گره کور ساخت و ساز کشور باید نظارت و بازرسی ساختمان مجزا باشد

گره کور ساخت و ساز کشور

دولت آیین نامه کنترل ساختمان تنظیم کرده است که هنوز تصویب نگردیده سر و صدای سازمان نظام مهندسی را درآورده است. ولی دولت میگوید راه نجات سازمان همین نسخه است.

کد خبر: 960905001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ آذر ۹۶ - ۶:۵۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، دولت آیین نامه کنترل ساختمان تنظیم کرده است که هنوز تصویب نگردیده سر و صدای سازمان نظام مهندسی را درآورده است. ولی دولت میگوید راه نجات سازمان همین نسخه است.گره کور ساخت و ساز کشور

گره کور ساخت و ساز کشور

گره کور ساخت و ساز کشور

گره کور ساخت و ساز  کشور

در کشور ما در عنوان قانون نظام مهندسی واژه کنترل ساختمان قید گردیده ولی در عمل خیلی کم به این موضوع پرداخته شده است. با توجه به فرآیندهایی ساخت و ساز جاری کشور نیاز به مقررات جامعی احساس میشد. آیین کنترل ساختمان بر این مبنا تهیه گردیده است.
دکتر منوچهر شيباني اصل مديرکل دفتر سازمانهاي مهندسي و تشکلهاي حرفه اي معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي کنترل ساختمان درمورد آیین نامه کنترل بیان کرد :
” در یک طرح جامع ، نقاط ضعف و قوت نظام اداری موجود بررسی گردید و با تصویب هیئت وزیران شکل قانونی به خودش خواهد گرفت ”
یک ماه پیش ریاست سازمان نظام مهندسی عنوان کرده بود:
:” آیین نامه کنترل ساختمان وزارت راه و شهردای بدنبال تصویب در هیئت دولت است. بزرگ ‌ترین رکن این لایحه کنار گذاشتن سازمان نظام مهندسی است. ما باید جلوی این مسئله بیاستیم تا حق مردم پایمال نگردد”
این دیدگاه دقیقا مخالف نگرش وزارت راه و شهر سازی است. شیبانی در این مورد میگوید :
“سازمان نظام مهندسی در سالهای اخیر وارد عرصه هایی شده که در واقع بهیچ وجه در وظایف قانونی این سازمان نیست. مهم تر از همه بحثهای مالی است که در اثر پرداختی و دریافتی مهندسین ناظرایجاد شده است. در حال حاضر یک جریان مالی سنگین شکل گرفته که اصالت سازمان نظام مهندسی را به حاشیه برده است.”
منوچهر شيباني با بیان این که آیین نامه جدید بهیچ وجه سبب کاهش توان سازمان نظام مهندسی نمیشود گفت:

گره کور ساخت و ساز کشور


” در مدل پیش بینی شده ما بحث نظارت از بازرسی مجزا است. در کشور ما برای سالها نظارت و بازرسی متصل شده بود. نظارت (Supervision ) و بازرسی ( expectation) در کل دنیا دو مقوله شناخته شده و جداست. مهنس در جای واقعی اش نبوده است که باید این اصلاح گردد.”
زمانی این مشکل بیش تر خود را نشان می دهد که میان نهادهای مربوطه اختلاف ایجاد میشود.
وی گفت: “اکنون مهندس ناظر دستمزد را از مالک میگیرد، توسط سازمان نظام مهندسی انتخاب میشود به شهرداری گزارش می دهد. این فرد باید به کدامیک از این سه مرجع متعهد باشد و در مواقع اختلاف نظر به کدام طرف بروند؟”
مديرکل دفتر سازمان هاي مهندسي تصریح کرد :” با این شیوه مهندس ناظر هرچه قدر هم مسئولانه رفتار کند نمیتواند بوظیفه خودش عمل کند. در آیین نامه کنترل ساختمان نظارت و بازرسی از هم جدا شده و بازرسین هم دارای پروانه اشتغال خواهند بود.”
انتقادات از این آیین نامه جدید زیاد است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: آن هایی که این منطق را نمیپذیرند بیش تر بخاطر جریان مالی است که بعد از این قطع خواهد شد و آن ها را نگران کرده است.
ولی جالب است بدانید مجلس شورای اسلامی هم زمان طرحی را برای اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مینویسد و قرارست در صحن علنی مطرح گردد .
پرسش این جاست این طرح مجلس با آیین نامه دولت چه نسبتی دارد.
شيباني اصل مديرکل دفتر سازمانهاي مهندسي و تشکلهاي حرفه اي معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي کنترل ساختمان یاد آور شده :
“این آیین نامه با آن طرح مجلس منافات ندارد.آن چیزیکه در طرح اصلاحیه مجلس مد نظر است بیش تر تغییرات شکلی است. مثلا دوره تصدی هیئت مدیره از ۳ سال به ۴ سال تغییر پیدا کرده است. از طرفی بنظر من بخش عمده ای از مشکلات مهندسی در این طرح مجلس دیده نشده است” این آیین نامه هنوز اجرا نگردیده اختلاف میان مجلس، دولت ، سازمان نظام مهندسی و شهرداریها آغاز شده است. بنظر برای اجرایی شدن آن هنوز باید هم فکری میان نهادهای مختلف صورت پذیرد.
منبع : راه روز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ آذر ۹۶
1010 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0