مدیریت پس از بحران با مشکل جدی رو به رو است

وجود خلا قانون در حوزه بهسازی ساختمان و مقاومت در برابر زلزله

در حوزه بهسازی ساختمان و مقاومت در برابر زلزله خلا قانون داریم. باید از حادثه پلاسکو درس بگیریم. آنچه در مقررات ملی ساختمان داریم مشکلاتی دارد. وزارت کشور باید به تمام شهرداری‌ها ابلاغ کند که ضوابط آتش‌نشانی و ایمنی در تمام ساختمانی‌های عمومی کشور رعایت شود. این بناها در زمانی ساخته شده که کشور فاقد مقررات خوب بوده و یا مقاوم‌سازی در اولویت نبوده است. حدود 16 میلیون واحد مسکونی پس از تاسیس نظام مهندسی ساختمان ساخته شده است.

کد خبر: 6649 تاریخ انتشار: جمعه ۸ بهمن ۹۵ - ۱:۵۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،در حاشیه همایش ملی زلزله، مدیریت بحران و دورنمای آینده که روز جمعه در بجنورد برگزار شد، حجت‌الله عامری با اشاره به حادثه آتش‌سوزی ساختمان تجاری پلاسکو گفت: مدیریت پس از بحران با مشکل جدی رو به رو است. در حوزه بهسازی ساختمان و مقاومت در برابر زلزله خلا قانون داریم. نیاز است تکلیف قانونی مشخص باشد که ساختمان‌های موجود نیز مقاوم‌سازی شوند و باید با اعطای تسهیلات و یا سایر کمک‌ها گام‌های موثری برداشته شود که از بحران جلوگیری کنیم.خلا قانون در حوزه ساختمان و مقاومت در برابر زلزله

خلا قانون در حوزه ساختمان و مقاومت در برابر زلزله

خلا قانون در حوزه ساختمان و مقاومت در برابر زلزله

خلا قانون در حوزه ساختمان و مقاومت در برابر زلزله

در ادامه اظهار کرد: نیاز به کارها و برنامه‌ریزی جدی‌تری داریم، و آموزش‌ها باید بیشتر بوده و شرایط باید به نحوی باشند که مردم نیز در مدیریت بحران مشارکت داشته باشند.

وی همچنین به حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو اشاره و تاکید کرد: باید از حادثه پلاسکو درس بگیریم. در مهندسی زلزله باید خیلی جدی‌تر به موضوع توجه شود. در حوزه مقررات ملی ساختمان اقدامات خوب انجام شده است اما در اجرا، اتفاقاتی که انتظار می‌رفت هنوز رخ نداده است. آنچه در مقررات ملی ساختمان داریم و ویرایش‌های مختلف داشتیم مشکلاتی دارد از جمله اینکه مالک ساختمان‌های کهنه مکلف نشدند که ساختمان را به روز کنند.

وی افزود: مالکان ساختمان‌های عمومی مکلف به تامین ایمنی و به کار بستن ضوابط ایمنی هستند. وزارت کشور باید به تمام شهرداری‌ها ابلاغ کند که ضوابط آتش‌نشانی و ایمنی در تمام ساختمانی‌های عمومی کشور رعایت شود.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: ساختمانی که ۵۴ سال قدمت دارد و هیچ هزینه‌ای صرف بازسازی و بهسازی‌اش نشده است و توان مقابله در برابر زلزله ندارد. این بناها در زمانی ساخته شده که کشور فاقد مقررات خوب بوده و یا مقاوم‌سازی در اولویت نبوده است اما اکنون باید قانونی باشد که طی یک زمان مشخص تمام ساختمان‌ها مقاوم‌سازی شوند.

عامری تصریح کرد: ۲۳٫۵ میلیون واحد مسکونی داریم که حدود ۱۶ میلیون واحد مسکونی پس از تاسیس نظام مهندسی ساختمان ساخته شده است که تلاش شده است با اصول مهندسی ساخته شده است اما درباره ساختمان‌های قدیمی‌تر که پیش از تشکیل سازمان نظام مهندسی بنا شده‌اند باید تصمیم جدی در سطح ملی برای آن بناها گرفته شود.

همایش ملی تخصصی زلزله مدیریت بحران و دورنمای آینده تا عصر جمعه ادامه دارد.

منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ بهمن ۹۵
1333 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0