ارتقای کیفیت ساخت و ساز توسط مجریان ذیصلاح در جلسه تخصصی با مجریان ذی صلاح عنوان گردید؛

ارتقای کیفیت ساخت و ساز توسط مجریان ذیصلاح

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، خدمات مهندسی باید برای سازندگان و بهره‌برداران ساختمان ‌ها شفاف سازی گردد و در این مورد، فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت پذیرد.

کد خبر: 980312015 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ خرداد ۹۸ - ۵:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان قزوین،به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، خدمات مهندسی باید برای سازندگان و بهره‌برداران ساختمان ‌ها شفاف سازی گردد و در این مورد، فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت پذیرد.

ارتقای کیفیت ساخت و ساز توسط مجریان ذیصلاح

ارتقای کیفیت ساخت و ساز توسط مجریان ذیصلاح

مجریان ذی صلاح کیفیت ساخت  و ساز را ارتقاء میدهند

 

بمنظور بهره گیری مطلوب از مجریان ذی صلاح و تثبیت جایگاه این قشر در اجرای پروژه ها، جلسه ای با حضور مجریان ساختمان در محل سازمان برگزار گردید و مشکلات آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید کاظم مجابی در اظهاراتی، هدف از برگزاری این جلسه را تثبیت جایگاه مجریان ذی صلاح و بهره وری از آنها برای ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و جلوگیری از مداخله افراد غیرحرفه‌ای در اجرای پروژه‌ها ذکر و بیان کرد: اگر بتوانیم در حوزه اجرا بطور واقعی خدمات مهندسی ارایه دهیم بگونه‌ای که خدمات سازمان برای سازندگان و بهره برداران ملموس باشند، بسیاری از مشکلات در حوزه نظارت، تعرفه، حقوق سازندگان و بهره‌بردارن حل می گردد.

مجابی ادامه داد: درگذشته، هنگامی که موضوع اجرا بیان میشد، سازمان را بعنوان مجریان غیر واقعی میدانستند و نسبت به دیدگاه های نظام در مورد مجریان ذی صلاح انتقاد میکردند و حضور آنها در پروژه ها را تنها فرصتی برای درآمد زایی سازمان و مهندسان میدانستند در حالیکه مجریان ذی صلاح خدمات تخصصی ارایه میدهند.

وی گفت: مجریان ذی صلاح تنها برای ارتقاء کیفیت ساخت وساز تلاش می‌ کنند و کلیه مسوولیتهای ساختمان حتی بعد از بهره برداری در تمام دوران ها به عهده مجری ذی صلاح است، بنابراین پرداخت حق الزحمه به آنها امری منطقی و حرفه ای است.

این مسوول، با تاکید بر رعایت حقوق مجریان ذی صلاح، بیان داشت: مهندسان باید در اجرای پروژه ها به مباحث فنی و اصولی توجه لازم را داشته باشند، چرا که سهل انگاری تعداد اندکی از افراد خدمات ارزشمند جامعه مهندسان را زیر سوال میبرد.

مجابی با تاکید بر برقراری تعامل با بهره برداران گفت: تنها راه برای ارزشمند جلوه دادن خدمات مهندسی، دقت در انجام کار و رعایت اصول و مقررات فنی است و این روند در معرفی و آگاه سازی شهروندان نسبت به ارایه خدمات مهندسی موثر است، اما وجود واسطه‌ ها میان مهندسان و بهره برداران سبب شده خدمات مهندسان دیده نشود.

وی، هم‌چنین با عنوان اینکه مهندسان توانمندی‌های‌ حرفه‌ای بالایی دارند و میتوانند پاسخگوی همه نیازهای شهروند باشند؛ افزود: چنان‌چه خدمات در حوزه اجرا اثربخش و کیفی باشد بازار تقاضا و مطالبه نسبت به حضور مجریان ذی صلاح افزایش می یابد، در اینصورت جایگاه مهندسان در جامعه و ساخت وسازها تثبیت می گردد.

ارتقای کیفیت ساخت و ساز توسط مجریان ذیصلاح

خدمات مهندسی باید توسط افراد حرفه ای انجام گردد

نایب رییس سازمان نیز در این جلسه با انتقاد نسبت به جایگاه مجریان ذی صلاح در ساخت و سازها گفت: حدود بیست و دو سال از عمر فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان میگذرد و بیش از دوازده سال است که شیوه نامه ماده سی و سه، در مورد وضعیت مجریان گرداوری شده و طبق این اساس هر گونه خدمات مهندسی در حوزه طراحی، نظارت، آزمایشگاه و دیگر مراحل ساخت باید توسط افراد حرفه ای انجام گردد، اما این قانون بطور کامل اجرایی نمی گردد.

عباس وثیق نیا گفت: قزوین از نخستین استانهایی بوده که بهره گیری از مجریان ذی صلاح را اجرایی کرد، چرا که حق قانونی مهندسان بود که انجام هر گونه مباحث حوزه ساخت و ساز توسط آن ها انجام گردد.

وثیق نیا با عنوان اینکه در حوزه نظارت و سرپرست کارگاه کم‌تر به مجریان و ناظران ساختمانی توجه می گردد، گفت: باید بازنگریهایی صورت گیرد و سازمان در زمینه کنترل مجریان و نظارت با جدیت بیش تری ورود کند.

وی افزود: بهره گیری از مجریان ذی صلاح در ساختمانها باید نهادینه گردد و مردم باور کنند، ساختمان تنها در صورتیکه توسط افراد دارای صلاحیت احداث گردد از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

نایب رییس سازمان، هم‌چنین با عنوان اینکه در حوزه فرهنگ سازی و آگاه سازی کم کاری صورت گرفته و اینها منجر به بروز تخلفات ساختمانی می گردد، تصریح کرد: متاسفانه مردم هنوز به این باور نرسیده اند که هزینه های پرداختی برای خدمات فنی مهندسی برای بهره گیری از خدمات تخصصی است و هزینه مازاد نیست.

ضرورت حضور افراد حرفه ای تا پایان مرحله نازک کاری

ریاست اداره مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی قزوین نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم مقابله با اجرای ساختمانهای غیر اصولی، گفت: متاسفانه افراد حرفه ای تا پایان مرحله نازک کاری در ساختمان حضور ندارند و این منجر به بروز مشکلات عدیده ای شده است.

عبدالرزاقی بیان گفت: اگرچه وزارت راه و شهرسازی این اختیار را به استان ‌ها داده که مجریان بصورت مرحله ای تا پایان مراحل ساخت در ساختمانها حضور داشته باشند، اما این قانون در استان قزوین اجرا نمی گردد.

عبدالرزاقی، هم‌چنین با تاکید بر دقت در انعقاد قراردادها میان مجریان ذی صلاح و مالکان ساختمانها گفت: مهندسان داقت داشته باشند در شرایط کنونی، هیچ گونه قرارداد صوری برای خدمات مهندسی منعقد نشود، البته در این مورد، باید سیستم کنترلی کارآمدی داشته باشیم تا نظارتها و رصدها بیش تر باشد، چرا که در اینصورت از تخلفات جلوگیری به عمل می آید و در حوزه اجرا به عملکرد خوبی دست پیدا میکنیم از طرفی دیگر نیز مهندسان با محکومیت شورای انتظامی و جرایم آن که گاهی سه سال تعلیق از کار هست، مواجه نمیشوند.

پیله چی، نماینده کمیته بازرسی مجریان در این جلسه به تشریح رویکردهای سازمان برای قراردادها و بررسی عملکرد مجریان حقیقی،حقوقی و معماران تجربی پرداخت.

در این جلسه، هم‌چنین معماران تجربی و مجریان ذی صلاح مشکلات خود را عنوان کرده و سهولت و هموار شدن بستر فعالیت حرفه ای را خواستار شدند.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ خرداد ۹۸
531 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0