تبدیل شدن سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه های اقتصادی تبدیل شدن سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه های اقتصادی

تبدیل شدن سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه های اقتصادی

تبدیل شدن سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه های اقتصادی ، اتفاق افتاده است. هر گروهی از ذینفعان بخش مسکن از دید خود کوتاهی وزارت راه و شهرسازی را که متولی بخش مسکن است را علت این همه مشکلات موجود در بخش مسکن عنوان میکند

کد خبر: 990621002 تاریخ انتشار: جمعه ۲۱ شهریور ۹۹ - ۹:۵۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تبدیل شدن سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه های اقتصادی ، اتفاق افتاده است. هر گروهی از ذینفعان بخش مسکن از دید خود کوتاهی وزارت راه و شهرسازی را که متولی بخش مسکن است را علت این همه مشکلات موجود در بخش مسکن عنوان میکند

تبدیل شدن سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه های اقتصادی

تبدیل شدن سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه های اقتصادی

دبیر کانون سراسری انبوه سازان بیان داشت:
بازار مسکن از طرف وزارت راه رها شده/سازمانهای نظام مهندسی به بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند
پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر این که وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را رها کرده است عنوان کرد: سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند.
رها سازی بازار مسکن سال‌هاست که از طرف کارشناسان مطرح می گردد و هر بار نیز از طرف مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی این ادعا رد میشود. هر گروهی از ذینفعان بخش مسکن از دید خود کوتاهی وزارت راه و شهرسازی را که متولی بخش مسکن است را علت این همه مشکلات موجود در بخش مسکن عنوان میکند.
در روزهای اول، روی کار آمدن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با قاطعیت اعلام کرد که وظیفه وزارت راه و شهرسازی ساماندهی بازار مسکن است چرا که متولی این بخش، وزارت راه و شهرسازی است.
طبق قانون ساماندهی، وزارت راه و شهرسازی مسئول و متولی بخش مسکن است و باید این بخش را ساماندهی کند. ولی متاسفانه این وزارتخانه حتی در طی سالهای گذشته نتوانسته از ورود افراد غیر صلاحیت دار و تنها به واسطه داشتن سرمایه که وارد بخش ساخت و ساز شده اند جلوگیری کند. این اقدام سبب مشکلاتی چون کاهش کیفیت ساخت و ساز در طی سالهای گذشته نیز شده است.
وزارت راه و شهرسازی حتی در ساماندهی اعلام قیمت مسکن نیز موفق عمل نکرده و حتی انتقاد شخص وزیر راه و شهرسازی در این که اعلام آمارهای متفاوت قیمت سبب التهاب بازار مسکن می شود موفق نبوده است
وزارت راه و شهرسازی حتی در ساماندهی اعلام قیمت مسکن نیز موفق عمل نکرده و حتی انتقاد شخص وزیر راه و شهرسازی در این که اعلام آمارهای متفاوت قیمت سبب التهاب بازار مسکن میشود موفق نبوده است و نتوانسته جلوی اعلام آمارهای گوناگون قیمتی شود.
رسیدن متوسط قیمت مسکن در مرداد ماه به بیست و سه میلیون و پانصد هزار تومان و رشد حدود ۲ درصدی نسبت به تیر ماه از طرف بانک مرکزی نشان داد که حتی بانک مرکزی هم به توصیه های وزیر راه و شهرسازی بی توجه است.
رشد قیمت مسکن و رهاسازی بازار مسکن به حال خود تبعاتی خواهد داشت
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را رها کرده است، بیان کرد: رشد قیمت مسکن و رهاسازی بازار مسکن به حال خود تبعاتی خواهد داشت که می بینیم هر ماه رشد قیمت مسکن را تجربه و بانک مرکزی نیز متوسط رشد آن را منتشر می کند.
پورحاجت گفت: بخش مسکن و ساخت و ساز می تواند هزار نوع فعالیت صنفی، خدماتی و تولیدی را با خود بهمراه دارد بنابراین توجه به بخش مسکن و ساخت و ساز میتواند علاوه بر متعادل کردن عرضه و تقاضا، سایر بخشها و صنایع تولیدی را رونق دهد.
مسائل و معضلات ساخت و ساز و بخش مسکن به حال خود رها شده است و از زمانیکه وزیر راه و شهرسازی بر مسند کار نشسته است تنها به زدن حرفهای قشنگ روی آورده است.
وی، بی برنامگی و رها سازی بازار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا قیمت مسکن در بازار هر روز روند صعودی داشته باشد، ادامه داد: مسائل و معضلات ساخت و ساز و بخش مسکن به حال خود رها شده است و از زمانیکه وزیر راه و شهرسازی بر مسند کار نشسته است تنها به زدن حرفهای قشنگ روی آورده است.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: وقتی تواید و عرضه مسکن از تقاضا عقب بماند بودن شک شاهد رشد ماهانه قیمت مسکن خواهیم بود. پس اگر اعلام میکنیم که وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را رها کرده است سخن بیهوده ای نگفته ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که کاهش تولید شاید تماما به وزارت راه و شهرسازی مربوط نباشد، چرا که براساس آمارهای مرکز پژوهشهای مجلس میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن کاهش داشته است؟ بیان کرد: باید پذیرفت که سرمایه گذاری در بخش مسکن به علت همین بی توجهیها از سوی متولی بخش مسکن کاهش یافته است. این بی توجهی ها سبب شده تا بخش خصوصی و سازندگان دیگر رغبتی به ساخت و ساز و سرمایه گذاری در این بخش نداشته باشند.
مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام میکنند که این رشد قیمت مسکن و نوسانات مسکن ارتباطی به عرضه و تقاضا ندارد. این اظهارات تنها برای فرار کردن از مسئولیت است، چرا که تولید مسکن و تناسب عرضه و تقاضا بعهده متولی بخش مسکن یعنی وزارت راه و شهرسازی است.
پورحاجت اظهار داشت: این رشد قیمتها را که بانک مرکزی اعلام میکند می بینیم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام میکنند که این رشد قیمت مسکن و نوسانات مسکن ارتباطی به عرضه و تقاضا ندارد. این اظهارات تنها برای فرار کردن از مسئولیت است، چرا که تولید مسکن و تناسب عرضه و تقاضا بعهده متولی بخش مسکن یعنی وزارت راه و شهرسازی است.
تبدیل سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه‌های اقتصادی سبب شده تا هر روز تعرفه خدمات مهندسی افزایش یابد
وی با عنوان اینکه مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن عدم تناسب عرضه و تقاضا است از تبدیل سازمانهای نظام مهندسی به بنگاه‌های اقتصادی نیز انتقاد کرد و افزود: تبدیل سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه‌های اقتصادی سبب شده تا هر روز تعرفه خدمات مهندسی افزایش یابد.
پورحاجت با اشاره به این که تعرفه خدمات مهندسی با رشد صددرصدی نشان میدهد که قیمت تمام شده ساخت نیز رو به افزایش خواهد گذاشت، تصریح کرد: علاوه بر اینکه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده اند و مشکلات زیادی به بخش تولید مسکن وارد شده است، دخالتهای بیش از اندازه سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمام امور صنعت ساختمان سبب شده تا سازندگان واقعی مسکن از این بخش دلسرد شوند.
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ شهریور ۹۹
341 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0