نظارت ساختمان بررسی تحلیلی-25

نظارت ساختمان

یکی از مهمترین و کلیدی ترین موارد در ساخت و ساز نظارت ساختمان است که توسط مهندسان ناظر براساس قوانین و ضوابط انجام می شود. برای نظارت ساختمان مانند هر پروژه اجرایی باید قوانین و الزاماتی وجود داشته باشد که یکپارچه و منسجم بوده برای همه مهندسان کارفرمایان و پیمانکاران کاملا واضح و شفاف ارائه شود. مهندسان ناظر در بخش نظارت ساختمان نقش حساس و کلیدی را ایفا می کنند و بهتر است به نحوه نگارش دستور کار، گزارش مرحله ای، نکات کلیدی نظارت، چک لیست بازدید مهندس ناظر و سایر موارد کاملا آگاهی و تسلط داشته باشند.

کد خبر: 971123001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷ - ۷:۰۷ ق.ظ

یکی از مهمترین و کلیدی ترین موارد در ساخت و ساز نظارت ساختمان است که توسط مهندسان ناظر براساس قوانین و ضوابط انجام می شود. برای نظارت ساختمان مانند هر پروژه اجرایی باید قوانین و الزاماتی وجود داشته باشد که یکپارچه و منسجم بوده برای همه مهندسان کارفرمایان و پیمانکاران کاملا واضح و شفاف ارائه شود. مهندس ناظر در بخش نظارت ساختمان نقش حساس و کلیدی را ایفا می کنند و بهتر است به نحوه نگارش دستور کار، گزارش مرحله ای، نکات کلیدی نظارت، چک لیست بازدید مهندس ناظر  و سایر موارد کاملا آگاهی و تسلط داشته باشند.

نظارت ساختمان

نظارت ساختمان

نظارت ساختمان

چک لیست های مورد نیاز، مسائل حقوقی و فرم های مربوط به نظارت ساختمان برای مهندسان ناظر طراح و مجری ابزارهایی مهم و حساس محسوب می شوند و باید براساس قانون تنظیم و تدوین شود.

اهمیت نظارت ساختمان

برخی مهندسان و ناظران ساختمان شناخت کافی از مفاهیم و مطالب موجود در آیین نامه ها، نشریات و مقررات ملی ساختمان ندارند و به همین دلیل در امور اجرایی و نظارت ساختمان دچار مشکلات عدیده ای می شوند.

نداشتن اطلاعات و تجربه کافی در اجرا و نظارت نتیجه ای جز ساخت و سازهای غیر اصولی، ناایمن و بی کیفیت به همراه نخواهد داشت و تخریب ها و ضررهای فراوان ناشی از وقایع طبیعی مانند زلزله و سیل به دنبال خواهد داشت.

مهندسان ناظر باید بدانند تا زمانی که جایگزین ناظر انصرافی تعیین نشده به این دلیل که پروژه نمی تواند بدون ناظر باقی بماند مسئولیت نظارت پروژه همچنان بر عهده ناظر اول است.

یکی از قوانین مهم در نظارت ساختمان این است که قبل از شروع هرگونه تغییر در ملک مانند تخریب، تفکیک، حصارکشی، ساخت و ساز و … برای دریافت پروانه الزامی است که قبل از شروع گودبرداری، در صورتی که املاک مجاور قدیمی بوده یا امکان بروز حادثه وجود داشته باشد حتما(تامین دلیل) ساختمان های اطراف گرفته شود.

الزامات نظارت ساختمان

مهندسان ناظر برای مهر و امضای نقشه ها باید جمله (تایید نقشه های طراحی و محاسبات مجوز اجرا نبوده و مالک موظف است مسیر قانونی را برای پروانه یا اصلاح پروانه طی نماید) را در کنار امضای خود درج کنند.

اگر مالک یک سقف اضافه کند و از صلاحیت ناظر خارج شود، باید در قالب یک نامه این موضوع به سازمان اعلام شود که ساختمان به دلیل افزایش سقف یا زیربنا از صلاحیت ناظر خارج شده و تقاضای تعیین ناظر جدید شود.

مسئولیت مهندسان ناظر معمار و نقشه بردار قبل از گودبرداری شروع می شود که انجام وظایفی مانند کنترل بر و کف پیشروی طولی یا عرضی، درز انقطاع و تطبیق تیپ نقشه ها با زمین و سایر موارد می باشد.

نظارت ساختمان

اگر ناظر تغییر کند، ناظر جدید باید از مالک تقاضا کند تا مرحله ای از کار را که ناظر قبلی نظارت داشته است به تایید و مهر و امضای وی برساند.

وظایف مهندسان ناظر

فرض کنید مالک یک سقف به ساختمان پنح سقف اضافه کند، ناظر قبلی در کارت نظارت باید تا سقف پنجم را تایید و مهر و امضا کند.

باید توجه داشت که وظایف مهندسان ناظر ساختمان در عین حال که مشخص و شفاف است، مسئولیت‌ها و عواقب بسیاری را در پی دارد و متاسفانه اغلب مهندسان ناظر از این مسئولیت ها بی‌ خبرند.

نداشتن آگاهی کافی درباره وظایف و مسئولیت های حرفه ای که به دنبال آن مسئولیت‌های اداری، حقوقی و انتظامی  را در بر خواهد داشت، ممکن است افراد را تا مدت های مدیدی دچار دردسر و چالش کند.

وظیفه مهندسان ناظر فقط نظارت بر اجرای ساختمان در حال ساخت نبوده و باید بدانند شرح وظایف و مسئولیت‌های بسیاری را حتی پس از ساخت به عهده خواهند داشت.

مواردی مانند معرفی ناظر، عقد قرارداد و شروع به کار، آموزش روند اجرایی نظارت بر ساختمان از عقد قرارداد تا مرحله تخریب ساختمان و اقدامات قبل از صدور مجوز و عملیات ساختمانی برای مهندسان ضرورت است.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ بهمن ۹۷
13141 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0