عباس پورخصالیان

روز مهندسی ایران بدون نهاد مهندسی فاوا

عباس پورخصالیان - 5 اسفند نودو پنج، در روز مهندسی ایران، "نظام مهندسی کشاورزی" و "نظام مهندسی و کنترل ساختمان" دارای قانون، آئین‌نامه و نهادهای کشوری و استانی خود هستند؛ ولی در حوزه مهندسی فاوا هنوز خبری از تصویب قانون نظام مهندسی فاوا و تشکیل سازمان نظام مهندسی فاوا نیست که نیست!

کد خبر: 9142 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵ - ۱۰:۴۸ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،عباس پورخصالیان – ۵ اسفند نودو پنج، در روز مهندسی ایران، “نظام مهندسی کشاورزی” و “نظام مهندسی و کنترل ساختمان” دارای قانون، آئین‌نامه و نهادهای کشوری و استانی خود هستند؛ ولی در حوزه مهندسی فاوا هنوز خبری از تصویب قانون نظام مهندسی فاوا و تشکیل سازمان نظام مهندسی فاوا نیست که نیست! روز مهندسی ایران بدون نهاد مهندسی فاوا

روز مهندسی ایران بدون نهاد مهندسی فاوا

روز مهندسی ایران بدون نهاد مهندسی فاوا

روز مهندسی ایران بدون نهاد مهندسی فاوا

پیشینه‌کاوی

مطالعه چرایی این فقدان بزرگ و نابخشودنی در عصر فاوا نشان می‌دهد که:

حدود یازده سال پیش، معاون وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضرورت تشکیل نظام مهندسی فاوا را خبر داد. سپس، در سال هشتاد و چهار مرکز تحقیقات مخابرات ایران پروژه «چارچوبهای برپائی نظام مهندسی فناوری اطلاعات ایران» را تعریف کرد اما تا سالهشتاد و شش کاری روی آن انجام نداد. آنگاه، حرکتهایی در راستای برپائی نظام مهندسی فاوا صورت گرفت که در نتیجه آنها، در «عصر ارتباط» هجدهم اردیبهشت هشتاد و نه، شماره سیصد و پنجاه و پنج (سال هشتم) پیامی منتشر شد حاکی از آنکه: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تشکیل سازمان نظام مهندسی فناوری اطلاعات مخالفت کرد». در نهایت، طرح نظام مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات با پیشنهاد نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و امضای بیش از پنجاه نماینده، در مرداد نودو چهار در دستور کار بررسی دور نهم مجلس شورای اسلامی قرار گرفت ولی با پایان گرفتن دور نهم مجلس و نهایی نشدن طرح، این طرح نیز بایگانی شد.

 

برگزیده آخرین طرح سازمان نظام مهندسی فاوا

آن آخرین طرح، با هدف ساماندهی و نظاممندکردن بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از سوی نمایندگان تهیه شده بود و ایجاد محیط امن و مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری، حمایت از بخش خصوصی در حوزه کسب و کار الکترونیکی، پشتیبانی از توسعه فناوریهای بومی وتولیدکنندگان سخت‌افزار ونرم‌افزاردرداخل کشور،تقویت بخش خصوصی در صنعت فاوا، توسعه وبالابردن خدمات به شهروند، حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی، نرم افزاروسخت افزاروهمچنین اشتغالزایی باتوجه به فارغ التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات کشور از جمله مهمترین هدفهای آن محسوب میشد

.

روز مهندسی همه چیز جز مهندسی فاوا؟

پنجم اسفند ماه امسال مصادف است با هشتصد و شانزدهمین زادروز خواجه نصیر الدین توسی و روز مهندسی ایران. به این مناسبت، جشنواره‌هایی به منظور بزرگداشت از خدمات تلاشگران جامعه مهندسی کشور، توسط نهادهای دولتی و غیر دولتی فعال در عرصه‌های “نظام مهندسی کشاورزی” و “نظام مهندسی و کنترل ساختمان” برگزار میشود و تا حدودی که نظام مهندسی وکنترل ساختمان، مهندسان برق و مخابرات را نیزشامل میشود. زیربخش کوچکی از بخش مهندسان فاوا را نیز دربرمیگیرد، نه کلیت آن را. با این وجود، این روز در تقویم فرهنگ عامه کشورمان، فرصت مناسبی است تا حداقل بر دو نکته تأکید شود:

  • نخست بر لزوم تحقیق و بازاندیشی در آثار و دست آورهای خواجه نصیر الدین توسی به عنوان کسی که حدود ششصد و پنجاه سال پیش از داروین به اصل تکامل طبیعی دست یافت (یعنی به همان مفهومی که داروین، آن را evolution می‌نامد)، و حدود پانصد سال پیش از آدام اسمیت نیز به اصل وجود «دست خدا به عنوان راهبر بازار آزاد» رسید (یعنی به همان چیزی که آدام اسمیت آن را “دست نامرئی” در تنظیم بازارهای آزاد می‌خواند)، در حالی که هم سیاستمدار بود، هم حکیم، شاعر، ریاضی‌دان، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس و … خلاصه یک دانشمند جامع‌الاطراف.
  • سپس در بازشناسی نقش والا و ارزشمند مهندسان، به ویژه مهندسان فاوا در توسعه مَدنیّت مدرن، ایجاد رفاه، تولید ثروت، رونق اقتصادی و پایدارسازی نظامهای کشوری از طریق اقدام به تاب-آورسازی سامانه‌ها و نظامات (یا همان چیزی که «اقتصاد مقاومتی» اَش می‌خوانند).

تجربه امروز ایران و جهان (برای مثال: آلمان) به روشنی نشان میدهد که بزرگترین دگرگونیهای اقتصادی، مدیریتی و صنعتی جهان ما نه به دست دانشگاهیان مدرکگرا، بلکه توسط مهندسان عملگرا ایجاد می‌شود.

معنای مهندس و مهندسی

واژه ی “مهندس” از «هندسه» مشتق شده و «هندسه» نیز از “اندازه” فارسی ساخته شده است. در واقع، مهندس بمعنی اندازه‌گذار وخالق اندازه‌ها است ومعادل واژه “مهندسی” در انگلیسی، نیز از اصطلاح لاتینِIngeniumبمعنای قدرتِ خلق کردن وهنرِ تخلیق، ریشه گرفته است که بسیار شبیه به مهندس به معنی اندازه‌گذار و خالق اندازه‌ها است

.

توسی، محبوب جوامع علمی جهان

امروزه خواجه نصیرالدین توسی به قدری بزرگ ومشهوراست که بسیاری از دولتهای منطقه مایلند اوراشهروند خود معرفی کنند. برای مثال: وقتی که گوگل در سال ۲۰۱۳ م به مناسبت هشتصد و دوازدهمین سالگرد تولد توسی، تصویری از وی را در وبگاه عربی خود ارایه کرد و بر ایرانی بودن این دانشمند تأکید کرد، همین امر (اشاره به ایرانی بودن خواجه نصیرالدین توسی) حاشیه‌ها و واکنشهایی را در کشورهای عربی برانگیخت.

 

ناسا نیز نام توسی را روی یکی از دهانه‌ها یا چاله‌های ماهِ زمین گذاشته که در واقع از برخورد شهاب‌سنگها به وجود آمده‌ است.

 

 

 

ایران سومین یا پنجمین کشور تربیت‌کننده بیشترین مهندس

طبق آماراعلام شده ازسوی مجله فوربس در سال دوهزار و شانزده، ایران پس از روسیه و آمریکا، سومین کشورجهان ازلحاظ داشتنبیشترین تعدادمهندس استالبته در این رده‌بندی، آمار مهندسان چینی و هندی به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات لحاظ نشده است و اگر تعداد مهندسان این دو کشور را نسبت به ایران، بیشتر بدانیم، ایران از نظر تربیت بیشترین مهندس، به رتبه پنجم در جهان دست می‌یابد.

احتمالاً در میان همه حوزه‌های مهندسی درکشور،سهم مهندسان حوزه‌های مخابرات، ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر ازبقیه حوزه‌های مهندسی است. ازاین رو، فقدان قانون و نبود نهاد وسازمان مهندسی فاوا، بی توجهی به این جامعه بشدت مورد نیاز کشور است.

نمودار تشکیل نظام مهندسی فناوری اطلاعات کشور

در پایان توجه خوانندگان را به نمودار تشکیل نظام مهندسی فناوری اطلاعات کشور بعنوان یکی از راس های چهار ضلعیِ: نظام علمی فاوا، نظام اجرایی فاوا، نظام صنفی فاوا و نظام مهندسی فاوا جلب می‌کنم که توسط دکتر سید ابراهیم ابطحی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف پیشنهاد شده است.

این نمودار بیانگر تعاملات ذینفعان بخش فاوا در نقشهای مختلف برای انجام فعالیتهای حرفه‌ای است.

تاخیر در برپائی نظام مهندسی فاوا به معنی تاخیر در ورود فعالیتهای فاوا در کشور به عرصه‌های جدید و گسترده‌تر است.

 

منبع: 

 

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ اسفند ۹۵
1120 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0