مشکل بیکاری فارغ ‌التحصیلان مهندسی ناپیوسته حل می گردد مشکل بیکاری فارغ ‌التحصیلان

مشکل بیکاری فارغ ‌التحصیلان مهندسی ناپیوسته حل می گردد

به گفته یکی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته مهندسی معماری در مورد محدودیت ‌های موجود در این پایه، فارغ ‌التحصیلان معماری به علت محدودیت ‌هایی که در این پایه وجود دارد، تنها می ‌توانند ساختمان ‌های دو طبقه را طراحی کنند، در حالیکه در شهری مثل تهران، تعداد ساختمان ‌هایی که قرار است در دو طبقه احداث گردند، خیلی محدود است.

کد خبر: 961214004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶ - ۸:۴۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  به گفته یکی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته مهندسی معماری در مورد محدودیت ‌های موجود در این پایه، فارغ ‌التحصیلان معماری به علت محدودیت ‌هایی که در این پایه وجود دارد، تنها می ‌توانند ساختمان ‌های دو طبقه را طراحی کنند، در حالیکه در شهری مثل تهران، تعداد ساختمان ‌هایی که قرار است در دو طبقه احداث گردند، خیلی محدود است.

مشکل بیکاری فارغ ‌التحصیلان مهندسی ناپیوسته حل می گردد

مشکل بیکاری فارغ ‌التحصیلان مهندسی ناپیوسته حل می گردد

مشکل بیکاری فارغ ‌التحصیلان  مهندسی ناپیوسته حل می گردد

کمیسیون، موضوع تبصره دو ماده هفت قانون نظام مهندسی مصوبه ‌ای را در تاریخ ششم آبان‌ ماه سال جاری به تصویب رساند که طبق آن کلیه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشته‌ های ۷ گانه ساختمان شامل عمران، معماری، شهرسازی، نقشه‌ برداری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی و ترافیک تنها با پیشوند علمی – کاربردی یا تکنولوژی مجاز به دریافت پروانه طراحی (محاسبات) آن هم تنها تا پایه سه هستند و امکان ارتقا به پایه ‌های بالاتر برای آن ها وجود ندارد؛ این تبصره در حالی ابلاغ شده که پایه ۳ ظرفیت محدودی داشته و همه فارغ‌ التحصیلان نمی‌ توانند در این پایه به فعالیت بپردازند.
به گفته یکی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته مهندسی معماری در مورد محدودیت ‌های موجود در این پایه، فارغ‌التحصیلان معماری به علت محدودیت ‌هایی که در این پایه وجود دارد، تنها می ‌توانند ساختمان ‌های دو طبقه را طراحی کنند، در حالیکه در شهری مثل تهران، تعداد ساختمان ‌هایی که قرارست در دو طبقه احداث گردند، خیلی محدود است. پس از ابلاغ این تبصره، دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در مقام نخستین معترضان به این مصوبه دست به اعتراض زدند و خواستار رسیدگی وزارت علوم به این قانون جدید دردسرساز شدند؛ اعتراضی که کم کم از پایتخت خارج شد و دانشجویان شهرهای دیگر مثل مشهد را نیز با خود همراه کرد و درنهایت هم منجر به تشکیل کمپین ۵ هزار نفری «تبدیل کد مرتبط به کد اصلی و لغو یا بی‌اثر کردن مصوبه ششم آبان نود و شش مبنی ‌بر ارتقا نیافتن پایه پروانه مهندسان ناپیوسته» شده و اعضای آن «تبدیل کد مرتبط به کد اصلی، لغو مصوبه ششم آبان نود و شش کمیسیون هم ارزی مبنی ‌بر ارتقا نیافتن پایه و حذف یا بی ‌اثر کردن پیشوند «تکنولوژی» و «علمی کاربردی» از مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان» را خواستار هستند. شاید بتوان یکی از نتایج اعتراضات دانشجویی را ایجاد همین کمپین دانست؛ کمپینی که به گفته یکی از اعضای آن، فعالیتهایش برای حذف مصوبه ناعادلانه ششم آبان سال جاری تا حصول نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد.
علی مصلی، یکی از دانشجویان معترض نسبت به این مصوبه در مورد علل مخالفت دانشجویان با این مصوبه گفت: «اگر یک مهندس کارشناس ناپیوسته صلاحیت طراحی (محاسبات) قبول شود، اول کار با دست خودش باید تعهد دهد که پایه ۳ بماند و با داشتن ارشد و دکتری هم ارتقا پیدا نمی‌ کند و تنها کسانی بدون محدودیت هستند که پیش از مصوبه ظالمانه، پایه ۳ طراحی بودند و با دریافت دانشنامه ارشد (براساس پیوست دو این مصوبه ظالمانه) محدودیت ‌های ارتقای پایه طراحی برای آن ها برداشته می ‌شود، آن هم با کد مرتبط.»
وی به سختی ‌هایی که دانش‌آموزان برای نیل به این مقطع می‌ کشند، اشاره و عنوان کرد: «در کارشناسی ناپیوسته دانش‌آموزان باید ۲ بار از سد کنکور عبور کرده و بیش از صد و هشتاد تا صد و نود واحد پاس کنند و کتاب ‌های تخصصی بیش تری را نیز بگذرانند.»

مشکل بیکاری فارغ ‌التحصیلان مهندسی ناپیوسته حل می گردد

هرچند این کمپین هم چنان به فعالیت خود ادامه می ‌دهد، اما دانشجویان دانشگاه‌ های مختلف که در مقطع کارشناسی ناپیوسته مهندسی تحصیل می‌ کنند، در چند وقت اخیر دست از اعتراض خود نسبت به این مساله برنداشتند و در بهمن ماه اعتراض ‌هایی را در واحدهای مختلف دانشگاهی ترتیب داده و رسانه ‌های مختلف نیز به این مساله پرداختند؛ با این حال هنوز هیچکدام از مسئولان وزارت علوم نسبت به این مهم واکنشی نداشته ‌اند.
منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر سازمان‌ های مهندسی و تشکل ‌های حرفه ‌ای وزارت راه و شهرسازی به‌ عنوان یکی از اعضای حاضر در این کمیسیون، از نگاه اشتباهی که نسبت به پروانه اشتغال وجود دارد، سخن به میان آورده است.
وی گفت: «قانون نظام مهندسی تصریح کرده که اگر هر رشته ‌ای بخشی از محتوا یا مقطع آن متفاوت باشد، باید از لحاظ سرفصل ‌های گذرانده‌ شده بیش از هفتاد درصد با رشته‌ های اصلی مرتبط باشد تا به ‌عنوان رشته مرتبط شناخته ‌شود و اگر کم تر باشد، شامل نمی ‌شود. ولی در مورد دیگر رشته‌ ها که مثلا چند واحد جبرانی را گذرانده‌ اند، شرایط لازم از لحاظ قانونی وجود ندارند. بنابراین براساس قانون، کمیسیون ماده هفت مرجع تشخیص است و در هر رشته هم هفت گروه تخصصی وجود دارد که در هر کدام یکی از نمایندگان وزارت علوم هستند که به این جمع ‌بندی رسیدند که این رشته‌ ها به این هفتاد درصد نمی ‌رسد.»
وی، شکایت دانشجویان را بی‌ نتیجه خواند و افزود: «گروهی در اعتراض به این مصوبه شکایتی را به دیوان عدالت اداری بردند که این دیوان هم رأی داده که اقدام این کمیسیون درست است و شکایت‌ ها بی ‌نتیجه مانده است. دیوان رأی داده و مصوبه کمیسیون را تایید کرده است.»
با این حال ماشاءا… تابع جماعت، ریاست مرکز آموزش کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی  خبر خوشی را برای دانشجویان شامل این تبصره داشت.
به گفته وی، با پیگیری ‌های صورت ‌گرفته از طرف این کانون قرار بر این شد تبصره دو ماده هفت قانون نظام مهندسی هفته آینده مورد بازنگری قرار گیرد.
ریاست مرکز آموزش کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «با صحبت ‌هایی که با منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر سازمان‌ های مهندسی و تشکل ‌های حرفه ‌ای وزارت راه و شهرسازی انجام شده، او قول داد این تبصره مورد بازنگری قرار گیرد تا علاوه‌ بر رعایت نکات فنی و مهندسی، حقوق فارغ‌التحصیلان نیز لحاظ گردد.»
وی اظهار داشت: «به گفته شیبانی اصل، این مصوبه بیش تر معطوف به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی و کاربردی است، با این حال ما به ‌عنوان کانون فارغ‌ التحصیلان پیگیر حل این مشکل خواهیم بود.»
از طرف دیگر منصور غلامی، وزیر علوم نیز روز گذشته در پست اینستاگرام خود به این مساله واکنش نشان داد و نوشت: «همکاران من پیگیر اصلاح ‌نظر نظام مهندسی در باره دوره‌ها و مدارک دارای عنوان تکنولوژی هستند، البته در مورد عنوان مدرک هم باید توجه داشت که این همان عنوان مندرج در دفترچه کنکور در زمان ورود به دانشگاه است، قطعا امکان تغییر وجود ندارد؛ از این ‌رو باید دنبال اثبات توانایی این گروه از دانش ‌آموخته‌ ها به نظام مهندسی بود.

منبع : شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی طراحی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ اسفند ۹۶
1658 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0