انتصاب ریاست جدید هیات اجرایی انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور،

امضا فروشی مهندسان ناظر محتمل است ولی غالب نیست

کیفیت مسکن مهر کرمانشاه، عملکرد نظام مهندسی، اما و اگرهای امضا فروشی مهندسان، از موضوعاتی است که ریاست سازمان مهندسی بیان کرده است.بعد از وقوع زلزله در پایتخت ، مقاومت ساختمانهای تهران در مقابل زلزله و در یک ماه اخیر به یکی از دغدغه های اصلی شهروندان پایتخت نشین تبدیل شده است که مسئولیت این امر مثل توپ بین سازمان نظام مهندسی، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی پاس کاری میشود. از طرف دیگر برخی شائبه ها و گفت و شنودها در مورد بحث امضا فروشی مهندسان نظام مهندسی و دیگر سوالات و دغدغه ها ما را بر آن داشت تا با فرج الله رجبی، نماینده مردم شیراز، عضو کمیسیون عمران و فراکسیون امید که ریاست سازمان نظام مهندسی را بعهده دارد و پیش از این نیز شهردار شیراز بوده است ، مصاحبه کنیم.

کد خبر: 961102001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ بهمن ۹۶ - ۱۲:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  امضا فروشی مهندسان ناظر محتمل است ولی غالب نیست/ زور وزارت راه و شهرسازی به شهرداریها نمیرسد/ ایستگاه های مترو پایتخت در زمان زلزله چقدر مقاوم هستند؟امضا فروشی مهندسان ناظر محتمل است ولی غالب نیست

امضا فروشی مهندسان ناظر محتمل است ولی غالب نیست

امضا فروشی مهندسان ناظر محتمل است ولی غالب نیست

امضا فروشی مهندسان ناظر محتمل است  ولی غالب نیست

کیفیت مسکن مهر کرمانشاه، عملکرد نظام مهندسی، اما و اگرهای امضا فروشی مهندسان، از موضوعاتی است که ریاست سازمان مهندسی  بیان کرده است.
بعد از وقوع زلزله در پایتخت ، مقاومت ساختمانهای تهران در مقابل زلزله و در یک ماه اخیر به یکی از دغدغه های اصلی شهروندان پایتخت نشین تبدیل شده است که مسئولیت این امر مثل توپ بین سازمان نظام مهندسی، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی پاس کاری میشود. از طرف دیگر برخی شائبه ها و گفت و شنودها در مورد بحث امضا فروشی مهندسان نظام مهندسی و دیگر سوالات و دغدغه ها ما را بر آن داشت تا با فرج الله رجبی، نماینده مردم شیراز، عضو کمیسیون عمران و فراکسیون امید که ریاست سازمان نظام مهندسی را بعهده دارد و پیش از این نیز شهردار شیراز بوده است ، مصاحبه کنیم.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با اشاره به سمتش در سازمان نظام مهندسی در ابتدا فلسفه وجودی این سازمان نظارتی را توضیح داد و بیان کرد:  بهتر از برای آغاز بحث، از نقطه ای موضوع را پیش ببریم و این پرسش را مطرح کنم که در ساختار فنی کشور در حوزه ساخت و سازها آیا دولت یا حاکمیت مسئولیتی دارد یا جریان ساخت و سازهای خصوصی را رها کرده اند.
وی تصریح کرد: از آن جایی که کشور ما ایران زلزله خیز است، بنابراین ساخت و ساز در ایران در واقع سرمایه ملی محسوب می گردد و مردم حق دارند در سکونتگاه های امن زندگی کنند و دولت و حاکمیت متولی افراهم کردن زندگی با کیفیت برای مردم هستند و باید به نوعی دراین حوزه ورود پیدا کند و با اعمال حاکمیت به نوعی برای مردم آرامش را بسازند.
نظام مهندسی منافع بهره برداران را در نظر دارد
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که باید سازه ها بعنوان مسکن یا واحد تجاری از حداقلهای کیفیتی مطلوب برخوردار باشد، اظهار کرد: بنابراین باید در این بحث خود به منافع بهره بردار که در صحنه حضور ندارد و از فرآیند ساخت و سازها مطلع نیز پرداخت، اعتقاد دارم تا زمانیکه نتوانستیم در حوزه فنی به یک نوع اطمینان از کیفیت ارائه خدمات برسیم، باید بگونه ای کنترل و نظارت بر ساخت و سازها داشته باشیم.
وی با اشاره به میزان ساخت و ساز در کشور، اعلام کرد: بعضی اوقات میزان ساخت و سازها در کشور دو تا سه برابر اعتباری
آمارهای ساخت و ساز این پرسش را ایجاد میکند که آیا تشکیلات دولتی این توانایی را دارد که بخواهد این حجم ساخت و ساز را بدقت نظارت کند؟ طبیعتا پاسخ اینست که دولت نمیتواند.
مالی که دولت برای پروژه های عمرانی خود در نظر گرفته است و با عدد و رقمی بالغ بر صد هزار میلیارد تومان ساخت و ساز در کشور روبرو هستیم. آمارهای ساخت و ساز این سوال را ایجاد میکند که آیا تشکیلات دولتی این توانایی را دارد که بخواهد این حجم ساخت و ساز را بدقت نظارت کند؟ طبیعتا پاسخ اینست که دولت نمیتواند.
آیا دولت میتواند نظارت ساخت و ساز در کشور را بعهده گیرد؟
ریاست سازمان گفت: دولت تنها میتواند راهبری و سیاستگذاری کند و نظارت را عملی کند بنابراین باید به سمت ظرفیت دیگری رفت که اولا قابل اعتماد باشد، صلاحیت لازم را داشته باشد و بتواند نقش خود را انجام دهد و از طرف دیگر از صلاحیت، ظرفیت و توانایی لازم را داشت مورد حمایت دولت قرار بگیرد و این جا است که داستان نظام مهندسی شروع می گردد.
رجبی با اشاره به قدمت سی ساله این سازمان توضیح داد: البته قانون نظام مهندسی عمر بیست و دو ساله دارد ولی قبل از این که قانون مربوطه تصویب و اجرایی گردد، در برخی شهرداریها تحرکاتی در مورد نظارت بر ساخت و سازمان شکل گرفته بود و برای نخستین بار ناظر بر ساخت و سازها الزام آور شده بود.
کار نظام مهندسی از کی آغاز شد؟
رجبی در مورد میزان نظارت در بر ساخت و سازها در گذشته، گفت: آن زمان نظارتها خیای دقیق بود و به مرور زمان میزان نظارتها شدیدتر شد، البته در زمانیکه ساخت و سازها دو طبقه و ویلایی بود دستور العملی برای نظارت وجود ندارد ولی نکات اولیه نظارت میشد. تا این که آیین نامه ساختمان با مصالح بنایی در نظر گرفته شد و پس از آن به مرحله ساخت و سازهای بلندمرتبه وارد شدیم  که در شهرهای بزرگ عمده جا افتاده بود تا این که به قانون نظام مهندسی رسیدیم.
وی با اشاره به این که قانون نظام مهندسی از یک جهت خیلی مترقی بوده است، بیان کرد: در قانون نظام مهندسی ظرفیتهای عظیمی نهفته است ولی از یک جهت دچار خلاء بوده است و تکلیف دولت را از غیر دولت در این قانون مشخص نشده است و همین موضوع محل مناقشه شد و این مناقشه نشان داد که این مطلب بخوبی در قانون تبیین نشده است.
کیفیت تکدانه ها به نسبت گذشته افزایش یافته است
رجبی با این حال از عملکرد سازمان نظام مهندسی دفاع کرد و افزود: از سال هفتاد و چهار به این سمت هر داوری که وارد ساخت وسازها گردد میتواند قضاوت کند که حتما کیفیت ساختمانها بهتر شده است و تردیدی در این زمینه وجود ندارد. تاکید دارم که این کیفیت در بخش ساخت تکدانه ها بصورت چشم گیری افزایش یافته است.
ابن نماینده مجلس با بیان این که مهندسان نظام مهندسی به امضا فروشی متهم میشوند، ادامه داد: با وجود این که از یک سو شاهد افزایش کیفیتها در ساخت و ساز هستیم، نباید فراموش کنیم که به مهندسان در مقیاس انسانی نگاه کنیم، هرچند که کم کاری و کم فروشی در هر صنفی وجود دارد و تنها مختص به مهندسان و ناظران نیست.
سازمان نظام مهندسی سرمایه نظام است
نظام مهندسی از ابتدا با آیین نامه ماده سی و سه آغاز بکار کرد که البته این آیین نامه نقاط قوت زیادی داشت ولی بعدها شیوه نامه هایی که به آن ملزم شد و تجویزهایی که صوت گرفت مشکلاتی را ایجاد کرد.
وی با این حال اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی سرمایه ای برای مردم و نظام است و افزود: نظام مهندسی از ابتدا با آیین نامه ماده سی و سه آغاز بکار کرد که البته این آیین نامه نقاط قوت زیادی داشت ولی بعدها شیوه نامه هایی که به آن ملزم شد و تجویزهایی که صوت گرفت مشکلاتی را ایجاد کرد.
دولت نظارت مقطعی برای نظام مهندسی در نظر گرفته است
این نماینده مجلس در مورد آیین نامه ماده سی و سه توضیح داد: دراین آیین نامه آمده است که مالک پول نظارت را به حساب یکی از سازمانهای نظام مهندسی واریز میکند، قبض واریز را به سازمان ارائه میدهد تا از طرف سازمان، ناظری انتخاب و معرفی گردد، در همین جا نظارت مقطعی دیده شد نه مستمر و گفته شده است که ناظر باید در فنداسیون، اسکلت، سقف و مواردی دیگر نظارت داشته باشد، این نکته دارای اهمیت است که دولت چنین نسخه و نظارت مقطعی را برای بخش خصوصی پیچیده است.
رجبی با اعلام این که نظارت امری فنی است ولی نظارت را مقطعی دیده اند، خاطر نشان کرد: وقتی نظارت مقطعی دیده میشود، طبیعی است که نظارتها کافی نیست چرا که ناظر موظف است تنها باید بر فنداسیون و سقف یا موارد دیگر نظارت کند و ممکن است در حدفاصل بخشهایی که ناظر موظف به نظارت است اتفاقاتی رخ دهد که مهندس ناظر از آن بی اطلاع است، این نظارت مقطعی مسئله مهمی است که باید نسبت به رفع آن اقدامی کرد.
وی ادامه داد: بنابراین سازمانهای نظام مهندسی طبق وظیفه تعریف شده عمل میکنند و اعتقاد دارم  با وجود ماجراهایی مانند امضا فروشی این سازمان عملکرد به نسبت خوبی در حوزه محاسبات، طراحی، نظارت و غیره داشته است، حالا ایراد گرفته میشود نظارت موردی است که با تغییر قانون میتوان نظارت را مستمر کرد.
چرا مهندسان به امضا فروشی متهم میشوند؟
ریاست سازمان با اعلام این که حضور ناظر در ساختمان با مالک هماهنگ نیست، تصریح کرد: مالک و ناظر قراری برای نظارت ندارند، بهمین جهت وقتی گزارش مهندس ناظر برای مالک فرستاده میشود و از تخلفات و ایرادهای سازه پرده برداری میشود، مالک چون ناظر را ندیده است تصور میکند ناظر برای دریافت پول چنین گزارشی  را رد کرده در حالی که ناظر تنها کار خود را انجام داده است.
رجبی بطور شفاف در مورد این که آیا امضا فروشی شده است یا خیر بیان کرد: امضا فروشی مانند هر اتفاق دیگری که هر جا ممکن است رخ دهد، امضا فروشی مهندسین ناظر نیز محتمل است ولی اینکار جریان غالب نیست بلکه بصورت استثنا با این موضوع روبرو هستیم.
دفاع رجبی از امنیت ساختمانهای مسکن مهر
براساس آیین نامه دو هزار و هشتصد ساختمانها تنها باید تا جایی زلزله را تاب بیارود که انسانها بتواند از آن خارج گردند و این اتفاق در مورد ساختمانهای مسکن مهر رخ داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بموضوع ایمنی ساختمانها در زمان زلزله اشاره کرد و گفت: زلزله ۷٫۳ ریشتر در رودبار سی هزار کشته بجای گذاشت، در کرمانشاه زلزله ۷٫۳ ریشتر پانصد کشته داد و حتی نسبت به ایمنی ساختمانهای مسکن مهر اعتراض شد، ولی بنده بعنوان مهندس توضیح دادم که بر اساس آیین نامه دو هزار و هشتصد ساختمانها تنها باید تا جایی زلزله را تاب بیارود که انسانها بتواند از آن خارج شوند و این اتفاق در مورد ساختمانهای مسکن مهر رخ داده است.
مدام وضعیت ساختمانهای کشور مان را با ژاپن مقایسه نکنیم!
رجبی افزود: بنابراین اگر میخواهیم در چنین اتفاقاتی ساختمان هم سالم بماند باید آیین نامه را ارتقا دهیم و مدام وضعیت ساختمانهای کشور مان را با ژاپن مقایسه نکنیم چرا که آن ها در آیین نامه های خود تاکید دارند که در زمان وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتر ساختمان سالم بماند، ولی در ایران شاهد هستیم که با زلزله پنج ریشتری اتفاقهای ناگواری رخ میدهد.
وی گفت: در آیین نامه های ساخت و ساز ایران بر ایمنی انسان اصرار شده است و اگر خواهان ایمنی ساختمان هستیم باید آیین نامه ها را ارتقا داد.
تغییر آیین نامه اجرایی را سیاسی میکنند
وی ادامه داد: وقتی حرف از آیین نامه اجرایی ساخت و ساز میزنیم به سیاسی کاری متهم میشویم در حالی که این موضوعات کاملا فنی و مهندسی است، بهمین جهت توجه تان را به این موضوع جلب میکنم که امضا فروشی در یک سال اخیر توسط چه کسانی مطرح شده است.
امضا فروشی را نفی نمیکنم
وی گفت: من نفی نمیکنم که مهندسان امضا فروشی میکنند یا کم کار و کم فروش هستند ولی این که چرا در چند ماه گذشته این اتفاق به این اندازه پر رنگ میشود جای سوال دارد، چرا که این موضوع از جانب کسانی مطرح می گردد که در ساخت و ساز ذی نفع هستند و عمدتا تعداد زیادی ساختمان میسازند و در واقع ساخت و ساز کاسبی میکنند.

امضا فروشی مهندسان ناظر محتمل است ولی غالب نیست


چه کسانی از اتهام امضا فروشی مهندسان سود میبرند؟
رجبی تصریح کرد: لازم میدانم توضیح دهم که در هیچ کجای کشور ما هزینه خدمات مهندسی از جمله طراحی، محاسبه، نظارت و اجرا از دو درصد قیمت فروش تجاوز نمیکند، رقم دستمزد در تهران به علت بالا بودن قیمت فروش بیش از شهرهای دیگر است ولی تاکید میکنم که بیش از دو درصد قیمت فروش نیست.
وی اظهار کرد: ولی همین نظارت مقطعی سبب میشود که سازنده از مصالح ستاندارد استفاده کند و این یعنی هزینه ساخت و ساز پانزده تا بیست درصد افزایش یابد، بنابرانی نظارت هزینه را برای سازنده افزایش میدهد، آن ها برای این که نظارت را کاهش و بدنبال آن هزینه های ساخت و ساز نیز کاهش یابد تلاش دارند با تخریب مهندسان ناظر، نظارت را تقلیل دهند.
وی با اشاره به فرستادن نامه ای به ریاست جمهوری، گفت: در این نامه با اشاره به زلزله کرمانشاه مطالبی در
آن ها برای این که نظارت را کاهش و بدنبال آن هزینه های ساخت و ساز نیز کاهش یابد سعی کنند با تخریب مهندسان ناظر، نظارت را تقلیل دهند.
راستای حفظ سرمایه ملی و بهره بردار بیان شد، تاکید شد که باید ساختمانهای شخصی سازی که در زمین لرزه کرمانشاه دچار آسیب شده اند مورد بررسی قرار بگیرند و باید نظارت مقطعی سازمان نظام مهندسی به مستمر تغییر کند چرا که این سازمان دویست و سی هزار مهندس دارای پروانه اشتغال دارد و میتواند بصورت حقیقی و حقوقی در بسیاری از ساختمانها ناظر مقیم داشته باشد.
ریاست سازمان گفت: البته دستمزد ناظر مقیم ممکن است پنج تا شش درصد افزایش پیدا کند ولی مصلحت کشور در اینست که ناظر مقیم داشته باشیم با این کار نظارت  در حیطه یک نهاد که ظرفیت و کار تخصیصی انجام میدهد قرار میگیرد. بحث دومی که در نامه خطاب به ریاست جمهوری مطرح کردم این بود که باید برای ورود به حرفه را سخت گرفت، در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان آموزش عالی کشور بیش از نیاز ما است و البته اعتقاد داریم که کیفیت آموزش ما در دانشگاههای غیر دولتی مناسب نیست چرا که برگزاری آزمایشگاه مقاومت به امکانات میلیاردی نیاز دارد که از عهده هر دانشگاهی بر نمی آید.
کیفیت پایین آموزش در دانشگاهها/نقش نظام مهندسی در ارتقاء مهندسان
ریاست سازمان افزود: با این حساب مهندسان در دانشگاهها آموزش کافی ندیده اند ولی سازمان نظام مهندسی مستقل از دولت و بدون این که بار مالی بر دوش سیستم دولتی بگذارد آموزش ورود به حرفه را برگزار میکند و پس از ۳ سال آموزش به آن ها پروانه اشتغال میدهد، اینکار از عهده هیچیک از دستگاههای دولتی بر نمی آید چرا که آن ها یک ریال برای آموزش ندارند ولی ما با حق الزحمه مهندسان چنین برنامه ای در نظر گرفته ایم اینکار از جمله برجسته ترین کارهای نظام مهندسی کشور محسوب می گردد.
پیشنهاد سختتر شدن فرآیند ورود به حرفه
رجبی با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی خلاء آموزش ورود به حرفه را بر طرف کرده است، افزود: به رئیس جمهور پیشنهاد داده ایم که فرآیند ورود به حرفه را سخت کنیم چرا که لازم نیست همه وارد حرفه گردند بلکه مهندسین غیر حرفه ای میتوانند کنار دست مهندسان حرفه ای کار کنند. وقتی ورود به حرفه را سخت کنیم، کیفیت ساخت و نظارت افزایش چشم گیری پیدا میکند.
وی خاطر نشان کرد: نظام مهندسی وظیفه ای در زمینه برنامه مسکن ندارد ولی از آن جایی که این
هر چند که امضا فروشی را توهین به مهندسان میدانم ولی با تغییر آیین نامه نظام مهندسی میتوان تا حدودی امضا فروشی را کاهش داد.
سازمان با بخشهای مختلف در راستای ارتقا ساخت و ساز ارتباط دارد، معتقد هستم که میتوانیم برای تولید مسکن برنامه های مشخصی را ارائه دهیم، هر چند که امضا فروشی را توهین به مهندسان میدانم ولی با تغییر آیین نامه نظام مهندسی میتوان تا حدودی امضا فروشی را کاهش داد.
تلاش وزارت راه و شهرسازی برای ورود شهرداریها به نظارت
رجبی هم چنین به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای ورود شهرداریها به نظارت، اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد آیین نامه ای برای کنترل ساختمان به جریان بیاندازد، که به استناد آن شهرداریها بر کیفیت ساخت و سازها نظارت کنند، با وجود این که وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه با این آیین نامه مخالف هستند ولی وزارت راه و شهرسازی یک سال است که بر این موضوع اصرار دارد و بدون توجه به موافقت نهادهای دیگر میخواهد نظر خود را پیش ببرد.
وی با انتقاد از تلاش وزارت و راه شهرسازی برای موازی کاری در زمینه نظارت بر ساخت و سازها، گفت: اینکار در واقع سعی و خطایی دیگر است، چرا که با اینکار نظارت را که مفهومی حقوقی و فنی مشخص و شناخته شده ای دارد را کم رنگ کردیم و چیزی به اسم بازرس در نظر گرفته ایم، هر چند که این بازرس همان ناظر است ولی موضوع این جاست که کار سازمان نظام مهندسی نظارت است و این کار از عهده شهرداری ها بر نمی آید.
وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد آیین نامه ای برای کنترل ساختمان به جریان بیاندازد، که به استناد آن شهرداریها بر کیفیت ساخت و سازها نظارت کنند.
در شهرهای زیر صد هزار نفر نظارت بر ساختمانها عملا اتفاق نمی افتد
رجبی با اعلام این که در شهرهای زیر صد هزار نفر نظارت بر ساختمانها عملا اتفاق نمی افتد، یاد آور شد:  شهرداریهای شهرهای بالای صد هزار نفر، امکانات و بودجه کافی برای نظارت یا بازرسی را در اختیار ندارند و در کلان شهرها ماجرا آن قدر بزرگ است که شهرداری نمیتواند به این امر بپردازد، آیا شهرداری تهران میتواند تکدانه ها را کنترل و بازرسی موثر انجام دهد؟
با تغییر نظارت از نظام مهندسی به شهرداریها کیفیت تغییر نمیکند
رجبی افزود: با تغییر نظارت از نظام مهندسی به شهرداریها کیفیت تغییر نمیکند ولی چه شده است که ما بدنبال این جا به جایی افتاده ایم؟ فرض کنیم که امضا فروشی میشود آیا با این آیین نامه میتوان مقابل امضا فروشی را گرفت؟ این در حالیست که در آیین نامه مذکور گفته شده است مالک، شخصا ناظر خود را انتخاب کند و ناظر از منافع مالک دفاع کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالیست که در قانون شهرداریها گفته شده است که ناظر ها باید به شهرداری گزارش دهند، آیا ناظر شهرداری در طول مدت کار میتواند حضور داشته باشد؟ آیا بازرسی که تعریف میشود که بدل از نظارت است میتواند مکمل نظارت باشد؟ اعتقاد دارم اینکار مخدوش کردن ترمهای فنی و حقوقی شناخته شده و سعی و خطای جدید است.
رجبی افزود:  بیست سال است که در سازمان نظام مهندسی، مهندس تربیت میشود حال میخواهیم این سازمان را که قوی ترین ظرفیت ساخت و ساز در کشور است را حذف کنیم و بسوی ظرفیتهایی برویم که میدانیم الان وجود ندارد.

رجبی خاطر نشان ساخت: این سازمان بیست و دو سال تجربه دارد و فراز و نشیبهایی را پشت سر گذاشته است و نکات قوت و ضعفی هم داشته و دارد ولی نقاط قوت آن به نقاط ضعف چربیده است و میتوان گفت کیفیت ساختمانهای نوساز در تهران، قابل مقایسه با ساختمانهای بیست و دو سال گذشته نیست، با این حال قبول داریم هنوز نقضها و اشکالاتی وجود دارد ولی میتوان آنها را برطرف کرد.
دخالتهای وزارت خانه در امور داخلی سازمان نظام مهندسی
وی با اعلام این که سازمان نظام مهندسی، سازمان مهندسان نیست، ادامه داد: این سازمان وظیفه عمومی دارد و در واقع حفظ منافع بهره بردار را به نیابت از تشکیلات عمومی و با استفاده از امکانات و مهندسان بعهده دارد. با این حال اینمدت  برای این که روند تضعیف سازمان نظام مهندسی شکل بگیرد اقداماتی صورت گرفته است و حتی شاهد هستیم وزارت خانه در مسائل داخلی هیات مدیره سازمان هم ورود میکند، به مسائل ریزی که در اشل کار دولت نیست.
این نماینده مجلس  با اعلام این که تلاش می گردد با مستند سازی سازمان نظام مهندسی از خیر انتفاع بیافتد، ابراز کرد: در شرایطی تلاش  می گردد.
هر شش ماه در فصل آزمون ورود به حرفه، حدود صد تا صد و بیست و نه هزار نفر ثبت نام میکنند در این فضا میخواهند کرکره نظام مهندسی را پایین بکشند، چه کسی میتواند پانصد هزار مهندس در سراسر کشور را مدیریت کند؟
نظام مهندسی زیر سوال برود که نهاد جایگزینی برای آن تعریف نشده است. سازمان نظام مهندسی در استان فارس در فصل برگزاری آزمون ورود به حرفه از یازده هزار داوطلب ثبت نام میکند، هیچ اداره کلی از عهده اینکار بر نمی آید.
رجبی یاد آور شد: در ابعاد کشوری، هر شش ماه در فصل آزمون ورود به حرفه، حدود صد تا صد و بیست و نه هزار نفر ثبت نام میکنند در این فضا میخواهند کرکره نظام مهندسی را پایین بکشند، چه کسی میتواند پانصد هزار مهندس در سراسر کشور را مدیریت کند؟
وی با عنوان این که برخی شیوه های نظارت ایراد دارد، گفت: برخی به تعریف مجری در قانون نظام مهندسی انتقاد وارد میکنند ولی باید گفت این تعریف از طرف دولت ارائه شده است، اگر تعریف مجری به پیمان کار تغییر کند از فردا مهندسین ما نیز در همین قالب کارها را دنبال میکنند، اعتقاد دارم نظام مهندسی با نیم میلیون مهندس و سی و دو سازمان که غیر متکی به منابع دولتی و عمومی است برای کشور سرمایه است.
نظام مهندسی نقشی در تراکم فروشی ندارد
ریاست سازمان در مورد تراکم فروشی در تهران و نقش سازمان نظام مهندسی در این امر افزود: کار نظام مهندسی بعد از صدور پروانه ساخت شروع میشود، مجوز تراکم را شهرداریها ارائه میکند و بنابراین سازمان نظام مهندسی کم ترین نقشی در موضوع تراکم فروشی ندارد، در برخی مواقع گفته میشود که نسبت به این موضوعات شکایت کنیم، مهندس ما به کجا شکایت کند، به شهرداریها؟ همانجایی که مجوز تراکم فروشی را صادر کرده است؟
رجبی ادامه داد: موضوع تراکم فروشی باید بین شهرداریها و وزارت راه و شهرسازی حل و فصل شود، در بازبینی طرح تفصیلی شیراز که به اتفاق وزیر صورت گرفته بود بالای پانصد تخلف شهرداری از طرح تفصیلی مشخص گردید ولی  در نهایت موارد را بعنوان وضع موجود پذیرفتند و اتفاقی نیافتاد.
زور وزارت راه و شهرسازی به شهرداریها نمیرسد
وی گفت: اساسا زور وزارت راه و شهرسازی به شهردارهها نمیرسد و در عوض فشار خود را به نهاد خصوصی سازمان نظام مهندسی گذاشته است. وزارت خانه نمیتواند شهرداریها را ملزم به اجرای طرحهای مصوب شهری کند و ضمانت اجرایی در این حوزه وجود ندارد بهمین خاطر تراکم فروشی و خلاف سازی منبع درآمد شهرداریها شده است.
وزارت خانه نمیتواند شهرداریها را ملزم به اجرای طرحهای مصوب شهری کند و ضمانت اجرایی در این حوزه وجود ندارد بهمین خاطر تراکم فروشی و خلاف سازی منبع درآمد شهرداریها شده است.
دلیل ساخت برج بر رو گسل را وزارت راه و شهرداری پاسخ دهند
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی طبق وظیفه ذاتی و حاکمیتی خود باید به ساختمان ‌های شهرداری نظارت داشته باشد افزود: در این زمینه خلط مبحث می ‌شود ماجرا کاملا روشن است نباید به نظام مهندسی در این زمینه افشار آورد چرا که اینکار در حیطه مسئولیت سازمان نیست در حال حاضر کسانی مهندسان نظام مهندسی را به امضا فروشی متهم می ‌کنند که در واقع میخواهند نظارت کاهش پیدا کند چرا که با کاهش نظارت هزینه ساخت و ساز ده تا بیست درصد برای تقلیل می یابد.

رجبی در مورد ساخت و ساز صد و بیست برج  تهران  بر روی گسل، مطرح کرد:  طرح تفصیلی شهر ها را وزارت راه و شهرسازی تهیه میکند و شهرداریها پروانه ساخت و ساز را صادر میکند بنابراین ساخت برج بر روی گسل را باید از این دو مرجع سوال کرد.
ریاست سازمان با اشاره این که مشکل تهران در زمینه زلزله با تک دانه ها نیست و نگران نیستم زلزله بیاید ساختمانهای جدید فرو میریزد، اظهار داشت: وقتی زلزله می آید کاری به این ندارد که ساختمان با چه مصالحی ساخته شده است، زلزله یعنی حرکت گسل و لایه های درونی زمین و دیگر این اتفاق در اختیار انسان نیست وقتی زلزله می آید تکان زمین با کسی تعارف ندارد، بنابراین باید به ساخت سازه ها بر روی گسلها توجه گردد که این کار توسط وزارت راه و شهرسازی با طرحهای تفصیلی باید صورت گیرد.
وی، در این زمینه بیان کرد: این موضوع ربطی به سازمان نظام مهندسی ندارد بلکه باید در پهنه بندی مسکونی تهران دقت و نظارت می‌ شد و طرح تفصیلی را اجرا میکردند و باید جواب بدهند، ساخت برج بر روی گسل ارتباطی با نظام مهندسی ندارد با این حال کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می ‌تواند از ابزار نظارتی خود درباره بحث ساخت و ساز بر روی گسل ‌های تهران، وزارت راه و شهرسازی را در زمینه طرحهای توسعه و شهرداری را در زمینه صدور پروانه بازخواست کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: اگر به پهنه بندی مسکونی تهران دقت میشود دیگر لازم نبود نگران گزارش شمال و جنوب این شهر باشیم و اکنون مردم نتوانند براحتی زندگی کنند، در این رابطه باید نقدی هم به اخبار منتشره پرداخت این که گفته میشود با زلزله در تهران یک میلیون نفر کشته میشود قابل قبول نیست، مسئولان با انتشار چنین آماری در واقع با اینکار میخواهند در آینده از زیر بار مسئولیت فرار کنند، در گذشته زلزله با این میزان کشته نداشتیم که اکنون بخواهد این اتفاق برای پایتخت یک کشور رخ دهد.
وی با اعلام این که باید وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور بموضوع زلزله در تهران و حجم آسیبی که به مردم
ساخت برج بر روی گسل ارتباطی با نظام مهندسی ندارد با این حال کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می ‌تواند از ابزار نظارتی خود درباره بحث ساخت و ساز بر روی گسل ‌های تهران، وزارت راه و شهرسازی را در زمینه طرحهای توسعه و شهرداری را در زمینه صدور پروانه بازخواست کند.
وارد می ‌شود را مورد بررسی قرار دهند، افزود: باید کمیسیون عمران از آن ها بخواهد که به نشان دهند آیا چنین برآوردهای صحت دارد یا خیر و چرا گوش مردم را با چنین اخبار پر می‌ کنند این اخبار یعنی ما در نظر داریم اگر در آینده زیر یک میلیون کشته در تهران براثر زلزله رخ داد از زیر بار مسئولیت فرار کنیم.
فرو ریزی تکدانه ها زیاد جدی نیست ولی آسیبهای ناشی از پهنه ها بسیار جدی است
وی گفت: پس از بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس کاری که نمایندگان مجلس باید دنبال کنند اینست که از وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران بخواهند که در مورد پهنه بندی مسکونی در تهران و طرح توسعه شهری تهران توضیح دهند، در این مورد باید به زلزله کرمانشاه اشاره کرد که نزدیک دوازده هزار خانه خراب و پانصد نفر تلفات داشته ایم و این نشان می ‌دهد که فرو ریزی تکدانه ها زیاد جدی نیست ولی آسیبهای ناشی از پهنه ها خیلی جدی است.
وی، در مورد انتقاد از ساختمانهای شهرداری منطقه بیست و دو تهران که در واقع ساختمانهای نوساز فرسوده هستند، تصریح کرد: حاضر هستم تیمی بگذارند و منطقه را با حضور شهرداری بررسی کنند و هر ساختمانی که چنین مسئله ای داشت را بررسی کنیم و در صورت این که مهندس ما متخلف داشت و در این مورد برخورد کنیم،  در کرمانشاه هم بعد زلزله با رئیس سازمان نظام مهندسی استان تمام سازه های نوسازی که ریخته بود شناسایی  کردیم و پرونده آنرا بیرون کشیده ایم تا بررسی کنیم چه عاملی سبب شده ساختمان نوساز فرو بریزد.
رجبی ابراز داشت: اگر مشخص گردد نظارت ما کافی نبوده است، از حیثیت نظام مهندسی دفاع می ‌کنیم و با مهندس متخلف برخورد میکنیم با این کار تعداد اندکی از جمعیت مهندس کشور توبیخ میشود و در عوض هزینه ای بر دوش سازمان نظام مهندسی گذاشته نمیشود و اعتبار خود را حفظ میکنیم.
وی در مورد وضعیت مسکن مهر گفت: این رویکرد را که ساکنان مسکن مهر ترسانده اند را قبول ندارد، این رویکرد مبتنی بر منافع ملی ما نیست؛ هزاران هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد چطور میتوان احساس امنیت در بین ساکنین بافت فرسوده ایجاد کرد ولی ساکنان ساختمانهای نوساز نگران باشند و احساس کنند بر روی بمب ساعتی نشسته اند.

وی با اشاره به این که ساختمانهای مسکن مهر با تشکیلات فنی و حرفه ای ساخته شده است، ادامه داد: بعد از حداقلها در ساختمانها کم گذاشته نشده است و میخواهم بگویم که طراحی این ساختمان‌ ها از طراحی ساختمانهای بیست سال گذشته بسیار بهتر است پس چطور می ‌توان گفت کسی که در ساختمان بیست سال گذشته زندگی احساس امنیت داشته باشد ولی فردی در سازه‌ های جدید احساسی نداشته باشد، القای ترس و وحشت کار درستی نیست.
رجبی گفت: نمی‌ خواهم بگویم اگر زلزله بیاید مثلا برای ساختمانهای مسکن مهر اتفاق نمی افتد، ولی اجازه دهیم مردم زندگی کنند و تنها کاری که میتوان انجام داد این است که وزارت راه و شهرسازی را به بازبینی نقشه و مقاوم سازی ساختمانهای نوساز مجبور کنیم، از آن جایی که این وزارت خانه متولی ساخت مسکن مهر بوده است، وظیفه ذاتی در برابر مقاوم سازی این ساختمانها دارد.
چطور می‌ توان گفت کسی که در ساختمان بیست سال گذشته زندگی احساس امنیت داشته باشد ولی فردی در سازه ‌های جدید احساسی نداشته باشد، القای ترس و وحشت کار درستی نیست.
بجای این که مردم را بترسانیم باید مقاوم سازی ساختمان های مسکن مهر کلید زده شود
وی با اعلان این که بجای این که مردم را بترسانیم باید مقاوم سازی ساختمان های مسکن مهر کلید زده شود، افزود: البته خیلی از این ساختمانها نیاز به مقاوم سازی ندارد و موردی باید موضوع را بررسی و نسبت به مقاوم سازی آن ها اقدام کرد در این زمینه نیز مجلس می‌ توانند با ارائه طرح دو فوریتی بازنگری بر ساختمانهای مسکن مهر از جهت مقاوم سازی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.
با تحویل مسکن مهر این پروژه از گردن وزارت راه و شهرسازی ساقط نمی گردد
رجبی، مسکن مهر را با بافتهای فرسوده مقایسه کرد و خاطر نشان کرد: مشکل مسکن مهر تنها در کیفیت ساختمان نیست، موضوع است که این ساختمانها در ارائه تسهیلات زیربنایی مثل برق، آب، گاز، دسترسی فضاهای فرهنگی، آموزشی و تفریحی مشکل دارد بطور مثال شهری در استان فارس با ده هزار نفر جمعیت داشت که ساختمانه مسکن مهر بیست و پنج هزار جمعیت دیگر بار اضافه شد، بنابراین باید دو و نیم برابر برای جمعیت این شهر فضای خدماتی آموزشی و سیستم ها و فاضلاب راهی کرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی،  با عنوان این که وزارت راه و شهرسازی نباید مسکن مهر را رها کنند نباید بگویید کار ساختمان مسکن مهر تمام و تحویل داده است و کار را از گردن خود ساقط کند،گفت: بلکه باید شروع به بازبینی طرحها و در صورت لزوم مقاوم سازی و نسبت به تامین خدمات آموزشی و دسترسیهای مناسب اقدام کند تا این مجموعه ها به فضاهای مناسبی برای زندگی مردم تبدیل گردد.
مهندس با صلاحیت مقاوم سازی نداریم
وی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی محله های قدیمی در تهران  باید شاخص صلاحیت مقاوم سازی را تعریف کند، گفت: در حال حاضر مهندسی نداریم که صلاحیت مقاوم سازی را داشته باشد متولی اینکار راه و شهرسازی است، باید در قدم اول مهندس مقاوم سازی ایجاد و میتواند از این محله های قدیمی به عنوان کارگاه آموزشی استفاده کند تا ضمن مقاوم سازی و استحکام سازی مهندسانی با صلاحیت مقاوم سازی نیز آموزش و تربیت گردد.
امنیت ایستگاههای مترو در زمان زلزله
رئیس اسبق قطار شهری شیراز، متروی تهران را ارزیابی کرد و افزود: مترو تهران کار بزرگی و نقش پررنگی در ترافیکی تهران بعهده دارد، می ‌توان گفت که مترو هیچ نقصی ندارد ولی برای آن زحمت بسیاری کشیده شده و خدمات مترو خوبی برای توسعه شهری ارائه می‌ دهد و باید توسعه آن در دستور کار مدیران شهرداری تهران و ملی قرار گیرد.
رجبی در خاتمه، امنیت ایستگاههای مترو در زمینه زلزله ارزیابی کرد و افزود: براساس ضوابط طراحی اجرا، ایستگاههای مترو از امنیت نسبتا خوبی برخوردار است و در مواقع زلزله ایستگاهها میتواند مکان امنی برای پناه دادن مردم تلقی شوند.

منبع : خانه ملت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی بوشهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ بهمن ۹۶
1005 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0