همایش ملی ساختمان‌های بلندمرتبه با حضور مدیران استانی و کشوری همایش ملی ساختمان‌های بلندمرتبه با حضور مدیران استانی و کشوری

همایش ملی ساختمان‌های بلندمرتبه با حضور مدیران استانی و کشوری

همایش ملی ساختمان‌های بلندمرتبه با حضور مدیران استانی و کشوری ، توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اول خرداد ماه آغاز شد و امروز در مجتمع شهدای سلامت (برج سپید) مشهد، خاتمه یافت

کد خبر: 020309008 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ خرداد ۰۲ - ۱۲:۱۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، همایش ملی ساختمان‌های بلندمرتبه با حضور مدیران استانی و کشوری ، توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اول خرداد ماه آغاز شد و امروز در مجتمع شهدای سلامت (برج سپید) مشهد، خاتمه یافت

همایش ملی ساختمان‌های بلندمرتبه با حضور مدیران استانی و کشوری

همایش ملی ساختمان‌های بلندمرتبه با حضور مدیران استانی و کشوری
با حضور مدیران استانی و کشوری؛
همایش ملی ساختمان‌های بلندمرتبه برگزار گردید
همایش ملی ساختمان‌های بلندمرتبه با حضور مدیران کشوری و استانی و هم‌چنین اساتید برتر ملی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اول خرداد ماه آغاز شد و امروز در مجتمع شهدای سلامت (برج سپید) مشهد، خاتمه یافت.
حامد مانی فر، مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در روز افتتاحیه این همایش با تشریح برخی مسائل تخصصی در حوزه بلندمرتبه سازی، گفت: ساختمان‌های بلند را می‌توان از منظرهای فنی، اجتماعی، اقتصادی، معماری و جایگاه و تعامل با شهر بررسی کرد.
مانی فر گفت: بررسی‌ها از جهات مختلف باعث می‌ شود اشتباهات گذشته اصلاح و با تجربه بهتری در این مسیر قدم برداشت. به طوری که اخیرا هم شورای عالی معماری و شهرسازی درباره ساختمان‌های بلندمرتبه به صورت نقطه‌ای تجدید نظر می‌کند و تاکید دارد که زمینه‌گرایی بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: زمینه‌گرایی باید در مقیاس محله تا منطقه بررسی شود. همین موضوع زمینه گرایی سبب می‌شود تا نیاز وجود پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتر احساس گردد. البته این را هم باید گفت که ساختمان‌های بلند فقط برای استفاده زیاد از زمینه نیست بلکه نشان دادن جایگاه اجتماعی و اقتدار صاحبان نیز هست که اهرام مصر یکی از مثال‌های تاریخی است.
داود دانشگر، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهر سازی نیز در این همایش حاضر بود و با اظهاراتی تخصصی در حوزه بلندمرتبه سازی، گفن: باید برای رسیدگی به امور مهندسان شرح خدمات را در رشته های مهندسی ارائه دهیم و تعرفه و هزینه مهندسی، مهندسی‌تر تعیین گردد.
دانشگر تصریح کرد: هم‌چنین باید رسیدگی به تخلفات شفاف‌تر شود. وجود ۸۰۰۰ پرونده تخلف در ساختار نظام مهندسی قابل قبول نیست.
به‌روزرسانی «ساختارشکست»، مطالبه جامعه مهندسان است
حسین بشیر، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم ضمن اظهار خرسندی از اینکه با موافقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت در همایش بلندمرتبه‌سازی، ارتقاء پایه نیز برای مهندسان دارد، افزود: اخیرا آزمون نظام مهندسی برگزار گردید که در آن ۱۴ هزار نفر شرکت کردند؛ گویا مقرر شده که این آزمون در چندین نوبت برگزار گردد که باتوجه به کمبود کار، باید تجدیدنظری در این خصوص از سوی تصمیم‌گیران صورت گیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: از جمله این همایش‌ها می‌توان به همایش‌ شهرسازی، برق، مکانیک، متروپل و … اشاره داشت که برخی از آنها در سطح ملی بوده است.
بشیر گفت: اخیرا آزمون نظام مهندسی برگزار شد که در آن چهارده هزار نفر شرکت کردند؛ گویا مقرر شده که این آزمون در چندین نوبت برگزار گردد که باتوجه به کمبود کار، باید تجدیدنظری در این مورد، از سوی تصمیم‌گیران صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بروزرسانی «ساختار شکست» دیگر مطالبه جامعه مهندسان است، گفت: تاکنون ۲۳ سال گذشته که این موضوع عوض نشده و شاهد تجمعاتی بوده‌ایم؛ این موضوع باید مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد؛ هر رشته باید برای خودش یک تعرفه داشته باشد.
وی افزود: مساله «مبحث ۲۲» نیز موضوع با اهمیت دیگری است که تاکنون راه‌اندازی نشده است؛ موضوعی که پیرامون حفظ و ایمنی و نگهداری ساختمان‌هاست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با بیان اینکه مجریان گاز هنوز صلاحیت لازم را اخذ نکرده‌اند، افزود: از سوی دیگر، واگذاری کار به مجریان اتحادیه نیز قانونی نیست.
بشیر با اشاره به پروانه‌های مهندسی که تمدید نشده‌اند و برخی نیز درحال تمام شدن هستند، ادامه داد: حذف شناسنامه فنی را خیلی پی‌گیری کردیم که باید جایگزین شود؛ ۶۵ درصد از درآمد سازمان تحت تاثیر این مهم بوده و نمی‌توان فعالیت‌های نظارت مضاعف را داشته باشیم.
وی افزود: در قالب ماده ۳۵ پیش‌تر حمایت‌هایی را از وزارت راه و شهرسازی داشتیم اما در حال حاضر این‌گونه نیست؛ اداره کل آن گونه که باید نمی‌تواند نظارت عالیه داشته باشد و از سوی دیگر از عهده سازمان نظام مهندسی نیز برنمی‌آید؛ سال گذشته یک میلیارد تومان برای نظارت ماده ۳۵ به اداره کل راه و شهرسازی کمک کردیم که این رویه باید برعکس باشد.
بشیر با بیان اینکه قانون تعارض منافع نیز مشکل‌زا شده، گفت: ساختمان‌های نهضت ولی نیازمند توجه بیشتری هستند و برای سازمان نظام مهندسی هیچ آورده‌ای ندارند.
هدف، ارتقاء سطح علمی و ترویج مقررات ملی ساختمان است
ترانه مهاجر کوهستانی، دبیر همایش و عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی نیز گفت: این همایش سه روزه، از یکم تا سوم خردادماه، به صورت حضوری و مجازی، با برگزاری کلاس‌های آموزشی و سخنرانی‌های علمی و کارگاه‌های جانبی و هم‌چنین غرفه‌های نمایشگاهی پیش‌بینی شده است.

مهاجرکوهستانی با بیان اینکه برگزاری همایش ساختمان‌های بلندمرتبه، طبق قانون و به عنوان یکی از وظایف تکلیفی، در دستورکار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی قرار گرفته، افزود: در این همایش سعی داریم آموزش و ارتقاء سطح علمی و ترویج مقررات ملی ساختمان ویژه مهندسان و اعضای سازمان را داشته باشیم.
عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی گفت: در پایان این دوره سه روزه، با برگزاری آزمونی که به واسطه دوره ارتقاء پایه و مجوز برگزار می‌شود، مهندسان در تمام صلاحیت‌ها، پایه‌ها و رشته‌ها، گواهینامه معتبر شرکت در این دوره را اخذ می‌کنند و به عنوان دوره ارتقاء پایه محسوب می‌گردند.
بلندمرتبه‌سازی باید با هدف رفع نیاز انجام شود
جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این همایش بیان کرد: بلند مرتبه سازی باید با هدف رفع نیازهای سکونت مردم و استفاده بیشتر از زمین انجام گیرد و به هیچ عنوان نباید به سمت لوکس سازی برود.
خدایی گفت: شاید یکی از دلایلی که توسعه این‌گونه ساختمان ها در کشور سخت شده است، همین لوکس سازی باشد که باید در خصوص آن تجدید نظر گردد.
خدایی ادامه داد: هدف از ساخت ساختمان‌ های بلند مرتبه، باید رفع نیاز مردم باشد و نباید فقط نمادی از توسعه شهری باشند از این رو توجه به ایمنی این سبک از ساختمان‌ها بسیار مهم است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به آمار اداره کل راه و شهرسازی استان، گفت: پارسال هزار و ۸۵۰ ساختمان بلندمرتبه از سوی این معاونت مورد ارزیابی قرار گرفته است که با توجه به تعداد زیاد ساختمان‌ها، نظارت‌های بیشتر امکان نداشته است.
تعداد زیادی ازساختمان‌های گروه «ج» و «د» ناایمن هستند
وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی نیز در این همایش گف: تعداد زیادی از ساختمان‌های گروه‌‎ «ج» و «د» مشهد، از حیث دستورالعمل مرکز تحقیقات ساختمان، ناایمن هستند.
وی ادامه داد: گرداوری مقررات ساختمان‌های بلندمرتبه در سال ۱۳۹۸، در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شد و تعاریف مختلفی چون ارتفاع بالای ۲۷ متر یا ۸ سقف برای آن لحاظ گردید.
وی با بیان اینکه ساختمان‌ های بلندمرتبه از ابعاد مختلفی حائز اهمیت هستند که یکی از آنها، تمرکز جمعیتی است، افزود: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری نسبت به این بناها، آوار است؛ موضوعی که موجب مسدود شدن معبر دسترسی و امداد و نجات در مواقع بحرانی می‌گردد.
داعی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم در این حوزه، مبحث حریق است؛ مقررات ملی ساختمان باید به صورت خاص در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی ادامه داد: پس از حادثه متروپل، کارگروه شناسایی ساختمان‌های ناایمن تشکیل شد؛ کارگروهی که ویژه ساختمان‌های گروه «ج» و «د» است.
وی با بیان اینکه در مشهد ساختمان‌های زیادی داریم که در این زمره قرار می‌گیرند، تصریح کرد: تعداد زیادی از این ساختمان‌ها، از حیث دستورالعمل مرکز تحقیقات ساختمان، ناایمن هستند؛ با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان و خروجی این همایش امیدواریم بتوان این نگرانی‌ها را مرتفع کنیم.
داعی گفت: نظارت عالیه یکی از وظایف ماست ولی به نسبت حجم ساخت‌وساز، نمی‌توان به همه آنها نظارت داشت؛ از سیاست‌های ما، تقویت نظارت عالیه است که مجدانه و با دقت و قدرت ادامه خواهد داشت تا موضوع اجرای مقررات ملی ساختمان را ادامه دهیم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ خرداد ۰۲
280 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0