میهمان ناخوانده‌ای که ناگاه در و دیوار شهر را درنوردید و رنگ مرگ بر پیکر زندگی پاشید، سوغاتی داشت بنام رکود که هر چه پیش‌تر می ‌رویم، زهرش بیشتر کام ‌ها را تلخ می‌ کند. رکود، سوغات کرونا میهمان ناخوانده‌ای که ناگاه در و دیوار شهر را درنوردید

رکود، سوغات کرونا میهمان ناخوانده‌ای که ناگاه در و دیوار شهر را درنوردید

میهمان ناخوانده‌ای که ناگاه در و دیوار شهر را درنوردید و رنگ مرگ بر پیکر زندگی پاشید، سوغاتی داشت بنام رکود که هر چه پیش‌تر می ‌رویم، زهرش بیشتر کام ‌ها را تلخ می‌ کند.

کد خبر: 990202001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ اردیبهشت ۹۹ - ۷:۴۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی میهمان ناخوانده‌ای که ناگاه در و دیوار شهر را درنوردید و رنگ مرگ بر پیکر زندگی پاشید، سوغاتی داشت بنام رکود که هر چه پیش‌تر می ‌رویم، زهرش بیشتر کام ‌ها را تلخ می‌ کند.

رکود، سوغات کرونا میهمان ناخوانده‌ای که ناگاه در و دیوار شهر را درنوردید

میهمان ناخوانده‌ای که ناگاه در و دیوار شهر را درنوردید و رنگ مرگ بر پیکر زندگی پاشید، سوغاتی داشت بنام رکود که هر چه پیش‌تر می ‌رویم، زهرش بیشتر کام ‌ها را تلخ می‌ کند.

رکود، شاه‌بیت زندگی این روزهای کسانی است که سر و کارشان با سنگ و آهن و گچ و سیمان است؛ کسانیکه می‌ سازند تا دیگران بی سرپناه و خان و مان نمانند.

صنعت ساختمان در شمار اولین پیشه‌هایی بود که با هجوم کرونا خانه‌نشین شد و دوران تاریک رکود و رخوتش آغاز شد و در این میان خیل انبوه کارگران، بنایان، معماران، فروشندگان مصالح ساختمانی و انبوه‌سازانی بودند که زهر دوران بی‌رونقی و خانه‌نشینی کامشان را تلخ کرد.

کرونا در شمار حوادث غیرمترقبه
محمدرضا خسروی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان بیان کرد: کرونا همانند سیل و زمین لرزه و بلایای طبیعت بعنوان یک حادثه غیر مترقبه تلقی می‌ گردد و همانطور که تاثیر بسزایی در امور عادی و زندگی روزمره شهروندان گذاشته است در حرفه ‌های مختلف همچون ساخت و ساز نیز اثرگذار بوده است؛ مسائل بهداشتی و پیش گیری‌های اولیه عموما در فعالیت ‌های ساختمانی رعایت نمی‌گردد، زیرا در ساخت و ساز امکانات، مصالح ساختمانی و کارگران زیادی مشغول به کار هستند و مورد استفاده قرار می‌ گیرند که ضدعفونی مصالح ساختمانی و استفاده کردن از اقلام ضعیف بهداشتی مانند دستکش در این محیط کاری امکان‌پذیر نیست. این موضوع مطمئنا سبب رشد منفی صنعت ساخت و ساز و رکود در پروژه‌های ساختمانی استان و شهر سمنان می‌گردد.

وی ادامه داد: ۱‌هزار و نهصد و شصت و پنج پروژه در سال نود و هشت در سیستم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان ثبت شده که از این تعداد چهارصد و هفتاد و هفت پروژه مربوط به شهر سمنان است؛ بالغ بر ۱ هزار پروژه نیمه‌کاره نیز از سالیان گذشته باقی مانده که همگی تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جامعه مهندسان، خدمات مهندسی و نظارتی و کنترلی نیز بعهده دارند؛ متاسفانه در این برهه زمانی که درگیر اپیدمی کرونا ویروس هستیم به مشکل برخوردیم و مجبور به ارائه خدمات به صورت غیر حضوری بصورت ویدئو کنفرانس و یا تله کنفرانس و در فضای مجازی شده‌ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان تصریح کرد: مهندسان طراح درگیری خاصی با عملیات اجرایی ساختمان و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در محل‌ های در حال ساخت ندارند و طراحی را در دفاتر با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام میدهند؛ ولی در بحث معماری، سازه، تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی مهندسینی هستند که نظارت مستمر دارند و تا زمانیکه کارگاه‌ های ساختمانی فعالیت می ‌کنند، مهندسان نیز باید نظارت داشته باشند، بنابراین تا جاییکه ممکن بود به گروه ‌های نظارتی، کارفرمایان و مالکان اطلاع‌رسانی شد که در حد امکان ادامه عملیات ساخت متوقف گردد و اگر مهندسان ناظر اجباری در بحث نظارت بر پروژه‌ای خاص داشته باشند، از حداقل امکانات پیش‌گیری و بهداشتی همانند دستکش، ماسک و کلاه ایمنی استفاده کنند.

خسروی افزود: نظام مهندسی و کنترل ساختمان، یک سازمان مردم‌نهاد است که با چهار هزار و پانصد عضو، بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای محسوب می‌گردد؛ برای پیش‌گیری از شیوع این ویروس در بین اعضا و مهندسین، ستاد پیش‌گیری از ویروس کرونا تشکیل و انجام اقداماتی همچون ارایه کمک‌ های مالی و تخفیفات در زمینه خدمات‌رسانی به شهروندان و کادر درمانی پیش‌بینی شد.

وی گفت: منبع درآمد برخی از شهروندان و خصوصا کارگران فصلی و ساختمانی بصورت روزانه است؛ با توجه به لزوم حمایت از معیشت این افراد، در راستای اجرای اهداف دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا از بیست و سوم فروردین با یک شیب ملایم و رعایت تمام پروتکل ‌های بهداشتی، فعالیت کاری و ارائه خدمات مهندسی و ساختمان سازی شروع شده است و به کارگاه ‌های ساختمانی اعلام شده که فعالیت ‌های خود را با جلوگیری از تجمعات بیش از حد و رعایت فاصله گذاری فیزیکی انجام دهند.

وی افزود: در زمینه کنترل و عملیات ساختمان، طرح مجری ذی‌ صلاح و سازنده ذی ‌صلاح در استان باید الزامی گردد، اگر مجری ذی‌ صلاح در ساختمان‌ سازی ‌ها وجود داشت اطلاع‌رسانی به سهولت انجام می ‌شد و براحتی می ‌توانستیم قوانین و پروتکل ‌های مصوب بهداشتی از جمله موضوع HSE را ابلاغ کنیم.

کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی
سیدمحمد ناظم رضوی، شهردار سمنان تصریح کرد: یکی از مواردی که از ویروس کرونا تاثیر گرفته، تقاضا برای اخذ پروانه‌ های ساختمانی و ساخت و ساز شهری است که با توجه به تمدید مهلت دریافت و پرداخت عوارض ساختمانی تا اردی‌بهشت‌ماه نود و نه، با تعرفه‌ های سال نود و هشت، تقاضاها براین این مسئله اندکی افزایش یافته است، اما این مورد هم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیست درصد کاهش داشته است.

ناظم رضوی ادامه داد: بمنظور جلوگیری و قطع زنجیره انتقال و انتشار ویروس کرونا تمامی خدمات شهرداری بویژه سیستم صدور پروانه‌های ساختمانی و ساخت و ساز که مراحل مختلفی دارد بصورت میز خدمت ارائه می‌گردد و تلاش شده طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند به دقت رعایت گردد.

وی از تدوین پروتکل فعالیت‌ های ساختمانی در این شهر خبر داد و گفت: اولویت مدیریت شهری حفظ سلامت کارکنان و کارگران ساختمانی تا عبور از بحران کنونی است.

ناظم‌رضوی با اشاره به احتمال تعویق یا توقف عملیات‌های ساختمانی، اظهار می کند: هر اقدامی در این مورد، طبق دستور و ابلاغیه‌های ستاد ملی مبارزه کرونا انجام می‌گردد و امیدوار هستیم با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بحران کرونا رفع گردد.

کرونا رکود را افزایش داد
عباس‌علی نجار، دبیر انجمن انبوه سازان سمنان گفت: پیش از شیوع کرونا نیز با رکود فعالیتهای ساختمانی روبرو بودیم و اکنون با شرایط پیش آمده بر این رکود افزوده شده است.

وی ادامه داد: طبق بخش‌نامه‌ صادره، کارگاه‌های ساختمانی تعطیل گردید و این مسئله تاثیر زیادی بر روند ساخت و ساز گذاشت، پروژه‌های فعال در فضای بسته کاملا تعطیل و طرح‌های در فضای باز با رعایت پروتکل ‌های بهداشتی ادامه می ‌یابد.

نجار با عنوان این که از بیست و سوم فروردین بصورت موردی و با شیب کند ساخت و ساز شروع شده است، گفت: افزایش بیش از حد قیمت مصالح نیز معضل دیگری است که ناشی از شیوع کرونا بوده است.

وی گفت: از طریق کانون سراسری انبوه سازان کشور بصورت مکتوب مشکلات این صنف به وزارت کشور گزارش و تذکر داده شده که قیمت مسکن با توجه به گرانی مصالح افزایش زیادی پیدا می ‌کند و اقشار کم‌درآمد بیشترین ضرر ناشی از این وضع را متحمل می‌گردند.

دبیر انجمن انبوه سازان سمنان افزود: ساختمان یک کالای مصرفی است و باید در فاصله هر پانزده تا بیست سال تعویض یا نوسازی گردد؛ باید عرضه زیاد باشد تا رکود و گرانی در این زمینه ایجاد نگردد.

منبع: ایمنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اردیبهشت ۹۹
371 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0