مصاحبه با مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بخش دوم

مصاحبه اختصاصی با مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان-بخش دوم

به گفته مانی فر دانشگاه تهران الگویی را برای ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی تهیه کرده بود و از آنجا که نمی‌توانست به عنوان نهاد آموزشی وارد فضاهای کارگاهی بشود و همچنین بدون حمایت بخش تخصصی دولتی نمی‌توانست نظامی‌ را طراحی کند، بنابراین دنبال بازاری بود که پس از تشریح طرح مورد نظر با انعقاد تفاهم نامه بلافاصله عملیاتی شد.

کد خبر: 961223015 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶ - ۷:۱۸ ب.ظ

مهندس مانی فر در ادامه مصاحبه اختصاصی با مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، دانشگاه تهران الگویی را برای ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی تهیه کرده بود و از آنجا که نمی‌توانست به عنوان نهاد آموزشی وارد فضاهای کارگاهی بشود و همچنین بدون حمایت بخش تخصصی دولتی نمی‌توانست نظامی‌ را طراحی کند، بنابراین دنبال بازاری بود  که پس از تشریح  طرح مورد نظر با انعقاد تفاهم نامه بلافاصله عملیاتی شد.

مصاحبه با مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

مصاحبه با مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

مصاحبه اختصاصی با  مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان-بخش دوم

اقدامات و عملکرد یک ساله دفتر مقررات ملی ساختمان

مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه به طور کلی مبنا براین است که اگر کسی اعلام آمادگی کرد و نیاز به حمایت داشت، ما جواب مثبت می دهیم، اظهار داشت: در چارچوب ترویج برای مبحث HSE با دانشگاه تهران  تفاهم نامه‌ای منعقد شد. ما از همه گروه‌ها استفاده می‌کنیم چه رسانه و چه بخش اجرایی چون هرکدام نقش خود را بازی می‌کنند.

وی افزود: نشان تعالی باید به یک برند تبدیل شده و فردی که آن را دریافت می‌کند باید از مزایای آن استفاده کند، ما نیز باید مزایای آن را گسترش بدهیم. در اهدای این برند نیز باید دقت و مراقبت شود و به کسی داده شود که لیاقتش را دارد تا تندیس فروشی نشود، درواقع کسی شایسته دریافت آن است که نکات لازم را رعایت کرده باشد؛ جریانی که همه از آن منتفع می‌شوند؛ جامعه، پیمانکار و مهندسان.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان تاکید کرد: در اجرای این طرح  ۱۰۰۰نفر ارزیاب آموزش دیدند و در تمام کشور پراکنده‌اند، آموزش آنها از طریق فضای مجازی با حداقل هزینه انجام شد، البته یک دوره رفع اشکال حضوری و آزمون آنلاین گرفته شد و ما اکنون می‌توانیم بگوییم ۱۰۰۰ نفر نیروی متخصص در حوزه HSE  داریم.

بخش اول مصاحبه مهندس مانی فر

بخش سوم مصاحبه مهندس مانی فر

گالری  مصاحبه مهندس مانی

نشان تعالی باید پیشرفت کند

وی افزود: این آموزش غیر متمرکز بدون هزینه و  دارای مشارکت بالا بود که برای سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند. ۸۰ شرکت در ارزیابی تقاضا دادند که از این تعداد ۵۰ شرکت ارزیابی شدند و فقط ۵ شرکت توانستند نشان بگیرند ۴۵ شرکت دیگر بابت حضورشان تقدیرنامه گرفتند. در واقع از مجموع ۱۰۰۰ امتیاز از آیتم‌هایی مانند مدیریت، ایمنی، سلامت و محیط زیست كه مد نظر بود باید امتیاز می‌گرفتند.  البته ۵ شرکتی که نشان گرفتند یک ستاره از ۷ ستاره را دریافت کردند.

به گفته مانی فر این نشان تعالی است و باید پیشرفت کند؛ درواقع این نشان برای یک کارگاه در همان زمان ارزیابی بوده است. روش این ارزیابی طوری است که جای خلا و اشتباه وجود ندارد چون ارزیابی مدیریت به راحتی انجام نمی‌شود و باید طبق داده‌های مستند باشد. وقتی فرآیند درست و قابل اعتماد باشد نتیجه هم درست است. این شرکت‌هایی که نشان تعالی گرفتند تحت هدایت و راهبری و آموزش رایگان دبیرخانه قرار می‌گیرند و چون تعالی است می‌توان رصد کرد امتیازشان افزایش داشته یا نه و اگر افزایش نداشت چرا؟

مصاحبه با مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

او اظهار داشت: در ادامه اين فعاليت‌ها برای سال آینده نیز استان‌ها اعلام آمادگی کرده اند و قرار است همایش ترویج در کردستان، همایش انرژی در اصفهان و همایش مبحث ۲۲ در فارس برگزار شود.

مانی فر اظهار داشت: سال گذشته تلاش کردیم ارتباطمان را با استان‌ها بیشتر کنیم ، چون کشور از ۳۱ استان تشکیل شده و حرکت رو به جلوی کشور وابسته به حرکت رو به جلوی همه استان‌هاست و نقش ما به عنوان ستاد، راهبری است که باید این نقش را به خوبی ایفا کنیم.

به اعتقاد او هماهنگی ستاد با استان‌ها و هماهنگی خود آنها با یکدیگر یک ضرورت است. اینکه  دارای ادبیات مشترک باشیم و استان‌ها اطمینان داشته باشند که حمایتشان کرده و برایشان برنامه داریم بسیار تاثیرگذار است.

در این راستا سال ۹۶ را با تشکیل نشست‌های منطقه‌ای با تقسيم کشور به ۵منطقه، تلاش کردیم به صورت منظم در هر دو ماه یک جلسه در هر استان داشته باشیم که اتفاق خوبی بود.

ناگفته نماند کار سختی بود چون دائم در سفر بودیم و برای استان‌ها هم هزینه‌بردار بود ولی برگزاری  ۲۰ نشست در سال گذشته در استان‌های مختلف کار جمعی خوبی بود.

استفاده از نرم افزار نظارت عالیه در استان ها

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان گفت: دستاورد این سفرها این بود که با ظرفیت استانها آشنا شدیم که هرکدام چه فعالیتی دارند و اعتقادمان این است که استان‌ها ظرفیت‌های متفاوتی دارند که اکنون به صورت بومی‌و منطقه‌ای در هر استان استفاده می‌شود. اگر این ظرفیت‌ها را خوب بشناسیم و اگر قابلیت بسط داشته باشند، می‌توانیم برای کل کشور از آنها استفاده کنیم، در واقع بخشی از کار ما حمایت و هدایت  این ظرفیت‌ها بود؛ بنابراین مطابق با ظرفیت هر منطقه دستور کار متفاوتی را تعریف کردیم که برخی سراسری شدند.

او افزود: یکی از اين کارها استفاده از نرم افزار نظارت عالیه بود که از مهر ماه ۹۶ شروع کردیم ابتدا در دو منطقه به صورت آزمایشی و پس از آن با مشارکت استان‌ها در سایر استان‌ها توسعه داده شد. این نرم افزارها در حقیقت بانک اطلاعاتی هستند که در دسترس، قابل پردازش و طبقه بندی بوده و امکان تصمیم گیری برای آنها فراهم است.

وی گفت: برای استفاده از نرم‌افزارهای مورد نظر، با كمك استان‌ها در جلسات متعدد چک‌لیست‌های مرتبط را براساس مباحث مقررات ملی ساختمان تهیه كرديم. به این ترتیب اکنون ناظران در بازديد از پروژه‌ها می‌توانند چک کنند مقررات ملی ساختمان در چه حدي رعايت شده است.

مانی فر تاکید کرد: با استفاده از این نرم افزار مستدل و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که در چه استانی کدام مبحث در چه سطحی اجرا می‌شود و ضعفش کجاست. این نرم افزار روشی است که با اتکا به نیروهای بومی‌و ارزش گذاری روی فعالیت آنها انجام شد.

انقلاب BIM در مقیاس جهانی

وی همچنین گفت: يكي ديگر از كارهاي انجام شده در سال  ۹۶ برنامه‌ریزی برای تهیه سند استراتژیک مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM و برگزاري كنفرانس مربوطه بوده است.

همان طور كه مي دانيد صنعت ساخت و ساز به سمت انقلاب BIM در مقیاس جهانی حرکت می کند. دلایل پذیرش در سراسر جهان روشن است، تجسم بهبود یافته و ارتباط مفهوم طراحی، عناصر ساخت و ساز دقیق تر و واضح تر، تخمین مقادیر سریع تر، بهبود هماهنگی و تشخیص برخورد، صرفه جویی در هزینه، صرفه جویی در وقت و بسیاری دیگر از خروجی های بهبود یافته است. در شرایط رکود حاکم و کمبود مشاغل مهندسی ساختمان، کسب و کارهای مبتنی بر فناوری نوین به خصوص BIM می تواند راهگشای ارائه خدمات جدیدی در بازارهای داخلی و خارجی باشد.

افق های روشن پیش روی مهندسان

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: بستر سازی ، هدایت و حمایت مسئولان می تواند افق های روشنی پیش روی مهندسان قرار دهد. اگرچه  در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻼن و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮیﻫﺎیﻣﻬﻢ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎختمان از ﺣﯿﺚ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ BIM  بنا به دلايل زيادي با مشكلات فراوان مواجه هستيم. لكن در راستاي اجرايي نمودن آن از سال گذشته اقدامات زيادي در خصوص تنظيم سند استراتژيك بيم كشور به عمل آمده است و درحال تهيه نقشه راه اين سيستم هستيم.

به گفته او بعضي از فوائد بي آي ام عبارتند از:

١- کاهش هزینه ها و ریسک نهائی کارفرمایان، پیمانکاران، طراحان و مهندسین.

٢- افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در مرحله اداره و بهره برداری از پروژه.

٣- قابلیت اتخاذ و اِعمال تصمیم گیری های سریع تر و صحیح تر به علت در دسترس بودن اطلاعات همگون از پروژه.

٤- کاهش در هزینه های مطابقت پروژه با استانداردهای  طراحی، ساخت و بهره برداری.

٥- افزایش ایمنی در کلیه ی مراحل انجام پروژه

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اسفند ۹۶
3283 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0