خطرناک بودن ساخت‌ و‌ ساز بدون پروانه شصت تا هفتاد درصدی ساختمان‌ها در یزد خطرناک بودن ساخت‌ و‌ ساز بدون پروانه شصت تا هفتاد درصدی ساختمان‌ها در یزد

خطرناک بودن ساخت‌ و‌ ساز بدون پروانه شصت تا هفتاد درصدی ساختمان‌ها در یزد

خطرناک بودن ساخت‌ و‌ ساز بدون پروانه شصت تا هفتاد درصدی ساختمان‌ها در یزد ، قانون بستر را برای اینکه هر کسی هر کاری که دلش خواست انجام دهد فراهم نمی‌ کند

کد خبر: 001105002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ بهمن ۰۰ - ۹:۰۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، خطرناک بودن ساخت‌ و‌ ساز بدون پروانه شصت تا هفتاد درصدی ساختمان‌ها در یزد ، قانون بستر را برای اینکه هر کسی هر کاری که دلش خواست انجام دهد فراهم نمی‌ کند

خطرناک بودن ساخت‌ و‌ ساز بدون پروانه شصت تا هفتاد درصدی ساختمان‌ها در یزد

خطرناک بودن ساخت‌ و‌ ساز بدون پروانه شصت تا هفتاد درصدی ساختمان‌ها در یزد
نماینده مردم یزد در مجلس: ساخت‌ و‌ ساز بدون پروانه شصت تا هفتاد درصدی ساختمان‌ها در یزد خطرناک است
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس با اشاره به اینکه روند فعلی کمیسیون ماده صد در حقیقت پذیرش انجام تخلف است، بیان کرد: ساخت‌ و‌ ساز بدون پروانه شصت تا هفتاد درصدی ساختمان‌ ها در یزد خطرناک است.
محمدصالح جوکار در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به اینکه قوانین چارچوب را مشخص می کنند، گفت: قانون بستر را برای اینکه هر کسی هر کاری که دلش خواست انجام دهد فراهم نمی‌ کند به همین علت، قوانین ما قوانین بازدارنده هستند.
جوکار با عنوان اینکه علاوه بر اینکه ممکن است قوانین تسهیل امور برای دستگاه‌ های دولتی، اجرایی و مردم می‌‌کنند، ادامه داد: در برخی موارد ما با خلأ قانونی روبه‌رو هستیم و باید نسبت به اصلاح و رفع آن اقدام کنیم.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال ما در حوزه ساخت‌ و‌ ساز برای اینکه مشکل تخلفات را برطرف کنیم و جلوی گره خوردن در کار مردم را بگیریم؛ اقدام به ایجاد کمیسیون ماده صد می‌ کنیم که در واقع راه‌اندازی این کمیسیون به معنی پذیرفتن انجام تخلف است.
وی تصریح کرد: در این کمیسیون مواردی از جمله جریمه، حکم تخریب و تخفیف صادر می گردد و بیشتر تلاش بر این است که حفظ رضایت مردم را در این کمیسیون داشته باشند.
جوکار گفت: خیلی از کشورها از طریق اعمال قانون به یک فرهنگ خاص رسیده‌اند و رعایت قوانین را نهادینه کردند ولی ما در کشورمان هنوز نتوانستیم رعایت قانون ساخت و ساز را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به روند اصلاح رویکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: پیش‌نویس این طرح آماده شده و جمع‌بندی ‌های خوبی تاکنون انجام شده و هم‌چنان بررسی برای رسیدن به یک جمع‌بندی مناسب در حال انجام است.
وی گفت: یک سری اقداماتی باید انجام شود تا قبل از تخلف جلوی آن گرفته شود نه اینکه وقتی شخص اقدام به ساخت کرد و کارش به پایان رسید حکم تخریب بدهیم و به این صورت خسارت سنگینی به شخص وارد کنیم و از طرف دیگر ناراحتی هم به وجود آید.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی، ساخت و ساز شصت تا هفتاد درصد ساختمان‌ های یزد بدون پروانه ساخت و عدم نظارت فنی را نادرست دانست و افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی بسیار خطرناک هستند و در کوچک‌ترین حادثه‌ای می‌تواند خسارت زیادی به دنبال داشته باشد.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه علاوه بر تخلفات ساختمانی، ما در یزد در حوزه نمای شهری و سایر عرصه‌ها هم وضعیت مناسبی نداریم، تصریح کرد: در حوزه نظارت هم باید با جدیت بیشتری وارد شد و نظارت بر فعالیت مهندسان ناظر هم مورد توجه نظام مهندسی قرار گیرد.
اجرای نظارت رندوم جلوی رانت و رابطه‌بازی در نظام مهندسی را گرفت
مجتبی فرهمند در این دیدار با اشاره به اینکه در گذشته مشکلی در ارتباط با فعالیت مهندسان ناظر وجود داشت، گفت: مشکلی که در این زمینه وجود داشت این بود که برخی از مهندسان کارهای زیادی داشتند و به برخی دیگر کار ارجاع نمی‌شد.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه رابطه و رانت در این روند تاثیر خاصی داشت، اظهار داشت: از زمانی که ارجاع نظارت رندوم را راه‌اندازی کردیم در حال حاضر بصورت متوسط به تمام مهندسان ما دو یا سه کار رسیده و حتی کسانی که در طول ده سال گذشته هیچ پروژه‌ای نداشتند الان مشغول به‌کار هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد ادامه داد: این یکی از کارهای مهمی است که در سازمان نظام مهندسی استان یزد رخ داد و به این صورت جلوی رانت را گرفتیم.
فرهمند به آیین‌نامه تعارض منافع که در سال‌ های گذشته صادر شده اشاره کرد و افزود: طبق این آیین‌نامه افرادی که در دوازده دستگاه اعلام شده حضور دارند نمی‌توانند در سازمان حضور داشته باشند و هیئت مدیره و رئیس سازمان هم نمی‌توانند اقدام به امضای نقشه کنند.
فرهمند ادامه داد: طبق این آیین‌نامه، هیئت مدیره سازمان به علت اینکه عضو هیئت مدیره هستند بدون در نظر گرفتن هیچ‌ گونه حق محرومیت از مدرک، از کار کردن محروم می ‌شوند و ماهیانه رقم کمی به عنوان حق‌الجلسه دریافت می‌ کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: الان متاسفانه برخی از مهندسان به علت عدم داشتن ارتباطات یا کار ندارند یا کمتر مشغول به‌کار می ‌شوند ولی برخی از مهندسین به علت داشتن ارتباط با دستگاه‌ها بصورت تمام ظرفیت مشغول به فعالیت هستند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ بهمن ۰۰
280 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0