البرز

البرز، انبارِ رها‌شده‌ای از جمعیت است

در حالی که رقم استاندارد برای حاشیه‌نشینی باید در کشورهای متعدد عالم بین شش تا هشت درصد باشد , استان ما متاسفانه رقم 25 تا 30 درصد را هم تجربه نموده است که نشان می دهد حاشیه در حالِ غلبه بر بطنِ شهر است.

کد خبر: 8688 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵ - ۳:۲۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،ساخت و ساز در کرج به عنوانِ یکی کلان‌شهرهای مرزو بوم , سال‌هاست روندی افزایشی را می‌پیماید که از زمانِ تاسیسِ البرز هم تحت عنوان راءس استان این پروسه مضاعف شدت گرفته است و با توجه به ترافیک بالا شاهد اجرای پروژه‌هایی هستیم که هدفشان کاستن از خلل ها شهروندان است البته کافی نبودن مطالعات پیش از اجرا سبب ساز شده که بعضی پروژه‌ها , ‌تنها هزینه و زمانِ اضافی به شهر اجبار نمایند و در کار باری از دوش شهر برداشته نشود . از طرفی بی‌اعتنایی به مردمان در جریان احداث پروژه‌های شهری , آنها‌را به نوعی از تصمیم‌گیری در سرنوشت شهر و حرکت در مسیر تعالی و دستیابی به لقبِ «شهروند» باز می دارد . البرز، انبارِ رها‌شده‌ای از جمعیت است

البرز، انبارِ رها‌شده‌ای از جمعیت است

البرز، انبارِ رها‌شده‌ای از جمعیت است

البرز، انبارِ رها‌شده‌ای از جمعیت است

در این خصوص با مهندس هوشنگ کاتب ; نایب رئیس دوم اداره نظام مهندسی ساختمان البرز به مذاکره نشستیم تا علاوه بر بررسی اجمالی بعضی پروژه‌های شهری در کرج , به تعریفی درست از شهروند بودن برسیم .

 

نظرتان درخصوص پروژه‌های شهری در سطح کلان که در اکثری از شهرهای بزرگ مملکت هم همگانی شده‌است و متاسفانه به نظر میرسد مطالعات کاملی پیش از اجرا در آنها صورت نمی‌گیرد , چیست؟

مدتی‌ست این روش نه صرفا در کرج بلکه در بخش اعظمی از شهرها باب شده که هر مسئولی بایستی حتما یک پروژه‌ی بزرگ انجام دهد , نمونه‌اش بلوار دانش‌آموز کرج است که به زعم اینجانب , دهن‎کجی به بعضی قوانین شهرسازی است . متاسفانه رویه‌ای که در مملکت پیش گرفته شده , بتُنیزه کردنِ شهر بدونِ هنر , کارایی خاص و توجیهِ عقلایی است .

مدتی که در غرب درس می‌خواندم متوجهِ این مسئله شدم که آن ها در اجرای طرح‌ها بدین مقوله توجه دارند که همه‌ی اقدامات هم‌پوشانی داشته باشد . در حالتی‌که که در میهن ما , صرفا به اقداماتِ مقطعی اعتنا می گردد بدونِ این‌که جوانبِ فعالیت مدِ نظر قرار گیرد . این قضیه سبب ساز می شود , طرحِ اجرایی صرفا در زمان زمانِ کم و مقطعِ کوچکی مثمر ثمر باشد و فقط هزینه به شهر تحمیل نماید و کارآیی حتمی که هدفِ اول و آخری هر برنامه ای است , در آن مغفول بماند . نمونه‌ی این مورد ها را در کرج فراوان مشاهده میکنید ; تقاطع‌هایی که به منظورِ کاهشِ ترافیک , طراحی , احداث و اجرا می گردد ولی اصولا فقط ترافیک را مقداری عقب می‌اندازد و از چهارراهی به چهارراهِ دیگر منتقل مینماید .

پیشنهادِ شما برای اجرای بهتر طرح‌های شهری به خصوص در باب کاهش ترافیک بالای البرز چیست؟

بایستی پیش از اجرا , سیاستِ کلان‌نگرانه‌تری داشته باشیم . استان البرز جمعیتِ بالایی داراست که روز به روز نیز افزایش می یابد . این مورد به حاشیه‌نشینی هم دامن می زند . در حالی که رقم استاندارد برای حاشیه‌نشینی می بایست در کشورهای گوناگون دنیا بین شش عدد هشت درصد باشد , استان ما متاسفانه رقم ۲۵ تا ۳۰ درصد را هم تجربه نموده است که نشان می دهد لبه در حالِ غلبه بر بطنِ شهر است و این مسئله معضلی کلیدی پدید آورده است . به این ترتیب دقت به بعضی مسائلِ شهری که در آینده با توجه به ارتقا جمعیت , مشکل‌زا خواهد بود , اضطراری است و در‌این فی مابین نباید مسائلِ ترافیکی و شهرسازی را صرفا از منظرِ گزینش محلی برای اشتغال‌زایی شهرسازان در طرح‌های شهری نگاه کرد که دیدگاهی بس سخیف است . تخصصِ شهرسازی به دلیلِ جامع بودن به خصوص راجع‌به مساله انسانی , یک کدام از ضروریاتِ شهرهای روز جاری است .

به طورِ حتم , پروژه‌های بزرگ شهری در البرز , حرکت‌های مثبتی در سمت و سوی تعالی , بهبود و مدرنیزه کردن شهر خواهد بود البته سوال این‌جاست که به مسائلِ انسانی نیز توجهی شده است؟ آیا فقط شیب استاندارد و پل دلخواه و مسائلِ کالبدی مورد علاقه مسئولان بوده است؟ به عنوان مثال در پروژه‌ی تقاطع عرصه سپاه یا این که بقیه تقاطع‌ها به رعایت ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪي و مسائلِ انسانی , مسیرِ جایگزین و بحث‌های مرتبط با سیما و منظر شهری که حق طبیعیِ مردم است اعتنا شده است؟ جواب به‌این پرسش‌ها بخش اعظمی از موارد را واضح خواهد کرد.

منبع: پیام آشنا البرز

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۵
1134 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0