پروانه نظام مهندسی برق طراحی تاسیسات برقی‌، یکی از راه‌های ورود به بازار کار نظام مهندسی

پروانه نظام مهندسی برق طراحی تاسیسات برقی‌، یکی از راه‌های ورود به بازار کار نظام مهندسی

کد خبر: 021103003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ بهمن ۰۲ - ۲:۳۸ ب.ظ

یکی از راه‌های ورود به بازار کار نظام مهندسی و کسب درآمد از پروانه نظام مهندسی برق طراحی تاسیسات برقی‌ست؛ حوزه‌ی طراحی تاسیسات برقی حوزه‌ی گسترده و جذاب محسوب می‌گردد، در ادامه آن را با جزییات کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم

طراحی تاسیسات برقی را از کجا باید آغاز کرد؟

مهندس برق موفق و حرفه‌ای  کسی است که بتواند به نرم افزارهای طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان مسلط باشد و براساس جدیدترین استانداردها پروژه را به اتمام برساند .

طراحی  تاسیسات برقی ساختمان چیست

به زبان ساده به‌جای این‌که یک شی را با خط کش یا دست بکشید، با نرم افزارهای طراحی  همان را به‌صورت دقیق و سریع، با رایانه ترسیم می کنید.

دانش موردنیاز

مهندسان طراح برق باید برای تمام تصمیماتی که می‌گیرند دلیل علمی و توجیهات استاندارد براساس منابع مرجع داشته باشند.به‌عنوان مثال تعداد روشنایی هر مدار یا سایز  سیم های برق و…. باید با علت و براساس استانداردهای مشخص شده باشد.

مطالعه منبع

طراح تاسیسات برقی باید به منابع مقررات ملی ساختمان مانند: مبحث۱۳، مبحث ۱۹، نشریه ۱۱۰ و مبحث ۱۵ تسلط داشته باشد.البته همه قسمت‌های منابع لازم نیست بخش‌هایی از هر منبع باید مورد مطالعه قرار گیرد. اصول طراحی نقشه‌های برقی ساختمان در مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان عنوان شده است. گرداوری این مقررات در یک آیین نامه مشخص به تامین ایمنی ساکنین، ایمنی ساختمان، سلامت تاسیسات الکتریکی ساختمان و هم‌چنین تجهیزات و محتویات داخل آنان، کمک شایانی کرده است. با رعایت این ضوابط و الزامات می‌توان شرایط مناسبی برای تامین روشنایی و برق رسانی به دستگاه‌های مختلف، فراهم نمود. براساس این مقررات، تمام تجهیزات برقی مورد استفاده در طراحی و اجرا، می‌بایست حداقل مطابق یک استاندارد معتبر ساخته شده باشند.

یکی از منابع و روش‌های یادگیری  طراحی تاسیسات برقی، کتاب طراحی برق ساختمان است، شما با مطالعه این کتاب، علاوه بر طراحی با اتوکد، در محاسبات حرفه ای خواهید شد

 

 

 برای دریافت ویدئو آموزشی رایگان فرم زیر را پر کنید 

[quform id=”30″ name=”بازار کار- طراحی”]

 

شناخت انواع نرم افزار

طراحی تاسیسات برقی با نرم افزار انجام می‌گردد که رایج‌ترین و پر کاربردترین نرم افزار، اتوکد است ورژن ۲۰۱۷ برای طراحی پاسخ‌گو است،  نیاز به اتوکد پیچیده نداریم. نرم‌افزار بعدی دیالوکس هست این نرم افزار برای طراحی روشنایی هست و در نهایت نرم‌افزار رویت هست که طراحی را به‌صورت سه بعدی انجام می‌دهد.

اصول محاسبات طراحی تاسیسات برقی 

اکثر طراحان صرفا نقشه کش هستند طراح فردی است که هم به اصول نقشه کشی در فایل‌های اتوکد و هم  محاسبات مسلط باشد. متاسفانه بسیاری از طراحان محاسبات بلد نیستند. به‌صورت تجربی مثلا سایز کابل رو ۱۰ تشخیص می‌دهد. پس از انجام محاسبات متوجه می شویم سایز ۱۶ مورد نیاز پروژه است. در حال حاضر در اکثر استان‌ها ارائه دفترچه محاسبات الزامی است. تجهیزاتی مثل روشنایی کلیدها، کابل‌ها و … باید محاسبه گردد و با نقشه تحویل داده شود پس محاسبات بسیار مهم است که یاد بگیریم.

نرم‌افزارهای طراحی تاسیسات برقی 

در ادامه به معرفی نرم افزارهای طراحی برق ساختمان می پردازیم:

اتوکد

نرم‌افزار اتوکد یکی از قدرتمندترین و کامل‌ترین نرم افزارهای ساخت کمپانی Autodesk در حیطه نقشه کشی برق ساختمان است. با استفاده از این نرم‌افزار قادر به طراحی  پلان‌های روشنایی، پریز، آنتن مرکزی، تلفن اعلام حریق، تابلو توزیع، رایزر دیاگرام، هم‌بندی  و سیستم زمین خواهیم بود. برای آموزش اتوکد الکتریکال کلیک نمایید.

 

رویت

رویت مپ یک نرم‌افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است که توسط Autodesk برای افرادی که در زمینه مهندسی MEP مشغول هستند ساخته شده است MEP. مخفف Mechanical (مکانیک)، Electrical (برق)، و Plumbing (لوله کشی) است، که ۳ شاخه مهندسی هستند که در Revit MEP بر روی آن‌ها کار می گردد. با استفاده از مدل‌‌سازی اطلاعات ساختمان به‌جای نقشه کشی با کمک کامپیوتر، Revit MEP  قادر است با استفاده از اطلاعات پویا مدل‌های هوشمند ساختمان را مدیریت کند. این به سیستم‌های پیچیده ساختمان اجازه می‌دهد که به‌طور دقیق و در زمانی کوتاه‌تر طراحی و مستند گردند.

✅برای دریافت آموزش نرم‌افزار رویت بسته آموزش حرفه ای طراحی تاسیسات برقی با رویت (رویت الکتریکال) کلیک نمایید.

 

 

دیالوکس

یکی از مطرح‌ترین نرم‌افزارها در زمینه محاسبات روشنایی و نورپردازی دیالوکس است. با وارد کردن اطلاعات معماری فضا هم‌چون ابعاد اتاق، جنس، رنگ و بافت محیط و مشخص کردن کاربری فضا مانند فضاهای اداری، تجاری و … می‌توان محاسبه روشنایی را با توجه به فاکتورهای نوع چراغ، دمای رنگ چراغ، زاویه پخش نور و طبق چیدمان المان‌های معماری انجام داد. بسیاری از شرکت‌‌های تولیدکننده محصولات روشنایی اطلاعات فنی چراغ‌‌های خود را طبق منحنی پخش نور هر چراغ به‌صورت فایل‌‌هایی که پلاگین نامیده می‌گردد، ارائه می‌دهند.

 هم‌چنین این مقاله احتمالا برای شما جالب است :

مراحل طراحی تاسیسات الکتریکی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ بهمن ۰۲
231 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0