مصاحبه اختصاصی مهندسین نیوز با مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بخش اول

مصاحبه اختصاصی مهندسین نیوز با مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: يكي از مهمترين وظايف ما نظارت عاليه بر ساخت وسازهاست كه عليرغم تخصيص اعتبار لازم، با همكاري ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها در ‌‌اين زمينه اقدام مي كنيم و بسياري از ساختمان‌ها توسط ناظران عالي مورد بازديد و كنترل قرار گرفته است.

کد خبر: 961221013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۶ - ۵:۱۹ ب.ظ

مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان در ابتداي مصاحبه اختصاصي با پايگاه خبري مهندسين نيوز- مرجع اخبار نظام مهندسي کشور، اظهار داشت: يكي از مهمترين وظايف ما نظارت عاليه بر ساخت وسازهاست كه عليرغم تخصيص اعتبار لازم، با همكاري ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها در ‌‌اين زمينه اقدام مي كنيم و بسياري  از ساختمان‌ها توسط ناظران عالي مورد بازديد و كنترل قرار گرفته است. وی افزود: در‌‌اين زمينه براي يكسان‌سازي روش‌ها چك‌ليست‌هاي ارزيابي با كمك استان‌ها تهيه و تنظيم شده و در قالب نرم‌افزارهاي مربوطه در سطح استان‌ها از وضعيت ساخت و سازها گزارش‌گيري مي‌شود.

مصاحبه اختصاصی مهندسین نیوز با مهندس مانی فر،  مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

 

وظایف دفتر مقررات ملی ساختمان

مانی فر گفت: در راستای ارائه پيشنهادهایی براي اصلاح دستورالعمل نظارت عاليه و شاخص‌هاي ارزيابي استان‌ها در این امر و همچنين ارائه چك ليست پيشنهادي مواردی مورد توجه قرار گرفته است از جمله؛

۱- آسیب شناسی ساخت و سازهای استانمصاحبه اختصاصی مهندسین نیوز با مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان
۲- ارزیابی کمی‌و کیفی ساخت و سازهای استان
۳- شناسایی موانع و راهکارهای اجرای مقررات ملّی ساختمان در سطح استان
۴- ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاه‌های عهده دار کنترل و اجرای ساختمان
۵- آموزش و ترویج رعایت مقررات ملّی ساختمان توسط ارکان ساخت و ساز
۶- رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان تاکید کرد: از ديگر وظايف ما ترويج مقررات ملي ساختمان است و مهمترین معضل در این حوزه، مباحث مالی و اعتباری است و طی چند سال گذشته هیچ گونه اعتباری را در امور ترویجی دریافت نکردیم.

او تصریح کرد: قطعا اگر سند، جزوه یا اینفوگرافی تهیه شود، مستلزم ساپورت‌های مالی است. این موضوع را با روش دیگری جلو می بریم، همه نگاهمان معطوف به خودمان نیست و این کار به تنهایی از عهده دفتر مقررات ملی بر نمی‌آید چون تعداد نفرات محدودی داریم، پس باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم برای مثال تعدادی از موضوعات مباحث مقررات ملی را تحت عنوان دبیرخانه دائمی‌به استان‌ها سپردیم.

بخش دوم مصاحبه مهندس مانی فر

بخش سوم مصاحبه مهندس مانی فر

گالری  مصاحبه مهندس مانی فر

مانی فر گفت: استان خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه دائمی‌مصالح و فناوری‌های نوین، استان مازندران به عنوان دبیرخانه دائمی‌HSE، استان اصفهان به عنوان دبیرخانه دائمی‌صرفه‌جوئي در مصرف انرژی، استان هرمزگان به عنوان دبیرخانه دائمی‌بتن، استان يزد به عنوان دبيرخانه دائمي مصالح ساختماني، استان فارس به عنوان دبیرخانه دائمی‌ نگهداري ساختمان، استان قم به عنوان دبيرخانه اخلاق حرفه‌اي و استان کردستان به عنوان دبیرخانه دائمی‌ترویج مقررات ملی ساختمان که هرکدام براساس اعلام آمادگی خود، ظرفيت و پتانسیلی که داشتند انتخاب شدند.

وی همچنین اظهار داشت: از استان‌ها انتظار می‌رود در زمینه‌ای که از آنها خواسته شده شور و شوق و تحرکی ایجاد کنند و کارشناسان، صاحب نظران و اندیشمندان را گرد هم آورده در خصوص آن موضوع بحثی را باز کنند و نتایج را در همایش سالانه یا دوسالانه‌ای که برگزار می‌شود بیان کنند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان گفت: طی سال گذشته پیگیری کردیم و همایش‌هایی از این دست برگزار شد، مانند همایش فناوری‌های نوین در مشهد،  همایش HSE در مازندران، همایش بتن در هرمزگان و همایش اخلاق مهندسی در قم که  همه این موضوعات تشویقی و ترویجی است. برگزاری این همایش‌ها بازخوردهای خوبی داشته است که بستگی به عملکرد آن دبیرخانه دارد.

وی با بیان اینکه در بحث دبیرخانه‌ها به دنبال الگویی هستیم که  برای منابع مالی خود از NGO‌ها و بخش‌های غیردولتی کمک بگیرند، افزود: در جشنواره HSE این تجربه را داشتیم و اتفاق موفقی در حوزه مهندسی بود. معتقدم باید ساختاری ایجاد کنیم که سازمان‌ها و ادارات کل ما مسایل مادی را بر دوش نکشند، کسانی وارد کار شوند که علاقمند باشند و این موضوع در استان‌ها برند شود.

مانی فر گفت: اگر این نشان تعالی برند شود افراد زیادی تمایل دارند این برند را داشته باشند و هزینه‌های ارزیابی و حضور کارشناسان و… را حاضرند تقبل کنند و در برگزاری همایش‌ها نیز مشارکت می‌کنند، این موضوع در خصوص برگزاری همایش HSE با دانشگاه تهران بسیار موفق اجرایی شد.

مصاحبه اختصاصی با مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

 

برنامه‌های سال آینده دفتر مقررات ملی

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان در خصوص برنامه های سال آینده گفت: علاوه بر نشان تعالی HSE  که پی گیری و ادامه پیدا خواهد کرد، قصد داریم نرم افزار نظارت عالیه را در۴ منطقه باقی مانده که اجرایی نشده است عملیاتی کنیم. سال آینده نتایج نرم افزار در استان‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهیم و وارد اشکالات درنحوه استفاده و به کارگیری مقررات ملی در استان‌ها می‌شویم. اگر استانی کاری انجام داده بود امتیاز گرفته و در غیر این صورت امتیازی نمی‌گیرد.

وی افزود: امسال موفق شدیم به لحاظ عملکرد ارزیابی کنیم و براساس امتیاز می‌دانیم استان‌ها در چه وضعی هستند. همچنين وضعیت ساخت و ساز در استان مورد نظر را براساس این ارزیابی به استانداری‌ها گزارش می‌دهیم، استانداران باید بدانند شهرداری‌های استانشان در چه وضعیتی هستند و ایراد کارشان کجاست.

وی با اشاره به اینکه طرح کارورزی برای مهندسان در دست پيگيري است، اظهار داشت: به نظر من قانون نظام مهندسی قانون پیشرویی است که به مجریانش خیلی اعتماد کرده اگرچه گاهی از این اعتماد ضربه می‌خورد؛ مثلا در قانون آمده بازرس را هیات مدیره به مجمع  پیشنهاد می‌دهد  و مجمع انتخاب  می‌کند یا هیات مدیره شورای انتظامی ‌را  معرفی می‌کند  که الان اصلاح شد، ولی قرار بود شورای انتظامی‌تخلفات هیات مدیره را نیز رسیدگی کند، اختیارات زیادی که به هیات مدیره داده است؛ از این دست  قوانین زیاد است. قانون بنا را براین گذاشته که اعضاي سازمان، مهندسان تحصیلکرده و  فرهیخته‌اند که اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کنند و به همین جهت از آنها خواسته  است که بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی  یک گواهی از مهندس دارای پروانه اشتغال به‌كار  و فعال در حرفه بیاورد.

مانی فر گفت: در مورد کارورزی بنا شد استان فارس طبق تفاهمنامه‌ای که سال گذشته  با شورای مرکزی داشت، برای کارورزی مهندسان اقدام کند، طبق پیشنهاد خودشان که برنامه‌ریزی کردند چند ساعت آموزش و با چه شرایطی باشد که تاکنون اجرايي نشده ولي این نوید را بدهم که در شیوه‌نامه جدید مبحث کارورزی را مطرح کرده و به دنبال این هستیم که اجرایی شود.

 

 مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی برق

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ اسفند ۹۶
2235 بازدید
3 نظر
امتیاز به این خبر:
0 0