تشدید نظارت بر ساخت و ساز اصولی ساختمان ‌ها در اردبیل جلسه تخصصی با مهندسین در حوزه ساختمان

نیازمند ارتقای روحیه مطالبه‌ گری عمومی در حوزه ساخت و ساز هستیم

جلسه تخصصی با مهندسین در حوزه ساختمان با حضور علی جوان‌ فروزنده، عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن مفاخر معماری ایران با بررسی وضعیت ساخت و ساز مسکن و نظام مهندسی در اردبیل برگزار گردید.

کد خبر: 960712013 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶ - ۳:۲۰ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، جلسه تخصصی با مهندسین در حوزه ساختمان با حضور علی جوان‌ فروزنده، عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن مفاخر معماری ایران با بررسی وضعیت ساخت و ساز مسکن و نظام مهندسی در اردبیل برگزار گردید.ارتقای روحیه مطالبه‌ گری عمومی در حوزه ساخت و ساز

نیازمند ارتقای روحیه مطالبه‌ گری عمومی در حوزه ساخت و ساز هستیم

نیازمند ارتقای روحیه مطالبه‌ گری عمومی در حوزه ساخت و ساز هستیم

نیازمند ارتقای روحیه مطالبه‌ گری عمومی در  حوزه ساخت و ساز هستیم

در این دوره به بحث ساختمان و مشکلات عدیده‌ای که مهندسین و مردم با آن درگیر هستند می ‌پردازد و مشکلات و دغدغه ‌های فعالین عرصه ساخت و ساز را در جلسه ها مورد بررسی و گفتگو قرار می ‌دهد.
جلسه تخصصی با مهندسین در حوزه ساختمان با حضور علی جوان فروزنده، دکتری تخصصی معماری، عضو هیئت علمی دانشگاه، عضو کمیته زیبا سازی استان اردبیل، عضو انجمن مفاخر معماری ایران، عضو انجمن معماران ایران و منتخب پژوهش گران برتر کشوری با بررسی وضعیت ساخت و ساز مسکن و نظام مهندسی در اردبیل برگزار گردید.
علت ورود دلالان به عرصه ساخت و ساز و بدنبال آن آسیب عمیق به حوزه مهندسی وارد آورده چیست ؟
جوان‌فروزنده: ورود دلالان به حوزه ساخت و ساز در کشور می‌ تواند تهدید خیلی بزرگی برای نهاد نظام مهندسی باشد که در این زمینه واسطه ‌گری‌ های بی ‌مورد در کلیه وجوهات ساخت و ساز اعم از مقررات ملی و مباحث فنی تا نقشه‌ کشی شئونات نظام مهندسی را بخطر انداخته و خدشه ‌دار می ‌کند.
شان مهندسی و مهندسین در استان اردبیل با ادامه روند دلالی نقشه در حوزه ساخت و سازها تنزل یافته بگونه ‌ای که در این حوزه نه صرفا شهرداری و نه صرفا سازمان نظام مهندسی بلکه باید این ۲ نهاد باید با تعامل و همکاری یکدیگر در بحث ساماندهی و کاهش بهره گیری دلالان از موقعیت فعلی حوزه مهندسی بویژه در مبحث ساخت و ساز قدم بردارند، البته ذکر این نکته نیز ضروری است که ورود برخی مهندسین تازه‌ کار به عرصه هم سبب ایجاد برخی شکاف ها در حوزه ساخت و ساز در استان شده است.
در دهه هفتاد مصادف با تصویب قانون نظام مهندسی و تایید آن از طرف مجلس برخی مولفه‌ های مشخص گردید که امروزه با رشد تصاعدی موقعیت مهندسی در جامعه شاهد افزایش مشارکت اجتماعی و مسئولیت ‌پذیری مهندسان در عرصه ساخت و ساز هستیم.
از یک طرف نهاد نظام مهندسی وابسته به مولفه ‌های موثر در ساخت و ساز است و از طرفی خود نهاد نظام مهندسی از حیث ساز و کارها و مکانیزم برخوردار با ساخت و ساز در فعالیت ‌های عمرانی کشور است که ما در قانون مربوط به نظام مهندسی به این موضوع می ‌رسیم که نظام مهندسی یک نهاد غیرانتفاعی و عمومی است که نهایتا این نهاد وظیفه نظارت بر صحت اجرای ساخت و سازهای نهادهای غیردولتی را بعهده دارد.
نظام مهندسی وابسته به نظام ساخت و سازهای غیردولتی و مکانیزم مربوطه به آنست و از سویی این نظام وابسته بوجود مهندسان و افراد سابقه ‌دار، تحصیل کرده در نهادهای دانشگاهی در رشته ‌های مهندسی اعم از رشته‌ های ۷ ‌گانه است و طبیعتا ۲ چالش عمده بر نظام مهندسی قابل تصور است که یکی ارتباط و تاثیر ۲ سویه ساخت و ساز بر نظام مهندسی و هم تاثیر حضور مهندسان و افراد خبره در نهاد نظام مهندسی است.

ارتقای روحیه مطالبه‌ گری عمومی در حوزه ساخت و ساز


با توجه به این که ساخت و ساز مقوله‌ ای است که فاکتورهای متعددی در آن دخیل است بالاخص فاکتور اقتصادی که نام گذاری سال نود و شش از طرف نگاه تیزبین و با درایت مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاوتی-اقدام و عمل خود نشان دهنده این است که ضرورتا نیاز هست در این سال توجه بیش تری به امر اتکا به نیروهای بومی در جهت اعتلا و قطع وابستگی به نظام‌ های اقتصادی خارج از کشور باشد.
ما در نظام اقتصادی در ساخت و ساز به نوعی با رکود میزان عرضه و تقاضا مواجه هستیم و با توجه به این که حوزه مسکن بالغ بر پنجاه درصد ساخت و سازهای شهری و روستایی ما را در بر‌می ‌گیرد عمده ‌ترین قسمتی که در نظام ‌های مهندسی و ساخت و ساز اقتصاد باید مدنظر باشد ساخت و ساز در حوزه مسکن است.
با توجه به رشد تصاعدی جمعیت در دهه شصت و هفتاد بر اساس سرشماری سال نود و پنج حدود سی و پنج درصد خانوارهای اردبیل نیازمند مسکن هستند که در نتیجه ما نیازمند ارتقای مطالبه ‌گری در حوزه عرضه و تقاصا هستیم.
چگونه امروزه با وجود عرضه و تقاضا میزان ساخت و سازها بخصوص در حوزه مسکن تقلیل می ‌یابد؟
جوان‌فروزنده: این مسئله نشان دهنده این است که فاکتورهای دیگری به جز عرضه و تقاضا در شکل گیری فاکتور ساخت و ساز تاثیر گذار است که این امر باید ریشه یابی شود فاکتور دومی که می‌ توان در ردیف مشکلات نهاد نظام مهندسی به آن اشاره داشت میزان ارائه تسهیلات بانکی است؛در جوامعی همچون کشور ما که نهادهای دولتی و نیز سیستم بانک داری بمنظور تعدیل بازار و بمنظور توزیع عادلانه محور ظرفیت‌ ها در کشور فعالیت دارند نظام‌ های بانکی با پرداخت سود بانکی بدنبال ایجاد رونق و ایجاد عدالت تملک مسکن برای اقشار کم درآمد هستند که متاسفانه حبابی عمل کردن حوزه‌ های ساخت و ساز در نظام بانکی در اوایل دهه نود و اواخر هشتاد منجر به این می‌ شود که بازپرداخت اکثر اقساط و اوراق و مطالبات بانکی از طرف افراد بهیچ وجه پرداخت نگردد.
هر چه نرخ سپرده ‌های بانک ‌های عامل افزایش و ریسک ‌پذیری سرمایه ‌گذاری در حوزه ساخت و ساز بیش تر گردد به همان اندازه تمایل برای سپرده گذاری نیز افزایش می ‌یابد و این امر به تدریج سودآوری را بدنبال خواهد داشت و با اغماض به این که در مرکز استان اردبیل میزان صدور پروانه ساختمانی در سال‌ های نود و چهار و نود و پنج ، پنج درصد است، این میزان خیلی کم تر است.
برای رسیدن به وضعیت آرمانی در ساخت و سازهای شهری باید به۲ حوزه ورود نهاد نظام مهندسی دقت داشت، یک حوزه مقررات ملی ساختمان و مباحث فنی و دوم نقشدهی مهندسان رشته‌ های مختلف در شکل گیری نقش نظارتی و مسئولیتی در نظام مهندسی که برای رسیدن بوضعیت آرمانی در نهاد نظام مهندسی در کشور و به ترتیب استان اردبیل ملزم به استفاده از پتانسیل‌ های موجود هستیم که باید دقت داشت که ما هنوز از نظام مهندسی کامل و بی عیب و نقص و همان ایده‌ آل فاصله داریم.
ما در حوزه مهندسی دارای فرصت رشد و توسعه هستیم که از طرفی این فرصت ها یک تهدیدی هم بهمراه خواهد داشت که عدم مدیریت صحیح این نیروها و انرژی ها را به اهداف نمی‌ رساند و طبیعتا نظام مهندسی اردبیل در جای خود موثر بوده که در بحث ضرورت رسیدگی به مقررات ملی در نظام مهندسی ساختمان هم خیلی خوب ارزیابی شده است.
در دوران معاصر اردبیل فاقد بنای شاخص شهری است این کمبود از کجا نشات می‌ گیرد؟
جوان‌فروزنده: ما در استان اردبیل تک بنا نداریم، المان خاص نداریم ساختمان و بنای شاخص هم نداریم که نکته مهم در این رابطه اینست که در مورد بنای شاخص ابتدا باید تعریف گردد، این بناهای شاخص هست که واژه مدرنیست که وارد معماری شهری گردیده که وقتی در مورد بنای شاخص صحبت می ‌کنیم ساختمان‌ های بلند با فرم‌ هایی خاص برای ما متجلی می‌ شود.
بنای شاخص صرفا بمعنای وجود ساختمان‌ های انگشت نما نیست بلکه یک خانه قدیمی همراه با بافت خاص و سنتی می ‌تواند یک بنای شاخص باشد، اما می توان به این مسئله گفت که در دوران معاصر بنا و یادمان شاخصی در اردبیل طراحی و اجرا نگردیده و این امر از اقتصاد، آمار بیکاری و از این قبیل فاکتورها نشات می گیرد، همه این ها در شکل‌ گیری یا عدم استقبال از بافت و بنای شاخص دخیل هست.
شهرداری و ارگان ‌های مرتبط می ‌تواند با برگزاری مسابقات در زمینه ‌های مختلف مهندسین را به چالش بکشند تا با ایجاد نظامی تشویقی برای طراحان شاهد کارهای فاخر و درخور شان اردبیل باشیم.
بازرس در سازمان هم نقش اساسی دارد بطوریکه وظیفه بررسی و رسیدگی به همه امور را دارد و قطعا حضور شخصی مسلط به قوانین و آشنا به امور برای اعضا مهم بوده و روحیه مطالبه گری فرد بازرس خیلی حائز اهمیت است.
قدرت رسانه و نفوذ آن میان مردم، برای تنویر افکار چه در سطح کلان و چه در سطح خرد و تخصصی خیلی زیاد بوده و افزایش آگاهی مردم بخصوص مهندسین، با وظایف و حقوق خود، روحیه مطالبه گری را بالا برده و کمک مهمی به ارتقا فرهنگ و تخصص می‌ کند.
منبع : خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق طراحی اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۹۶
871 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0