دلیل افزایش حوادث شغلی در معادن ریاست سازمان نظام مهندسی معدن

انتخاب ده دانشگاه برتر برای پژوهشهای معدنی

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن از انتخاب ده دانشگاه برتر کشور بعنوان هسته مرکزی پژوهشهای کاربردی ده ماده معدنی اصلی خبر داد.

کد خبر: 980212002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸ - ۹:۲۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی معدن از انتخاب ده دانشگاه برتر کشور بعنوان هسته مرکزی پژوهشهای کاربردی ده ماده معدنی اصلی خبر داد.

انتخاب ده دانشگاه برتر برای پژوهشهای معدنی

انتخاب ده دانشگاه برتر برای پژوهشهای معدنی

انتخاب ده دانشگاه برتر برای  پژوهشهای معدنی

«داریوش اسماعیلی» (۴شنبه) در همایش هم اندیشی و هم افزایی پژوهش و توسعه فناوری در محل ایمیدرو گفت: هر ماده معدنی به یک دانشگاه سپرده میشود و هر یک از این دانشگاهها به قطب تحقیقات آهن، سرب، روی، مس، طلا و غیره تبدیل می گردد و سایر دانشگاهها میتوانند بعنوان معین آن ها همکاری داشته باشند.
وی ادامه داد: نقشه راه معدن باید چراغ راه فعالیتهای ما در بخش معدن و صنایع معدنی باشد.
به گفته اسماعیلی، در این نقشه راه که پارسال بیش از ۱ هزار نفر – ساعت بر روی آن کار کرد، همه بایدها و نبایدها مشخص و کارگروه اجرای نقشه راه نیز فعال شده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: دوازده بند از هفتاد و دو بند این نقشه راه مرتبط با موضوعات پژوهش کاربردی است.
اسماعیلی از آمادگی مجلس برای قانونمند کردن مشوقها در بخش معدن خبر داد و افزود: به طور مثال بخشیده شدن بیست درصد حقوق دولتی با اجرای فعالیتهای پژوهشی در بخش معدن، از جمله مشوقهای در نظر گرفته شده است.
وی با انتقاد از واردات صرف فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی، اظهار داشت: برای انتقال فناوری باید ۳ ضلع طرف خارجی، شرکت متقاضی داخلی و دانشگاهها یا شرکتهای دانش بنیان حضور داشته باشند.
اسماعیلی از برنامه ریزی سازمان نظام مهندسی معدن برای تغییر سرفصل برخی درسهای دانشگاهی از جمله زمین شناسی، معدن و متالوژی خبر داد تا از حالت تئوری صرف خارج گردند.
وی یاد آور شد: سازمان نظام مهندسی معدن آمادگی دارد تا برای جذب افراد در بخش معدن، با ارائه دوره های آموزشی کاربردی، پروانه صلاحیت صادر کند.
این مقام مسئول، به مشکلات زیست محیطی به عنوان مانع اصلی فراروی اکتشافات معدنی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در بسیاری نقاط جهان با استفاده از فناوریهای نوین از جمله حمل و نقل بدون جاده، از طریق هوایی یا تله کابین و غیره بر این دشواریها فائق آمده اند.
** اقتصاد دانشی
در ادامه، «برات قبادیان» معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت گفت: چرخ اقتصاد در درازمدت بدون دانش نمیچرخد و دست‌یابی به اهدافی هم چون کاهش مصرف انرژی، حفظ محیط زیست، بهبود کیفی کالاها و غیره جز با افزایش علم امکان‌پذیر نیست.
قبادیان ادامه داد: اقتصاد نفتی پایدار نیست، بلکه اقتصاد آینده جهان را اقتصاد مبتنی بر دانش تشکیل میدهد، ولی بنظر میرسد دانشگاهها و مراکز علمی ما برای این مهم آمادگی ندارند و باید به دنبال تغییر فکری اساسی باشیم.

انتخاب ده دانشگاه برتر برای پژوهشهای معدنی

وی، رتبه سوم ایران در تربیت دانشجو در جهان را یادآور شد و افزود: «این که بیکاری به دانش آموخته های مقطع دکتری و پسادکتری رسیده، هنر نکرده ایم».
قبادیان به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) اشاره کرد که راههای عملی و فکری ارتباط صنعت و دانشگاه در آن دیده شده است.
** استراتژی توسعه صنعتی
هم‌چنین «حمیدرضا طیبی» ریاست جهاد دانشگاهی در این مراسم خواستار آن شد تا وزارت صنعت استراتژی توسعه صنعتی کشور را هر چه سریع‌تر مشخص کند.
طیبی ادامه داد: مطالعات نشان داده به ازای هر یک درصد رشد تعداد مقالات علمی در ایران، فقط ۳ دهم درصد به تولید ناخالص ملی مان اضافه شده که در مقایسه با دیگر کشورها خیلی ناچیز است.
وی، وجود ۷ درصد ذخایر معدنی جهان در کشورمان را یادآور شد، اما افزود: هنوز دانش طراحی کارخانجات فرآوری متوسط و بزرگ مقیاس را در اختیار نداریم.
طیبی تصریح کرد: افزایش هزینه ساخت کارخانجات تا چهل درصد، تسلط کافی نداشتن در توسعه و افزایش ظرفیت کارخانجات و ناتوانی در تغییر اساسی در کارخانه های بزرگ فرآوری کشور، از جمله عواقب نبود دانش طراحی کارخانجات فرآوری است.
وی پیشنهاد کرد برنامه درازمدت توسعه فناوریهای بومی در سطح ملی گرداوری گردد.
ایران با اکتشاف شصت و هشت نوع ماده معدنی و شناسایی ذخیره‌ای حدود شصت میلیارد تُن که از این رقم نزدیک به چهل میلیارد تُن قطعی و بقیه احتمالی است، از نظر تنوع ماده معدنی در بین ده کشور شاخص جهان جای گرفته و از لحاظ ذخیره اکتشافی در جایگاه پانزدهم قرار دارد.
میزان استخراج سالیانه مواد معدنی کشور به‌ طور متوسط چهارصد میلیون تُن اعلام شده که از این میزان شصت تا شصت و پنج درصد به مصالح ساختمانی اختصاص دارد.
منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی مکانیک pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ اردیبهشت ۹۸
764 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0