همایش مناسب سازی ساختمان دستگاه های اجرایی استان البرز برای تردد جانبازان و معلولین همایش مناسب سازی ساختمان دستگاه های اجرایی استان البرز برای تردد جانبازان و معلولین

همایش مناسب سازی ساختمان دستگاه های اجرایی استان البرز برای تردد جانبازان و معلولین

همایش مناسب سازی ساختمان دستگاه های اجرایی استان البرز برای تردد جانبازان و معلولین ، روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ در محل سالن همایش های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز برگزار گردید

کد خبر: 020930006 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ آذر ۰۲ - ۴:۰۳ ب.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، همایش مناسب سازی ساختمان دستگاه های اجرایی استان البرز برای تردد جانبازان و معلولین ، روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ در محل سالن همایش های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز برگزار گردید

همایش مناسب سازی ساختمان دستگاه های اجرایی استان البرز برای تردد جانبازان و معلولین

همایش مناسب سازی ساختمان دستگاه های اجرایی استان البرز برای تردد جانبازان و معلولین
همایش مناسب سازی ساختمان دستگاه های اجرایی استان البرز برای تردد جانبازان و معلولین برگزار گردید
در این همایش مدیران دستگاههای اجرایی و نمایندگان ایشان با اصول مناسب سازی فضاهای ساختمان برای تردد توان یابان آشنا شدند
همایش مناسب سازی ساختمان دستگاه های اجرایی استان البرز برای تردد جانبازان و معلولین ویژه مدیران ادارات استان روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ در محل سالن همایش های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز برگزار گردید.
در این همایش که با حضور رمضانی معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه شهرستان کرج، معاون بهزیستی استان البرز و جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز حضور داشتند، در ابتدای مراسم، مهدی اسماعیلی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز در سخنانی ضمن خیر مقدم به میهمانان، یکی از مسایل جمعیتی عمده در کشورهای جهان، با توجه به آمار موجود، سالمندی جمعیت و پیامدهای آن دانست و با اشاره به نبود امکان دسترسی همگانی به امکانات شهری گفت: معلولان، جانبازان و سایر توان یابان نیز حق حضور و استفاده از همه امکانات جامعه را دارند.
اسماعیلی ادامه داد: در شهرهای امروز ما، معلولان برای زندگی در اجتماع و معاشرت جمعی با موانع طراحی و معماری متعددی رو‌به‌رو هستند، بنابراین سازگاری محیط شهری با نیازهای معلولان حسی و جسمی ضرورتی حیاتی است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه تدوین  قوانین و مقررات این حوزه اقدامات بسیار خوبی در کشور صورت گرفته است، گفت: سازمان ها، نهادها و ادارات باید در محیط و ساختار ابنیه خود مناسب‌سازی واقعی را لحاظ کنند.
وی ادامه داد: به هر روی ما به عنوان مهندسان طراح، ناظر و مجری ساختمان و شما به عنوان مدیران و تصمیم گیران حوزه مدیریت شهری و استانی باید این نکته را در همواره در فکر و ذهن خود تکرار کنیم که شاید دچار معلولیت نبوده یا نشویم ولی بافت جمعیتی کشورمان به سرعت فزاینده ای رو به پیری می رود.
در ادامه، یحیی رمضانی معاون استاندار و فرماندار شهرستان کرج در سخنانی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش موضوع مناسب سازی را یکی از مهم ترین موضوعات اجتماعی دانست که باید به آن اهتمام ویژه معطوف شود.
فرماندار کرج با اشاره به آمار پانزده درصدی جمعیت معلولین کشور که با اضافه کردن سالمندان و سایر توان یابان به حدود سی درصد جمعیت بالغ می شود، فراهم کردن فرصت های برابر برای همه اقشار جامعه برای زندگی و استفاده از خدمات عمومی را یک وظیفه بسیار مهم برشمرد.
وی با  اشاره به اینکه در حال حاضر تنها چهل درصد فضاهای عمومی و دسترسی های دستگاههای اجرایی شهر به شکل ظاهری و نه واقعی مناسب سازی شده اند تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا ضمن اصلاح مناسب سازی ها مطابق ضوابط، دامنه محیط های مناسب سازی شده را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
رمضانی، پیری را مبتلا به همه اقشار جامعه دانست که ما را تشویق می کند که مناسب سازی را با جدیت بیشتری پی‌گیری و اجرا کنیم.
هم‌چنین در این مراسم، امید رضوانی فر از اعضا و نماینده رشته شهرسازی در هیات مدیره سازمان، در سخنانی، مناسب سازی معابر و دسترسی های شهری از تخصص های مهندسان شهرساز دانست که متاسفانه در حال حاضر استفاده از این تخصص در تمامی پروژه های ساختمانی شهر با موانعی روبروست و با پی‌گیری های انجام گرفته تنها ساختمان های گروه «د» مشومل استفاده از خدمات شهرسازی شده اند.
وی ابراز امیدواری کرد با درک اهمیت موضوع در همه سطوح تصمیم گیری، حضور دانش و تخصص مهندسان شهرساز برای تمامی ساختمان ها و پروژه های شهری الزامی گردد.
هم‌چنین فلاح نژاد، معاون بهزیستی البرز در سخنانی با تاکید بر اهمیت مناسب سازی، این امر را تنها نیاز معلولین مادرزادی ندانست و گفت: هر کدام از آحاد جامعه در صورت کهولت سن یا بروز سوانح منجر به آسیب های دایمی یا حتی موقت، در محیط زندگی و محیط عمومی نیاز به دسترسی ها و معابری دارند که بتوانند از خدمات و امکانات استفاده کنند.
در ادامه مراسم، محسن محمدی مدیر اجرایی و هماهنگی مناسب سازی شهرداری کرج ضمن ارایه گزارشی از اقدامات و برنامه های شهرداری کرج برای مناسب سازی فضاها و مبلمان شهری، از الزام همه ساختمان های در حال ساخت برای رعایت ضوابط مناسب سازی خبر داد و گفت: هیچ ساختمانی بدون رعایت ضوابط مناسب سازی و تایید چک لیست های مربوطه توسط کارشناسان شهرداری، پایان کار دریافت نخواهد کرد.
در ادامه این همایش میهمانان در کارگاه آموزشی مناسب سازی حضور پیدا کردند. در این بخش که با ابتکار بهزیستی استان و همکاری آموزش سازمان نظام مهندسی به شکل ویژه ای تدارک دیده شده بود، یکی از معلولین ویلچرنشین در یک قاب به تشریح مصایب و مشکلات یک معلول در شهر و اقدامات ضروری برای حداقل بهره مندی معلولان از فضاهای عمومی شهر، ادارات، بانک ها، راه‌های دسترسی ساختمان های مسکونی و حتی نحوه صحیح تعبیه کلید های آسانسور و عابر بانکها پرداخت.
در آخرین بخش از این همایش نیز، عطیه یزدی به تشریح جزییات مناسب سازی واقعی در ورودی دستگاههای اجرایی استان، ساختمان های مسکونی، ابعاد لازم برای تردد معلولان و به ویژه افراد سالمند و ویلچرنشین پرداخت.
هم چنین در خاتمه با اهدا لوح تقدیر از سخنرانان همایش تجلیل شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ آذر ۰۲
218 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0