۵ مانع توفیق نظام مهندسی ساختمان تحقق نیافتن اهداف سازمان

۵ مانع توفیق نظام مهندسی ساختمان

مرور اهداف قانون و تاسیس نظام مهندسی و نگاهی به وضعیت ساختمان ‌ها، هم چنین توجه به میزان رضایت طرف‌ های درگیر از مهندسان عضو تا عموم مردم نسبت به عملکرد بیست و پنج ساله این سازمان نشان می‌ دهد که در تحقق اهداف و برآورد انتظارات توفیق چندانی حاصل نگردیده است.

کد خبر: 970530002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ مرداد ۹۷ - ۹:۰۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مرور اهداف قانون و تاسیس نظام مهندسی و نگاهی به وضعیت ساختمان ‌ها، هم چنین توجه به میزان رضایت طرف‌ های درگیر از مهندسان عضو تا عموم مردم نسبت به عملکرد بیست و پنج ساله این سازمان نشان می‌ دهد که در تحقق اهداف و برآورد انتظارات توفیق چندانی حاصل نگردیده است.

۵ مانع توفیق نظام مهندسی ساختمان

۵ مانع توفیق نظام مهندسی ساختمان

۵ مانع توفیق نظام مهندسی  ساختمان

موارد مختلفی در عدم توفیق نظام مهندسی قابل طرح است که بخشی مربوط بموانع بیرونی و مورد دیگر مانع درونی این نظام است.
سازمان نظام مهندسی ساختمان در شروع رونق ساخت ‌و سازهای شهری پس از پایان جنگ تحمیلی و رویکرد شهرداری تهران به فروش تراکم با هدف ایجاد نظم و نظام و اشاعه تخصص ‌گرایی در ساختمان ‌سازی طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شکل گرفت.
برنامه‌ ریزی تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش ‌های اسلامی در معماری و شهرسازی و رشد و اعتلای حرفه‌ های مهندسی ساختمان از وظایف این نهاد تخصصی غیر دولتی و غیر انتفاعی در قانون عنوان شده است.
سیل سوداگری در اقتصاد کشور که بسیاری از نهاد ها را با خود برده است، در عرصه ساخت‌ و ‌ساز شهری نظام مهندسی را از پیش‌ رو برداشته است. شهری که هفتاد درصد منابع مالی آن برای اداره و نگه داشت از فروش تراکم و عوارض ساخت ‌و ‌ساز حاصل می‌ شود، محلی برای پرداختن به اصول مهندسی بر جا نمی‌ گذارد. ساخت ‌و ‌سازهای دو نقشه‌ای، عدم توجه به گزارش ‌های مرحله ‌ای و در عوض تحمیل فرم‌ های بی‌ ضابطه هم چون تاییدیه استحکام بنا به ناظران و هم چنین مساله سازنده‌ های غیرحرفه ‌ای و امضاهای صوری از عوارض مدیریت شهر بر مبنای تراکم‌ فروشی است. تضاد و تعارض در قوانین و مقررات حاکم بر ساخت ‌و‌ ساز مانع دیگری برای رشد و اعتلای مهندسی ساختمان بوده است. در صورتیکه برخی اعضا قائل به ماهیت صنفی سازمان نظام مهندسی هستند که باید پیگیر حقوق و منافع اعضا باشد، برخی دیگر آن را یک سازمان حرفه‌ ای می ‌دانند که لازم است منافع ملی را در اولویت فعالیت ‌ها قرار دهد. ابهام در نقش و جایگاه ناظران و مساله ارجاع یا انتخابی بودن نظارت، ۲ دوره ۳ ساله است که مناقشات زیادی میان سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده است. از طرفی نظام مهندسی با جمعیت بالای فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در رشته‌ های مهندسی ساختمان مواجه است که بسیاری از آنها از دانش و مهارت لازم برای ورود به این صنعت برخوردار نیستند. نرخ بالای بیکاری در سال‌ های اخیر نیز سبب شکل‌ گیری انتظار اشتغالزایی و کسب درآمد مهندسان از این سازمان غیر انتفاعی شده است. مانع درونی توفیق این سازمان در تحقق اهداف مربوط به ساختار مدیریتی و ساز و کار انتخاب ارکان است که سبب بروز فساد و ناکارآمدی است. در صورتی در ۲ دوره اخیر و با آغاز ارجاع کار و دریافت دستمزدهای نظارت، این سازمان از منابع مالی کلان برخوردار شده که اسناد و صورت ‌های مالی آن به ‌عنوان یک سازمان غیر دولتی مورد بازرسی و حسابرسی از طرف نهادهای رسمی قرار نمی‌ گیرد؛ بازرسان این سازمان از خود اعضا هستند که به تعداد ۲ برابر از طرف اعضای هیات مدیره انتخاب و به مجمع عمومی پیشنهاد می ‌شوند!
در این میان وزارت راه و شهرسازی، که هم مسوولیت گرداوری و نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان را بعهده دارد و هم مجاز به بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی است در دولت‌ های مختلف رویکردهای متفاوتی به این سازمان داشته است. این وزارتخانه در ۲ دولت اخیر تلاش ‌های زیادی در جهت تغییر و اصلاح نظامات اداری داشته که با مخالفت و مقاومت منتفعان از وضعیت موجود در مجموعه ‌های مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی مواجه بوده است. ولی رفع این موانع چگونه ممکن است؟ چگونه می ‌توان زمینه ‌های رشد و اعتلای مهندسی ساختمان را در کشور فراهم کرد؟ احتمالا پاسخ کلان و سر راستی برای آن وجود ندارد. مسلما اصلاح و تغییر در وضعیت موجود خیلی دشوار و زمانبر است. ۳ مورد از ۵ مانع عنوان شده مسائلی است که اصلاح آن در سطح کلان کشور و با بسیج همه نیروها و منابع از حاکمیت و مردم امکان‌ پذیر است. اصلاح بخشی از موانعی که حاصل تعارض در قوانین و مقررات و ساختار حاکم بر نظام مهندسی است وابسته به اقدامات وزارت راه و شهرسازی به‌ عنوان متولی توسعه کیفی صنعت ساختمان و بخش دیگر وابسته به اقدامات هیات دولت و مجلس است. نقش مهندسین در این میان چیست؟ نقش ایشان مشارکت در تحولات نظام مهندسی و مطالبه‌ گری است. نیرو های مردمی اساس هر تحول و ترقی در جوامع‌ هستند. مهندسین با افزایش آگاهی و شناخت مسائل، مشارکت در اداره سازمان و مطالبه از مسوولان زمینه اقدامات موثر ایشان را فراهم می ‌کنند. وزارت راه و شهرسازی با اصلاح و تغییر در سطح خرد که با گرداوری و ابلاغ شیوه ‌نامه‌ ها میسر است موجبات اصلاحات وسیع ‌تر در سطح هیات دولت و تصویب آیین ‌نامه‌ ها را فراهم می ‌کند. «موفقیت ‌های کوچک» راه تحصیل موفقیت ‌های بزرگ را می ‌گشایند و اوضاع را بالنسبه بهبود می‌ بخشند.
منبع : شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ مرداد ۹۷
997 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0