاتی کردن مبحث ۲۲
همچنین عضو دیگر هفتمین دوره شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، مهمترین اولویت شورای مرکزی در دوره جدید را عملیاتی کردن مبحث ۲۲ دانست و گفت: اگر بتوانیم مبحث ۲۲ را عملیاتی کنیم، مشکلات بسیاری از مهندسان به خصوص مهندسان تاسیسات حل خواهد شد.
رضا کرانی  در این زمینه تشریح کرد: وقتی یک مهندس با درجه نظارت‌ د تائیدی را انجام می‌دهد، تا زمانی که آن ملک پابرجاست و وجود دارد، مسئولیت آن با مهندس است. در صورتی که مبحث ۲۲ برای تمام مهندسان تعیین تکلیف کرده است.
وی افزود: برای مثال اگر هر دو سال یک ‌بار بر لوله ‌کشی گاز نظارت شود، ضمن اینکه برای سازمان‌ها و مهندسان ایجاد درآمد می کند، به دلیل بازرسی دوسالانه بسیاری از انشعابات غیرمجاز مشخص می‌شود و استانداردسازی، حفظ منابع ملی را به همراه دارد. از طرفی چون بسیاری از حادثه ها در اثر گازگرفتگی پیش می‌آید، حوادث به حداقل می‌رسد.
کرانی با بیان اینکه این موضوع نه فقط در بخش لوله‌کشی و تاسیسات، بلکه در موارد دیگر مثل معماری و عمران و تاسیسات برق هم مطرح است گفت: در این شرایط ضمن کاهش حوادث، مسئولیت مهندس از مادام ‌العمر به دو سال کاهش می‌یابد و هزینه‌ بیمه و موارد دیگر هم کاهش پیدا می‌کند.
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان کرمانشاه در عین حال تصریح کرد: غیر از بحث بهره‌ برداری، بحث مصرف انرژی در ساختمان ‌ها مطرح است و به لحاظ اینکه حدود ۴۰ درصد انرژی در کل کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود، لذا منابع بسیار عظیمی را در این بخش هدر می‌دهیم و این مبحث مهمی است که باید به آن پرداخته شود.
وی با بیان اینکه اجرای این برنامه های کلان قطعا زمانبر است گفت: بحث دیگر این است که امروز عمر ساختمان ‌ها ۲۵ سال است و اگر عمر آنها را به ۵۰ سال افزایش دهیم، کل منابع ملی را به جای احیا بعد از ۲۵ سال، بعد از ۵۰ سال احیا می‌کنیم.
کرانی تاکید کرد: لذا مباحث مختلفی راجع به استاندارد بودن مصالح، نظارت، طراحی و مباحث این‌ چنینی جای کار دارد که باید پیگیری بیشتری در مورد آنها انجام شود.
وی در خصوص نقش شورای مرکزی در راستای اجرای مبحث ۲۲ گفت: شورای هفتم بایستی به سمت عملیاتی کردن مبحث ۲۲ برود و بررسی کند که در چه مناطقی و با چه راهکارهایی می‌توان آن را در سطح کشور عملیاتی کرد.
کرانی ادامه داد: در بحث آب و فاضلاب، نظارت بر انشعابات آب و نصب سیفون یا کنتور برق در بسیاری از استان‌ها انجام نشده است، در حالی که منابع ملی محسوب می‌شوند و این امور را باید پیگیری و عملیاتی کرد. همچنین غیر از اینکه منبع درآمدی برای مهندسان است، موجب ارتقای کیفیت ساختمان ها هم می شود.
عضو هفتمین دوره شورای مرکزی تاکید کرد: در هر حال اعضای دوره ششم زحمات زیادی کشیده و اقدامات خوبی انجام داده‌اند که باید در دوره جدید کارهای خوب آنها را پیگیری کنیم و به ثمر برسانیم و از تجارب آنها استفاده کنیم. همچنین در بخش‌هایی که کمتر کار شده‌، باید با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و منابع موجود و تجارب اعضای دوره قبل شورای مرکزی و حتی از تجارب استان‌ها درصدد ارتقای آن بخش ها بربیاییم.
کرانی در پایان عنوان کرد: نکته دیگر اینکه هرچند در شورای مرکزی تعداد اعضای هیئت رئیسه محدود است، اما باید تعادلی برقرار شود که افراد توانمند در سطح کشور برای حضور در این جایگاه انتخاب شود و افراد توانمندتر در کمیسیون‌ها و گروه‌های تخصصی را از طریق برقراری تعامل با استان‌ها، برای ایفای نقش در این جایگاه انتخاب کنند تا موثر باشند.

هیئت رئیسه از بین افراد توانمند انتخاب شود

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ دی ۹۵
923 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0