توصیه رئیس سابق نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی در مورد «تعارض منافع» توصیه رئیس سابق نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی در مورد «تعارض منافع»

توصیه رئیس سابق نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی در مورد «تعارض منافع»

توصیه رئیس سابق نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی در مورد «تعارض منافع» ، بیان شد. همه این اصل را پذیرفتند، کسانی که در حوزه مسئولیتی هستند، قطعا نباید تعارض منافعی داشته باشند

کد خبر: 000614007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ شهریور ۰۰ - ۹:۵۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، توصیه رئیس سابق نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی در مورد «تعارض منافع» ، بیان شد. همه این اصل را پذیرفتند، کسانی که در حوزه مسئولیتی هستند، قطعا نباید تعارض منافعی داشته باشند

توصیه رئیس سابق نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی در مورد «تعارض منافع»

توصیه رئیس سابق نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی در مورد «تعارض منافع»
مهم‌ترین رویداد پیش روی سازمان نظام مهندسی ساختمان، برگزاری انتخابات نهمین دوره هیات مدیره سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور است. از طرف دیگر، با توجه به این که ابلاغ بخشنامه اخیر «تعارض منافع» توسط وزارت راه و شهرسازی مصادف با انتخابات شده، این اقدام منجر به ایجاد چالش برای کاندیدا‌های انتخاباتی به ویژه اعضای فعلی دوره هشتم شده است.
در همین حال، رجبی، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: گمان نمی‌ کنم که اساسا در موضوع «تعارض منافع» اختلاف نظری بین هیچ کس در حوزه مهندسی و حتی در حوزه‌های دیگر باشد.
رجبی افزود: همه این اصل را پذیرفتند، کسانی که در حوزه مسئولیتی هستند، قطعا نباید تعارض منافعی داشته باشند، چرا که موقعیت آنان با وظایف دیگری که دارند یا مسئولیت‌ های دیگری که دارند، نباید در تعارض باشد.
وی با عنوان این که موضوع تعارض منافع در عرصه ملی در همه سطوح در همه مشاغل و موقعیت‌ها از جمله حرفه مهندسی حتما مورد توجه است، گفت: فکر نمی ‌کنم کسی در اصل ماجرا ایرادی داشته باشد؛ منتها بزرگ‌ترین و حساس ‌ترین نکته این است که مصداق و معیار چنین مطلبی چیست؟
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: بنده بشدت اصرار دارم به همکاران مهندسم یادآوری کنم که در این موضوع هم باید حتما ما به قانون، آئین نامه ‌های مصوب و مجموعه مقررات فعلی پایبند باشیم، ضمن اینکه مبنای ورود ما به موضوع تعارض منافع باید این ‌ها باشد، چون هرگونه ورودشخصی و امثالهم به این موضوع باعث می‌ شود ما به عرصه‌هایی وارد شویم که ممکن است که خدای ناکرده نتیجه آن، از آنچه که ابتدا توقع داریم، منفی‌تر باشد.
رجبی گفت: باید جامعه مهندسی اصرار کند، آنچه که در حوزه تعارض منافع صورت می ‌گیرد، مانند همه بحث‌های دیگر باید با اتکا به قانون، آئین نامه ‌های اجرایی و مقررات موضوعه باشد تا از ورود به عرصه ها‌ی شخصی و سلایق شخصی جلوگیری گردد.
رجبی تصریح کرد: اصلا چالش ما با وزیر اسبق راه و شهرسازی بر این بود که چرا ایشان در حوزه نظام مهندسی ساختمان نگاه شخصی دارد در حالیکه قانون و آئین نامه اجرایی، تکلیف همه را روشن کرده است، بنابراین بنده اصرارم بر این است که حتما کسی با موضوع تعارض منافع و برخورد قانونی با این این موضوع مشکلی ندارد و قبول دارد، ولی مبنا و مصادیق آن باید بر مبنای قانون، آئین نامه ‌های اجرایی و مقررات موضوعه باشد.
رجبی گفت: باید خیلی پرهیز کنیم از اقداماتی که ممکن است این اقدامات، حتی حصول به موضوع برخورد با تعارض منافع را به تعویق بیندازد.
وی افزود: این مطلب را بنده به دوستان عزیزی که در وزارت راه وشهرسازی هستند، می‌گویم که اگر ما از این چهارچوب‌ها و مقررات‌ها خارج شویم و به نگاه شخصی برسیم، حتی ممکن است موضوع برخورد با تعارض منافع به تعویق بیفتد.
در ادامه از رجبی پرسش شد نظر به اعلام مقامات مسئول در وزارت راه و شهرسازی مبنی بر برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، آیا این اقدام مهم که سابقه و تجربه آن برای سازمان و اعضایش وجود ندارد، با استقبال اعضا روبرو خواهد شد؟ که وی در پاسخ بیان کرد: در هر صورت با هر شیوه و نحوه رای گیری، بنده فکر می‌کنم که مبنا را اول صحت برگزاری انتخابات و دوم ایجاد اطمینان و آرامش در جامعه مهندسی باید قرار دهیم.
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه تصمیم گیری درباره نحوه برگزاری انتخابات نمی‌تواند بی ارتباط با آمادگی‌ های وزارت راه وشهرسازی در این مورد و تامین زیر ساخت‌های آن باشد، گفت: اگر در این باره زیر ساخت‌ها و امکانات آماده و شرایط مهیا است، مشکلی در ماجرا دیده نمی‌ شود. به عبارت دیگر، در این شرایط ما هم فکر می‌ کنیم این کار می‌ تواند انجام گردد، اما اگر زیر ساخت‌ها آماده نیست، خوب عقلا باید صبر کنیم تا این مطلب اتفاق بیفتد و مبنای جزئی نمی ‌تواند داشته باشد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ شهریور ۰۰
863 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0