لزوم گرداوری ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان لزوم گرداوری ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان

لزوم گرداوری ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان

لزوم گرداوری ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان ، این موضوع بویژه در پهنه‌ های سکونتی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است

کد خبر: 001126003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ بهمن ۰۰ - ۸:۲۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، لزوم گرداوری ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان ، این موضوع بویژه در پهنه‌ های سکونتی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است

لزوم گرداوری ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان

لزوم گرداوری ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بیان کرد:
ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان گرداوری می گردد
مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از گرداوری ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان خبر داد.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اهمیت کاهش مخاطرات فرونشست بر تخریب زیرساخت ‌های ارتباطی، خطوط انتقال نیرو، بناهای تاریخی و ساختمان‌ ها و سازه‌های شهری، بیان کرد: جلسات متعدد در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با هدف بررسی بررسی امکان گرداوری مقررات کاهش مخاطرات فرونشست زمین در بخش ساختمان با حضور نمایندگانی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، معاونت شهرسازی و معماری، مرکز مدیریت بحران و برخی از استادان و صاحبنظران تشکیل می ‌شود.
وی با تاکید بر اینکه نتیجه بررسی ‌ها به زودی برای تصمیم‌گیری گرداوری ضوابط کاهش مخاطرات فرونشست زمین در بخش ساختمان منجر خواهد شد، تصریح کرد: تا زمان تصویب و اجرایی و الزامی شدن ضوابط کاهش مخاطرات فرونشست زمین در بخش ساختمان اقداماتی در دستور کار است که شامل تهیه نقشه پهنه‌بندی فرونشست، گرداوری آثار فرونشست زمین، چگونگی طراحی ساختمان اعم از پی و ژئوتکنیک و مقاوم‌سازی ساختمان ‌ها با هدف کنترل و افزایش کارآیی عملکرد لرزه‌ای ساختمان‌هاست.
لازم به ذکر است، فرونشست زمین که مهم ‌ترین علت آن افت تراز آب‌ های زیرزمینی است، پدیده‌ای ویران‌گر است که علاوه بر تخریب زیرساخت‌ های ارتباطی، خطوط انتقال نیرو، بناهای تاریخی و تحمیل خسارات سنگین به آنها، موجبات تخریب اراضی کشاورزی در طیف وسیع و در مرحله خطرناک‌تر موجبات ایجاد فروچاله‌های وسیع را نیز فراهم می‌آورد.
این موضوع بویژه در پهنه‌ های سکونتی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و امنیت جانی و مالی شهروندان را نیز تهدید می‌ کند. چرا که مسئله کنترل فرونشست در اراضی شهری به علت وجود مستحدثات از دشواری بیشتری برخوردار است.
کاهش فرونشست مشروط بر رعایت ضوابط و پایش میزان برداشت از آب‌های زیر زمینی از یک سو و تزریق روان‌آبها و آب‌ های روسطحی به لایه‌ های زیرین زمین سالها به طول خواهد انجامید. بعنوان نمونه، تلاش‌های ژاپن برای کنترل فرونشست دوازده سانتی‌متری شهر توکیو حدود سی سال به طول انجامید، بنابراین اقدامات موثر و بازدارنده‌ای در این رابطه باید انجام بشود. لیکن تا آن زمان اقداماتی در زمینه کاهش آسیب‌ های ناشی از فرو نشست در حوزه ساختمان ضروری است که انجام گردد که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ بهمن ۰۰
1880 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0