خسارات بلایای طبیعی ناشی از عدم توجه به نظام مهندسی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

خسارات بلایای طبیعی ناشی از عدم توجه به نظام مهندسی

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار داشت: عدم توجه به علم و نظام مهندسی کشور، شاهده عوارض و خسارات بلایای طبیعی در کشور خواهیم بود.

کد خبر: 980118007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸ - ۱:۳۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار داشت: عدم توجه به علم و نظام مهندسی کشور، شاهده عوارض و خسارات بلایای طبیعی در کشور خواهیم بود.

خسارات بلایای طبیعی ناشی از عدم توجه به نظام مهندسی

خسارات بلایای طبیعی ناشی از عدم توجه به نظام مهندسی

خسارات عظیم بلایای طبیعی ناشی از عدم توجه به نظام مهندسی کشور است

بیژن خطیبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران عنوان داشت: یکی از راه‌کارهای مقابله با خسارات ناشی از بلایای طبیعی مباحث کارشناسی پیش‌گیری و درمان بلایای طبیعی است که با کمک از متخصصان این حوزه با بخش دولتی می‌توان خسارات را تا اندازه قابل توجه کم کرد.
خطیبی با اشاره به قوانین مدون ساخت و ساز در حریم رودخانه ادامه داد: طی قوانین تعیین شده، حریم رودخانه بر مبنای بیست و پنج سال پس از جاری شدن سیل و مرطوب شدن مناطق اطراف بعنوان بستر رودخانه دیده می‌شج شود که ۲۰ متر پس از آن نیز بعنوان حریم اولیه مشخص می گردد.
خطیبی، صد و پنجاه متر از بستر اولیه را نیز بعنوان حریم کیفی سازی آب دانست.
وی گفت: طی اصل چهل و پنج قانون اساسی تعیین حریم رودخانه به عهده وزارت نیرو است و هیچ ارگانی حق دخل و تصرف در این حوزه را ندارد.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، ساخت و سازهای غیر مجاز را حاصل از عدم رعایت علم مهندسی ذکر کرد و گفت: مردم بعد از بیست سال بعد از جاری شدن سیل و اطمینان از پایین بودن سطح رودخانه ها اقدام به ساخت و ساز میکنند که در هنگام سیل ما شاهد خسارات فراوان جانی و مالی هستیم.
وی، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات را در حوزه خسارت بلایای طبیعی عدم اجرای قوانین در کشور دانست و تصریح کرد: قوانین مصوب و جامعی در این مورد، به تصویب رسیده است اما متاسفانه در برخی موارد ما شاهد عدم اجرای قانون هستسم و مجوزهای ساخت و ساز غیر مجاز صادر می گردد.

خطیبی، کمک همه ارگانها را برای جلوگیری از عدم اجرای قانون و ساخت و سازهای غیر مجاز لازم دانست و گفت: مالکیت و تعیین حریم رودخانه و هر گونه منابع آبی به عهده وزارت نیرو است. این وزارتخانه بعنوان متولی امر می بایست با کمک دادستان و سایر ارگانها، ضمن جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام به تخریب ساختمان ‌های متخلف کند.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشور در خاتمه یاد آور شد: طی موارد مطرح شده در قانون، ساخت و سازهایی که حتی قبل از تصویب قانون حریم بستر رودخانه صورت گرفته میبایست با قیمت کارشناسی از مالک خریداری و ملک تخلیه گردد.

منبع: فصل تجارت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ فروردین ۹۸
542 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0