نظام مهندسی ایران بررسی تحلیلی-23

نظام مهندسی ایران

نظام مهندسی ایران براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاسیس شد و هدف از تشکیل آن، آموزش، انسجام بخشی و نظارت عالیه بر خدمات مهندسی و همچنین هدایت و کنترل مهندسان به سوی توسعه و پیشرفت ساخت و ساز شهری بود. از سال 1374 تا کنون نظام مهندسی ایران یا دفتر شورای مرکزی شاهد برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای هیات مدیره بوده است و هر دوره با چالش ها و مشکلات عدیده ای همراه بود.

کد خبر: 971110001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷ - ۷:۰۲ ق.ظ

نظام مهندسی ایران براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاسیس شد و هدف از تشکیل آن، آموزش، انسجام بخشی و نظارت عالیه بر خدمات مهندسی و همچنین هدایت و کنترل مهندسان به سوی توسعه و پیشرفت ساخت و ساز شهری بود. از سال ۱۳۷۴ تا کنون نظام مهندسی ایران یا دفتر شورای مرکزی شاهد برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای هیات مدیره بوده است و هر دوره با چالش ها و مشکلات عدیده ای همراه بود.

نظام مهندسی ایران

نظام مهندسی ایران

نظام مهندسی  ایران

 

اعضای نظام مهندسی ایران  با هدف اعتلای مهندسی و همسویی مهندسان از هر استان انتخاب شده و برای خدمات رسانی به مردم نظارت و اجرای ساخت و ساز را در سراسر کشور توسط مهندسان انجام می دهد.

کلیک کنید

نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی

مهندسان با عضویت در نظام مهندسی ایران تحت شرایط یکسان و طبق قوانین و ضوابط می توانند همراه با دریافت مدرک اشتغال به کار مهندسی که براساس سابقه کار و تحصیل و همچنین نمره قبولی در آزمون رتبه بندی می شود، از امور رفاهی برخوردار شوند.

مسئولیت نظام مهندسی ایران

نظام‌ مهندسی ایران که متشکل از اعضا می باشد یک مجموعه منسجم و تاثیرگذار است که باید نقش تعیین کننده و تعاملی با مراکز مرتبط مانند وزارت راه و شهرسازی و شهرداری را به درستی ایفا کند.

نظام مهندسی ایران با دارا بودن متخصصان و فرهیختگان دلسوز یک نظام حرفه‌ مند، دانش بنیاد و دارای اعتبار وصلاحیت است و جمع کثیری از مهندسان را تحت پوشش داشته و آنها را حمایت و سازماندهی می کند.

نظام مهندسی ایران باید دارای یک نظام اعتمادآفرین باشد و برای تعادل عرضه و تقاضا و موضوع اشتغال به کار مهندسی به شکل جدی برنامه ریزی و تصمیم گیری شود.

عملکرد نظام مهندسی ایران

براساس قانون وظایف اعضای هیات مدیره شورای مرکزی نظام مهندسی ایران و همچنین خدمات رسانی به مهندسان و در نهایت صنعت ساختمان کشور واضح است.

فرمول کاربردی و موثر برای ارجاع کار و نظارت عالیه به شکل مستمر و مناسب از سوی این ارگان غیر دولتی ارائه شود و  نظام مهندسی به ‌سوی اصلاحات گام بردارد.

مشکلات باید براساس قانون موجود حل شود و نظام ‌مهندسی ایران طبق قانون دارای تکالیف و وظایف روشن است که برای برون رفت از چالش ها و مشکلات تلاش کرده و هم افزایی و همگرایی را در نظر داشته باشد.

عملکرد نظام مهندسی ایران و دستاوردهای کاربردی در حوزه ساخت و ساز کشور را باید در رعایت اصول و مقررات ملی ساختمان و احترام به منابع ملی کشور تلقی کرد.

ارتقا و پیشرفت علمی مهندسان و ارائه خدمات کاربردی و مفید از سوی جامعه مهندسی با اتکا به دانش و توانمندی نیروی متخصص عملکرد نظام مهندسی ایران است.

خدمات نظام مهندسی ایران

یکی دیگر از دستاوردهای نظام مهندسی ایران حمایت از مهندسان و تثبیت جایگاه حرفه ای و قانونی آنها و همچنین مدیریت و کنترل ساخت و ساز صحیح است.

حمایت از فعالیت‌ های ارزشمند و تشویق مهندسان برای خودباوری و بارور کردن قابلیت ها و استعدادهای موجود و همچنین به کارگیری نوآوری و خلاقیت در زمینه مهندسی و تخصصی با معرفی طرح‌ های کاربردی نیز ازجمله امور مفید نظام مهندسی است که تاکنون انجام شده است.

نظام مهندسی ایران با اولویت آموزش مهندسان و بها دادن به شایستگی های آنها و همچنین ارزش گذاری عملکرد مهندسان موفق و خلاق درواقع از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی جلوگیری می کند و ساخت و ساز کشور را در جهت مثبت هدایت می کند.

ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و به کارگیری روش های نوین ساختمان سازی و فعالیت  در زمینه کنترل و نظارت بر ساخت و سازها و پروژه های عمرانی و همچنین الگو برداری از روش های موفق  در حوزه خدمات مهندسی م یتواند هدف گذاری درستی برای بهبود و ارتقای صنعت ساختمان در کشور باشد.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ بهمن ۹۷
11555 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0